Ostu- ja hankekorraldus
Valdkonna püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Ostu- ja hankekorraldus Autor "Popell, Janek" järgi
Näitamisel1 - 3 3-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs Elektrikategooria varude ringluse parendamine ABB ajamite tehase näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-01-03) Kruus, Krislin; Popell, JanekVarud on olulisel kohal igas organisatsioonis, mille juures on oluline, et varudega seotud tegevused oleksid õigesti juhitud ja hallatud, võttes arvesse erinevaid metoodikaid ning vastavaid tulemusnäitajaid. Lõputöö probleemiks oli tulenevalt ettevõtte ABB ajamite tehase 2023. aasta eesmärgist suurendada varude ringlust, sest paljud materjalid omavad suurt varude väärtust ning seisavad laos liiga kaua. Töö sisendiks oli ABB ajamite tehase varude ringluse parendamise töötuba, kus selgus lisaks mitmetele võimalikele parendusmeetmetele ka tarnete ajastamise raporti tähtsus varude ringluse parendamisel. Antud põhjusel käsitles töö tarnete ajastamise raportit kui ühte varude ringluse parendamise võimalust ja meetodit, mille juures leidis autor analüüsi tulemusel raporti mõju varude ringlusele ja võimalikud parenduskohad kaasates ka teisi võimalikke parendamise võimalusi. Antud töö jagunes kolmeks suuremaks peatükiks. Esimene peatükk hõlmas teoreetilist tausta varude juhtimisest ja haldamisest, ringluse parendamisest, tootmise planeerimisest ning materjali planeerimise tarkvarast. Teine peatükk keskendus ettevõtte tutvustusele, uurimisobjektide määratlusele ning uuringu metoodikale. Peatükk tõi välja ettevõtte olemuse, varude üldise ja varude ringluse rolli antud asutuses ning selgitas välja töö uurimisobjektid lähtuvalt ettevõttes olevast olukorrast. Kolmas peatükk sisaldas tarnete ajastamise raportil põhinevat varude ringluse parendamise analüüsi ettevõtte ABB ajamite tehase elektrikategooria näitel ning neljas peatükk on antud peatükile jätkuks, tuues välja järeldused ja võimalikud parendusettepanekud tehtud töö põhjal. Tulenevalt töö eesmärgist oli püstitatud peamised uurimisküsimused, millele on kokkuvõtlikult võimalik vastata järgmiselt: • Elektrikategooria puhul on analüüsi tulemusel suurem varude väärtus põhjustatud peamiselt aeglaselt liikuvate, vananenud varude ja ka ohutusvarude osakaalust. Lisaks mõjutavad varude suuremat osakaalu pikad täitmisajad. • Tulenevalt ettevõtte kogutud andmete ja koostatud analüüsi järeldusena saab ettevõttes parendada või mõjutada varude ringlust mitmel viisil, kuid praegused protsessid ei takista ettevõtte tarneoperatsioonide osakonda seda tegemast. • Tarnete ajastamine mõjub varude ringlusele positiivselt ning selle abil on võimalik analüüsi tulemusel varude ringlust parendada, kuid antud meetodit mõjutavad mitmed faktorid, mis võivad rakendamisel takistuseks osutuda. Takistuseks võivad olla näiteks ebatäpsed andmed, muutuvad tootmisvajadused, pikad täitmisajad ning ka tarnijad, sest tellimuste ümberajastamine ja tühistamine saab toimuda vaid tarnijatega kokkuleppel ja koostööl. • Varude ringlust saab ettevõte parendada kasutades tarnete ajastamise raportit kui ühte meetodit. Lisaks saab parendada ringlust täitmisaegade kontrolli ja parendamisega, ohutusvarude tasemete muutmisega, tootmise pikema ette ajastamisega pikemate täitmisaegade korral, usaldusväärsematele tarnijatele keskendumisega ning aeglaselt liikuvate ja vananenud varude kontrolli ja vältimisega. Analüüsi tulemusel selgus, et tarnete ajastamine mõjub positiivselt varude ringlus- ja käibesagedus näitajatele ning võimaldab ettevõttel varude taset ja väärtust paremini kontrollida, seetõttu on ühe ringluse parendamise meetodina soovituslik suurendada raporti kasutust, mille juures tuleks keskenduda suurema väärtusega ning pikematele