Sirvides Autor "Selgis, Madis" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs LaitseRallyPargi liikluslinnaku lastesõiduki raami ja jõuülekande arendusprojekt(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-10) Selgis, Madis; Luppin, JanekArendusprojekti käigus, mille põhjal on antud lõputöö kirjutatud, töötati välja liikluslinnaku lastesõiduki prototüübi raami ja jõuülekande laiendamise üldlahendused, arvestades töö alguses püstitatud nõudeid ja ülesandeid. Projekteerimise ajakulu ja tootmiskulude vähendamiseks kasutati baassõidukina neljarattalist invaliikurit, mille küljest on võimalik kasutada elektrimootorit koos jõuülekandega, rattaid, toiteakusid ja vedrustuse komponente. Lisaks kasutati laste pedaalkardi istet ja rooli ning hobikardi roolisüsteemi komponente. Sõiduki üldkontseptsiooniks valiti lahtise katusega kere, et lihtsustada sõiduki ehitust ja parandada sõitmisel vaatevälja. Sõiduki baasparameetrite valikul arvestati liikluslinnaku sõidutee eripäradega, kuid ka sellega, et juhtide sõiduasend oleks võimalikult universaalne ning ka mugav. Üldlahendus tagab võimaluse kinnitada raamile istme ja roolisüsteemi koostu selliselt, et sõidukit saaks juhtida nii laps kui ka täiskasvanu. Komponentide asetuse ja baasmõõtmete testimiseks ehitati puidust testraam, millega käidi sõiduasendit, rööbet ja teljevahet LaitseRallyPargis koha peal testimas. Ohutuse tagamiseks arvutati sõiduki raskuskeskme kõrguse ja teiste baasparameetrite kaudu välja, kas sõiduk võib ümber paiskuda. Arvutuste tulemusena tekib ümberpaiskumise oht 65 kg ja sellest suurema massiga sõitja puhul. Prototüübi raami konstruktsiooni üldlahenduseks valiti üldlevinud lahenduste seast kombineeritud lahendus, mille puhul raam kasutab redelraami ja ruumilise toruraami lahendusi koos. Raamistik projekteeriti täies ulatuses kolmest erinevast terasest nelikantprofiilist, mõõtmetega 25 x 25 x 1,5; 30 x 20 x 2 ning 50 x 50 x 2. Nelikantprofiili valik tulenes töötlemise ja koostamise lihtsusest, heast paindejäikusest ning materjali hinnast. Raami kogumassiks saavutati 27,21 kg, mis on 37% võrra raskem baassõiduki raamist. Raami lahenduse vastupidavuse hindamiseks tehtud tugevusanalüüside tulemuste põhjal hindab auto raami vastupidavust paindele piisavaks, kuna analüüside tulemusena saadi varutegurid eesmärgiks seatud kolme ligi. Raami väändejäikuse varuteguriks saadi 2,21, seega tuleks raami väändejäikust tõsta. Seeriatootmiseks on autori arvates vajalik teha mõningad muudatused raami konstruktsiooni osas, nt lisatugede tegemine ja materjalikasutuse optimeerimine. Samuti tuleks teha põhjalikum analüüs selle kohta, kas nelikantprofiili kasutamine on ikkagi antud puhul õigustatud. Sõiduki gabariitide suurenemise tõttu modifitseeriti rööpme laiendamiseks jõuülekande koostu. Laiendamiseks pakuti välja erinevaid lahendusi, mille seast otsustati kasutada lahendust, kus olemasoleva veovõlli pikendatakse vahetükiga. Vahetükiks on kaheastmeline võll, mis katab osaliselt baassõiduki veovõlli. Veovõlli pikendus toestatakse kiigeraami pikitalale kinnituva laagripuki abil. Pikenduse fikseerimiseks kasutatakse pingistu ning lisaks ka nelja seadekruvi. Võlli vastupidavuse tagamiseks tehti sellele tugevusanalüüsid, kus analüüsiti võlli pingete jaotumist olukordades, kus võllile mõjub mootori poolt tekitatud väändemoment ning kui sõiduki tagateljele mõjuv mass painutab võlli otsa. Analüüside tulemusena saadi mõlema analüüsi puhul varuteguriks rohkem kui kolm, seega on võllide tugevus analüüsi kohaselt tagatud.