Sirvides Autor "Tamm, Elle" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs Maaomanike tagasiside mõju teeprojekti lahenduse kujunemisele(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-05-08) Tamm, Elle; Mill, Tarvo; Michelis, MartLõputöö on koostatud teemal „Maaomanike tagasiside mõju teeprojekti lahenduse kujunemisele“. Lõputöös analüüstakse maaomanike tagasiside mõju teeprojekti lahenduse kujunemisele. Vaatluse alla võetakse maaomanike kaasamise protsess neljarajaliste ehk 2+2 sõidurajaga riigiteede projekteerimistingimuste menetluse etapis. Konkreetsete projekteerimistingimuste menetluste alusel analüüsitakse kaasamise käigus esitatud tagasiside olemust ja arvestamist ning selle kaudu mõju projektlahenduse kujunemisele. Samuti selgitatakse tagasiside kasulikkust projekteerijale ning uuritakse, mida osapooled sellest protsessist saavad. Kaardistatakse kõik maaomanike esitatud ettepanekud ja kategoriseeritakse, et selle alusel järeldada, mille kohta maaomanikud ettepanekuid teevad, kuidas see seostub projekteerimise tehnilise poolega ning millist kasu andis tagasiside projekteerijale projektlahenduse väljatöötamiseks, sh täiendamiseks ja muutmiseks. Kaasamine toimub teede projekteerimises juba aastaid, aga teadaolevalt ei ole kaasamise mõju ja selle käigus kogutavat tagasisidet seni eriti uuritud, süstematiseeritud ega eraldi analüüsitud, mistõttu on põhjust lähemalt vaadelda, kuipalju ja millist sisulist väärtust see annab. Lõputöös keskendutakse vaid Transpordiameti tellitud teeprojektidele. Vaadeldavad projekteerimistingimused puudutavad tee-ehitusprojekte kolmel Eesti suuremal põhimaanteel: Tallinn–Narva, Tallinn–Tartu–Võru–Luhamaa, Tallinn–Pärnu–Ikla ning lisaks Tallinn–Paldiski. Valiti olemuselt sarnased projektid, et tagasisidet oleks võimalik alalüüsida samadel alustel. Lõputöös jõuti mitmete järeldusteni. Kuna 88% kõigist maaomanike esitatud ettepanekutest tehti erineval moel tee tehnilise lahendusega seotud aspektide kohta ning suurt osa kõikidest ettepanekutest arvestati (48%), saab järeldada, et maaomanike tagasisidel on otsene seos ja mõju teeprojekti tehnilise lahenduse kujunemisele. Ettepanekutega osaliselt või täielikult arvestamise määr vaadeldud menetlustes oli 48%, seega saab öelda, et maaomanike arvamusega projekteerimisprotsessis arvestatakse ja maaomanikud saavad seeläbi projektlahendust mõjutada. Töös püstitatud hüpoteesid leidsid kinnitust, et maaomanike tagasiside reaalselt mõjutab projektlahenduse kujunemist ja tehnilisi lahendusi. Kuna tagasisidega arvestatakse, sh tehnilist lahendust puudutavate ettepanekutega, projektlahendust muudetakse ning täiendatakse, siis järelikult tagasiside annab projekteerijale väärtuslikku infot, on talle vajalik ja abiks. Samuti saab järeldada, et projekteerimistingimuste menetlusse kaasamise protsess ei ole oluline üksnes juriidiliselt ja õigusaktidega pandud kohustuste täitmiseks, vaid sel protsessil on reaalne mõju ja tagajärg nii projekteerija kui maaomaniku jaoks. Tagasiside andmine võimaldab muuta teelahendust maaomanikele vastuvõetavamaks ja sellega kaasnevad mõjud väiksemaks. Lõputöös läbi viidud analüüs võimaldas esitada ka mitmeid ettepanekuid protsessi osapooltele — projekteerijale, maaomanikule ja Transpordiametile, mil viisil projekteerimise protsessi ja selle käigus korraldatavat kaasamist veelgi efektiivsemaks muuta.