Lõputööd (ME)

Sirvi

Viimati lisatud

Näitamisel1 - 20 275-st
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Filterelemendi tootmestamine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-15) Ansu, Rainer; Šverns, Peter; Sutt , Toomas
    Antud lõputöö eesmärk oli koostada kliendile toote, survevaluvormi ja stantsi hinnapakkumised ning võita pakkumine. Lisaks tuli välja töötada optimaalne tootmisprotsess Plastoteci masinapargile. Töö käigus arvutati vajaminevad survejõud, leiti parameetritele vastav survevalu masin, mis on seeriatootmise jaoks piisav ning arvutati tööde aja- ja kulunormid ning maksumus. Töö käigus selgus, et stantsi suurused ei ühti olemasolevate toodete suurustega ning seetõttu oli vajalik tellida uute näidiste järgi sobiva diameetriga stants. Vormile teostatud modifitseering raadiuselt täisnurkseks aitas kaasa toote tsentreerimise stantsi pesas, kuid ei parandanud üleüldist diameetri viga. Kvaliteedikontrolli käigus avastati, et sisse ostetud filterriide materjal muutus poole toodangu käigus. Materjali muutuse avastamine toimus tänu mõõteprotokolli teostamisele, mis ennetas saatmast praaktooteid kliendile. Suurimaks tagasilöögiks oli Hiina näidiste mitte ühildumine valmis olnud stantsi mõõtemetega. Seda viga oleks saanud ennetada, kui vorm ja stants oleks tellitud ühelt ja samalt tootjalt või kui stantsi valmistamist poleks alustatud enne, kui Hiina näidised on jõudnud Plastoteci. Kokkuvõtlikult saab öelda, et antud töös läbiviidud analüüsi ning arvutuste tulemusena oli võimalik saavutada püstitatud eesmärk. Hanke pakkumine võideti ning uus, stabiilne ja võimalikult efektiivne töökorraldus töödati välja ja rakendati. Hetkel Eestis puudub koolitusasutus, mis tegeleks plastikute edasiarendamise ja sellega seotud teadmiste õpetamisega. Plastoteci juhtkond väidab, et antud valdkonnas kompetentseid spetsialiste on Eestis väga raske leida ning seetõttu tuleb ettevõttesiseselt inimesi koolitada, et suurendada nende teadmisi plastiku valdkonnas.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Võistlusmootorratta käigukasti analüüs
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Normak, Markus; Moor, Madis
    Lõputöö eesmärgiks oli teada saada millist materjali on kasutatud hammasrataste valmistamiseks. Milliseid termotöötlus protsesse on kasutatud. Mõista miks hammasrattad purunevad. Mida peaks hammasrataste juures muutma et neid edaspidi usaldada saaks ning need ei puruneks nii tihedalt. Kõik need küsimused leidsid vastused. Materjaliks on 18 CrNiMo 7-6. See leiti tänu materjali keemilise koostise määramisele. Sealt saadud andmete põhjal otsiti sobivaim materjal. Teades et seda materjali kasutatakse tihedalt Saksamaal hammasrataste valmistamiseks ning uuritavad hammasrattad on valmistatud samuti Saksamaal võib kindlalt väita et materjal on õigesti leitud. Teiseks eesmärgiks oli teada saada millist termotöötlus protsessi on kasutatud. Tehase toe puudumisele tuli see leida töö käigus. Madala süsiniku sisalduse tõttu ei ole materjal karastatav. Sellepärast on tehtud sellele tsementiitimine. Selle käigus on pind rikastatud süsinikuga ning seejärel tehtud pind karastamine. Sellele viitavad ka materjali kõvadused pinnalt ning seest. Hammasrataste sisu on pehme ning väliselt kõvad. Sisemine kõvadus on 39 HRCd ning pinnalt 55 HRCd. Kolmandaks eesmärgiks oli teada saada miks hammasrattad purunevad. Sellele vastuseks on liiga kõvad kõvadused hammasratta pinnale. Soovituslik maksimaalne kõvadus pindkarastusel on 50 HRCd aga mõõdetud tulemused näitavad keskmiseks tulemuseks 55 HRCd. Maksimaalne kõvadus mõõtmisel tuli 57 HRCd. See on seitse ühikut üle soovitatud normi. Materjali kõrgemal kõvadusel on materjal hapram ning murdub lihtsamini. Samuti tekitas probleeme hammasratastele rakenduv jõud. Hammasrattad ei pidanud sellele jõule vastu. Seda kinnitas hammasratastele tehtud analüüs Solid Edges. Sellele leiti kaks lahendust. Esimese variandina muudeti hammasrattaid 8 mm laiemaks. Selle muutuse tulemusena peavad hammasrattad sellele pingele vastu. Teise variandina muudeti hammasratta materjali. Kasutati 18 CrNiMo 7-6, aga pakutav materjal mis arvutuste kohaselt peab vastu on Uddeholm Bure. Kokkuvõtteks võib öelda et kõik eesmärgid, mis püstitati ka lahendati. Töö arendas autori nägemust kuidas hammasrattad ning käigukast toimib.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Kiirsulatusahjude tootmistehnoloogia täiustamine ja rakendamine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Oras, Martin; Moor, Madis; Türnpu, Urmas
