Sirvides Autor "Tiidemann, Mart" järgi
Näitamisel1 - 20 38-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs ATV tänavapuhastushari(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2014) Smekalov, Pavel; Tiidemann, MartKäesoleva lõputöö raames sai projekteeritud ettevõttele Iron Baltic OÜ uus toode – ATV tänavapuhastushari. Harja kasutatakse lume, langenud lehtede ja muu prügi teelt kõrvaldamiseks teeäärele. Harja energiaallikaks on Honda GX160 5,5 HP bensiinimootor. Harja jõuülekanne koosneb kahest komponendist: rihmülekandest ja kettülekandest. Jõuülekande lõplik ülekandearv on 7,97. Harja töövõlli pöörlemiskiirus on vastavalt mootori pöördele vahemikus 251–452 p/min, maksimaalne võimsus töövõllil on 3,05 kW ja maksimaalne pöördemoment 70,7 Nm. Harja tööasend on pööratav paremale ja vasakule kuni 24º sammuga 12º. Harjal on olemas ka transportasend, millele üleminek toimub ATV esivintsi abil. Hari on varustatud tugiratastega ning nende asukohta on võimalik muuta vastavalt töötingimustele – kokku on selleks ette nähtud viis kinnituskohta. Tänu tugiratastele ja ujuvale seosele harja ja raami ning raami ja ATV vahel toode kopeerib maapinna kuju. Toote konstruktsioonile on teostatud mitu tugevusarvutust, milleks on: Võllide tugevusarvutused paindele ja väändele; Laagrite eluea arvutused; Liistude muljumispinge kontrollarvutus; Regulaatori pöördteljes asuvate poltide tugevusarvutus nihkepingetele; Regulaatori ratta kandurite tugevusarvutus paindele; Regulaatori enda arvutus paindele; Mootori alusplaadi arvutus paindele. Samuti on määratud iga detaili valmistamise tehnoloogia, arvutatud iga detaili valmistamise, koostude koostamise, keevitamise ja värvimisajad, arvutatud materjali kulu. Lõputöö majanduslikus osas olid välja arvutatud kõik harja tootmisega seotud kulutused liikide kaupa ning teostatud omahinna ja tasuvusaja arvutused. 63 Töö eesmärk oli jagatud kaheks osaks: tehnoloogiliseks ning majanduslikuks. Lõputöö eesmärgi tehnoloogiline osa nõuab, et projekteeritud toote omadused oleksid enam-vähem konkurentidega samalaadsed ja nii nad on: projekteeritud tootel on natuke väiksem töölaius (1,3 m, konkurentidel 1,35 ja 1,5); samalaadne energiaallikas (5,5 HP bensiinimootor, konkurentidel 5,5 HP ja 6 HP); samalaadsed harja kettad (läbimõõt 45 cm, konkurentidel eeldatav 45–46 cm ja 46 cm); harja tõstmine toimub vintsi abil (mis ühe konkurendi puhul läheb lisana); harja tööasend käsitsi on pööratav paremale ja vasakule (ühel konkurendil samuti käsitsi ning teisel – elektriliselt); harja mass võrreldes vähemalt ühe konkurendiga (teise konkurendi toote massi pole teada) on oluliselt väiksem – 124 kg, kusjuures konkurendil on 243 kg. Lõputöö eesmärgi majanduslik osa nõuab, et projekteeritud toote müügihind oleks konkurentidega võrreldes madalam ning toode peaks olema selle tõttu kättesaadav suuremale auditooriumile, ehk jutt käib suurest hinnavahest. Projekteeritud harja realiseerimishind 1920€ on võrreldes konkurentidega 1,8 ning 2,1 korda madalam (konkurentide toodete müügihinnad on 3500€ ja 4000€). Kuna lõputöö tulemused vastavad nõudmisele, loetakse lõputöö eesmärk saavutatuks täies mahus.Nimetus Piiratud juurdepääs Eriotstarbelise treileri projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-11) Soomer, Hannes; Tiidemann, MartAntud töös projekteeriti eriotstarbeline VMS treiler, mida hakatakse tootma ja müüma Euroopa turule. Treiler projekteeriti Bestnet AS kasutusel olevast toormaterjalist ja pakutavatest standardtoodetest. Treileri raamideks on terasest keeviskonstruktsioonid, mis kuumtsingitakse. Materjali töötlemiseks kasutati põhiliselt laserlõikust. Mehhaanilisest töötlemisest oli kasutusel vaid saagimine. Raamide koostamiseks ei toodetud erilisi keevisrakiseid, vaid kasutati tappliited, mille jaoks vajalikud avad ja kõrvad oli võimalik lõigata laserlõikuses. Ekraanide raam