Hoonete ehitus
Valdkonna püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Hoonete ehitus Autor "Algo, Christin" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Ehitusinfo mudelite visualiseerimine virtuaalreaalsuses(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2018) Algo, Christin; Parts, Egert-RonaldKäesolevas lõputöös vaadeldi virtuaalreaalsuse prille Oculus Rift ja HTC VIVE, mida saab kasutada ehitussektoris BIM mudelite visualiseerimisel ning nende kasutamiseks vajalike visualiseerimistarkvarasid Enscape 2.2.3, Fuzor 2018 Educational 4.0 ja IrisVR Prospect 2.1.1. Visualiseeringu kvaliteeti ja tarkvara funktsionaalsust katsetati enamlevinud projekteerimistarkvarade Autodesk Revit 2018 ja Graphisoft ARCHICAD 21 ning kolme erineva mudeli abil. Lisaks oli väga tähtsaks aspektiks kasutuskogemuse hindamine. Tänu VR visualiseerimistarkvaradele nagu Enscape 2.2.3, Fuzor 2018 Educational 4.0 ja IrisVR Prospect 2.1.1 on BIM mudelitest lihtsalt ja kiirelt võimalik luua visualiseeringuid. Loodud virtuaalreaalsuse keskkondade ühisteks joonteks on navigeerimise viisid: teleporteerumine, kõndimine ja lendamine ning võimalus muuta kellaaega, mis on ka nende tarkvarade ainsad ühisosad. Lõputöö koostamise jooksul oli näha, et tarkvarade arendus käib hoogsalt, sest iga kuu toimusid tarkvarade uuendused, millega täienesid nende tarkvarade funktsionaalsused või kasutatavus (nt mitme kasutajaga korraga samas VR keskkonnas viibimine ja parem renderdamise kvaliteet). Kindlasti jätkub nende tarkvarade kiire areng ka lähitulevikus ja võib eeldada, et need muutuvad oma funktsionaalsuselt järjest sarnasemaks. Enscape 2.2.3 eeliseks on see, et tal on võrreldes teiste lõputöös kasutatud tarkvaradega kõige tõetruum visualiseeritud keskkond. Lisaks saab visualiseeritavasse keskkonda viia muudatusi samaaegselt, kui virtuaalne keskkond on kuvatud kasutades projekteerimistarkvaras olevat liidest. Visualiseeringut on võimalik salvestada .exe formaati, mis tähendab, et seda on võimalik jagada nii, et teine kasutaja saab mudelit vaadata oma VR-prillides või arvutis ilma vastavat tarkvara omamata. IrisVR Prospect 2.1.1 on kiirelt arenev ja mõõduka funktsionaalsusega visualiseerimistarkvara. Selle suurimaks plussiks on võimalus pidada kuni 12 osalejaga virtuaalseid koosolekuid mudeli läbivaatuseks. VR koosoleku ajal näevad kasutajad teineteist avataridena ning viibides erinevates asukohtades on neil võimalik omavahel suhelda kasutades VR prillide mikrofone ning kõrvaklappe. 51 Fuzor on proovitud visualiseerimistarkvaradest kõige suurema funktsionaalsusega. Selle suurimaks eripäraks on võimalus teha muudatusi visualiseerimise käigus nii VR keskkonnas, kui ka mudelprojekteerimise tarkvaras. Keskkonnas navigeerides on võimalik kasutada ehitise korruse plaane ning nende kaudu selles liikuda. Lisaks on tarkvaral hea renderdamise kvaliteet. Fuzor toetab ka mitme kasutajaga samaaegselt mudelis viibimist, kuid seda polnud lõputöö teostajal võimalik proovida. Enne, kui on võimalik mudelit VR prillides vaadelda, tuleb see viia visualiseerimistarkvarasse. Seejuures võib tekkida probleeme, mis on tingitud mudeli formaadist või koondmudeli puhul osamudelites olevate identsete või ülekattega elementide vahel. On formaate, millesse salvestamisel lähevad kaduma materjalide värvid ning tekstuurid (näiteks Autodesk Revit 2018-st faili .fbx formaati salvestamisel). Informatsiooni kao vältimiseks tuleb eelistada mudelprojekteerimistarkvara põhiformaadi kasutamist ning mudeli käivitamist VR tarkvaras kasutades vastavat liidest. Visualiseerimise käigus võib selguda, et elemendi värv on muutunud või materjali pind kuvatakse läbipaistvana. Võib ka juhtuda, et visualiseerimise käigus lähevad elemendid kaduma või muudavad asukohta. Suurte koondmudelite puhul tuleb arvestada nende aeglustavat mõju vaatluse kaadrisagedusele. Selle vältimiseks võib teha hoonest lõike või vähendada visualiseerimisel osamudelite arvu või elemente. Kasutuskogemust hinnati nii visualiseerimistarkvara kui ka VR prillide põhjal. Mida reaalsem on visualiseerimistarkvara poolt kuvatav pilt, seda parem on VR keskkonnas viibida. Seejuures halveneb kasutuskogemus mudeli mahu suurenedes. Samuti tuleks silmas pidada, et virtuaalkeskkonnas liiga kaua viibimine ei ole mõistlik ning võib tekkida raskusi virtuaalse ja reaalse maailma eristamisel.