edasilükkamistele. Ettepanekuna kasutuse suurendamiseks tuleks raport muuta kasutajatele mugavaks filtrite lisamisega, täpsemate andmetega ning juhendi koostamisega. Põhjusel, et antud töö raames ei olnud võimalik välja selgitada soovitusridade algpõhjuseid, tuleks ettevõttel antud probleemiga tegeleda, et vähendada tekkivate ridade mahtu ning tagada raporti suurem ja efektiivsem kasutus. Töös käsitletud meetodile lisaks on ettevõttel autori poolse ettepanekuna soovituslik tegeleda ka täitmisaegade pideva kontrolli ja parendamisega, sest täitmisaegade lühenedes vähenevad ohutusvarude osakaalud ning paraneb liigsete varude tase. Varude liikide poolelt tuleks ettevõttel tegeleda aeglaselt liikuvate ja vananenud varude tasemete kontrolli, tekkepõhjuste väljaselgitamisega ning vältimisega. Üleliigsete varude tuvastamiseks oleks ettevõttele kasulik töötoa soovituste järgselt luua raport antud varude tasemete paremaks ülevaateks ning parendamiseks. Lisaks oleks tarnete ajastamise raporti küsitluse tulemusel ettevõtte materjaliplaneerijatele ja ostjatele kasulik võimaldada enda töö põhiste tulemusnäitajate nägemine, mis aitaks kaasa igapäevatöös erinevate varusid mõjutavate aspektide ja parameetrite tähelepanekule, parendamisele ning ettepanekute tegemisele. Lõputöö eesmärgiks oli leida võimalused ja parenduskohad varude ringluse suurendamiseks valitud elektrikategooria materjaligruppide puhul ning leida tulemusena soovitused või parendusettepanekud varude ringluse parendamiseks, käsitledes meetodina tarnete ajastamise tööriista ehk raportit ning selle mõju. Lõputöö tulemusel on autor täitnud töö eesmärgi ning leidnud vastused püstitatud uurimisküsimustele ning -ülesannetele, mis olid abiks töö koostamisel.Nimetus Avatud juurdepääs ESG rakenduskava koostamine hankeprotsessile Tradehouse OÜ näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-01-05) Velling, Anne-Mari; Popell, JanekKäesoleva lõputöö eesmärgi täitmiseks sõnastas autor kolm uurimisküsimust ning nendele vastuste leidmiseks uurimisülesanded. Eesmärgi saavutamiseks kasutati kvalitatiivset ning kvantitatiivset metoodikat. Lõputöö koosneb teoreetilisest ja empiirilisest osast. Teoreetiline osa annab ülevaate jätkusuutlikust ettevõtlusest, ESG olemusest, kestlikkusaruandlusest ning süsiniku jalajälje hindamise mõjualadest. Empiirilises osas tutvustati valitud uurimismeetodeid, ettevõtet Tradehouse OÜ, kaardistati hanke- ja ostuprotsessi hetkeolukord, loodi mõõtmissüsteem ning tehti ESG rakenduskava ettepanek hankeprotsessil tulevikuvisiooni põhjal. Lisaks andis autor ettepanekuid ESG rakenduskava kasutusele võtmiseks ja lõputöö edasi arendamiseks. Lõputöö esimesele uurimisküsimusele vastuse leidmiseks kaardistati Tradehouse OÜ hanke- ja ostuprotsessi hetkeolukord. Hanke- ja ostuprotsess ettevõttes Tradehouse OÜ on ühed tähtsaimad põhiprotsessid, sest nendest sõltub kogu tarneahel. Hanke- ja ostuprotsessis osaleb ettevõtte ostuosakond. Tradehouse OÜ hankeprotsessi tegevusteks on vajaduse määratlemine, sortimendi analüüs, võimalike tarnijate kaardistamine, tarnijate hindamine, pakkumuse koostamine ja hindamine, parima tarnija valimine ning ostu-müügilepingu sõlmimine. Ostuprotsess algab ostuvajaduse tuvastamisest ning lõppeb ostuarve esitamisega raamatupidamisse. Autor tõdes, et Tradehouse OÜ puuduvad hanke- ja ostuprotsessis jätkusuutlikkusega seotud elemendid, mis looksid ettevõttele pikaajalist väärtust. Teisele uurimisküsimusele vastuse leidmiseks baseeruti ESG põhimõtetele ja kriteeriumitele ning seoti need hanke- ja ostuprotsessiga. Keskkonnaaspektideks on tooteportfell, tarnijate valik ning transpordiviis. Sotsiaalseteks aspektideks on ostutöötajate koolitamine, nende heaolu ning soolise mitmekesisuse tagamine. Juhtimisalasteks aspektide hulka kuuluvad seadusandluse