Lõputööd (AT)
Kollektsiooni püsilink (URI)
Sirvi
Viimati lisatud
Nimetus Avatud juurdepääs Üksikkorras valmistatud sõiduki projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-10) Saar, Joonas; Anton, ArviTöö eesmärk oli uurida üksikkorras arvele võetava sõiduki valmistamiseks vajalikke nõudeid ning projekteerida osa raamist, et olemasolev mootor saaks rattad alla, ning seejärel saaks edasi minna ülejäänud sõiduki valmistamisega. Töö käigus süveneti põhjalikult Eesti ja Euroopa liidu sõidukite tehnonõuetele ning koondati 123 lehekülge seadustele põhinevat teksti kuueks inimkeelseks. Tutvuti põhjalikult erinevate mõõtmisviiside ja joonestus- ning projekteerimistarkvaraga. Otsiti potentsiaalseid probleeme, mis sõiduki projekteerimisega kaasnevad, ning pakuti välja lahendusi. Saadud kogemused on hindamatu väärtusega mitte ainult sõidukite projekteerimise, vaid igasuguse tootearenduse kohalt, kus on vaja olemasolevat ühildada nõuete ja fantaasiaga. Töö käigus jõuti failideni, mille saab metallitöökotta välja saata ning sobiva rahasumma eest on võimalik vastu saada valmis raam, mille külge mootor kinnitada. Töö pole kaugeltki läbi, kuid rajatud on tugev arusaam, kuidas projektiga edasi minna.Nimetus Avatud juurdepääs Solaride II päikeseauto toruraami projekteerimine ja tootmine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Pajutee, Ülo; Villau, MargusAntud lõputöös käsitleti Solaride II päikeseauto disaini puudutavaid küsimusi, projekteeriti ning ehitati valmis uus raam. Kokkuvõttes saab töö lugeda õnnestunuks. 2023. aasta oktoobris õnnestus Solaride’i tiimil BWSC-l esimest korda osaledes koju tuua kolmas koht Cruiser-võistlusklassis. Poodiumikoha saavutamine tõestas, et Solaride teise generatsiooni päikeseauto oli suur edasiareng ja tiim on võimeline konkureerima maailma tippülikoolidega. Auto vastas seatud disainikriteeriumitele. Raamil ei tuvastatud pärast Eestis testimist ega Austraalias võistlemist ühtegi pragu ega väisumuse märki. Korralik toruraam sai toodetud ning testitud ja tulevikus ootab eest kandvate süsinikkomposiit detailidega eksperimenteerimine. Tehtud tööle tagasi vaadates, usub autor, et raam sai üle dimensioneeritud ja oleks olnud võimalik massi veel vähendada. Parandamist vajaks analüüside metoodika, et saada täpsemaid tulemusi. Ka tootmise poolel on kohti mida annab parandada. Peamiselt paindega torude täpsuse parandamine.Nimetus Avatud juurdepääs Töövoogude ja protsesside tõhususe optimeerimine laotoimingutes ettevõttes Spareto OÜ(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Zelenets, Artur; Jagomägi, AndresThe thesis “Optimization of Workflow and Process Efficiency in Warehouse Operations at Spareto OÜ” focuses on analyzing the company’s warehouse and logistics processes and improving them through practical and targeted solutions that address the company’s daily challenges and lay the foundation for sustainable growth. The objective of the thesis is to provide solutions to key issues, such as a lack of warehouse space, delays in order processing, and problems with goods damaged during transportation, all of which negatively affect the company’s internal efficiency and customer satisfaction. The author conducts a comprehensive analysis based on the company’s real data and employee feedback, resulting in a versatile solution package that includes both technological innovations and process restructuring. These solutions involve constructing a second floor to optimize