Sirvides Autor "Sikk, Ranet" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs SAE Baja bagi rooli- ja pidurisüsteemi projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Sikk, Ranet; Luppin, JanekAntud baja bagile oli vaja luua toimiv rooli- ja pidurisüsteem. Projekteerimiseks oli vaja teada bagi lähteandmeid ja massikeskme asukohta. Sellest tulenevalt tuli teha arvutusi, et valida õiges mõõdus komponendid ja need teha sobivaks antud sõidukiga. Pidurisüsteemi projekteerimisel pidi lähtuma ohutusest ja reeglites seatud piirangutest. Roolisüsteemi projekteerides pidi arvestama juhi isteasendit ja ohutust. Rool on piisavalt kerge, et ei väsita juhti liigselt ja on sobiliku pöörderaadiusega, et läbida eesootavaid rajatingimusi. Süsteemi ülekandearv 3.3 on võistlussõidukile kohane ja teeb kiired manöövrid juhile mugavaks, et ei peaks rooli liigselt keerama. Roolisüsteemi puhul jäi probleemiks ainult käänmikute modifitseerimine, mille lahendus valmistatakse tulevikus, see tõi endga kaasa parasiitroolimise. Pidurisüsteemi jõud ületab kuival asfaldil vajaminevat pidurdusjõudu ning on valmistatud vastavalt töös käsitletud projekteerimistingimustele. Bagi kaalujaotus on 41/59, massikeskme kõrgus 43cm ja täismass 410kg, massi andmeid on vaja pidurisüsteemi projekteerimisel, et hinnata igale rattale langevat koormust. Projekteerimise käigus otsustati kasutada igal rattal samasuguseid CFMOTO ATV pealt tulnud pidurisadulaid ja samas suuruses pidurikettaid. Peasilindrite suurused (19mm) on valitud vaja mineva pidurdusjõu ja pedaalikäiku arvestades. Tagumise pidurilahenduse käigus tuli pidurisadulat lihvida ja teha ise pidurikettad, et bagi mahuks laiusega SAEINDIA reeglitele vastava mõõdu sisse. Otsustati kasutada täies pikkuses armeeritud pidurvoolikuid, et neid lihtsalt bagile kinnitada ja vedada igasse nurga koostu. Projekteeritud pidurdusjõud oli tagasillale niivõrd suur, et seda tuli piirata ja reguleerimise eesmärgil sai lisatud piduriahelasse OBP rõhuregulaator, mis asetseb juhi vasakul küljel armatuuril. Samuti saab piduri tasakaalu muuta pedaalikastis oleva regulaator vardaga, mida saab reguleerida mugavalt trossiajamiga armatuurilt. Reguleerimisulatused on piduri tasakaalu regulaator vardal on 16% ühe telje kasuks ja rõhu regulaatoril on maksimaalne piiramisulatus 48%. Esialgse testimise käigus blokeeruvad rattad samaaegselt ja suudavad ületada bagil oleva elektriajami võimsust. Samuti on pidurisüsteemil valideeritud arvutustest tulenev pedaalikäik 72mm. Bagile projekteeritud süsteemid on toimivad ja täidavad suuresti seatud eesmärke. Autori hinnangul on sõidukil potensiaali, et olla atraktiivne teistele koolidele ja õpilastele, et neid suunata sarnast arendavat teed läbiviima. Ülikoolide õpilastele on bagi kui tootearendus projekt ja palju meelelahutust pakkuv sõiduk võistlemiseks. Kutsekoolide õpilastele oleks antud bagi pigem hea toruraami koostamiseks ja erinevate süsteemide mõistmiseks mis ühel võistlussõidukil olema peab. Üldiselt töö eesmärk on täidetud ja bagil on toimiv rooli- ja pidurisüsteem.