Sirvides Autor "Vasar, Ahto" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs VW DSG käigukasti sobitamine Honda K24 mootoriga(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-08) Vasar, Ahto; Annask, RaikoAntud lõputöö eesmärgiks on leida lahendus, kiirendus spordis kasutatavale sõidukiga, konstantselt vastavalt reeglitele kiireimat lubatud aega sõita. Lahenduseks leidis autor, et selleks kõige efektiivsem viis on paigaldada topeltsiduriga käigukast. Sõidukil olevale mootorile külge sobivat käigukasti ei ole saada või on väga kallis. Teise margi käigukasti sobitamiseks tuli projekteerida ja valmistada vahetükid, nii käigukastile kui hoorattale. Kõigepealt tuli leida sobivaim lahendus kasutatavate detailide mõõdistamiseks. Valikus oli seda teha käsitsi, klassikalisi mõõteriistu kasutades, foto pealt mõõdistades kasutades pikslite suurust ja 3d skaneerimist. Valituks sai 3d skaneerimine, mis lihtsustab oluliselt mudeli üldise kuju loomist, kuid ei ole nii täpne avade paika saamiseks. Avad saab 3d skaneeritud mudeli pealt suurusjärku paika, kuid lõplik avade kaugus tsentrist tuli käsitsi mõõta ja joonisele märkida. Selleks, et kindel olla modelleeritud detailide vastupidavuses, tehti põhjalik jõuanalüüs nendele. Autori üllatuseks mõjuvad jõud nendele detailidele on üpris väiksed, arvestades et kogu mootori pöördemoment kantakse nende kaudu edasi. Kui arvutis 3d mudel on valminud, tuleb leida sobilik viis detailide tootmiseks. Mootori ja käigukasti vahetükki valmistamiseks oli võimalus kasutada laser-, vesilõikust või teha seada automatiseeritud frees pingis. Freesimine oleks andnud kõige parema täpsuse ja pinnaviimistluse, kuid ühe detaili valmistamiseks ettevõtet on keeruline leida ja üpris kulukas. Autor otsustas kasutada vesilõikust, mille lõikepinnad jäävad väiksema pinnakaredusega ja avad teha koordinaat puurpingis. Hooratta vahetüki valmistamiseks kasutati treimist ja avade puurimist, mis oli kõige kuluefektiivsem meetod. Lõpuks sai võrreldud kas on mõistlik kasutada teise tootja käigukasti mootori küljes kui sellele on saada mootorispordiks mõeldud valmis lahendus. Antud mootorile on turul saada järjestik lülitusega sünkroniseerimata käigukast, mis annaks sarnase tulemuse DSG käigukastile, kuid selle hind on kordades kallim autori poolt välja pakutud lahendusest. Ettenähtud ülesanne sai täidetud. Käigukast on mootori küljes ja paigaldatud ka sõiduki mootoriruumi. Tänaseks auto on sõitev, kuid kiirendusrajal testimata ja kas oodatud stabiilsus on saavutatud.