Sirvides Autor "Subka, Ranel" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs Tallinna haiglate valmisolek mehitamata õhusõidukite kasutusele võtmiseks(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Subka, Ranel; Maas, ReneMehitamata õhusõidukitel on tulevikus suur potentsiaal Tallinna haiglate tööd kiiremaks ja operatiivsemaks muuta. Vaatluse ja intervjuude läbiviimine ning kogutud andmete analüüsimine andis väärtusliku informatsiooni nii Tallinna haiglatele kui ka ettevõtetele, kes tulevikus tahavad mehitamata lennunduse teenuse pakkumisest osa võtta. Euroopas varem läbi viidud pilootprojektid ja testid on tõestanud, et droonidega meditsiinipakke transportides on selge ajaline eelis maanteetranspordi ees. Droonid on tõestanud enda töökindlust ja neil on võimekus seda teenust juba kõikjal pakkuda, kui seadusandlus ja mehitamata lennunduse lennujuhtimissüsteem välja oleks arendatud. Teatud takistused on ka droonidel, takistuseks on mõnikord ilmastik. Tugev tuul ja tihe lume- ja vihmasadu on takistuseks, kuid ka need probleemid koos tehnika arenguga aja jooksul vähenevad. Töö käigus kogutud andmete ja teiste uurimuste põhjal sai autor kinnitust, et terves maailmas töö käib selle nimel, et teenust pakkuvad droonid oleksid tulevikus tavapärane nähtus. Üheks uurimismeetmeks oli intervjuude läbiviimine, autor viis läbi 5 poolstruktureeritud intervjuud. Intervjuud viidi läbi haiglate töötajatega, droonide arendajaga ja mehitamata lennunduse infrastruktuuri arendajatega. Intervjuude käigus ja varasemate uuringute põhjal selgus, et peamine takistus nii Eestis kui ka mujal Euroopas mehitamata õhusõidukitega meditsiini pakkide transpordil on seadusandlus. Euroopa andis alles 26.01.2023 U-Space seadusraamistiku välja. U-Space reguleerib tervet Euroopa mehitamata lennundust. Lisaks tuleb igal riigil enda mehitamata lennunduse juhtimissüsteem ja seadusandlus luua ja kasutusele võtta. Selle kõige käima saamiseks tehakse igapäev tööd, kuid arvatakse, et see võtab veel paar aastat aega, kuni esimesed lennud saaksid toimuda. Teiseks probleemiks on inimeste vähene huvi ja teadmatus. Kuna valdkond on veel uus ja meditsiin on küllaltki konservatiivne valdkond, kus peamine eesmärk on patisendi ohutus, siis haiglad ise esialgu ei torma uut lahendust arendama ja katsetama. Nende soov oleks, et keegi tuleks ja pakuks juba varem testitud ja toimivat teenust. Haiglad ise on ka eri arvamustel ja eri vajadustega. Ida-Tallinna keskhaigla on väga huvitatud droonide kasutusele võtmisest Tallinnas. Regionaalhaigla arvas, et Tallinna siseselt suur vajadus puudub ja nende soov oleks Tallinna haiglaga ühendada hoopis kaugemad tütarhaiglad Raplas ja Haapsalus UAV liiklusega. Teiseks uurimismeetodiks oli kahel päeval vaatluse läbiviimine ja kogutud andmete põhjal ajalise võrdluse väljatoomine. Kuna meil Eestis reaalset võrdlust mehitamata õhusõidukitega meditsiini valdkonnast tuua ei ole, siis võeti võrdluseks andmed Šveitsist. Šveitsis toimub mitmes linnas haiglate vahel droonidega vereanalüüside transport. Teoreetilise ajalise võrdluse tulemusena selgus, et Eestis esimesel päeval oleks droon olnud 44,3 % kiirem ja teisel päeval 66,9 % kiirem kaubikust. Ajalise võidu peamine erinevus tuleneb sellest kui tihe parasjagu autoliiklus on. Kindlasti saaksid droonid veel kiiremad olla, kui nad saaksid lennata õhus otse sihtkohta. Praegu oli droonil ja kaubikul arvestatud sama teekond. Autori arvates on see ajaline võit selge märk haigla logistikajuhtidele, et tulevikus tuleks väikeste- ja kiireloomuliste pakkide transport suunata õhuruumi. Autor arvab, et edasi tuleks teha ettevõtetel koolitusi ja pilootprojekte, et meditsiini töötajad mõistaksid selle teenuse vajadust ja harjuksid uue tehnoloogiaga. Keegi veel haiglatele droonidega transpordi teenust pakkumas käinud ei ole. Sellest tegi autor järelduse, et Eestisse tuleks luua droonide käitamisega tegelev ettevõtte, kes viiks erinevad osapooled kokku. Suurem huvi kiirendaks kindlasti ka seadusandluse loomise protsessi ja jõuaksime kiiremini tulemusteni. Intervjuudest selgus, et usutakse lähima viie aasta jooksul näha esimesi teenust pakkuvaid droone Tallinnas. Autor usub, et see võiks toimuda isegi lähima kolme aasta jooksul.