projekteeriti 40x40x2 S235 nelikanttorust, mille tugevus tugevusarvutuste tulemusena osutus piisavaks. Ekraanide raami külge kinnituvad kaks VMS ekraani. Tõstemehhanismi projekteerimist alustati komponentide valikust. Tõstemehhanismi oluliseim komponent, lineaaraktuaator valiti Linaki tootevalikust. Valituks osutus mudel LA36. Aktuaatori käiguks valiti 600mm ja kruvisamm selline, et maksimaalne jõud oleks 4500N. Selline kombinatsioon võimaldas aktuaatorit liigutada läbi terve käigu 30 sekundiga. Aktuaatorit abistava kaks gaasiamorti. Tõstemehhanismi keeruliseim osa oli selle geomeetria välja selgitamine, kuna šarniirnelilüliku lülide pikkuste välja selgitamiseks metoodilist juhendit ei ole. Prooviti erinevaid geomeetriaid ja jälgiti tulemusi. Optimeerimise tulemusena võimaldati kahekordne varutegur aktuaatorile mõjuva jõu ja aktuaatori maksimaalse jõu suhtes. Tõstemehhanismile projekteeriti ka selle hoovad, mis mõjuvatele jõududele vastu peaks. Alusraam projekteeriti viimasena. Esimesena valiti alusraami pikitalade profiilid. Kuna selgus, et suurim valikus olev profiil ei ole piisav, tuli pikitalale lisada ferm. Pikitalade valikul lähtuti käsitsi tehtud tugevusarvutustest. Alusraami külge kinnitati ka sild, veoelement ja akukast, mis käesolevas peatükis välja valiti. Silla asukoht määrati käsitsi jõusüsteemi lahendamisel. 46 Eelnevalt projekteeritud raamide tugevusarvutused tehti FEM analüüsi läbi. Raamipikitalade käsitsi arvutatud tulemused kontrolliti. Tugevusarvutused teostati ekraanide raamile, tõstemehhanismi hoobadele ja alusraami tähtsamatele sõlmedele. Kõik valitud profiilid osutusid piisavalt tugevaks. Mudelid viimistleti, lisades sellele tappliidete moodustamiseks vajalikud omadused, galvaniseerimiseks vajalikud avad ja vajalikud tuled ja helkurid. Lisaks moodustati koostude ja alamkoostude süsteem. Majanduslikus osas leiti eeldatav tootmiskulu ja koostati esialgne varuosakataloog.Nimetus Piiratud juurdepääs Kahevõllilise soolapurusti projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2015) Pallo, Olga; Tiidemann, MartLõputöö ülesandeks oli võllpurusti projekteerimine soola purustamiseks. Lõputöös andis autor ülevaate peenestamisprotsessi teoreetilistest alustest, vaatles nende eelised ja puuduseid ning kirjeldas purusti konstruktsiooni. Purusti ketaste projekteerimise kriteeriumiks võeti nende asendatavus, et lihtsustada tööelemendi vahetamist ketaste purunemise või kulumise tõttu. Kirjeldati ja põhjendati materjali valikut ning teostati konstruktsioonilised arvutused. Seadme kasutamise ja ohutustehnika osas kirjeldati seadme kasutamise nõudeid ja seadmega töötamisel kaasnevad ohtusid ning nende vältimist. Majanduslikus osas tehti konstrueeritud seadme omahinna kalkulatsioon ning võrreldi seda ettevõtete Jordan Reduction Solutions ja Weima Maschinenbau GmbH hinnapakkumistega analoogsetele seadmetele. Konstrueeritud purusti omahinnaks kujunes 6530,00 eurot, mis tuginedes hinnapakumiste võrdlusele oli tunduvalt soodsam kui teised turul pakutavad purustid. Töö eesmärgiks oli projekteerida soola purustamise seade mis rahuldaks isotermilise karastuse vajadusi ning oleks hinnalt konkurentsivõimeline. Arvestades teostatud tegevusi, võrdlusi ning analüüsi saab väita, et eesmärk sai täidetud.Nimetus Piiratud juurdepääs Kala ladustamissüsteemi moderniseerimine ettevõttele OÜ Morobel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2012) Nõmmik, Enrik; Tiidemann, MartProjekti eesmärgiks sai seatud moderniseerida ettevõtte OÜ Morobell kalaladustamisliini. Projekteeriti uus kalalaud, kus kala liigub konveieri peal edasi kaalumispea suunas ja iga kaalumine sai salvestatud arvutisse, et kui keegi peaks tegema kaaludes vea, siis see on kohe tuvastatav. Tööliste arv vähenes 12 inimeselt 8 inimesele. Tänu sellele hoiti kulutusi tööjõupealt 15% kokku. Kala ladustamiskiirus tõusis 