warehouse space usage, implementing barcode scanners to speed up order processing, and improving the packaging processes of spare parts and batteries to reduce the risk of damage and enhance overall safety. The implementation of the solutions presented in the thesis significantly improves daily workflows in the warehouse and logistics, ensuring more efficient operations and providing long-term benefits for the company. Designing a second floor solves the problem of limited warehouse space, freeing up the first floor for processes requiring quick operations and improving employee mobility between different areas of the warehouse. The introduction of barcode scanners reduces manual labor and enhances the speed and accuracy of processes, helping to avoid errors and wasted time. Improvements in battery packaging and transportation processes significantly reduce the number of damages during transport, resulting in direct cost savings and increased customer satisfaction. Additionally, these enhancements ensure a safer working environment for employees and establish a clear structure for all workflows, supporting the company’s strategic goal of achieving greater operational flexibility. The author also highlights the economic advantages of implementing these solutions, emphasizing that the investments pay off quickly. For example, constructing a second floor and introducing barcode scanners reduce the need for overtime work, which in turn lowers costs and increases workforce productivity. Improvements in battery packaging help avoid damages, saving on transportation and replacement costs. Overall, the author clearly demonstrates how optimized solutions improve the company’s daily operations, increase customer satisfaction, and enhance international competitiveness. Furthermore, the comprehensive nature of the implemented solutions makes company management more transparent and easier to control, enabling quicker and more precise responses to changing market conditions. The objectives of the thesis are fully achieved, and the results show that the author focuses on finding meaningful and practical solutions that help the company address not only its current problems but also operate more efficiently in the future. The practical value of this work is not limited to Spareto OÜ; the proposed solutions can also be applied in other companies facing similar challenges. Additionally, the thesis emphasizes the importance of a customer-centered approach and logistics innovations for ensuring the success of a company, which is relevant for the logistics sector more broadly. This thesis demonstrates how theoretical knowledge and practical skills can jointly contribute to solving real-world problems and improving the overall efficiency of a company. The results confirm that thorough analysis and well-thought-out solutions can provide significant added value to a company in both the short and long term, supporting its sustainable development and greater competitiveness.Nimetus Avatud juurdepääs Töökoja efektiivsuse tõstmine ettevõttes Busland Service OÜ(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Künnapuu, Hendrik; Villau, MargusKäesoleva uurimistöö eesmärk oli uurida Busland Service OÜ töökoja efektiivsuse tõstmiseks vajaminevaid muudatusi. Busland Service OÜ on Eesti üks suurimaid ettevõtteid, mis pakub busside mult brändidele remonti ja hooldust, samuti ka teostab keretöid. Lõputöö eesmärk oli välja tuua ettevõtte