järgimine ja isikuandmekaitse tagamine. ESG sidumisel hanke- ja ostuprotsessidega on võimalik ettevõtte väärtust tõsta, luua edukam ostuosakond ning hoida töötajate usaldust. Kolmandale uurimisküsimusele vastuse leidmiseks lähtuti ESG viiest juurutamise etapist, kaardistati ESG mõjud ja võimalused hanke- ning ostuprotsessis. Seejärel koostati iluvaldkonna jae- ja hulgimüügi ettevõtete võrdlusanalüüs mõõtmissüsteemi loomiseks. Võrdlusanalüüsi tulemusel valiti parim konkurent, TKM Beauty Eesti OÜ, kes võeti eeskujuks ESG keskkonnaalase eesmärgi ja mõõdiku loomisel. Lähtudes seatud keskkonnaalasest eesmärgist ja mõõdikust loodi tarnijate valiku mudel keskkonnaalaste kriteeriumite alusel ning kaardistati tulevikuvisioon hankeprotsessist. Hankeprotsessi tulevikuvisioonil esitati ESG rakenduskava ettepanek, mis sisaldab eesmärki, tarnijate valiku mudelit ning sellega kaasnevaid lisandunud tarnijate hindamise tegevusi. Autor hindab lõputöö eesmärgi täidetuks, sest ESG rakenduskava ettepanek saadi ettevõttele koostatud. Ettevõttel Tradehouse OÜ puudub kestlikkusaruandluse direktiivi järgi ESG aruandluse kohustus, kuid sellegipoolest on ettevõttel oluline kasutusele võtta ESG rakenduskava. Ettevõttel tuleb ESG rakenduskava kasutusele võtmisel tarnijate valiku etapis lähtuda eelkõige ärieesmärkidest. Autor leiab, et ESG rakenduskava saaks ettevõte rakendada 2024. aasta lõpuks hanke- ja ostuprotsessis. ESG rakenduskava kasutusele võtmisel tuleb arvestada võimalike riskidega. Näiteks on riskikohtadeks ESG teema uudsus ja ettevõtete vähene teadlikkus jätkusuutlikkusest, lisakulud ning tarnijate valiku piiratus. Autor toob välja ESG rakenduskava testimise ettevõttes teatud aja jooksul, enne rakenduskava täielikult kasutusele võtmist. ESG rakenduskava juurutamise tulemusel on võimalik tagada jätkusuutlik tarneahel, vähendada süsiniku jalajälge, hoida kokku kulusid ning suurendada usaldust koostööpartnerites. ESG täielikuks rakendamiseks ettevõttes näeb autor, et järgmisena on oluline kaardistada ostuprotsessi tulevikuvisioon, hinnata hetkeolukorra ja tulevikuvisiooni protsesside ajakulusid, leida koostöös juhtkonnaga uusi kitsaskohti ning võimalusi ja hinnata ettevõtte süsiniku jalajälje kolme mõjuala.Nimetus Avatud juurdepääs Ostuprotsessi tõhustamine Via 3L OÜ näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-01-05) Penter, Kirke; Popell, JanekKäesoleva lõputöö raames kaardistati ning hinnati, kuidas mõjub ostuplaneerimise parendamise ja tõhustamine ettevõttele Via 3L OÜ. Samuti töötati välja visioon, milline näeb välja ostuplaneerimine majandustarkvaras ja analüüsiti seda võrdluses hetkeolukorraga. Hetkeolukorra kaardistamiseks ning tulevikuvisiooni loomiseks teostas autor juhtumiuuringu läbi protsesside praktilise läbiviimise ja visuaalse materjali abil. Lõputöö uurimisprobleem keskendus ostuplaneerimise tarkvara ebakindlusele ja ressursi raiskamisele. Autor kaardistas lõputöö käigus ostuprotsessi, mittevastavuste protsessi ja ostuplaneerimise protsessi. Kogutud informatsiooni põhjal analüüsis autor hetkeolukorda ja tõi välja praegused kitsaskohad. Lisaks koostas autor LEAN juhtimismetoodika kaheksa raiskamise tööriista abil analüüsi ja lisandväärtuse analüüsid, et tuvastada ning vähendada protsessis raiskamist. Autor koostas TO-BE protsessid, näitamaks kuidas toimuksid äriprotsessid kui ostuplaneerimine oleks liidetud majandustarkvarasse. Antud töös tehtud analüüsi ja ettepanekute põhjal on ettevõttel võimalus alustada parendustegevuste läbiviimisega. Lõputöö eesmärgi saavutamiseks leidis autor vastused töös püstitatud uurimisküsimustele. Ostuprotsessi kaardistamisega selgus ettevõttes kasutusel oleva protsessi olemus. Ostuprotsess Via 3L OÜ-s mängib olulist rolli klienditeeninduses ja müügis. Ettevõte