30%. Praeguseks on kalalaudade pealt läbi käinud rohkem kui 13000 tonni kala ja suuremaid tootmiskatkestusi pole juhtunud. Lõputöö eesmärgiks sai seatud ka majanduslikult efektiivne tootmine. See sai ära tõestatud kui toote riiuli omahind tuli 2,62€ odavam.Nimetus Piiratud juurdepääs Kaubaaluse kvaliteedi kontrollseadme projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2014) Maksim, Krivonožko; Tiidemann, MartEesmärgiks seatud tingimused on täidetud. Konstrueeritud kaubaaluse kontrollseade vastab märgitud lähtetingimustele. On läbimõeldud lihtsa ja kiire masina konstrueerimine ja paigaldamine. Projekti tegemise käigus valmistatud tööjoonise järgi võib alustada masina valmistamist. Projekteeritud koosteosade tugevuse tagavara garanteerib masinale efektiivse ja ohutu töötamise tema ekspluatatsiooni käigus. Antud masina kasutamine võimaldab tehasele tõsta tootlikust ja osaliselt vältida toodete purunemist, seega väheneb kahjum ja võimaldatakse töötada efektiivselt. Teostatud uuendused tasuvad ca 10 kuuga.Nimetus Avatud juurdepääs Kolmefraktsioonilise vibrosõela tugikonstruktsiooni projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-12) Roov, Kaspar; Tiidemann, MartKäesoleva lõputöö eesmärgiks oli projekteerida tugikonstruktsioon Spaleck Flip-Flow 3d Combi Screen kolmefraktsioonilisele vibrosõelale. Vibrosõel on osa jäätmete purustus- ja sorteerimisliinist, mis hakkab käitlema ehitus- ja lammutusjäätmeid. Konstruktsiooni projekteerimiseks tutvuti tehtud lahendustega ning otsutati, et konstruktsioon projekteeritakse HEB taladest, mis ühendatakse omavahel horisontaal- ja diagonaaltugedega. Kuju leidmiseks loodi esmane traatmudel. Seejärel asuti talasid dimensioneerima. Vertikaalsete talade dimensioneerimiseks kasutati talale mõjuvat paindemomenti, millele lisati konstruktsiooni algkõverusest tulenev horisontaalne jõud ning tala vastupandumomendiks arvutati 59.2 cm3. Vertikaaltaladeks valiti HEB140 tala, mille vastupanumoment nõrgemas sihis oli 79 cm3. Seejärel teostati kontrollarvutus nõtkele, kus leiti tala maksimaalne nõtkekandevõime. Leitud nõtkekandevõime 118456 N oli suurem talale mõjuvast vertikaaljõust 54700 N ning tala sobis. Järgnevalt joonestati konstruktsioon SolidWorks keskkonnas nõrgestatud mudelina HEB120 taladest, et geomeetriast tulenevad muutused kergemini märgatavad oleks. Seejärel asuti kuju optimeerima. Kuju optimeerimiseks kasutati ANSYS keskkonda, milles arvutati läbi mudeli erinevad konfiguratsioonid ning leiti kõige suurema omavõnkesagedusega ehk kõige jäigema geomeetriaga mudel. Vältimaks konstruktsiooni resonantsi sattumist leiti seadme töösagedusest 11.33 Hz tulenevalt konstruktsioonile lubatud omavõnkesagedused. Lubatud vahemikeks oli 15.1...18.9 Hz ja 8.1...9.1 Hz. Optimeeritud kujuga konstruktsiooni omavõnkesagedus oli 13.49 Hz, asendades vertikaaltalad peatükis 3.2 dimensioneeritud HEB140 taladega ning teostades uus arvutus saadi omavõnkesageduseks 14.9 Hz. Järgnevalt muudeti konstruktsiooni jäigemaks asendades vertikaaltalad HEB160, horisontaaltalad HEB140 ning muutes diagonaaltalades nelikant-toru 80x80x3 torult 80x80x6 toru vastu. Mudeli omavõnkesageduseks tuli 17.17 Hz. Olles leidnud konstruktsiooni lõpliku kuju ja talad, projekteeriti lõpuni kõik sõlmed. Erinevad talad ühendati poltliidetega, selleks keevitati talade otsa plaat, liidet muudeti jäigemaks tugevdusribi kasutamisega. Konstruktsioonis kasutati kinnitusvahenditena M16 8.8 klassi polte. Poltide sobivuse kontrolliks teostati kontrollarvutus kõige ohtlikumale sõlmele - nelikant-torust diagonaali ja vertikaaltala vahel. Leiti poldile mõjuv jõud 703 N ning poldi lõikekandevõime, milleks oli 24120 N. Kuna lõikekandevõime oli suurem, kui mõjuvad jõud, siis M16 poldid sobivad. Sõela kinnitamiseks konstruktsioonile projekteeriti talade otsa taldmik, kuhu sõela tugijalad toetuma hakkavad ning M12 poltidega