    Antud lõputöös tõestati, et tootmistehnoloogiate täiustamisel ja rakiste kasutamisel on võimalik saavutada kokkuhoidu tootmiskuludelt. Teema on väga aktuaalne just kasvavate energiahindade ja tööjõukulu taustal. Väljapakutud lahendustega suudaks tootmisettevõtte keevitusosakonnas kokkuhoida 28% ajalist ressurssi. Esiteks siis haaveldatud materjali kasutamisega, mille tulemusel väheneb tööaeg nii koostajatel kui keevitajatel. Koostamise lihtsustamiseks projekteeriti rakis, mis tõstab oluliselt koostamise produktiivsust. Kuna rakis on oma olemuselt hästi lihtne ja rakise materjalina kasutatakse töös oleva projekti tarbeks tellitud materjali, mis hiljem lõigatakse detailideks kulub rakisele ainult ettevalmistuse tarbeks vajalik lõikusaeg CNC plasmalõikepingil. Eraldi materjali pole vaja rakise tarbeks realiseerida. Koostamis- ja keevitustehnoloogia rakendamisel kasvab keevitajate tootlikus ja keevitajatel on võimalus töötada ergonoomilistes tööasendites. Samuti võimaldab keevitustehnoloogia kasutuselevõtt keevitata rõngaste kõik keevisõmblused täistraadiga, mille hind on tunduvalt soodsam kui varasemate tellimuste korral kasutatud täidistraadil. Väljatöötatud lahendused aitavad tulevikus eelarvestajatel koostada täpsemaid eelarveid ja tootmisplaneerijatel on tunduvalt lihtsam planeerida osakondade tööd.
  • NimetusEmbargo
    Mobiilse terrassi projekteerimine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Trifanov, Mihhail; Šverns, Peter
    Antud töö eesmärk on mobiilse terrassi projekteerimine basseini jaoks. Selle eesmärgi täitmiseks projekteerimise töö alguses on läbi viidud turu-uuring. On määratud peamised tootjad turul, hindade tasemed ja aastaringseks basseini kasutamiseks välja töötatud lahendused. Järgmise sammuga on püstitatud tehniline ülesanne kriteeriumitega projekteerimiseks. Konstruktiivne projekteerimine algas ülemise tala tugevusarvutustest, kus aluseks on võetud standardne Tallinna piirkonda lumekoormus - 1,5 kN/m2. Edasi alla minnes on valitud tugevusarvutuse alusel pikitala. Soojuse säästmiseks oli rakendatud lahendus, kus mobiilse terrassi kinnises asendis tihendati basseini raam. Selleks on kasutatud raam ja soojustusmaterjal, mis mobiilse terrassi avatud asendis ja liikumisel on tõstetud, mobiilse terrassi sulgemisel langetatakse basseini raamile. Selle liikumise realiseerimiseks on kasutatud liikurmehhanism. Välja töötatud liikurmehhanism kasutab terrassi liigutava mootori energiat tihendi tõstmiseks ja langetamiseks. Optimaalse kinemaatika määramiseks on koostatud interaktiivne kinemaatikamudel, kus analüüsiti erinevad variandid ja parameetrid. Projekteerimise konstruktiivses faasis on teostatud konstruktsiooni liite kohtade FEM analüüs sisepingete kontrollimiseks. Mootor – reduktori valik põhines jõuarvutusel ja lõpliku mobiilse terrassi kiiruse saavutamisel. Ohutu liikumiskiiruseks on võetud 75 mm/s, see tähendab, et avamiseks kulub 40 s. Tulemuseks on valitud 0,37 kW mootor spiraalse tiguülekandega. Majanduslikus arvutuses on määratud antud projekti omahind - 19 780,4 eurot, millest projekteerimisele kulus ligikaudu 4000 eurot. Projekteeritud konstruktsioon on konkurentsivõimeline nii majanduslikult kui ka soojuse säästmise lahendusena. Antud projekt on teostatud koostöös ASG Robotics OÜ-ga. Mobiilne terrass basseini jaoks valmistati ja paigaldati 06.2022.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Kinosaali tribüüni projekteerimine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Tiisel, Taaro; Pakkin, Marek; Jõgisoo, Jaanus
    Selles lõputöös kirjeldatakse terakarkassiga kinotribüüni projekteerimist ja tootmisjooniste vormistamist, samuti kirjeldatakse ja analüüsitakse projekteerimise käiku. Projekteerimisel on suheldud tellijaga ja võetud arvesse nende tagasisidet, mida kirjeldatakse andud lõputöös põgusalt. Lisaks sellele kirjeldatakse projektiajakava ja nõudeid millele peab kinotribüün vastama, samuti teostatakse arvuti abil FEM arvutused läbipaindele ja kontrollitakse selle õigsust arvutatades. Projekti eesmärk on projekteerida tootmisjoonised kinotribüüni metallkonstrukstiooni kohta, et see vastaks tellija (SRV Rakennus OY) ootustele ja jääks tellitud materjali piiridesse. Lõputöö on teostatud kooskõlas VMT Ehitus AS projekteerimis- ja tootmisharjumustega.
