Sirvides Autor "Todoruk, Rosangelika" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Embargo Terminali liikuvussüsteemi parendamine - Itella Estonia OÜ näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-01-05) Todoruk, Rosangelika; Maas, Rene; Mering, HeitiUurimustöö keskendus terminali automatiseerimise viisidel Itella Estonia OÜ näitel. Uurimuse läbiviimiseks kasutati erinevaid meetodeid – küsitlus, vaatlused, intervjuud ja mõõtmised. Küsitluse käigus saavutati ülevaade koostööpartnerite ja ettevõtte teenuseid kasutatavate autojuhtide eelistused, soovitused ja vajadused. Hetkel olevat terminalitööd hinnati heaks, kuid mitte suurepäraseks. Väravasüsteemide valimist eelistati numbrituvastus meetodil sisenemist/väljumist. Hindamaks erinevaid võimalusi, viis autor läbi vaatlused erinevaid väravasüsteeme kasutavates ettevõtetes. Arvestades ettevõtte vajadusi tuvastusmeetodite nõuete osas, siis ajalise kokkuhoiu ja turvalisuse osas jäi numbrituvastusmeetodil süsteem eelisesse võrreldes teistega. Ajalise arvestuse põhiselt on avatud värav kõige kiirem variant sisenemisel/väljumisel veovahendile, kuid samas kaob sellega territooriumile ligipääsetavate sõidukite ja kõrvaliste isikute haldamine. Küsimustiku väravasüsteemide valimist eelistatuna numbrituvastus meetodile ajendatult teostati intervjueeritavate ettevõtete valimik. Läbi intervjuude sai autod mõõtetulemusteks numbrituvastus väraval sisenemise/väljumise ajaks keskmiselt 5–12 sekundit. Ajaline vahemik on nõnda varieeruv näiteks tõkkepuu pikkusest (sellest sõltub avanemise kiirus), tee pöördenurgast ja kaamera tuvastuslaiusest. Lisaks väravasüsteemist edasi liidestatud programmides (laadimis ja veoplaneerimise võimalustega) hinnati ajaliselt keskelt läbi 10–20 minutit kokkuhoidu ühe veosevahendi laadimisprotsessi pealt koos väravast sisenemise ja väljumisega. Automatiseeritud süsteemide lisamisel tööprotsessides oleks töökulg 11–20% efektiivsem. Eelnevate väravasüsteemi vaatluste osas ja intervjueerimisel oli tuleviku vajadusi arvestades QR-koodil väravasisenemine ja e-veoselehe (näiteks waybiller lahendus Kunda Sadamas) ühildamine konkurentsis eelises. Töös on välja analüüsitud erinevaid potentsiaalseid väravasüsteemide variante ja katsetatud ühte veo planeerimissüsteemi. Ühtlasi on intervjuude raames tutvutud erinevates ettevõttes kasutatavate digitaalsetele lahendustele üles ehitatud tööprotsessidega. Eelisena seetõttu, et Euroopa Parlamendi määrusena 2025. aasta septembri nõudena, et kõik rahvusvahelised maanteeveod oleksid elektroonilise veoselehena esitatavad. Arvestades antud nõuet ja kasutatava süsteemi näidet Kunda Sadamas, peaks uuritav ettevõtte tagama kõigile püsivedajatele nutitelefonid või tahvlid veovahenditesse. Kuna aga ettevõttel puuduvad veovahendid (ainult renditud haagised) ja püsijuhid on ka läbi koostööpartnerite, oleks vajalik antud lahenduse puhul esitada eeskiri koostöös olevate ettevõttele. Uurimuse käigus esitatud hüpoteesiks oli, et praegune lahendus ei ole piisavalt optimaalselt korraldatud, tekitades viiteaegasid kauba tarnijate vaatepunktis. Läbi mille loodi uurimuse eesmärgist tulenevalt kolm uurimusküsimust. Töö küsimusena oli hinnata hetkeolukord ettevõtte territooriumil pääsemiseks ja kauba jaotuslik planeerimine. Vastava küsimusega on protsessid kaartidena välja toodud ning selgitatud erinevad kitsaskohad, mis vajavad parandamist. Välja pakutavate lahendustena luua ettevõttele numbrituvastus meetodil väravasüsteem ja seeläbi selgunud vajadus lisana rakendada süsteemi muutused. Teisisõnu uurimuse käigus selgus, et vajalik oleks väravasüsteemi täiendamiseks või uue rajamiseks täiendada hetkel kasutatavat süsteemi. Läbi mille on võimalik täielikult ära kasutada antud võimekust. Uue väravasüsteemi ja veoplaneerimise tarkvaraga oleks võimalik tootlikust ja töö efektiivsust täiendada ligi 5-10%. Protsesside töökiirus oleks tegevuslikult veoplaneerimises näiteks 2 minutit tellimuselt kiirem ning terminalis kauba peale laadimine oleks tagatud 99% täpsusega. Sisenemis-ja väljumiseks pakutud numbrituvastus meetodil väravasüsteemil oleks sisenemiskiiruses võimalik kokku hoida keskmiselt iga veose sisenemiselt minuti, selle juures tagada 99% teadlikkuse siseneva vahendi ja isiku kohta. Täielik 100% turve pole saavutatav, kuna numbrituvastusmeetodil tekkivad tuvastusmeetodil tõrkeid, ning seetõttu peab ettevõtte jätma võimaluse helistamisel värav avada. Samas annab numbrituvastus meetodil värav ettevõttele teadlikkuse, kes ja mis ajahetkel liigub väravas, kuna oleks vajalik eelbroneering. Lisaks saab seeläbi ajastada ja planeerida kaupade liikuvus ning ühtlasi oleks vajalik veoplaneeringus kauba jälgitavust. Süstemaatilisus aitab efektiivsust hoida kauba jaotuse ja planeeringu osas kõrgel koefitsiendi määral. Tagades ettevõttele kliendi vaates väärtust, kui suudetakse anda kliendile kindlamaid tarne lubadusi, selgitada lihtsamal viisil kauba asukohta ja määrata saadetise olekut. Ettevõte saavutab seeläbi töökindluse, kvaliteeti kliendi vaates ja tööprotsessides kvantiteeti. Kokkuvõtvalt, oleks uuendused ettevõttele ajalises osas kasutoovad, kuid hinnanguliselt on kasutegur vähene. Antud lõputöös on välja toodud erinevaid väravasüsteemi võrdlusi ja võimalusi, hinnatud nende tegelikkust. Luues seeläbi teadlikust teistele ettevõtetele erinevatest võimalustest ja võimalikest protsesse muutvatest ahelatest nende rakendamisel.