kinnituvad. Tagamaks keevisliidete sobivus teostati kontrollarvutus kõige ohtlikematele sõlmedele, milleks olid keevisõmblus tala ja alusplaadi vahel ning nelikanttoru keevisõmblus otsaflantsi külge. Leiti keevisõmbluses maksimaalne lubatud pinge, milleks oli 57.7 N/mm2. Pinged mõlemas keevisõmbluses jäid alla lubatu, taldmikul esines maksimaalne pinge 1.2 N/mm2 ja diagonaaltoel 0.5 N/mm2. Majandusarvutustest leiti seadme projekteerimisele kuluv aeg ja ajast tulenev omahind. Projekteerimisele kulus 158 tundi ning projekteerimise hinnaks oli 30 eurot/tund. Omahinnaks kujunes 4740 eurot.Nimetus Piiratud juurdepääs Konveiersüsteemi väljatöötamine kraadieemaldusmasinale(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2022-05-12) Rosenberg, Mait-Erik; Tiidemann, Mart; Põlluste, Markus GottliebKäesoleva lõputöö eesmärgiks oli projekteerida ettevõtte vajadustele vastav konveiersüsteem kraadieemaldus masinale, vähendades sellega kulusid tööjõule. Projekteerimisel peeti silmas konveiersüsteemi universaalsust, et vajadusel oleks võimalik konveiersüsteemi ka muudel otstarvetel kasutada, lisaks peeti silmas veel rahalist kulu, et tasuvusaeg oleks võimalikult kiire. Lõputöös analüüsitakse turul pakutavaid lahendusi, lahendatakse projekteerimise käigus tekkivaid väljakutseid, arvutatakse omahind, mille tulemusena võimalik teha järeldus valimaks välja konveiersüsteem. Lõputöö raames valmis konveiersüsteem, mis vastas püstitatud eesmärgile.Nimetus Piiratud juurdepääs Küljeltlaetava prügiveoki tõstemehhanismi projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2014) Jakobs, Ramon; Tiidemann, MartKäesoleva lõputöö teema pärineb ettevõttest Meiren Engineering OÜ, mille põhiliseks tegevusvaldkonnaks on lumesahkade tootearendus, valmistamine ja müük Meiren SNOW kaubamärgi all. Meiren Machinery kaubamärgi alla kuuluvad teehooldusplatvorm ning vaiade rammimise seade. Lisaks pakutakse Meiren Engineering kaubamärgi all projekteerimisteenuseid. Ettevõtte toodangu põhilised sihtturud on Skandinaavia maad kuhu eksporditakse ligikaudu 90% kogu toodangust. Seoses ettevõtte juhtkonna sooviga laiendada Meiren Machinery tootevalikut on tekkinud idee projekteerida küljeltlaetav prügiveok. Idee sai alguse ettevõtte peadisainerilt, kes seoses varasemate ametitega on kokku puutunud prügiveokite ehituse ning hooldusega. Muude tegevuste kõrvalt on ta tegelenud uudse küljeltlaetava prügiveoki tootearenduse visiooni loomisega. 2012. aasta lõpuks on valminud veoki kere eskiislahendus, mille tehnilised sõlmed vajavad välja arendamist. Lõputöö autori ülesandeks sai tõstmismehhanismi välja töötamine. Projekti esimeseks etapiks oli ettevõttelt Invent Baltics OÜ tellitud turu-uuringu analüüs, mille andmetel on olemasolevate küljeltlaetavate prügiveokite hinnad ligikaudu kaks korda kõrgemad, kui tagantlaetavate omad. Seetõttu on viimased ka laialdasemalt kasutuses, kuigi küjeltlaetaval veokil on mitmeid eeliseid tagantlaetava ees. Konkurentide uuringut läbi viies selgus, et küljeltlaadijate erinevaid lahendusi ei ole palju ning puudub uudsus, mis annaks turul teiste ees eelise. Sellest tulenevalt on seadme projekteerimisel püstitatud tähtsaimaks nõudeks, et seade peab prügikonteinereid haarama mõlemalt auto küljelt. Konkurentidel sellist funktsiooni ei ole. Lisaks peab seade olema kompaktse, lihtsa ja töökindla konstruktsiooniga. Meiren Engineering OÜ valmistab oma tooteid allhanke korras ettevõttes AS Paide Masinatehas, seetõttu tuli projekteerimisel arvestada ka sealsete tehnoloogiliste võimalustega. Peale projekteeritavale seadmele nõuete määramist loodi tõstemehhanismi eskiislahendus ning alustati arvutil 3D-modelleerimist. Lahendati keerukamad sõlmed – ülekanne ja poomi tõstmine hüdrosilindriga. Välja arvutati erinevatele mehhanismi osadele mõjuvate jõudude suurused ning leitud väärtusi kasutati konstruktsiooni tugevuse