Lõputööd (AT)

Sirvi

Viimati lisatud

Näitamisel1 - 20 424-st
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Üksikkorras valmistatud sõiduki projekteerimine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-10) Saar, Joonas; Anton, Arvi
    Töö eesmärk oli uurida üksikkorras arvele võetava sõiduki valmistamiseks vajalikke nõudeid ning projekteerida osa raamist, et olemasolev mootor saaks rattad alla, ning seejärel saaks edasi minna ülejäänud sõiduki valmistamisega. Töö käigus süveneti põhjalikult Eesti ja Euroopa liidu sõidukite tehnonõuetele ning koondati 123 lehekülge seadustele põhinevat teksti kuueks inimkeelseks. Tutvuti põhjalikult erinevate mõõtmisviiside ja joonestus- ning projekteerimistarkvaraga. Otsiti potentsiaalseid probleeme, mis sõiduki projekteerimisega kaasnevad, ning pakuti välja lahendusi. Saadud kogemused on hindamatu väärtusega mitte ainult sõidukite projekteerimise, vaid igasuguse tootearenduse kohalt, kus on vaja olemasolevat ühildada nõuete ja fantaasiaga. Töö käigus jõuti failideni, mille saab metallitöökotta välja saata ning sobiva rahasumma eest on võimalik vastu saada valmis raam, mille külge mootor kinnitada. Töö pole kaugeltki läbi, kuid rajatud on tugev arusaam, kuidas projektiga edasi minna.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Solaride II päikeseauto toruraami projekteerimine ja tootmine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Pajutee, Ülo; Villau, Margus
    Antud lõputöös käsitleti Solaride II päikeseauto disaini puudutavaid küsimusi, projekteeriti ning ehitati valmis uus raam. Kokkuvõttes saab töö lugeda õnnestunuks. 2023. aasta oktoobris õnnestus Solaride’i tiimil BWSC-l esimest korda osaledes koju tuua kolmas koht Cruiser-võistlusklassis. Poodiumikoha saavutamine tõestas, et Solaride teise generatsiooni päikeseauto oli suur edasiareng ja tiim on võimeline konkureerima maailma tippülikoolidega. Auto vastas seatud disainikriteeriumitele. Raamil ei tuvastatud pärast Eestis testimist ega Austraalias võistlemist ühtegi pragu ega väisumuse märki. Korralik toruraam sai toodetud ning testitud ja tulevikus ootab eest kandvate süsinikkomposiit detailidega eksperimenteerimine. Tehtud tööle tagasi vaadates, usub autor, et raam sai üle dimensioneeritud ja oleks olnud võimalik massi veel vähendada. Parandamist vajaks analüüside metoodika, et saada täpsemaid tulemusi. Ka tootmise poolel on kohti mida annab parandada. Peamiselt paindega torude täpsuse parandamine.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Lorem Group OÜ töökoja efektiivsuse ja jätkusuutlikuse analüüs
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Lepp, Rainer; Villau, Margus
    KOKKUVÕTE Lorem Group OÜ on Põlvamaal tegutsev Eesti ettevõte, mis pakub mootorsõidukite hooldus- ja remonditeenuseid ning autovaruosade müüki. Ettevõte asutati 2008. aastal ning on spetsialiseerunud kvaliteetsete ja usaldusväärsete teenuste pakkumisele. Lorem Group OÜ põhiteenused hõlmavad jooksvat hooldust, piduri- ja mootoriremonti, elektritöid ning rehvide müüki ja vahetust. Ettevõte teeb koostööd tuntud varuosade tarnijatega, mis võimaldab kiiret ja tõhusat teenindust. Ettevõte tegutseb renoveeritud töökojas, mis on varustatud kaasaegsete seadmetega, kuid analüüs näitab, et seadmete kasutusvõimekust saab tõsta tööjõudu suurendades ja seadmeid uuendades. Soovitatakse investeerida täiendavatesse seadmetesse, nagu 3D sillastend ja nelipost-tõstuk, mis suurendaksid efektiivsust ning parandaksid konkurentsivõimet. Finantsanalüüs näitas, et ettevõtte likviidsus ja maksevõime on tugevad, kuid rentaablus langes 2023. aastal oluliselt, mis viitab vajadusele optimeerida kulusid ja suurendada tulusid. Soovituste hulgas on digitaalse töökorralduse juurutamine, varuosade halduse optimeerimine ja keskkonnasäästlikkuse suurendamine, et tõsta efektiivsust ja pakkuda kvaliteetsemat teenust. Töökoja strateegiline eesmärk on tõhustada tegevusi, suurendada turuosa ning pakkuda klientidele kaasaegseid ja taskukohaseid lahendusi, tagades ettevõtte pikaajalise jätkusuutlikkuse ja kasumlikkuse.