Sirvides Autor "Umbleja, Martin" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs Liikluskorralduse meetmete tõhusus Pärnu-Uulu maantee remondilõigu näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-03) Umbleja, Martin; Kreek, SvenKäesolevas lõputöös käsitleti liikluskorraldus meetmete tõhusust sõidukijuhtide piirkiiruse järgimisel Tallinn-Pärnu-Ikla maantee, Pärnu ja Ikla vahelisel remondilõigul. Sõidukite kiiruste mõõtmiseks kasutati eemaldatavaid loenduspunkte. Mõõtmistööde teostamisel olid maanteele paigaldatud erinevad liikluskorraldusvahendid. Mõõtmistööd kestsid kokku neli nädalat 22.08 kuni 17.09.2023. Iga nädal muudeti liikluskorraldust või paigaldati juurde liikluskorraldusvahendeid, et juhte distsiplineerida. Uurimustööst selgus, et oli vähe juhte, kes järgisid kehtivat piirkiirust. Liikluskorraldus vahendite lisamisel ja piirkiiruse alandamisel suuri muutuseid sõidukijuhtide käitumisele ei olnud. Kõige enam oli sõidukijuhte, kui piirkiiruseks oli 50 km/h, kes ületavad piirkiirust kuni 10 km/h ja seda nii päevasel kui ka öisel ajal suunas, nii Pärnu-Ikla kui Ikla-Pärnu. See näitab, et inimeste arvates on aktsepteeritav piirkiiruse ületamine kuni 10 km/h. Kuid võrreldes kiirusega 50 km/h tõuseb kiirusel 60 km/h, jalakäijaga kokkupõrke korral tunduvalt nõrgema osapoole hukkumise tõenäosus. Piirkiiruse alandamisel 40 km/h oli kõige enam sõidukijuhte, kes sõitsid kiirusel 50–60 km/h. See ületas lubatud piirkiirust juba 10-20 km/h. Piirkiiruse mitte järgimisega ei seata ohtu üksnes ise ennast vaid ka kaasliiklejaid ja teel töötavaid teetöölisi. Piirkiiruse ületamine halvendab ka teetööde kvaliteeti. Paljude teetööde puhul määrab sõidukite kiirus kasutatavate materjalide nakke aluspinnaga, näiteks pindamistöödel. Uurimustööst saab välja tuua erinevuse Pärnu-Ikla ja Ikla-Pärnu suunal. Kehtestatud piirkiirustest kinnipidamine oli mõnevõrra parem Ikla-Pärnu suunal võrreldes vastupidise suunaga. Suunal Pärnu-Ikla sõitis loenduse perioodil kokku 169 203 sõidukit ja piirkiirust järgis neist 6 551 sõidukijuhti. Ikla-Pärnu suunal sõitis loenduse perioodil 167 149 sõidukit ja piirkiirust järgis neist 13 807 sõidukijuhti. Antud olukord võis tekkida sellest, et mõõtmistööde perioodil teostati Iklast Pärnu suunas sõites paremal pool, uuel rajatud teetrassil, tee-ehitustöid. Kuna teetööde masinad ning teetöölised liikusid sõiduraja kõrval, võis see pälvida juhtide suuremat tähelepanu ning hoolikust liiklemisel. Tulenevalt Pärnu-Ikla maantee suurest liikluskoormusest sõidavad sõidukid väga tihti kolonnides. Kolonnides sõites sätitakse oma kiirus vastavalt eessõitjatele. Kui ees sõitvad sõidukid ületavad kiirust, siis sellest tulenevalt ületavad piirkiirust kõik kolonnis sõitvad sõidukid. Muudetud liikluskorraldus vahendid oluliselt sõidukijuhtide kiiruskäitumist ei muutnud. Seetõttu tuleks rakendada mõjutusvahendeid, mis muudaksid sõidukijuhtide mõttemaailma ja käitumist liikluses. Trahvi määrade tõstmine, kiiruse ületamise mõju liikluskindlustusele, teavituskampaaniad - võiksid olla peamised vahendid, millega mõjutada sõidukijuhtide kiiruse valikut. Teadvustada, et kiiruse ületamine ei ole vastuvõetav, sest ohustab nii sõidukijuhti ennast, kaasliiklejaid ning teel töötavaid inimesi.