ja jäikuse kontrollimiseks FEM-analüüsi abil. Viimaks arvutati toote prototüübi omahind, mille suurusjärk on hinnanguliselt 8000 eurot. Töö tulemusena on projekteeritud prügikonteineri tõstmise seade Meiren Machinery prügiveoki tarbeks, mis vastab kõikidele püstitatud nõuetele.Nimetus Piiratud juurdepääs Kvaliteedi tagamiseks elektrimootorite koormustesti pingi raami projekteerimne ettevõttes Konesko AS(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2017) Tiimus, Deivi; Tiidemann, Mart; Peeter SokolovAntud lõputöö on valminud aktsiaselts Konesko toel, kelle peamiseks tegevusalaks on elektrimootorite, elektrikappide – kilpide, e-ruumide ning sildkraanade otsvankrite valmistamine oma peamisele koostööpartnerile Konecranes OY’le. Käesoleva lõputöö käigus sai valmis projekteeritud koormus testi pingi raam elektrimootorite koormus testi pingile, teostatud keevisliite tugevus- ning majanduslikud arvutused. Elektrimootorite koormus testi pingi raami valmistamiseks sai kasutatud ruudukujulised külmvaltsitud nelikanttorud, mille mõõtmed on 70 x 70 x 5. Koormus testi pingi raam kokku keevitamiseks kasutati käsikaarkeevitust ehk MMA ehk elektrood keevitust. Elektrimootorite koormus testi pingi raam peab suutma taluda kuni 450 kilogrammist raskust, kui mootorit testitakse koormuse all. Antud koormus testi pingi eesmärk on hakata testima elektrimootoreid suuruses M06 kuni M28 ning seejuures vähendada sissetulevate reklamatsioonide hulka 80 %. Elektrimootorite koormus testi pingiga hakatakse testima mootoreid 60 Hz juures, mille käigus mõõdetakse testitava mootori parameetreid ning vibratsiooni. Koormus test mootoritel aitab välja selgitada kas antud mootori võib kliendile saata või mitte ning samuti paraneb ka välja saadetavate elektrimootorite kvaliteet. Majanduslikus osas on välja arvutatud materjalidele kulutused elektrimootorite koormus testi pingi raamile, testimisseadmetele ning töötajate palgafond. Millest järeldusi tehes selgus, et koormus testi pingiga oleks ettevõte säästnud aastas 2016 sissetulevate reklamatsioonide pealt 72 451,80 eurot. Arvestades, et elektrimootorite koormus testi pink on vähemalt viie aastane investeering siis ettevõte kasum viie aasta peale oleks ligikaudu ≈ 250 000 eurot.Nimetus Piiratud juurdepääs Ladustamisseadeldise projekteerimine ristrullkääridele Cepak 110 MK2(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2015) Kender, Ardi; Tiidemann, MartKäesoleva lõputöö eesmärgiks oli projekteerida ladustamisseadeldis AS Metaprint Pärnu tehase ristrullkääridele Cepak 110 MK2. Projekteeritava seadme ülesanne on vähendada antud töölõigus seadistamise aega ja stabiliseerida lõikeseadme tööd. Vajadus antud seadme järele tuleneb sellest, et tootmismaht antud üksuses kahekordistus ja tooteportfell suurenes olulisel määral. Sellest tulenevalt on vajalik muuta ristrullkääride tööd efektiivsemaks, kuna erinevate lõigatavate formaatide ja disainide kogused on suurenenud. Ristrullkääride seadistamise aeg on vähenenud 20-25%, mis on 8-12 min varasemast seadistamisprotsessist kiirem. Töö konstruktsioonilises osas käsitletakse ladustamisseadeldise projekteerimisega seotud teemasid ning läbi arvutuste valitakse seadeldise jaoks vajaminevad komponendid. Arvutuste põhjal osutusid valitud komponentideks seadeldist käitav VEM Motors’i elektrimootor K21R 71 G8 H võimsusega 0,12 kW ja hammasrihmülekande rihmarattad ning hammasrihm. Ülekandes valitud rihmarattad on 27 T5/16-2 ja 27 T5/24-2, hammaste arvuga z=24 ja z=16. Hammasrihmaks on valitud T5 profiiliga pikkusega 610mm rihm. Lisaks teostati konstruktsioonilises osas võllisüsteemi valitud radiaalkuullaagrite kontrollarvutus ning töövõlli tugevusearvutus. Töö majanduslikus osas tuuakse välja ladustamisseadeldise valmistamise erinevad kuluartiklid ettevõttele ning arvutatakse välja seadme omahind. Lisaks leitakse erinevad kuluartiklid