puudused, mis takistavad tehnikute töö tegemist ning sinna kõrvale tegi autor ettepanekuid, kuidas antud probleeme lahendada ning kui suured kulutused ettevõtte antud parenduste tegemiseks tegema peab. Antud paranduste tegemise üheks peamiseks eesmärgiks on töötajate ohutuse tõstmine, kuna uuemad seadmed, renoveeritud töökoda ning täiendavad koolitused, aitavad tõsta töötajate teadlikust ning välistada ohte töökojas. Üheks suurimaks puuduseks tõi autor oma lõputöös välja Busland Service OÜ töökoja seadmete puudumine. Antud seadmete olemasolu aitaks tõsta efektiivust ning kiirendada tehnikute tööd. Autor tõi omaltpoolt välja, et mõistlik oleks luua 5S süsteem tööriistade hoiustamiseks ning antud süsteemi loomine läheks ettevõttele maksma 910 eurot. Teiseks on autori hinnangul ettevõtte suureks puuduseks kanalite olukord ning sinna alla kuulub ka amortiseerunud tungrauad. Töö autor tegi kokkuvõtte tungraudade ja tehnovedelike kraanide väljavahetamise kohta. Antud kulu ettevõttele oleks 15 837.97 eurot. Käesolevas uurimistöös leidis töö autor, et töötajate efektiivsuse tõstmiseks oleks oluline tehnikute täiendkoolitamine margipõhiste koolitustega. Töö autori hinnangul on oluline, et iga tehnik saaks osaleda igas aastal vähemalt ühel kahepäevase koolituse. Nagu eelnevalt sai välja toodud, siis kõige rohkem busse bussipargis on Scania mudeleid ja antud mudelid on ka ettevõtte tulu jaoks kõige olulisemad. Seega leiab töö autor, et Scania koolitused on just need, mille peaks iga tehnik igal aastal uuesti läbima, et olla uuendustega kursis. Antud lõputöös välja toodud muudatus ettepanekute maksumus ettevõtte jaoks on umbkaudselt 33723,77 eurot. Sellele lisanduvad koolituskulud, see sõltub koolituste valikust ning muudatuste sisseviimine, kui selleks on vaja kaasata ehitajat. Koolituskulud sõltuvad suuresti ettevõtte ja margi omavahelistest lepingutest ning läbirääkimistest. Tänaseks päevaks on Busland Service OÜ juba teinud palju muudatusi töökoja efektiivsuse tõstmiseks. Ettevõte on alustamas tungraudade väljavahetamist ja kanalite renoveerimist. Samuti on juba korda tehtud töötajate olmeruumid ning pidevalt täiendatakse tööriistade hulka. Personali koolitamisel pööratakse samuti suurt tähelepanu. Tuleviku suunates võiks ettevõte pöörata veel suuremat tähelepanu personali pidevale arengule, töö kvaliteedi tõstmisele ja hoidmisele. Arvestades ettevõtte kasumit, leiab töö autor, et antud investeeringute tegemine töökotta oleks igati mõistlik. Kõik väljatoodud muudatused tõstaksid töökoja ja tehnikute tööefektiivsust.Nimetus Avatud juurdepääs Lorem Group OÜ töökoja efektiivsuse ja jätkusuutlikuse analüüs(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Lepp, Rainer; Villau, MargusLorem Group OÜ on Põlvamaal tegutsev Eesti ettevõte, mis pakub mootorsõidukite hooldus- ja remonditeenuseid ning autovaruosade müüki. Ettevõte asutati 2008. aastal ning on spetsialiseerunud kvaliteetsete ja usaldusväärsete teenuste pakkumisele. Lorem Group OÜ põhiteenused hõlmavad jooksvat hooldust, piduri- ja mootoriremonti, elektritöid ning rehvide müüki ja vahetust. Ettevõte teeb koostööd tuntud varuosade tarnijatega, mis võimaldab kiiret ja tõhusat teenindust. Ettevõte tegutseb renoveeritud töökojas, mis on varustatud kaasaegsete seadmetega, kuid analüüs näitab, et seadmete kasutusvõimekust saab tõsta tööjõudu suurendades ja seadmeid uuendades. Soovitatakse investeerida täiendavatesse seadmetesse, nagu 3D sillastend ja nelipost-tõstuk, mis