Transport ja logistika
Valdkonna püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Transport ja logistika Märksõna "Keskkonnatehnoloogia::Keskkonnakaitse::Keskkonnamõjude hindamine" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs Keskkonnahoiu olulisus ja mõju rahvusvaheliste postisaadetiste süsinikujalajäljele(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-01-05) Vildak, Gertrud; Janno, Jelizaveta; Vainoja, DeannaKasvav rahvastiku arv ja suurenev piiriülene kaubavahetus loob väljakutseid kliimamuutustega võitlemise vastu. Käesolev lõputöö keskendus postisaadetiste keskkonnamõju uurimisele ning rahvusvaheliste postiteenuse tarbijate eelistuste ja hoiakute väljaselgitamisele. Tänasel päeval saadetakse Eestist paljudesse sihtkohadesse postisaadetisi kuuel päeval nädalas, kasutades peamiselt lennutransporti, tekitades seejuures suurel hulgal kasvuhoonegaase. Lõputöö eesmärgiks oli teada saada, kui oluline on tarbijate jaoks keskkonnasõbralikkus ning kas nad on valmis muutma oma eelistusi keskkonnasäästlikuma tarne nimel. Lõputöö käigus uuris töö autor AS Eesti Posti püüdlusi oma süsinikujalajälge vähendada ning keskendus eelkõige rahvusvahelise äri üksuse tegevusele. Lõputöö uurimisstrateegiaks valis töö autor kombineeritud juhtumiuurimuse. Andmete kogumiseks kasutas töö autor küsimustikku ja ettevõttesiseseid dokumente ja andmebaase. Saadud andmete analüüsimiseks kasutas töö autor nii kirjeldavat statistikat kui teostas korrelatsioonanalüüsi ja t-testi abil leidis, kas seosed olid statistiliselt olulised või mitte. Eesmärgi täitmiseks leidis töö püstitatud uurimisülesannetele järgmised vastused: 1. Tarbijad huvituvad keskkonna teemadest aina rohkem ning eelistavad ettevõtteid, kes on pühendunud keskkonnasäästlikumate lahenduste leidmisele. Samuti on tarbijatele oluline, et jagataks ühiseid väärtusi ning et teenuse pakkujad panustaksid ka kohalikul tasandil rohelisema tuleviku loomisel. Tarbijate harjumusi on raske muuta ning uurimistöö tulemustest selgus, et pigem ollakse valmis tegema muutusi, mis ei ole seotud rahaliste väljaminekutega. 2. AS Eesti Post tegeleb alates 2023. aastast väga aktiivselt ESG teemadega, sealhulgas kaardistati baasaasta kasvuhoonegaaside tulemused, mille käigus mõõtis ettevõtte oma operatsioonide süsiniku jalajälje suurust kõigis viies üksuses, kaasates sinna nii ettevõtte enda omandis olevad ning ka üüripinnad, et koostada põhjalik inventuur, mis oli sisendiks süsinikujalajälje hindamiseks. Samuti tuvastas töö autor, et rahvusvahelise postiteenuse transpordi korraldamisel võetakse aluseks ettevõttesiseselt kinnitatud dokumendist „Vedaja valiku ning valideerimise protsess rahvusevahelises transpordis“, mille eesmärgiks on anda ülevaade, milliseid tingimusi peavad vedaja täitma ning mis on valiku tegemise aluseks. 3. Küsimustikuga kogutud andmete põhjal oli tarbijate poolt kõige populaarsemaks sihtkohaks Saksamaa, mille töö autor valis ka stsenaariumianalüüsiks. Analüüsi tulemusel selgus, et 30- päevase perioodi jooksul tekitati lennutransporti kasutades 26 892,84 kg CO2eq/t-km, mis oli 84,7% rohkem kui alternatiivse transpordilahendusega. Lõputöö autor viis tulemuste valideerimiseks läbi ekspertintervjuu logistikavaldkonna operatsioonide juhiga. Intervjuu toimus videokõne vahendusel ning keskendus tarbijate keskkonnaalastele hoiakutele ja harjumuste muutmisele. Ekspert kinnitas tarbijate suurenevat keskkonnateadlikkust Eestis, kuid rõhutas, et oluline on ka tarbijate rahulolu teenuse kiiruse ja mugavusega. Ta tõi esile, et tarbijad eeldavad keskkonnasõbralikkust teenusepakkujatelt, mitte endilt. Lisaks kinnitas ta küsimustiku tulemusi, kus madala väärtusega saadetiste puhul on oluline kohaletoimetamise hind, kuid keskkonnasäästlikkus ei ole prioriteetne. Kõrge väärtusega saadetiste puhul on olulisem saadetise terviklikkus kui hind. Ekspert toonitas keskkonnateadlikkuse tõusvat tähtsust tarbijate seas ning märkis, et kohalikul tasandil panustavad organisatsioonid suudavad suurema tõenäosusega hoida ja leida uusi tarbijaid. Lõputöö tulemused ja järeldused aitavad AS Eesti Postil paremini mõista tarbijate keskkonnateadlikkust ning eelistusi teenuse valikul. Töö autor tõi välja omapoolsed ettepanekud, mis võivad toetada ettevõtte otsustusprotsesse, eriti logistikas, turunduses ja müügis, pakkudes sisendit keskkonnaalaste otsuste tegemiseks. Töö tulemused on seega väärtuslikud ettevõtte strateegiliste keskkonnaalaste algatuste kavandamisel ja rakendamisel.