seadeldise ekspluatatsioonile ja tehtud investeeringute tasuvusaeg. Kokkuvõttes saab öelda, et lõputöös seatud eesmärgid said täidetud.Nimetus Avatud juurdepääs Lintkonveieri projekteerimine kaubaalustele(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Paltser, Andreas; Tiidemann, Mart; Türnpuu, Tõnis-AndreKäesoleva lõputöö eesmärk oli projekteerida standardiseeritud lintkonveier ettevõttes Windak OÜ toodetavatele kaablikerimisliinidele ja uurida selle majanduslikku mõju. Lintkonveieri projekteerimise vajadus tekkis erinevustestUSA-s ja Euroopas kasutatavate kaubalustesuurustevahel ningkonveiersüsteemide kõrgetestsisseostuhindadest,mis ei olnudettevõttelemajanduslikultkasumlikud. Lisaks ei ole hetkel kasutatavate rull-ja kettkonveieritega võimalikklientidele paindlikku lahendustpakkuda.Lõputöö tulemusena projekteeriti pakkemasinale kaubaaluste transportimiseks lintkonveier. Konveieri projekteerimiseks disainiti sellele raam, pidades silmas olemasolevaid konveiereid, et selle välimus oleks võimalikult sarnane hetkel kasutusel olevate konveiersüsteemidega. Lisaks tuli sellele valida lint, leida sobivad ketirattad,võll ja mootor. Raami sobivuse valideerimiseks teostati sellele FEM-analüüs, mille tulemusena selgus, et raam on piisavalt jäik, et taluda sellele mõjuvat koormust ning püsivat deformatsiooni konstruktsioonile ei teki.Detailide maksumuse ja tööjõukulude põhjal kujunes projekteeritud lintkonveieri omahinnaks 4870 €.Selgus, et lintkonveierit on majanduslikult otstarbekam ettevõttel endal valmistada, sest ostutoote soetamismaksumus on ligikaudu 18 000 € ning projekteeritud lintkonveieri müügist on võimaliküle 10000 € kasumit teenida.Võib järeldada, et töö eesmärk on täidetud, sest projekteeritud lintkonveierit on võimalik olemasolevatespakkemasinateserinevate suurustega kaubaaluste transportimiseks kasutada ja lahendus osutus majanduslikult otstarbekaks.Nimetus Piiratud juurdepääs Lintsaeraami projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2014) Kruuse, Kristian; Tiidemann, MartLõputöö eesmärk projekteerida lintsaeraami prototüüp metsamaterjalist saematerjali tootmiseks suurimale saetava palgi läbimõõdule 760 mm hinnaklassis ja peamootori võimsuste juures, mis võimaldaks ära kasutada metsamajandamisel saadavat jämeda palgi sortimente. Lõputöö käigus projekteeriti raamide konstruktsioonid võttes aluseks soovitava töödeldava palgi suurima läbimõõdu. Piiritleti ülesanne optimaalsete saeraami parameetrite- ja tootlikusega, mis määras lindi ja lindirataste tüübi ning arvutuste teel valiti sobivad masinaelemendid ja leiti nende mõõtmed. Valiti välja hüdroajam lindi pingutamiseks pidades ouliseks valikul ka hüdrosüsteemi maksumust. Toodi välja saepea tõstemehhanismi lahendus sünkroonselt kahel jõukruvil ja vankri vedamine läbi palgi. Enim tähelepanu töös vajas lõikemehhanismi konstrueerimine, kus tuli tagada saelindi kiire liikumine lõikega paralleelselt. Modelleeriti inseneritarkvaras prototüübi mudel, mille põhjal koostati tehniline dokumentatsioon suurematest alakoostudest. Teostati majanduslik kalkulatsioon leidmaks prototüübi maksumuse. Töös on komponentideks kasutatud palju standard– ja tuntumate tootjate ostutooteid võimaldades koostada optimaalse hinna / kvaliteedi suhtega tehnilised lahendused, kus investeeringute kogumaksumus oleks konkurentsivõimeline. Selgus et saeraami tasub toota, kui see osutub edasises ekspluatatsioonis töökindlaks. Lõpphinnangu andmisel võrdluses turul pakutavate sarnaste mudelitega tuleb lintsaeraami katsetada pikemajaajaliselt kus selgub valitud laagerdusskeemide ja sõlmede vastupidavus või ilmnevad raskesti aimatavad vead mis vajavad veel parandamist. Edaspidiseks arendussuunaks võib esimeses järjekorras pidada saeraami täiustamist tehniliste lahendustega. Hüdraulilise palgi kinnitusmehhanismi, saepea tõstmise poolautomatiseerimine samm-mootori