suurendaksid efektiivsust ning parandaksid konkurentsivõimet. Finantsanalüüs näitas, et ettevõtte likviidsus ja maksevõime on tugevad, kuid rentaablus langes 2023. aastal oluliselt, mis viitab vajadusele optimeerida kulusid ja suurendada tulusid. Soovituste hulgas on digitaalse töökorralduse juurutamine, varuosade halduse optimeerimine ja keskkonnasäästlikkuse suurendamine, et tõsta efektiivsust ja pakkuda kvaliteetsemat teenust. Töökoja strateegiline eesmärk on tõhustada tegevusi, suurendada turuosa ning pakkuda klientidele kaasaegseid ja taskukohaseid lahendusi, tagades ettevõtte pikaajalise jätkusuutlikkuse ja kasumlikkuse.Nimetus Avatud juurdepääs Shell Eco-Marathoni võistlussõiduki projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-07) Niinemaa, Jürgen; Toim, TommyLõputöö eesmärk oli projekteerida Shell Eco-marathon võistlussõidukile uus ülekandesüsteem, mis sobiks uue projekteeritud mootoriga ja tõstaks sõiduki energiaefektiivsust likvideerides vana süsteemi kitsaskohti. Lõputöös dokumenteeriti nii projekteerimisprotsessi kui ka katsete ja analüüside tulemusi, mille põhjal tehti järeldused uue lahenduse sissetoomiseks. Katsete ja mõõtmiste käigus uuriti vana ülekandesüsteemi puudujääke ning saadud tulemuste põhjal töötati välja uus ülekandesüsteemi lahendus, mis parandaks jõuülekande efektiivsust, oleks kergem ja võimaldaks siduriga lülitada vedu, et saaks kasutada tõhusamalt Shell Eco-marathon võistlussarjas levinud „burning and coasting“ strateegiat. Uue lahendusena projekteeriti üheastmeline kettülekanne nukksiduri lülitussüsteemiga. Uus ülekandesüsteem Shell Eco-marathon võistlussõidukile on energiaefektiivsem vabaveeremisel tänu BMX vabajooksu siduri eemaldamisele ja on vanast süsteemist 30% kergem, kuigi on oma ehituselt keerulisem ja detailirohkem. Uue ülekandesüsteemiga on võimalik sobitada ka kaitsekate ja tagapiduri süsteem, valmistades vastav uus süsinikust ratas. Uue lahenduse puhul teostati süsteemis olevatele komponentidele tugevusarvutusi ja analüüse. Analüüside käigus optimeeriti komponentide geomeetriat, et saavutada väiksem mass ja piisav tugevus. Tugevusarvutustega kontrolliti detailide vastupidavust töökoormustele. Tugevusarvutused hõlmasid erinevaid meetodeid – LEM analüüse ja ka käsitsi teostatud arvutusi.Nimetus Avatud juurdepääs Kõrgepinge isolatsiooni kontrolli ja ohutusringi õppestend(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Tamm, Marti; Hiieleek, KaidoTallinna Tehnikakõrgkoolis autotehnika erialal on 2024 aasta seisuga elektri- ja hübriidsõidukite õpe piiratud. Võttes arvesse tänapäeval elektriautode arvu eksponentsiaalset kasvu on selle lõputöö eesmärk seda seisukorda parandada. Sihiks oli luua õppeasutusele kaasaegne õppestend, läbi mille tudengid saavad tutvuda BEV, PHEV ja MHEV tüüpi sõidukite ehituse ja tööpõhimõttega. Laboritöö kaudu on õpilastel võimalik ohutus keskkonnas tutvuda kõrgepinge süsteemi lülitusega ning praktiseerida potentsiaali ahela kui ka isolatsiooni takistuse mõõtmiseid. Õppestend annab hea esmase ülevaate kõrgepinge all töötavate sõidukite ohutussüsteemidest kui ka diagnostika teostamisest. Tehnikakõrgkooli poolt oli sätestatud peamiselt 2 tingimust: eelarve ning saadavus. Õppestendi maksimaalset kulu silmas pidades, sai ehitatud stend mis sarnaneks reaalsele sõidukile, kuid oleks taskukohane. Siinkohal ei olnud võimalik rakendada kõiki autotootjate tehaste poolt sätestatud nõudeid, mis on määratud kõrgepinge sõidukitega