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    Shell Eco-Marathoni võistlussõiduki projekteerimine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-07) Niinemaa, Jürgen; Toim, Tommy
    Lõputöö eesmärk oli projekteerida Shell Eco-marathon võistlussõidukile uus ülekandesüsteem, mis sobiks uue projekteeritud mootoriga ja tõstaks sõiduki energiaefektiivsust likvideerides vana süsteemi kitsaskohti. Lõputöös dokumenteeriti nii projekteerimisprotsessi kui ka katsete ja analüüside tulemusi, mille põhjal tehti järeldused uue lahenduse sissetoomiseks. Katsete ja mõõtmiste käigus uuriti vana ülekandesüsteemi puudujääke ning saadud tulemuste põhjal töötati välja uus ülekandesüsteemi lahendus, mis parandaks jõuülekande efektiivsust, oleks kergem ja võimaldaks siduriga lülitada vedu, et saaks kasutada tõhusamalt Shell Eco-marathon võistlussarjas levinud „burning and coasting“ strateegiat. Uue lahendusena projekteeriti üheastmeline kettülekanne nukksiduri lülitussüsteemiga. Uus ülekandesüsteem Shell Eco-marathon võistlussõidukile on energiaefektiivsem vabaveeremisel tänu BMX vabajooksu siduri eemaldamisele ja on vanast süsteemist 30% kergem, kuigi on oma ehituselt keerulisem ja detailirohkem. Uue ülekandesüsteemiga on võimalik sobitada ka kaitsekate ja tagapiduri süsteem, valmistades vastav uus süsinikust ratas. Uue lahenduse puhul teostati süsteemis olevatele komponentidele tugevusarvutusi ja analüüse. Analüüside käigus optimeeriti komponentide geomeetriat, et saavutada väiksem mass ja piisav tugevus. Tugevusarvutustega kontrolliti detailide vastupidavust töökoormustele. Tugevusarvutused hõlmasid erinevaid meetodeid – LEM analüüse ja ka käsitsi teostatud arvutusi.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    SAE e-baja bagi elektrisüsteemi projekteerimine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Väljaots, Kristjan; Luppin, Janek
    Lõputöö eesmärk oli rakendada õpingute käigus saadud teadmisi ning luua toimiv elektrisüsteem e-bagile, mis oleks võimalikult lähedane e-Baja SAEINDIA reeglitele. Valiti lahendus, mis on SAEINDIA nõuetele võimalikult sarnane. Lõplikult reeglitega vastavusse viimiseks tuleb vähendada võimsust näiteks piirates gaasipedaali andurit või selle liikumisulatust. Töö käigus tekkinud takistuste lahendamine nõudis loovust, koostöö oskust teiste meeskonna liikmetega ja probleemide lahendamise võimet. Koostöös pidurimeeskonnaga sai paigaldatud armatuurile ka pidurite juhtimise seadeldised ning koostöös jõuülekande meeskonnaga leidsime võimaluse aku täpselt ära mahutada. Keerukuste poole pealt tuli esile gaasipedaali anduri sobitamine, mille lahendamiseks loodi korpus ja hammasülekanne. Bagi ja vajalike detailide testimiseks kasutati nii CAD tarkvara siseseid arvutusi kui ka füüsilist testimist. Testimisel tuvastatud probleemidest selgus, et kõik esmased lahendused ei ole täiuslikud ning on veel mitmeid tähelepanu vajavaid asju, mis tähendab, et projekt ei ole veel täielikult valmis. See loob võimaluse järgmistele tudengitele õppida esimestest vigadest ning luua parem versioon. Valminud lõputöö on heaks alustalaks kutsekoolidele, kes võtavad