Lõputööd (KÖ)
Kollektsiooni püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Lõputööd (KÖ) Autor "Bergmann, Birgit" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Tarbijate ostukäitumist mõjutavad tegurid jaekaubanduses(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-10) Bergmann, Birgit; Maasik, LiinaKäesoleva lõputöö eesmärk oli välja selgitada tarbijate ostukäitumise muutused ja ostukäitumist mõjutavad tegurid jaekaubandusettevõtete müükide suurendamiseks. Eesmärgi täitmiseks kirjutati erinevatele autoritele ja uuringutele tuginedes teoreetiline raamistik ning selle põhjal koostati küsitlusankeet. Ankeedi vastuste põhjal koostati uuringu analüüs. Teoreetilises raamistikus anti ülevaade tarbijate ostukäitumise arengust. Samuti toodi välja erinevaid sisemisi ja väliseid mõjutegureid ostuotsuse langetamisel ning kirjeldati uusi kujunevaid trende tarbija ostukäitumisest COVID-19 pandeemia mõjutusest. Inimeste tarbimine mõjutab olulisel määral riigi majandust ning ettevõtete püsivust. Jaekaubandusettevõtted seisavad silmitsi pidevalt muutuvate kaubanduse trendide, tarbija erinevate vajaduste ning eelistustega. Ettevõttel on keeruline arvestada tarbijate soovidega, kui nad ei ole kursis, mis täpsemalt mõjutab nende ostukäitumist ning seda eriti pandeemiaolukorras. Teoreetilises raamistikus selgitati, kuidas pandeemiaga muutus inimeste ostukäitumine ning tõusis e-kaubanduse kasv. Kõige selle juures on oluline roll sotsiaalmeedial, sest see kujundab inimeste hoiakuid ning mõjutab ostukäitumist. Arvatakse, et pikaajalisemad tarbijate ostukäitumise muutused on tegelikult alles kujunemas. Erinevad autorite ja uuringute kohaselt mõjutavad inimeste ostukäitumist erinevad sisemised ja välised tegurid, mis panevad paika tarbija toote ja brändi eelistused. Teguritena toodi välja vanus, pere, roll, staatus, amet, elustiil, taju, kultuur, sotsiaalne klass, traditsioonid, turundusmeetmed ning elustiil. Empiirilises osas leidis see kinnitust ning selgus, et kõige enam avaldavad tarbijale mõju sissetulek, elustiil, vanus ja eelnev positiivne või negatiivne ostukogemus. Pikaajalisemad tarbijate ostukäitumise muutused on alles kujunemas. Peaaegu pooled uuringus osalejatest kinnitasid, et pandeemia ei ole nende ostukäitumist muutnud, kuid järgmisi vastuseid analüüsides selgus, kuidas tegelikult on. Inimesed ei käi enam nii palju poes kui varasemalt ja oste planeeritakse rohkem. Sarnaselt varasematele uuringutele, leidis ka antud uuring kinnitust sellele, et järjest olulisem trend on keskkonnasõbralik tarbimine. Analüüsist selgus, et kõige enam kasutatakse poes käies oma ostukotti, peetakse oluliseks rohelist mõtteviisi ja keskkonnasõbralikke valikuid ostuotsuse langetamisel. Pandeemiaolukorras e-kaubanduse kasv. Inimesed külastavad kaupluseid vähem ning ostlevad pigem e-poes, samuti tellivad toitu kulleriga koju. Uuritavad kavatsevad pandeemia perioodi ostukäitumise üle võtta ning järgida seda ka edaspidi. Ostuotsuse langetamisel otsitakse infot Facebookist, Instagramist ja Youtube’st ning arvestatakse seal oleva tagasisidega. Positiivse tagasiside puhul otsustatakse toode osta, kuid negatiivse tagasiside puhul mitte. Suur mõju inimeste ostuotsuse langetamisel on ka sotsiaalmeedias ringlevatel reklaamidel. Lõputöö andis võimaluse selgitada välja tarbijate ostukäitumise muutused ja ostukäitumist mõjutavad tegurid ning anda soovitusi jaekaubandusettevõtetele müükide suurendamiseks. Lõputöös püstitatud eesmärgid ja ülesanded said täidetud.