töötamisel. Suurim erinevus esineb eritööriistade vaatest. Tehase poolt heaks kiidetud mõõteseadmed ja adapterid vajavad töötamiseks lisaks orginaalset diagnostika tarkvara ja riistvara. Sellisel juhul küündib summa mitme tuhande euroni. Nende seadmetega esineb ka teine probleem – saadavus. Paljud tehase tasemel tööriistad ei ole kättesaadavad eraisikule, ainult ametlikule esindusele või koostööpartnerile. Sellised kriteeriumid ei piiranud aga õppestendi koostamist. Järelturu mõõteseadmed, mis on saadaval ka jaekaubanduses, on võimelised teostama samasuguseid mõõtmiseid ning vajalikud seadmed on õppeasutusel juba olemas. Selle tulemusel oli vajalik ehitada ainult stendi osa, mis koosneks reaalsetest kõrgepinge komponentidest ja demonstreeriks kõrgepinge lülitust. Laboritöö koosneb teoreetilisest ja praktilisest osast. Lisaks vastavad tudengid iga etapi lõpus kordamisküsimustele, mis aitab omakorda teadmisi kinnitada. Küsimustega garanteeritakse, et tudengitel on ühine arusaam komponentidest, funktsioonidest, stendi kasutamisest ning ohutusnõuetest. Õpilane peab mõistma, et laboris teostatavad mõõtmised ja katsed sarnanevad päris sõidukile ning seal puudub juba eksimusruum. Kõrgepinge komponendid on ohtlikud, mistõttu ebapädev käitlemine tekitab eluohtlike olukordi. Teoreetilises osas tutvustatakse elektriauto komponente, funktsioone ning ohutusnõudeid. Sellele järgnevad 3 praktilist ülesannet koos eelneva teooriaga: ohutusliin, potentsiaali ahela kontroll ning isolatsiooni takistuse mõõtmine. Ohutusliin on demonstreeritud valgusdioodide ja releemähiste abil. See süsteem on osa kõrgepinge lülitamisest ja esmane ohutuse tagamiseks mõeldud süsteem. Sellele järgneb potentsiaali ahel, mis on passiivse süsteem, mille kaudu kõrgepinge komponentide lühised suunatakse sõiduki keresse, säilitades puutekaitse. Viimaseks etapiks teostab tudeng esmase diagnostika kõrgepinge kaablile läbi isolatsiooni takistuse mõõtmise. Õppestendi ehitus põhines Audi E-tron GT peal asetseva salongisoojendi ümber. Vastavalt sellele sai valitud kõrgepinge kaabel, stendi suurus kui ka väljanägemus. Ülemisel komponendil on eemaldatud pealmine kate, demonstreerimaks sisemist ehitust. Selle kohale on paigaldatud orginaal kaitsmekarp, mille külge kinnitub ka hoolduspistik. Kaitsmekarbi sisse on mahutatud juhtmestik stendi ohutusliini ja kõrgepinge lülitamise demonstreerimiseks. Karbi esiküljel asuvad indikaatorid, mis kuvavad stendi staatust. Kõrval asetsev lüliti võimaldab näilist kõrgepinget lülitada. Stend sai diplomitöö perioodil valmis ehitatud ning töötab, kuid vajab täiendamist enne üle andmist õppeasutusele. Stendile lisandub raam ning mõõtmiste ohutumaks teostamiseks ka vaheadapter.Nimetus Avatud juurdepääs Yamaha YZF R6 ümberehitus elektriajamile ja elektrijuhtmestiku projekteerimine ning koostamine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Saaliste, Sander; Hiieleek, KaidoLõputöö käigus valmis ümberehitatud Yamaha R6le sobiv juhtmestik ja sai paigaldatud raamile. Aja ja raha kokkuhoiu mõttes sai kasutatud asjadega kaasas olnud juhtmeid, mis said kohandatud raamile sobivaks. Juhtmestik muudeti niiskus- ja vibratsioonikindlaks. Kogu juhtmestikule sai peale isolatsiooni materjal, et juhtmestik püsiks koos ja oleks hõõrdumiskindel. Kõrgepingejuhtmetele läks peale topelt isolatsioon ja sai samuti kinnitatud raamile. Juhtmestiku töökindluse parandamiseks said kõik pistikud asendatud niiskus- ja vibratsioonikindlate