  • NimetusPiiratud juurdepääs
    Vaakumlaua projekteerimine CNC freespingile
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Jõgi, Toomas; Šverns, Peter; Pilvet , Hardi
    Lõputöö eesmärk oli projekteerida ettevõttele Merrem Tööstusplast OÜ ettevõtte siseseks kasutamiseks mõeldud freespingi vaakumlaud. Ettevõtte poolt oli esitatud lauale hulk nõudmisi, mis kõik said täidetud. Valminud laua tööpind on mõõtmetega, mis võimaldab ära kasutada kogu freespingi telgede liikumisulatuse. Laud on piisavalt jäik, et see ei painduks läbi ka suurima lubatud koormuse all. Vaakumtrassiga ühendamiseks ei ole vaja pinki ümber ehitada, ega liigselt modifitseerida. Projekteeritud vaakumiühendus ei jää segama freespingi tööd. Laua pealmisele osale sisse freesitud soonte abil on võimalik lauda jagada väiksemateks osadeks. Projekteerimise osas kirjeldati ja põhjendati erinevate lahenduste ning materjalide kasutamist. Selgitati, miks tehakse laud kahest osast, miks tehakse pealmine osa soontega ning kuidas toimub laua ülemise ja alumise poole omavaheline liitmine ja tihendamine. Selgitati vaakumiühenduse jaoks vajalike avade mõõtmete valikut. Tugevusanalüüsides arvutati välja lauale mõjuvate jõudude suurused. Uuriti lauas tekkivate sisepingete ja läbipainde suuruseid. Analüüsidest selgus, et kõik laua osad peavad tekkivatele pingetele ja koormustele vastu ning ettevõtte poolse kasutamise tulemusel ei ületa tulemused lubatud piire. Nii vaakumlaud kui ka vaakumiühendus valmistati ettevõttes kohapeal. Töötlemisel kasutati kahte freespinki. Lisaks teostati mõned operatsioonid käsitsi. Majanduslikus pooles käsitleti laua valmistamiseks kuluvat maksumust ja tasuvusaega. Kulu osas käistleti eraldi materjali maksumust ja koos tööjõu ning masina aegadele kuluvat maksumust. Tasuvusaja arvutamiseks kasutati ajaliselt mõõdetud Leiti, et laua hinnanguline tasuvusaeg on umbes 44 tööpäeva, ehk ligikaudu kaks kuud.
  • NimetusPiiratud juurdepääs
    Rakise projekteerimine võidusõiduautode käänmike freesimiseks
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Mikvere, Peter; Moor, Madis; Hirson, Jaanus
    Lõputöö käigus projekteeriti ning valmistati, Toyota GT68 võidusõiduauto, käänmiku freesimiseks spetsiaalne töötlusrakis. Rakise projekteerimisel võeti arvesse ettevõttes olemasolevaid seadmeid, kinnitusmeetodeid ja abivahendeid. Samuti arvestati käänmiku keeviskonstruktsiooni eripära ning sellest tulenevaid kitsaskohti. Rakise projekteerimisel järgiti ka ettevõtte seatud nõudeid. Läbi mitmete versioonide leiti kõige optimaalsem lahendus. Rakise projekteerimine ning valmistamistehnoloogia viidi läbi kasutades ettevõtte masinaparki. Valmistamisel arvestati ettevõttes olevate materjalidega ja nende töötlemise võimalustega. Projekteerimisfaasis määrati rakistusele nii standard- ja mittestandard kinnitus- ja paigalduselemendid. Paigaldustäpsuse, tolerantside tagamise ja jäikuse parandamiseks arvutati välja maksimaalsed tekkivad lõikejõud, klambrite kinnitusjõud ning koostati sõrmede täpsusarvutused. Majanduslikus osas keskenduti rakise omahinna leidmisele. Omahinna leidmiseks koostati tabelid - projekteerimise kulust, töötluskulust, materjalikulust ja ostutoodetest. Lisaks omahinnale koostati ka tasuvusarvutus. Rakise omahind oli 2447 eurot ja arvestades 8-protsendilist aastast kasvu, oli tasuvusajaks 2,2 aastat. Rakisele seatud tingimused ja eesmärk, projekteerida piisavalt jäik, mugav, lihtsasti seadistatav ja kiire tükivahetusega rakis, sai täidetud. Lisaks leiti lahendusi detaili kiiremaks tootmiseks tulevikus, paigaldades neli käänmikku freespingi lauale.