pakub oma klientidele logistikateenust, mille põhitegevused on varude haldus, ostmine ja transport. Via 3L OÜ jälgib varusid ja ostab kliendi tarnijatelt eelnevalt kokkulepitud hinnaga kaupa vastavalt nõudlusele. Eelmainitud teenuse pakkumiseks on ettevõttes eraldi ostuosakond ja kindel ostuprotsess. Ostuprotsessis osalevad ostuspetsialist, tarnija, klient ja ladu. Ostuprotsess on mitmete etappidega protsess, kuid antud töös keskenduti ühele alamprotsessile ehk ostuplaneerimisele. Ostuplaneerimine on ostuprotsessi esimene alamprotsess ja selle käivitab tellimuse vajadus. Ostuspetsialist teeb hetkel enamus ostuplaneerimise Microsoft Excelis, kuhu on koondatud laovarude info, müükide andmed ja prognoos uueks tellimuseks. Antud protsessis on väga palju tegevusi seoses info vahetusega Microsoft Exceli ja majandustarkvara vahel. Ostuplaneerimisel kulub infovahetusele ligikaudu 15 minutit ühe tellimuse kohta. Veel kuulub protsessi prognoosivalemite värskendamine, prognoositud tellimuste analüüs, tellimuskoguste muutmine ja tellimuse koostamine. Vastavalt EDI partnerluse olemasolule edastab ostuspetsialist tellimuse tarnijale läbi EDI partneri või e-kirja kaudu. Ostuplaneerimise protsessis tõhustamiseks leidis autor, et protsessist tuleks kaotada üleliigsed ja vigade rohked tegevused, et säästa protsessi ajalist kulu. Lõputöö autor näeb, et hea võimalus TO-BE protsesside efektiivsemaks muutmiseks on ettevõtte majandustarkvaras ostuplaneerimise funktsiooni arendamine. Hetkel ettevõttes kasutusel olev majandustarkvaral Microsoft Dynamics AX-il on võimekus ostuplaneerimiseks. Protsessi majandustarkvarasse juurutamist soovitab autor, sest ostuplaneerimise peamine kitsaskoht on liigsete lisategevuste vajadus. Samuti on ettevõtte teised protsessid ERP keskkonnas. Majandustarkvara arendamisega on võimalik kaotada mitmed mitte väärtust andvad tegevused. Protsessist saaks kaotada laovarude ja müügi andmete impordi, prognoosi valemite värskendamise, tarne kuupäeva määramise, tellimuse importimise majandustarkvarasse, EDI ühenduste kontrollimise ja tellimuse esitamise e-kirja teel. Lisaks võimaldab majandustarkvara liita ühte tegevusse EDI partnerile tellimuse esitamise ja tarnijale e-kirjaga tellimuse saatmise. Lõputöös läbiviidud uuring näitas, et ostuplaneerimise digitaliseerimine vähendaks tehtavate toimingute koguarvu ning võimaldab protsessist välja jätta kõik toimingud, mis ei loo väärtust. Juurutades ostuplaneerimine majandustarkvarasse väheneb protsessile kuluv ajakulu. Kokku väheneks protsessi pikkus 15 minuti võrra, mis nädalas toob 18 tundi ajavõitu ostuosakonna töös. Lisaks ajalise kulule vähendab protsessi arendamine suurel määral vigade ohtu, mis tulenevad andmetöötluse ja infovahetusega. Ostuplaneerimise juurutamisega majandustarkvarasse parandeb andmete täpsust, ostuspetsialisti töökohustused vähenevad, kogu protsessiks vajalik info on ühes kohas, kaovad aeglased lisafailid, tõhustab klienditeenindust ja aitab kaasa laovarude kulude madalal hoidmisele. Olukorras, kus töötajatele tekib rohkem aega on neil võimalik ettevõttele rohkem ja paremat väärtust anda ning läbi selle ettevõtte tulu suurendada. Seega uue protsessi rakendamine võimaldab ettevõttel vähendada vigu ja ajakulu, mis omakorda aitab kulusid kokku hoida. Lõputöös välja pakutud ettepanek – ostuplaneerimise protsess lisada majandustarkvarasse, on väike investeering ja koheselt rakendatav. Kasutusel oleval majandustarkvaral on juba olemas ostuprognoosi võimekus ning see tuleb ainult seadistada. Protsessi juurutamise alustamise mõistlikkus sõltub kulu- ja tasuvusarvestuse tulemusest. Uute protsesside loomise kiirus tuleneb sellest, kui kiiresti on võimalik teha vajalikud muudatused majandustarkvaras ning töötajate majandustarkvara kasutamise kogemusest.