Lõputööd (ET)
Kollektsiooni püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Lõputööd (ET) Autor "Anton Rassõlkin" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Elektrilise võidusõidumootorratta inverter(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2018) Talihärm, Johan; Nukki, René; Anton RassõlkinLõputöö raames osaleti Tallinna Tehnikakõrgkooli tehnikainstituudi elektrilise võidusõidumootorratta projektis. Võidusõidumootorratas vajas toitemuundurit. Toitemuunduriks planeeriti kasutada suure erivõimsusega ja pooljuhtseadistel põhinevat inverterit, mille peamine eesmärk on toita koormatavat välisrootoriga püsimagnet-sünkroonmootorit selle nõutavate elektriliste parameetritega. Lõputöö teemaks valiti „Elektrilise võidusõidumootorratta inverter.” Tulemus: võidusõidumootorrattale valiti inverterseade, mis tagab võidusõidumootorratta välisrootoriga püsimagnet-sünkroonmootorile maksimaalse mehaanilise võimsuse 160 kW ning pöörlemiskiirluse 6000 p/min. Selle võimsuse juures suudab mootorrattas saavutada maksimaalse kiiruse 250 km/h ja arendada paigalseisust kiiruse 100 km/h vähemalt 3 sekundiga. Hüpotees: Mootori andmete, akuelemendi andmete ja konstruktsiooni tingimuste põhjal on võimalik valida projekti jaoks optimaalne inverterseade ning häälestus. Lõputöö esimeses osas kirjeldati inverterite ehitust ning tutvuti nendes kasutavate jõupooljutseadmetega. Iverterseadme valimiseks koostati valim potensiaalselt sobivate gabariitide, massi ja võimsusteguriga inverterseadmetest. Võrreldes seadmete tehnilisi näitajaid selekteeriti valimi hulgast välja võidusõidumootoratta projektile sobivaim inverterseade. Valitud seadme põhjal koostati elektriajamile lahendus, mille korral saavutatakse mootorratta eesmärgipärased näitajad. Inverterseadme sobitamiseks projektis olevale mootorrattale, uuriti projektis kasutust leidvate komponentide ehitust ning tööpõhimõtet. Seadmete võtmeparameetrid leiti vaatlustelt, teoreetilistest arvutustest ja kataloogidest. Selgitati välja mootori elektriline ühendusviis. Leiti süsteemi eriosade teoreetilised kasutegurid, mille arvutati elektriajami süsteemi elektriline ja mehaaniline võimsus. Inverterite uurimustöö põhjal selgus, et suure võimsusega vaheldites leiab kõige enam kasutust IGBT – transistoritel põhinev kommutatsioon. Teostati valimisse kuuluvate invertersedmete analüüs ning leiti, et oma tehniliste näitajate poolest sobib projekti kõige paremini Rinehart Motion Systems poolt toodetud inverterseade PM100DXR. Valituks osutunud seadme põhjal koostati elektrilise võidusõidumootorratta ajamile lahendus, mis võimaldaks selles kasutatavat välisrootoriga püsimagnet-sünkroonmootorit koormata võimsusega 160 kW ja arendada selle võllil pöörlemiskiiruse 6000 p/min. Antud lõputöö on sisendiks edasistele magistrõpingutele ja -tööle Tallinna Tehnikaülikoolis.