  • NimetusPiiratud juurdepääs
    Toyota GT86 külgkaldeplaadi valmistamise tehnoloogia ja rakistuse projekteerimine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Rõõs, Martin; Piiritalo, Janis; Hirson, Jaanus
    Lõputöö viidi läbi ettevõttes Wisefab OÜ, kus projekteeriti rakistus Toyota GT86 külgkaldeplaadile ja parendati töötlustehnoloogia. Projekteerimiseks kasutati Solid Edge 2020 ja töötlustehnoloogia parenduseks Mastercam 2023 programmi. Neljast erinevast projekteeritud rakistusest valiti välja sobivaim rakistus, milleks oli neljas versioon. Töötlusradade modifitseerimisega vähendati masinaaega 34 sekundit ja sellega tõsteti masinaefektiivsust 4%. Kogu rakistuse projekteerimisega tõstis autor detaili tootmisefektiivsust 40%, masinaaeg langes 21 minutilt, 15 minuti peale. Efektiivsuse tõstmisega säästab ettevõte aastas, ühe külgkaldeplaadi seeria pealt, 578,4€. Lihtsustus ka operaatorite töö, sest vähendati tootmispaigaldusi. Pehmete pakkide vahetamisega on teised sama tüüpi tooted sarnaselt tehtavad nagu ka Toyota Supra A90 ning BMW E36 külgkaldeplaadid. Rakistus tasub ennast ära 80 detaili tootmisega.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Abilifti lisamine saematerjali pakkeliinile
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Must, Vaido; Kangru, Tavo; Tammeväli, Siim
    Antud lõputöö teemaks oli „Abilifti lisamine saematerjali pakkeliinile“ Combimill Sakala saeveski näitel. Töö eesmärgiks oli luua saeveskile lahendus pakkeliini tootlikuse tõstmiseks. Kuna saematerjali pakkimise kitsaskohaks on kujunenud ajaline seisak protsessis, siis abilift võimaldab koostamist jätkata perioodil, mil pakilift liigub ühest asendist teise. Töö käigus sai analüüsitud olemasoleva liini parameetreid ja kinemaatilisi liikumisi. Uue lahenduse loomiseks oli vaja arvestada algandmeid: lauapaki massi, abilifti paika liikumise kiirust, olemasoleva konstruktsiooni eripära. Nendest lähtuvalt sai loodud 3D-mudel olemasoleva liini pakiliftist. Pakilifti dimensioone arvestades sai projekteeritud abilift, mis sobib antud tööstuslikku keskkonda. Tööprotsessi käigus sai analüüsitud konstruktsioonimaterjale tugevusele ja läbipaindele. Vastavalt analüüsi tulemustele, valiti materjaliks konstruktsiooniteras S355, kuna antud materjal tagab piisavad tugevusomadused käpa konstruktsioonile ja hinna vahe materjaliga S235 on marginaalne. Sai valitud sobivad ajamid liikuvatele konstruktsiooni osadele. Selleks teostati arvutused arvestades mõjuvaid koormusi. Abilifti juhtimine on plaanitud integreerida olemasolevasse pakkeliini kontrollerisse. Piirasendite kontrollimiseks kasutatakse induktiivandureid. Lauapaki ülemise asendi kontollimiseks kasutatakse optilist difusioonandurit. Hüdrosilindrite juhtimiseks kasutatakse proportsionaal suunaventiili, sest see tagab sujuva liikumise algus ja lõpp punktis, ning võimaldab ka silindrite kiirust määrata. Elektrimootori juhtimiseks kasutatakse sagedusmuundurit. Seadme ja liini ohutuse tingimuste loomisel on arvestatud standardis IEC 61508 kirjeldatud SIL2 nõudeid. Lõputööga saavutati eesmärk luua lahendus Combimill Sakala pakkeliinile abilifti lisamiseks.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Modulaarse hooldusplatvormi väljatöötamine automaatikaseadmetele ettevõttes Windak OÜ
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Laanemäe, Armis; Tiidemann, Mart; Türnpuu, Tõnis-Andre
    Kokku võttes kogu lahenduskäik, siis püstitatud probleemile ei saadud 100% soovitud tulemust. Jõuti väga lähedale soovitule. Kuna tegemist ei olnud standardtootele lahenduse loomisega, siis tekkisid keerulised probleemid, mille lahendamine ei oleks olnud majandsulikult mõistlik. Kuna kokkupuude toodetega oli üsna vähene, siis ei suudetud piiratud aja sees leida sobivat lahendust, mis autorit oleks rahuldanud. Tehti ära suur töö, mille käigus siiski loodi mingil määral modulaarne lahendus. Oldi rahul just treppidega ning käsipuude kinnitustega. Kui platvormi raame ei suudetud luua täielikult modulaarseteks, siis teised moodulid olid piisavalt modulaarsed, et neid lugeda eesmärgi päraselt lahendatuks. Kui oleks olnud rohkem kogemusi ning teadmisi masinatest, siis oleks ilmselt ka suudetud luua rahuldav lahendus. Optimeerimise puhul saadi soovitud tulemus. Materjalide valikul saadud kokkuhoid oli majanduslikult kasulik ning probleemi lahendati mõistlikult. Tugevusanalüüsid aitasid tugevalt kaasa, et luua majanduslikult säästlikum lahendus. Võrdluseks sai tuua, et optimeerides materjalide kasutust, tuli iga kolmas platvorm tasuta, võrreldes varasemate materjalidega. Projekteerimise käigus omandati palju uusi oskusi, et edaspidi teha paremini. Loomulikult kavatsetakse antud modulaarset lahendust edasi arendada, kuni jõutakse soovitud tulemuseni. Kogemuste ning teadmiste edasisel omandamisel, jõutakse kindlasti õigele teele ning luuakse lahendus, mida seekord ei õnnestunud täielikult luua. Modulaarset lahendust saab koheselt kasutama hakata selliselt nagu ta on. Töö käigus loodi ka standardtoodete kataloog, mida saab järjest enam suurendada. Eesmärgi täitmiseks tehti kokku 11 tugevusanalüüsi ning projekteeriti 77 unikaalset detaili.
