Sirvides Autor "Tapver, Jan" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs UAZ 469b-le GM 10Bolt sildade paigaldus ja offroad vedrustuse projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2014) Tapver, Jan; Soomlais, StenLõputöö käigus selgus, et sõidukile UAZ 469B on võimalik paigaldada originaalist erinevaid talasildasid. Antud projektile paigaldati nii hinna kui ka vastupidavuse poolest optimaalsed (GM10-Bolt) sillad. Parimaks vedrustustüübiks selle sõiduki nii esi- kui ka tagasillal osutus klassikaline nelja vardaga vedrustus, tulenevalt sellest, et tema liikuvus on kõige parem ja vardad ei hakka piirama silla liikumist. Tagasilla puhul oli võimalik saavutada geomeetria, kus puudus peaaegu täielikult parasiitroolimine. Roolimehhanismi poolest osutus parimaks pikisuunalise roolivardaga versioon, kuid seda ei olnud võimalik sellele autole paigaldada konstruktsioonilistel põhjustel. Tänu sellele tuli paigaldada klassikaline paralleelse roolivardaga süsteem, küll aga ei olnud see juhitavuse poolest parim. Vedrustus ja roolimehhanismi geomeetria töötati välja programmis Susprog3D koostöös programmiga CATIA V5R21, kuhu joonistati sisse UAZ 469 raami vajalikud osad. Lisaks sellele GM 10Bolt sillad ja ka kõik kinnitused, mis olid vajalikud sildade paigalduseks. Erinevate kronsteinide koostejoonised valmistati programmis Solid Edge ST6 Lõputöö käigus valmiva sõiduki vedrustus on küll vastupidav, kuid ei ole minimaalse kaaluga, kuna õõtshoobadena kasutatavad torud on mõõtmetelt suuremad kui optimaalsed. Tugevusarvutuste tulemusena selgus, et 2000 kg massiga sõiduki vedrustuskomponentide kinnitamiseks on sobiv 5 mm paksune teras 355 plekk. Tugevusarvutused tehti lõputöö jooksul programmis CATIA V5R21. Vedrustuse liigendite valikul osutus määravaks nende võimalikult suur liikuvus ja vastupidavus külgsuunalistele jõududele. Arvestades väljatoodud omadusi, valiti tavapäraste pukside asemel kuulliigendid. Arvutused näitasid, et piisava tugevusvaru annavad just M18x1,5 liigendid, kuna nende külgsuunalise jõu taluvus on piisav, pikisuunas oleksid vastu pidanud tunduvalt väiksemate mõõtmetega liigendid. Lõputöö käigus vaja olnud kronsteinid lõigati välja laserlõikuspingis. Treimist ja keevitamist vajavad detailid valmistati Tallinna Lasnamäe Mehaanikakoolis. Lõputöös kirjeldatav projekt valmib nimetatud kooliga koostöös, andes sealsetele õpilastele võimaluse praktilist õpet läbi viia.