Sirvides Autor "Sumero, Lilian" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Jalakäijate ülekäiguradade valgustuse uurimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2017) Sumero, Lilian; Tamm, Tiiu; Marko KuusikArvutustulemustest on näha, et sõidutee- ja ülekäigurajavalgustite korraga hämardamine ei mõjuta silmaga nähtavalt jalakäijate nähtavust ülekäigurajal, kuigi hämardamisel muutuvad valgustiheduste väärtused madalamaks. Seda enam ei ole mõttekas hoida tänavavalgustust väiksema liiklusega ajal täiel võimsusel töös. Valgustite hämardamine aitab säästa energiat ja valgustite eluiga püsib pikem. Paremini on näha jalakäijad ülekäigurajal, mis on valgustatud ülekäigurajavalgustitega. Konfliktpiirkonna järgi valgustatud lisavalgustiteta ülekäigurajal on jalakäijad halvemini nähtavad, kuid seda võiks rakendada madalama valgustusklassiga teedel. Ülekäigurajavalgustitel on vastav valgusjaotus mis on suunatud valgustama ülekäigurada. Sõiduteevalgustitega on raske seda saavutada. Samuti tuleb ülekäigurada lisavalgustitega valgustamisel rohkem esile, mis juhib ka autojuhi tähelepanu sellele, et ees on ülekäigurada. Jalakäijate nähtavust mõjutab tunduvalt see kust kohast jalakäijad teed ületavad. Kui seda teha ülekäiguraja keskelt kus on vertikaalne valgustustihedus 30 luksi on jalakäijad paremini nähtavad. Kui aga ületada teed ülekäiguraja äärest, siis on silmaga märgatav, et jalakäijad pole nii hästi valgustatud. Paigaldades ülekäigurajavalgustid vastavalt Saksamaa organisatsiooni Licht soovitusele 0,5 kuni 1 korda masti pikkust enne ja pärast ülekäigurada tuleb kasutada võimsamaid valgusteid, et saavutada ülekäiguraja keskteljel nõutavad 30 luksi. See tagab, et jalakäijad on ka enne ülekäigurada teed ületades nähtavad. Samas on sellise paigutuse puhul jalakäijad rohkem valgustatud enne ülekäigurada teed ületades kui tehes seda ülekäigurajalt. Teisest küljest tuleb paigaldada võimsamad valgustid ja need tarbivad ka rohkem energiat. Kuna neljarealisel sõiduteel, ohutussaarega ülekäigurajal mõõdetakse vertikaalset valgustustihedust sõidusuunast vaadatuna ainult oma sõidusuunas, siis on vastassuunast teed ületavad jalakäijad halvemini nähtavad. See võib põhjustada avariiolukordi, sest jalakäija ei pruugi ohutussaarel seisma jääda, et veenduda kas mootorsõidukijuht teda märkab. Ülekäigurajavalgustust projekteerides peaks arvestama, et jalakäijad oleks ülekäigurajal piisavalt valgustatud, kuid lahendus oleks siiski säästlik ja ei tohiks häirida ümberkaudseid elanikke. Tuleb jälgida liiklussagedust ja kas piirkond on raskendatud nägemisväljaga. Pole otstarbekas kasutada kõikjal sama lahendust, sest see ei pruugi erinevates olukordades samu tulemusi anda.