  • NimetusEmbargo
    Sisendite loomine FEST23 võistlussõiduki projekteerimiseks
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Laos, Mattias; Moor, Madis
    Lõputöö käigus käsitleti tudengivormeli FEST23 konseptsiooni ning disaini ellu viimiseks vajalike sisendite loomist. Formula Student sarja reeglitele vastavalt valminud võistlussõiduki osadest puudutati dünaamika, komposiidi ning vedrustuse projekteerimise protsessi. Kvaliteetsete algandmete kogumi loomiseks analüüsiti eelneva hooaja võistlustel läbitud sõidualade logisid. Andmete kogumisel lähtuti info vajalikusest ning andurite olemasolust auto küljes. Hulga erinevate parameetrite vaatluse käigus tekkis arusaam töövahemikest, milles vormel viibib ning milline on nende varieerumine erinevate alade vahel. Kogutud info oli uue hooaja eesmärkide ning potentsiaalsete parendamiste aluseks. Arendustöö käigus oli autoril osa ringiaja simulatsiooni loomisest, mille abil määratleti varasemast täpsemalt sõiduki sensitiivsused erinevatele parameetritele nagu mass või massikeskme kõrgus. Loodud programmi ning töö koostamiseks kogutud teadmisi kasutati konseptsiooniperioodi jooksul kogu sõiduki suunitluse juhtimiseks. FEST23 defineerivad otsused, nagu keskendumine aerodünaamikapaketi tootlikusele ja kinemaatika optimeerimine tehti just tänu nendele teadmistele. Eelmise hooaja infot analüüsides tekkinud trendide baasil loodi uudne disainimetoodika, mis on aluseks kogu peatükkides 3 ning 4 tehtud arendustööle. Metoodika defineerib otsus optimeerida sõidukit spetsiifilistele ning enim esinevatele rajaoludele. Selle kasutamine käesoleval hooajal ning tulevikus annab meeskonnale võimaluse konstrueerida enda potentsiaali maksimumi lähedaselt ära kasutav vormel, tulemuseks suurem edu tõenäosus võistlustel. Dünaamika peatükis puudutatakse esmalt kiire sõiduki definitsiooni ning erinevaid protsessi toetavaid tegevusi nagu QSS mudeli loomine ning kere optimaalse väändejäikuse arvutus. Mahukalt kirjeldatakse autori ja kolleegide töö tulemusena kogu disainimise protsessi sisse viidud rehvigraafikute ning nendest tulenevate sensitiivsuste arvestamist vormeli loomisel. Seletatud on rehvi valiku protsess uue sõiduki tarbeks. Kinemaatika puhul tuleb juttu metoodilise lähenemise kasutamisest ning saavutatud edasiminekutest esi- ning tagasilla puhul. Tulemuseks on skidpad-is 60% väiksem külgkalde variatsioon esisillas ning rullumisel nullilähedane muutus tagasillas. Tänu 3D skännide läbiviimisele oli võimalik suurendada aerodünaamika analüüside täpsust. Spetsiifilistele rajaoludele oli aerodünaamikat võimalik kohaldada tänu baasanalüüside sisendite loomisele ning rajapõhise balansiteooria loomisele. Vedrustuse LEM analüüside läbiviimise täpsust tõsteti sisendjõudude arvutamise kvaliteedi paranemise läbi. Tõstatatud probleem jõudude leidmise metoodika osas leidis lahenduse Optimum Kinematics forces module abil. Tegemist on mooduliga mis suudab rehvide kontaktpunkti mõjuvate jõudude abil arvutada igale vedrustusele komponendile mõjuvad koormused. Sisendina kasutame lihtsustatud rehvimudelit, mis vastavalt siirdenurkadele ja vertikaalkoormustele leiab eelmise hooaja võistlusalade spetsiifilised sisendid. Projekteetritud ning valminud vormeli vedrustuse paiknemist ruumis on varasemast täpsemini võimalik kontrollida loodud sillastendi abil. Majanduslikus osas võetakse kokku lõputöö raames panustatud tundide jaotus ning maksumus. Kokku kulus autoril 2310 töötundi, mis on võrdeline 90 160,9 eurose maksumusega.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Kaizeni süsteemi juurutamine Favori tootmises
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-11) Jerjomenko, Maksim; Jagomägi, Andres; Eensau , Irena
    Tänu täieliku seadistamise aja lühendamisele 70 minutilt 30-40 minutile kasvab masina läbilaskevõime (senine piirang) ühes vahetuses töötamisel, operaatori töösoorituste optimeerimine ning töösoorituse kvaliteet. Kaizen– SMED rakendamine vähendas tootmisprotsessi seadistamise tsükli aega ja kasvatas üleüldist tootmistsükli tootlikkust, energia vajadust, mis omakorda vähendas tootmiskulusid ja tegi toote soodsamaks tellijale. Tootmisliini efektiivsus suurenes 40%. CutCenter'i sääst oli mõjuv: kulutused vähenesid 50000 euro võrra aastas. Liini energia tarbimine vähenes 50%.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Harjadeta alalisvoolumootorite rakendamine pakirobotis