ette sarnaseid projekte ning järgmistele tudengitele, kes selle bagiga jätkavad. Tulevikus vajavad lahendamist süsteemis tekkinud vead, edasise arengu poolelt saab lisada telemeetria seadeldise ning parendada valgustust Peale lõplikke töid tuleb läbi viia erinevad testimised kuniks sõiduk on täiesti töökindel. Lõputöö käigus omandatud teadmised ja kogemused ei ole ainult akadeemiline väärtus ainult tudengile vaid ka inseneeria valdkonnale üldisemalt. Loodud töö on väärtuseks noortele kutsekooli õpilastele, kelle poole antud projekt suunatud on.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    SAE Baja bagi rooli- ja pidurisüsteemi projekteerimine
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Sikk, Ranet; Luppin, Janek
    Antud baja bagile oli vaja luua toimiv rooli- ja pidurisüsteem. Projekteerimiseks oli vaja teada bagi lähteandmeid ja massikeskme asukohta. Sellest tulenevalt tuli teha arvutusi, et valida õiges mõõdus komponendid ja need teha sobivaks antud sõidukiga. Pidurisüsteemi projekteerimisel pidi lähtuma ohutusest ja reeglites seatud piirangutest. Roolisüsteemi projekteerides pidi arvestama juhi isteasendit ja ohutust. Rool on piisavalt kerge, et ei väsita juhti liigselt ja on sobiliku pöörderaadiusega, et läbida eesootavaid rajatingimusi. Süsteemi ülekandearv 3.3 on võistlussõidukile kohane ja teeb kiired manöövrid juhile mugavaks, et ei peaks rooli liigselt keerama. Roolisüsteemi puhul jäi probleemiks ainult käänmikute modifitseerimine, mille lahendus valmistatakse tulevikus, see tõi endga kaasa parasiitroolimise. Pidurisüsteemi jõud ületab kuival asfaldil vajaminevat pidurdusjõudu ning on valmistatud vastavalt töös käsitletud projekteerimistingimustele. Bagi kaalujaotus on 41/59, massikeskme kõrgus 43cm ja täismass 410kg, massi andmeid on vaja pidurisüsteemi projekteerimisel, et hinnata igale rattale langevat koormust. Projekteerimise käigus otsustati kasutada igal rattal samasuguseid CFMOTO ATV pealt tulnud pidurisadulaid ja samas suuruses pidurikettaid. Peasilindrite suurused (19mm) on valitud vaja mineva pidurdusjõu ja pedaalikäiku arvestades. Tagumise pidurilahenduse käigus tuli pidurisadulat lihvida ja teha ise pidurikettad, et bagi mahuks laiusega SAEINDIA reeglitele vastava mõõdu sisse. Otsustati kasutada täies pikkuses armeeritud pidurvoolikuid, et neid lihtsalt bagile kinnitada ja vedada igasse nurga koostu. Projekteeritud pidurdusjõud oli tagasillale niivõrd suur, et seda tuli piirata ja reguleerimise eesmärgil sai lisatud piduriahelasse OBP rõhuregulaator, mis asetseb juhi vasakul küljel armatuuril. Samuti saab piduri tasakaalu muuta pedaalikastis oleva regulaator vardaga, mida saab reguleerida mugavalt trossiajamiga armatuurilt. Reguleerimisulatused on piduri tasakaalu regulaator vardal on 16% ühe telje kasuks ja rõhu regulaatoril on maksimaalne piiramisulatus 48%. Esialgse testimise käigus blokeeruvad rattad samaaegselt ja suudavad ületada bagil oleva elektriajami võimsust. Samuti on pidurisüsteemil valideeritud arvutustest tulenev pedaalikäik 72mm. Bagile projekteeritud süsteemid on toimivad ja täidavad suuresti seatud eesmärke. Autori hinnangul on sõidukil potensiaali, et olla atraktiivne teistele koolidele ja õpilastele, et neid suunata sarnast arendavat teed läbiviima. Ülikoolide õpilastele on bagi kui tootearendus projekt ja palju meelelahutust pakkuv sõiduk võistlemiseks. Kutsekoolide õpilastele oleks antud bagi pigem hea toruraami koostamiseks ja erinevate süsteemide mõistmiseks mis ühel võistlussõidukil olema peab. Üldiselt töö eesmärk on täidetud ja bagil on toimiv rooli- ja pidurisüsteem.
