Sirvides Autor "Uus, Marko" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs N rühma võistlusauto Mitsubishi Lancer Evolution 10 ehitami(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2015) Uus, Marko; Lukk, AimarKäesoleva lõputöö põhiliseks uurimisülesandeks oli käsitleda N-rühma ralliauto ohutusalaseid aspekte. Töös käsitletud teemades on välja toodud selged põhimõtted ja soovitused, kuidas ehitada ohutu sõiduk, mis ühtlasi vastab homologeeringule. Vastavalt käesolevas töös esitatud põhimõtetele teostas töö autor ka praktiliselt võistlussõiduki ehituse. Võistlussõiduki ehitusel/soetusel ei tohiks kindlasti olla esikohal soodne hind. Detailide maksumuse taga peegelduvad tihti inseneride pikad töötunnid. Iga detail on väljatöötatud just saavutamaks maksimaalseid tulemusi. Kogu võistlussõidukis kasutatav varustus peab olema kvaliteetne ja nõuetekohaselt paigaldatud. Kvaliteetne turvavarustus on üks ainukesi osasid sõidukis, mis tagavad juhi pääsemise avarii korral. Masina ostmisel ei saa ostja olla kindel, milliseid materjale kasutades sõiduk valmis. Lisaks ei ole võimalik hinnata ka värvi all oleva kere tugevduskeevituste ja ka turvapuuri keevituste kvaliteeti. Masina soetusel ei saa ka olla kindel selles mitmel korral on sõidukit taastatud. Mitmekordne kere sirgeks venitamine toob kaasa keredetailide pehmuse ja masina edaspidiselt kergema deformeerumise. Autor leiab, et turvalise võistlussõiduki ehitus algab korralikust turvapuurist. Hetkel on üks juhtivaid puuritootjaid Custom Cages. Lisaks puurile on oluline, et sõiduki kere oleks piisavas koguses tugevdatud ning istmekinnituse raamid nõuetekohaselt paigaldatud. Sõidukis kasutatavate istmete valikus tuleks lähtuda eelkõige mugavusest sõitja jaoks ja istme võimalikust paigaldamise asendist. Turvavööde valiku puhul on väga oluline kasutada kvaliteetseid tooteid. Turvavööde puhul ei mängi nii suurt rolli vöö ise, vaid oluline on kinnituspannal. Odavamate tootjate kinnituspannal võib pärast kokkupõrget olla kinni kiilunud, mis teeb ohu korral sõidukist lahkumise peaaegu võimatuks. Samuti on oluline tulekustutussüsteemi korrektne paigaldamine. Nimelt peavad juhid saama kustuti käsitsi aktiveerida istmes istudes ja olles vöödega kinnitatud. Tulekustutusseadmetele tuleks teostada ka regulaarselt kontrolle. Veermiku ja vedrustuse valikul tuleb lähtuda eelkõige juhi harjumustest ja sõidetavast pinnasest. Oluline pole mitte paigaldada sõidukile võimalikult kallis vedrustus, vaid paigaldada vedrustus, mida saab piisaval määral reguleerida, et juhil oleks masina üle täielik kontroll. Kõik võistlussõidukites kasutatavad detailid on kallimad kui tavapärased sõidukite detailid. Autor leiab, et kui soov on hoida kulutused madalad, tuleks valida mõni madalama võistlusklassi sõiduk või hoida kulutusi kokku jõudluse, väljanägemise või kaalu pealt. Kindlasti ei tohiks teha kärpeid ohutusvarustuse arvelt. Töö käigus tehtud kalkulatsioonide järgi oleks N klassi võistlussõiduki maksumuseks ligikaudu 100 000 eurot. See erineb esialgsest kalkulatsioonist 3000 euro võrra. Kasutatud N rühma sõiduk oleks võimalik soetada ligikaudu 90 000 euro eest. Autor leiab, et kui ehitada sõiduk ise kulub küll rohkem raha, kuid teadmine, et sõiduki ehitusel on järgitud kõiki eeskirju ja nõudeid ning masin on tehtud võimalikult turvaline, tagab juhile kindlustunde.