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Rang, Ruudi; Kangru, Tavo; Ernits, Martin
    Lõputöö ,,Harjadeta alalisvoolumootorite rakendamine pakiroboti’’ eesmärk oli olemasolevate ajamite hinna optimeerimine uute ajamite leidmise kaudu ning nende implementeerimine pakirobotisse. Hinna optimeerimise minimaalne maht oli 40%. Mootorite implementeerimise osa hõlmas mootoritele uute kinnituste ning olemasolevale kontrollerile korpuse projekteerimist. Lõputöö esimeses pooles on kirjeldatud pakiroboti Cleveron 405 tööpõhimõtteid, et lahti selgitada millised ülesanded erinevatel ajamitel on. Kokku on 5 ajamit ning igal on oma ülesanne. Kaardistatud sai ka vana olukord ja komponendid, mis robotis pesitsevad. Pärast olukorra kaardistamist sai otsida vanade ajamite põhjal sarnased harjadeta alalisvoolumootorid, mis oleksid võimelised sama ülesannet täitma. Uuete ajamite valik tuli asukoha lõikes mootorite võrdlusega. Uute mootorite kinnitused muutusid ning pärast seda vajasid üle vaatamist mootorite klambrid. Seal, kus võimalik, kasutati projekteeritud adapterit ning kohtadesse, kus adapterit kasutada ei saanud projekteeriti uued klambrid. Klambrite töökindlust kontrolliti FEM simulatsioonis välja arvutatud jõududega. Uute mootoritega muutus ka juhtimismoodul, millele projekteeriti korpus ja mis sai 3D-printimise teel välja prinditud ja koostatud. Mootorite vahetusega tõsteti pakiroboti töökindlust, kuna BLDC mootorite redukorid on mootori küljes kindlamalt kui vanadel ajamitel. Ajamite süsteem on vanast lihtsam, sest koosneb vähematest komponentidest. Hinna osas saadi terve ajamite süsteem võrreldes vana süsteemiga 44% soodsamaks.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Välihaigla voodi arendus ja tootmistehnoloogia
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Pärtin, Erik Sven; Moor, Madis; Suurväli, Sven
    Lõputöö käigus arendati baasettevõtte poolt fikseeritud välihaigla voodi Mark IV probleemseid kohti, et suurendada toote vastupidavust, lihtsustada tootmist ja vähendada omahinda. Toote arendamiseks tutvuti kõigepealt voodi ehituse ja nõutud tingimustega, misjärel süveneti probleemsetele kohtadele. Uuriti täpsemalt probleemide olemusi ning tutvuti turul pakutavate toodetega. Saadud info põhjal alustati projekteerimist. Projekteerimisel CAD programmis keskenduti kolmele sõlmele, millest kaks olid fikseeritud probleemid ning kolmas oli ettevõtte poolne soov kaotada freesdetailid toote küljest. Viimase puhul selgus tõdemus, et ilma suurte konstruktsiooni muudatusteta pole projekteeritud lahendust võimalik rakendada ning jäeti tulevikku edasiseks arendusplaaniks. Kahe probleemse sõlme projekteerimisel saadi kaks uut detaili, millest ühe valmistamiseks, tulenevalt detaili funktsioonist ja nõuetest, leiti sobivaimaks alumiiniumvalu ning teise detaili valmistamiseks freesimine. Uutele detailidele tehti projekteerimiseks kasutatud CAD programmi sisseehitatud funktsiooniga tugevusarvutused. Saadud tulemuste põhjal saadi kinnitust, et arenduse käigus projekteeritud detailid suurendavad toote vastupidavust ja lihtsustavad tootmist. Tehnoloogia peatükis toodi välja voodi valmistamiseks kasutatavad tehnoloogiad, mis on antud toote valmistamiseks ettevõtte ja koostööpartnerite masinaparkide põhine. Tehnoloogia määramisel on lähtutud optimaalseimast valmistamisviisist, mis võimaldaks toote võimalikult lühikese ajaga toota. Majanduslikus osas leiti voodi tootmiseks tekkivad kulud ja saadi toote omahind. Voodi omahind koosneb materjali hinnast, tootmis- ja allhanke kulust ning ka ostetavate toodete kulust. Lõputöös püstitatud eesmärgid said täidetud: toode sai vastupidavamaks, kergemini toodetavaks ja omahind vähenes 10,6%.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Terasest treppide ja trepipiirete projekteerimise automatiseerimine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Pajussaar, Reijo; Tiidemann, Mart
