Sirvides Autor "Tamm, Aune" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs VMI potentsiaalne tulu ja nõudlusprognoosi täpsus Nefab Packaging OÜ näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2018) Tamm, Aune; Nõuakas, KatiVarude juhtimise ja omamise kontseptsioonid on viimastel aastakümnetel läbinud suure muutuse. Traditsiooniliste varude juhtimise meetodite kõrvale on tulnud kaasaegsed, infovahetusel ja koostööl põhinevad meetodid, mille seast ettevõtted valivad sobivaima ja kuluefektiivsema. VMI on üks neist kaasaegsetest tarneahelas varude juhtimise meetoditest, mis põhineb koostööl ja annab tarnijale õiguse aga ka kohustuse kliendi varude ees. Antud lõputöös arvutati VMI rakendamisest saadav potentsiaalne tulu tarneaukude ja laovarude taseme alanemisest tarnijale Nefab Packaging OÜ-le ning analüüsiti selle tulu saavutamise eelduseks oleva kliendi X nõudlusprognoosi täpsust. Autor uuris erialakirjanduses VMI rakendamise kasusid, mida võib jaotada tarnija, ostja ja ühisteks kasudeks. VMI ühised eelised on parem kättesaadavus ja vähem tarneauke, mis tähendab suuremat tulu ning väiksem laovarude tase, mis tähendab vabanevat käibekapitali. Tarnija eeliseks on peamiselt tootmise parem planeerimine ja suurem kliendilojaalsus. Kliendi eelisteks on madalamad tellimiskulud ja kõrgem klienditeeninduse tase. VMI rakendamisest saab suuremat tulu tarneahel ise, milles väheneb varude tase. Erialakirjandusest leidis autor tulemuse võtmemõõdikud, mis said aluseks potentsiaalse tulu leidmisel. Kaheks enamlevinud ja mainitud võtmemõõdikuks on tarneaugud ja varude piisavus päevades, mis on ühised tegevusmõõdikud tarnijale ja kliendile. Tarneaukude vähenemisest tuleneva potentsiaalse tulu arvutamise aluseks on perioodi 01.01.– 30.04.2018 jooksul registreeritud reklamatsioonid, mille põhjuseks oli kauba osaline või täielik puudumine. Autor võttis tulu arvutamisel arvesse, et reklamatsiooni saanud toodete müük toimus aga hilinemisega, mis tõi kaasa kiirtranspordi kasutamisega seotud kulu ja tööaja kulu. Kulude hulka ei arvestatud kliendi rahulolematust ehk emotsionaalset kulu, millele on arvulist väärtust väga raske anda. Varude vähenemisest tuleneva potentsiaalse tulu arvutamisel on vaadeldud kuu keskmist laovarude taset ja maksimaalse laotaseme erinevust. Autor peab üleliigseks varuks iga toodet, mis on üle maksimaalse määratud laotaseme. Arvutused näitasid, et ettevõte hoiab oma laos keskmiselt 11235 euro väärtuses üleliigset laovaru, ehk siis tooteid, mis ületavad kindlaks määratud maksimaalset laovarude taset. Potentsiaalse laovarude alanemisest saadava tulu arvutamisel võetakse arvesse, et see tulu tuleb vabanevast käibekapitalist. Võttes raha hinnaks 10% laovarude väärtusest, siis on võimalik tulu 1124 eurot. Arvutatud potentsiaalse tulu teenimise tingimuseks on täpne kliendi X poolt saadetav nõudluseprognoos. Nõudlusprognoosi täpsust on kontrollitud pikaajalises perioodis, milleks on 03.01.2018 kliendi poolt saadetud prognoos, millest analüüsitakse nelja esimest kuud. Lisaks uuritakse kliendi poolt saadetava iganädalase korrigeeritud nõudlusprognoosi täpsust. Statistilist andmetöötlust kasutades leitakse prognoosi keskmine viga, keskmine absoluutviga ja keskmine suhteline viga. Arvutused näitasid, et pika perioodi ennustus on oodatult lühiperioodi omast ebatäpsem. Pikaajalise prognoosi keskmine suhteline viga oli korrigeeritud prognoosi omast suurem, vastavalt 84% ja 67%. Nõudlusprognoosi analüüsist selgus, et 16-st registreeritud OOS-i olukorrast 11 on tingitud kliendi valest prognoosist. Nõudlusprognoosi teise astme kliendi põhisest analüüsist selgus, et paremini prognoosib nõudlust klient X7, kelle korrigeeritud prognoosi MAPE oli 33% ning ebatäpsemalt klient X9, kelle keskmine suhteline viga oli 122%. Autor soovitab tarnijal pöörata kliendi tähelepanu prognoosi täpsuse parendamisele, mis võimaldaks tarnijal oma kliendile paremat teenust pakkuda ja tarneauke vältida või vähendada. Autor soovitab tarnija ja kliendi koostöös viia läbi VMI prooviperiood. See võimaldab hinnata ettevõtte valmisolekut meetodi täismahuliseks rakendamiseks, kontrollida ja parendada protsesse ning kokku leppida tegevuse võtmenäitajates ja nende väärtustes. Lõppkokkuvõttes võib hästi rakendatud VMI kasu tuua mõlemale tarneahela partnerile.