Sirvides Autor "Risto, Seiler" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Bagi raami projekteerimine ja valmistamistehnoloogiad(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2016) Risto, Seiler; Nõmme, SiimLõputöös projekteerisin valmis ning kirjeldasin erinevaid protsesse, võimalusi ja valikuid, kuidas bagi raam valmis ehitada. Raami projekteerimisel pidin arvestama, et mahuksid ära kõik süsteemid. Ruumi pidi jääma piisavalt sõitja jaoks, roolimehanismi paigutuseks ning mootori jaoks. Bagi raam on valmis projekteeritud ning järgitud FIA reegleid, et tagada ohutus ning valisin parimad metallitöötlemisprotsessid ja meetodid raami valmistamiseks. Raami valmistamisel ei arvestatud vedrustuse ja veermiku paigutusega, sest see oleks teinud lõputöö liiga mahukaks ja oleks kulutanud liiga palju aega. Seega tuleb projekteerida lisaks veel veermik ja selle kinnitused, sest bagi raamile tuleb ilmselt teha minimaalsed muudatused ning alles siis on võimalik bagi raami ehitama hakata. Bagi raami valmistamisel kasutatavad seadmed: • Torulõikamispink; • TIG keevitus; • Freespink; • Automatiseeritud torupainutuspink. Probleemideks olid bagi raami kaalu optimeerimine, kus vähendasin vähemtähtsate ning visuaalsel eesmärgil lisatud torude materjali mõõte. Nende torude eesmärgiks ei ole raami tugevdamine, seega polnud mõttet kasutada seal tugevamaid torusid. Samuti eemaldasin bagi raami põhjalt diagonaalid, sest need ei anna bagi raamile jäikust juurde ning selle asemel tuleb bagi põhja alla metallplaat põhjaks. Metallplaat põhja all tagab parema sõidu maastikul, sest siis ei jää midagi torude taha kinni, vaid libiseb üle ja kaitseb vajalikke komponente ning samuti ka sõitjat. Järeleandmisi ei saanud teha bagi turvapuuri projekteerimisel, sest see kaitseb sõitjat avarii korral. Tagamaks õige turvapuuri projekteerimise ning tugevuse, kasutasin FIA reegleid. Raami väändejäikuse arvutamisel selgus, et antud materjaliga sellise bagi raami valmistamine ei ole otstarbekas, sest raam võib puruneda koormusel. Raamile tuleb lisada tugevdusi, mis suurendavad raami kaalu või valida tugevam materjal raami valmistamisel. Ümartoru hind turul on keskmiselt 1,15 EUR koos käibemaksuga üks kilogramm. Bagi raami kaal ümardatuna on 110 kg. Metallide töötlemisel ei saa arvutada täpset kogust, sest teatud osad peavad olema täies pikkuses töödeldud ning tekivad jäägid, mida enam kasutada ei saa. Metallide töötlemises arvutatakse teoreetilisele materjalikulule 30% juurde. 110 kg lisades materjalikulu saab 143 kg, mis teeb hinnas ümardatuna 165 EUR.