    Lõputöö eesmärgiks oli luua automatiseerimise tarkvaralahendus terasest treppide ja piirete projekteerimiseks ning selgitada välja, kas ja kui palju aega ja raha on võimalik säästa projekteerimisprotsesse automatiseerides. Lõputöö käigus töötati välja tarkvaralahendus, mis automatiseerib sirgete ja L – kujuliste terasest treppide projekteerimise protsessi. Materjalide valikul lähtuti teostatud tugevusanalüüsidest. Töö teostamisel võeti arvesse ISO standardites kirjeldatud nõudeid, samuti kasutati Eesti Ehitusteabe Fondi juhendkaarte. Lõputöö tulemusena valmis tarkvaralahendus koos graafilise kasutajaliidesega, mis automatiseeris treppide projekteerimise protsessi. Selgitati välja, et ajaline võit ühe trepi projekteerimiseks on 7 tundi, mis ühtlasi toob ettevõttele ka rahalise võidu. Eelnevat arvesse võttes järeldatakse, et töö tulemus vastab püstitatud eesmärkidele.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Lintkonveieri projekteerimine kaubaalustele
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Paltser, Andreas; Tiidemann, Mart; Türnpuu, Tõnis-Andre
    Käesoleva lõputöö eesmärk oli projekteerida standardiseeritud lintkonveier ettevõttes Windak OÜ toodetavatele kaablikerimisliinidele ja uurida selle majanduslikku mõju. Lintkonveieri projekteerimise vajadus tekkis erinevustestUSA-s ja Euroopas kasutatavate kaubalustesuurustevahel ningkonveiersüsteemide kõrgetestsisseostuhindadest,mis ei olnudettevõttelemajanduslikultkasumlikud. Lisaks ei ole hetkel kasutatavate rull-ja kettkonveieritega võimalikklientidele paindlikku lahendustpakkuda.Lõputöö tulemusena projekteeriti pakkemasinale kaubaaluste transportimiseks lintkonveier. Konveieri projekteerimiseks disainiti sellele raam, pidades silmas olemasolevaid konveiereid, et selle välimus oleks võimalikult sarnane hetkel kasutusel olevate konveiersüsteemidega. Lisaks tuli sellele valida lint, leida sobivad ketirattad,võll ja mootor. Raami sobivuse valideerimiseks teostati sellele FEM-analüüs, mille tulemusena selgus, et raam on piisavalt jäik, et taluda sellele mõjuvat koormust ning püsivat deformatsiooni konstruktsioonile ei teki.Detailide maksumuse ja tööjõukulude põhjal kujunes projekteeritud lintkonveieri omahinnaks 4870 €.Selgus, et lintkonveierit on majanduslikult otstarbekam ettevõttel endal valmistada, sest ostutoote soetamismaksumus on ligikaudu 18 000 € ning projekteeritud lintkonveieri müügist on võimaliküle 10000 € kasumit teenida.Võib järeldada, et töö eesmärk on täidetud, sest projekteeritud lintkonveierit on võimalik olemasolevatespakkemasinateserinevate suurustega kaubaaluste transportimiseks kasutada ja lahendus osutus majanduslikult otstarbekaks.
  • NimetusEmbargo
    Lõiketöötlustehnoloogia parendamine ettevõttes Threod systems
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Tamkivi, Mikk; Piiritalo, Janis; Leinberg, Vahur
    Käesoleva lõputöö käigus teostatati ettevõttes Threod Systems lõiketöötluse tehnoloogia parendamist. Parendamine on läbi viidud, et parandada suuremate tootmismahtudega ruuter pingipargi efektiivsust ja toota kulusäästlikumalt. Lõputöös käsitletakse kolme eesmärki, mida peatükkide kaupa on parendatud. Lehtmaterjalide standardiseerimisel viidi läbi lehtmaterjalist detailide koguste ja lõikekaartide standardiseerimine. Standardiseerimist jätkati ja võrreldi eelnevalt ettevõttes läbiviidud lehtmaterjali standardiseerimisega. Autor täiendas detailide nimekirja, peale mida koostati uued lõikeprogrammid. Standardiseeritud lehtmaterjalide lõikeprogrammid parandasid materjali kasutust 42%, mille tulemusel säästeti ühe komplekti jagu detailide tootmiseks 69.3 eurot, mis on eelnevalt läbiviidud standardiseerimisest 62,34% soodsam. Samuti koostati seadistuslehed lõikeprogrammidele, mistõttu operaatorid saavad mugavalt ja ilma CAM programmi kontrollimata pinki seadistada. Lõikeprogrammide optimeerimisel viidi läbi rakistega töödeldavate detailide lõikeprogrammide optimeerimine. Optimeerimisel muudeti siirete järjekorda, ohutut kõrgust kiirliikumisel, lõike parameetreid ja vabastati detaili ümbrus operaatorile puhastamiseks. Lõikeprogrammide optimeerimine säästis