abil, saeraami asetamine mobiilsele järelhaagise platvormile või lisada olemasolevale raamidele erinevaid puidutöötlus agregaate, nagu höövel või palgifrees, võimaldades seadme muuta universaalseks puidutöötluspingiks. Tootmistehnoloogia arendamise põhjalikus sõltub eeskätt kui suur on reaalne nõudlus või ostuvõime antud seadmele.Nimetus Piiratud juurdepääs Madelkasti konstrueerimine ja valmistamistehnoloogia(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2017) Felert, Valdemar; Tiidemann, MartLõputöö eesmärgiks oli leida ratsionaalsem lahendus kvaliteedi ja hinna vahel, et suurema kasumit projektiga teenida. Kasti konstrueerimisel ja valmistamistehnoloogia väljatöötamisel olid mõned konstruktsiooni osad eelnevast muutunud. Tehnoloogia väljatöötamisel oli arvestatud nii teoreetiline aeg, kui ka reaalse projekti teostamisel vajalik aeg. Töö käigus oli vaadeldud kõik madelkasti osad, materjal millest iga osa on tehtud ja põhjendus, miks materjal valiti. Projekti käigus oli teostatud ka tugevusarvutused. Kuna veoki kandevõime ei ole suur, siis lähtudes sellest oli kogujõud jagatud ühtlaselt tervele pinnale ja vaadeldud paindemomente nõrgemates kohtades. Tulemuseks saime piisavalt suure varuteguri, mis tõestab seda, et materjal oli õigesti valitud. Raami kuju muutumisel saime ka kaaluvõitu mõne kilo võrra. Valmistehnoloogia kirjeldab kogu protsessi materjalist kuni lõpptooteni. Siia kuulub iga tööde liigi aja arvutamine, masinaaeg ja ka abiaeg või ettevalmistusaeg. Planeeritud on terve tsükkel nii, et tagada minimaalne seisuaeg. Majandusliku osas oli arvestatud kogu projekti maksumust. Töös arvestati tootmisele kulutatud aega, sisseostetud teenuseid ja väiksemaid standard tooteid. Eelnevalt tehtud kastiga võrreldes saime sel projektil kasti omahinna väiksemaks. Kasti kaal oli ka väiksemaks tehtud ja tugevusarvutustega sai tõestatud, et tehtud on õiged otsused. Tänu sellele saame tõestada, et eesmärk on saavutatud, kuna omahind langes, kusjuures kvaliteet jäi samaks.Nimetus Piiratud juurdepääs Mahalaadimislaua edasiarendus töötlemiskeskusele Windor 60(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2015) Rosin, Rene; Tiidemann, MartKäesoleva lõputöö käigus on projekteeritud mahalaadimislaud töötlemiskeskusele SCM Windor 60. Vajadus mahalaadimislauale tulenes vajadusest muuta töötlemiskeskuse profiilmasinale järgnevat osa nii, et seadmest väljuvad detailid läbiksid esmalt immutusseadme R+H flowcoroll ja seejärel ladustatakse mahalaadimislauale. Projekteeritud seade vähendab tööjõu kulusid ettevõttele ja võimaldab ladustada immutusseadmest väljunud aknadetaile. Töö käigus käsitletakse mahalaadimislaua projekteerimisega seotud teemasid. Arvutatakse erinevate rihmade ja rataste kiirused, ning kettülekande puhul keti pikkuse ja telgede vahe arvutused. Valitakse seadme tööks vajalikud pneumo- ja elektrikomponendid, arvutatakse silindrite tõstejõud ning koostatakse seadme juhtimissüsteem. Rullkonveieri projekteerimisel valitakse rullikud ja reduktormootor. Teisalduslaua projekteerimisel tuuakse välja valitud rihm detailide teasaldamiseks, kettülekanne, reduktormootor ning valitakse vajalikud silindrid laua tõstmiseks. Mõlema seadme, rullkonveieri ja teisalduslaua konstruktsioonist rääkivates alapealtükkides tuuakse välja valitud materjalid. Koostati tehniline dokumentatsioon suurematest alakoostudest. Töö majanduslikus osas käsitletakse mahalaadimislaua projekteerimisel tekkivat kulu ettevõttele, arvutatakse omahind ja leitakse seadme tasuvusaeg. Mahalaadimislaua omahinnaks kujuneb 4500€ ja tasuvusajaks 0,7 aastat. Projekteeritud mahalaadimislaud vastab tehnilises ülesandes esitatud nõuetele.Nimetus Piiratud juurdepääs Masinaelementide projekteerimise alused(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2010) Tiidemann, MartNimetus Piiratud juurdepääs Mitmespindlilise puurimispea projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2015) Neumann, Mait; Tiidemann, Mart; Raivo VidderLõputöö eesmärgiks oli mitmespindlilise puurimispea projekteerimine, selle lähteülessande püstitas Halver Arendus OÜ, selleks, et tõsta tootmise tööviljakust vähendades toote töötlemisele kuluvat aega. Projekti käigus selgitati, välja, et ainult seadmetootja standardsete puurimispeadega ei saa lähteülesandeks antud detaili töödelda. Seejärel töötati välja parim skeem standardsete ja spetsiaal puurimispeade kasutamiseks toote töötlemisel, millest johtuvalt tuli projekteerida seitsmaspindliline puurimispea, mille spindlite telgedevahed varieeruvad 30-40 mm. Analüüsiti agregaadi ehitust, misjärel valiti komponendid ja teostati vajalikud hammasülekande- võlli-, laagri- ja pressliite arvutused. Arvutustest selgus, et valitud komponendid vastavad igati agregaadile esitatud nõuetele, misjärel koostati puurimispea koostejoonised ja teostati puurimispea omahinna kalkulatsioon. Kokkuvõtteks saab öelda, et töö eesmärgid said täielikult täidetud, välja sai töötatud detaili „Külg“ puurimisskeem ja projekteeritud skeemi täitmiseks vajalik mitmespindliline puurimispea, välja arvutatud puurimispea omahind, milleks on 1187 eurot ning vormistatud agregaadi koostejoonisedNimetus Piiratud juurdepääs Mobiilse konteinerviljakuivati konstrueerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-11) Soome, Rain; Tiidemann, MartLõputöö eesmärgiks oli projekteerida mobiilne konteinerviljakuivati, mida oleks lihtne transportida ning mis tagab saagi kvaliteetse kuivatamise. Toote konstrueerimisega otsiti lahendust, kuidas oleks võimalik mahepõllundusega tegelevatel farmidel ning katsepõllumajandusega ja sordiaretusega tegelevatel laboritel väiksemates kogustes seemne- ja teravilja mugavalt kuivatada arvestades sealjuures Eesti kliima eripärasid. Lõputöö uudsuseks on kuivati, mille taolist teadaolevalt veel Eestis ei ole. Kaasaja nõuetele vastava kuivati tulemusena kasvab väiksemates kogustes seemne- ja teravilja kuivatamise efektiivsus, kiireneb logistika ja töömugavus ning paranevad saagi hoiustamistingimused. Konstrueeritud konteinerviljakuivati gabariitmõõtmed on 6600x2400x1500 mm, kuivati tühimass on ca 3,8 tonni ning see mahutab umbes 8 500 kg vilja. Transporditavuse tagamiseks oli vajalik arvestada veoauto haagise mõõtmetega, et kuivatit saaks transportida soovitud sihtkohta ja kergesti ühest kohast teise liigutada. Ideaaltingimustes suudab kuivati kuivatada maksimaalse täituvuse korral umbes 11 tunniga. Reaalsed tulemused saab alles päriselt katsetades teada. Kuivati töökorda seadmiseks hakatakse selle detaile kindlas järjekorras kokku panema. Kõigepealt tehakse nelikanttorudest raam ning järgmisena keevitatakse raami külge välimised lehtmetallist seinad. Lehtmetallist seinad on kinnitatud neetidega, et vähendada lainetamist. Seespool asetsevad roostevabast terasest seinad on samuti kinnitatud neetidega, kuna seinte vahele on paigutatud soojusisolatsioon, mis keevitamisel võib saada kahjustada. Erinevate detailide kokku liitmiseks kasutatakse põhiliselt polt- ja keevisliiteid. Vilja segamiseks on ratastel liikuv alus, mille sees on liigutamiseks elektrimootor ning reduktorid. Vilja segatakse 5 teoga. Kuivati ülemise osa küljes on poltliidetega kinnitatud siinid, mida mööda liigub eelnevalt mainitud segamise mehhanism. Viljakuivati valmistatakse OÜ Ofi Construction poolt ning sellesse kaasatakse OÜ Mesako, kes omab pikaajalist kogemust metallitöötlust ning keevitustöid nõudvate eritellimuste valmistamisel. Töö lõpptulemusena sai projekteeritud mobiilne konteinerviljakuivati, mille kütteseadmeks sai välja valitud otseküttega gaasiahi ning projekteeritud vilja segamise mehhanism. Töö käigus tehtud tugevus- ja majanduslikud arvutused aitasid veenduda mobiilse konteinerviljakuivati realiseerimise võimalustes.