  • NimetusAvatud juurdepääs
    RC mudelauto arendamine veermiku seadistamise õppevahendiks
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Rüütmann, Karl-Sander; Luppin, Janek
    Käesolevas töös on kästitletud RC mudelauto arendamist veermiku seadistamise õppevahendiks, selle saavutamiseks vajalike detailide valmistusviise, mudelauto sillaosade kaitsmiseks arendatud kaitseraudasid. Lõputöö esimeses osas on kirjeldatud selle lõputöö baasiks olevat MCD Racing RR5 mudelautot, selle parameetreid ning nende parameetrite üles skaleerimist täissuuruses autoks. Samuti kirjeldati lahti töö arusaamiseks vajalikke mõisteid ja toodi välja mudelauto tähtsamad osad ja nende asukohad. Teises töö osas pandi paika mis ulatuses tuleks mudelauto rööbet ja teljevahet muuta, et sellega oleks võimalik jäljendada päris sõidukeid nagu näiteks keskmises suuruses sõiduauto või pika teljevahega kaubik. Lisaks uuriti, milliseid mõjusid võivad muudatused teha mudelauto juhitavusele. Töö kolmandas osas käsitleti teljevahe ja rööpme muutmiseks vajalikkude detailide modelleerimist ja nendele vajalike koormusanalüüside läbiviimist. Modelleeriti eesmine kaitseraud, tagumine kaitseraud ning kahte eri sorti teljevahe pikenduse lahendust, üks neist terasest, teine kasutades Rexrothi kataloogist pärit alumiiniumprofiili. Lisaks valmistati ballast raskuste asendustorn, mille abil on võimalik ballast raskuste õppevahendit kasutada ka teljevahe pikendustega samaaegselt. Lõputöö viimases peatükis uuriti kõige paremini ühilduvaid tootmisviise ja tööriistu, mida kasutada modelleeritud detailide valmistamiseks. Uuriti ka võimalikke reaalmaailma katseid, mida saaks teljevahet ja rööbet muutvate detailidega läbi viia ning analüüsiti, millist mõju võivad tehtud muudatused avaldada mudelauto juhitavusele katsetel. Kokkuvõttes saavutati töö eesmärk: töötati välja lahendus, mis võimaldab mudelauto teljevahet ja rööbet muuta. Lisaks sai ka täidetud eesmärk luua mudelautole kaitserauad nii ette kui taha, mis kaitseksid silladetaile võimalike kokkupõrgete eest.
  • NimetusPiiratud juurdepääs
    Elektriveduri komponentide kasti transpordiks ja koostamiseks sobiva rakise projekteerimine ja majanduslik analüüs
    (Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Pihelgas, Madis; Annask, Raiko
    Lõputöö käigus projekteeriti elektriveduri komponentide hoidmise kastile transpordi ja koostamise rakis. Rakis loodi, võttes arvesse kasti konstruktsiooni ja tööprotsesside iseärasusi, eesmärgiga tagada ohutus, töökindlus ja koostamise lihtsustamine. Projekti käigus keskenduti kõrge varuteguri saavutamisele, et vältida ohutusriske ja tagada töötajate turvalisus. Rakise projekteerimisel valmis mitu erinevat versiooni, millest lõplik lahendus vastab kõigile kehtestatud nõuetele ja vajadustele. Suurt rõhku pandi konstruktsiooni stabiilsusele ja tugevusele, kuna need on otseselt seotud töötajate ohutusega. Kõrgendatud varutegur tagab rakise vastupidavuse ka kõige äärmuslikumates töötingimustes. Majandusliku analüüsi käigus hinnati rakise valmistamise kulusid ja selle tasuvust. Kui rakis aitab säästa kasvõi tunnikese kasti koostamisest, siis õigustab see oma valmistamiskulu ja muudab tööprotsessi tõhusamaks. Selle tulemusel muutub rakis ettevõtte jaoks pikaajaliselt kasumlikuks investeeringuks. Rakise projekteerimise ja valmistamise tingimused said töö käigus täidetud ning lõplik lahendus vastab nii tehnilistele kui ka majanduslikele eesmärkidele. Rakis toetab kasti koostamist ja transpordi sujuvust, olles samal ajal ohutu, vastupidav ja mitmekülgne kasutuses.