nelja detaili peale 25 minutit, mis on 13.94% kiirem varasemalt kasutatud lõikeprogrammidest. Viimase eesmärgi saavutamiseks projekteeriti SM6090ATC ruuterpingile keredetailide töötlemiseks rakis. Rakis sisaldab alusplaati, mis kinnitatakse 0-punkt süsteemiga vaakumlauale ja alusplaadile saab rakistada kahe erineva keredetaili töötlemiseks rakised, millest lõputöös käsitletakse detail BOOM rakise projekteerimist. Rakis projekteeriti spetsiaalselt ruuterpingi kogu töölaua kasutamiseks, mistõttu on võimalik töödelda maksimaalselt kaheksat detaili korraga projekteeritud rakises. Detaili rakistamine muudeti lihtsaks läbi keeratava poldipea detaili fikseerimisel ja käpphaaratsite kasutuse. Eeldatavate tööaegade järgi tekib suurele ruuterpingile nädalas 9.14 tundi vaba aega ja projekteeritud rakis võimaldab töödelda nelja detaili 46minutit kiiremini ja säästab operaatori seadistusele kuluvat aega 42 minutit. Lõputöö käigus täideti püsitatud eesmärgid ja saavutati soovitav tulemus. Tuleviks CNC portaalpingi pargi lõiketöötlemise tehnoloogiat arendatakse edasi, et saavutada kiirem ja kulusööstlikum töötamine.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Juhttoe tehnoloogia valik
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-11) Kalmõkov, Benjamin; Pakkin, Marek
    Käesolevas töös on käsitletud massiga 13 kg ja mõõtmetega 165x145x376 mm metallkonstruktsiooni valmistamise tehnoloogiat. Toote tehnoloogia on koostatud eeldusel, et koost moodustatakse kolmest alamkoostust. On välja töötatud tehnoloogia, valitud koostu valmistamiseks vajalikud seadmed ja instrumendid, määratud töötlemisrežiimid, arvutatud tükiajad ja toote omahind saritootmise tingimustes partii suuruse puhul 100 tk/a, projekteeritud on koostamis-keevutusrakised. Prognoositavalt on rakendatava tehnoloogiaga saavutatav toote omahind 44 eurot konkurentsivõimeline.
  • NimetusEmbargo
    Võsagiljotiini TS – 300 – HD prototüübi arendus
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-11) Ott, Kristjan Jaak; Roots, Ruubo; Sard, Valter
    Käesoleva lõputöö eesmärgiks oli arendada Paide Masinatehase kaubamärgi Humus võsagiljotiini prototüüpi ning turule tulla konkurentsivõimelise tootega. Lõputöös teostati esmalt turu uuring hetkel turul pakutavate võsagiljotiinide osas. Seejärel analüüsiti olemasolevat prototüüpi. Analüüsi käigus tulid välja konstruktsioonivead giljotiini peamises ehk vasakpoolses lõikehaaras. Teostatud simulatsioonide tulemused kinnitasid oletusi – haara konstruktsioon on nõrk ning ei pea vastu. Lisaks ei olnud oodata head lõikuse kvaliteeti, põhjuseks suur distants lõikehaara ning tera vahel. Algse prototüübi vasak lõikehaar projekteeriti ümber. Lisati haara alla tugevdusplaat, mis lisas konstruktsioonile jäikust ning samal ajal lahendas probleemiks oleva suure distantsi lõikehaara ning tera vahel. Lisaks projekteeriti giljotiini haara otsade vahele ühendusplaat. See tugevdas haara konstruktsiooni veelgi. Täiustatud haara kohta teostati uuesti simulatsioonid ning nende tulemuste põhjal võib väita et uue haara konstruktsioon on tunduvalt tugevam ning algsete probleemide esinemine on vähetõenäoline. Seejärel valmistati esimene füüsiline prototüüp ning teostati testipäev. Testipäeval tuli välja veel puuduseid võsagiljotiini konstruktsioonis. Ekskavaatori kiirliitega ühendumiseks vajasid muutmist giljotiini kere küljeplaadid. Täiustamist vajas haarale tugevduseks lisatud alumine plaat. Parema lõikuse saavutamiseks projekteeriti ümber giljotiini tera. Lisaks projekteeriti ümber haarade võlli otsatapid, sest testimisel tekkis problem võllide fikseerimisega. Analüüside ning testipäeva järgselt tehtud arendused suurendasid tunduvalt võsagiljotiini lõikuse kvaliteeti ning seadme eluiga. Teostatud majandusarvutused näitasid, et toote omahind suurenes arenduste tulemusel minimaalselt. Lisaks sai koostatud võsagiljotiinile kasutajasõbralik juhend. See aitab esmakordsel kasutajal giljotiiniga tutvuda, näitab ära põhilised töövõtted ning juhendab kasutajat hoolduse tegemisel. Eelnevat arvesse võttes võib kokkuvõtteks öelda, et lõputöö käigus püstitati seatud eesmärgid ning tööga võib rahule jääda.