pistikutega. Kõikide komponentide tööpõhimõtete kohta sai otsitud materjali ja tööpõhimõtted töös lahti kirjutatud. Töös sai koostatud üldisem õpetus juhtmestiku paigaldusest raamile, kuna koolil on plaanis veel mitu sarnast projekti teha, aga erinevate raamide peale, siis said põhilised asjad üle vaadatud ja kirja. Juhtmestikule vahele kaitse ja juhtmestikust ka skeem, et edaspidi oleks asja lihtsam teostada. Eesmärk projekteerida kooli projektidele juhtmestik ja paigutada see ohutult raamile sai täidetud, samuti sai lahti kirjutatud ohutusnõudeid, et edaspidi kellegi tervisele ohtu ei kujutaks, kui järgmistele projektidele hakatakse sama juhtmestikku koostama.Nimetus Avatud juurdepääs Eriotstarbelise O1 kategooria haagise projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-07) Maitus, Karl-Johan; Vennikas, HenriLähtuvalt Saunatrailer OÜ soovist saada mobiilse ja autonoomse kümblustünni vedamiseks mõeldud haagis, sai vastav haagis projekteeritud ja ettevõte on tulemusega rahul. Projekteeritaval haagisel oli palju nõudeid, millele haagis pidi vastama, millest põhiline oli haagise kõrgus. Valmis haagisel tuli selleks 1660 mm. Projekteerimist alustades sai selgeks millised on enimlevinud Eesti turul olevad haagised ja nende tüübid. Seejärel otsustati torsioonsilla kasuks, millel on madal profiil, kuid samas mugav ja peaaegu sõltumatu vedrustus. Järgnevalt otsustati ära ostukomponendid. Tünn valiti 6-7 inimesele mõeldud ümmargune 1900 mm läbimõõduga kümblustünn. See mahutab 1300 liitrit vett. Seejärjel valiti Aluweldi ahi, mis on lihtsasti kättesaadavatest variantidest üks võimsamaid ja lisa veesärgiga, et kütmise protsess oleks võimalikult kiire. Seejärel tuli lisaks aku ja elektrisüsteem, mis suudab hoida mulli ja valgussüsteemi ilma välise toiteta 4 h. Valiti ka tark laadija/inverter, mis suudab kogu akuga seotud tarbimist ja kasutust monitoorida ja valvata. Tuled, poritiivad, tugijalad, veopea valiti samuti turul olevatest toodetest kõige sobivamad. Vana/halli vee äravooluks otsustati panna automaatne aiavooliku rull, mis teeb vooliku hoiustamise, kasutamise ja kokku panemise eriti lihtsaks. Samal eesmärgil lisati ka automaatne kaablirull, et haagise toitmine vooluga oleks lihtsam. Peale ostukomponentide valikut pidi tegema valiku materjali osas, millest hakata projekteerima haagist. Peale tugevusanalüüsi osutus valituks 60x40x3 nelikant toru. Seejärel projekteeriti haagis, mis koosneb kahest tasapinnast – alumisest ja ülemisest raamist. Need tasapinnad on sõltuvad tünni astme suurusest. Alumise raami peal on tünni kõige alumine äär ja ülemise raami peal on tünni aste. Nende vahele jäävat ruumi kasutati ära panipaikade näol ja lisavarustuse paigaldamise jaoks. Peale joonise valmimist, tehti järgmine tugevusanalüüsi lihtsustatud mudel, mille tulemusena selgus et haagis on igati sellele mõjuvatele jõududele vastupidav. Viimase asjana tehti massi- ja kuluanalüüs. Kogu haagise massiks kujunes arvutuslikult 634 kg ja hinnaks letihindadega 6800 eurot. Autori arvates võib tulemusega jääda rahule. Kõik nõuded said täietud ja haagis vastab nõuetele. Saunatrailer jäi samuti tööga rahule ja uurib võimalusi, kuidas projekt ka ellu viia.Nimetus Embargo Rasketehnika ja veokite robotpesula projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Golenkov, Maksim; Vennikas, HenriKäesolevas lõputöös on kirjeldatud ettevõtte KB Auto Eesti OÜ robotpesula projekt. Valitud teema lähtub ettevõtte aktuaalsest probleemist, milleks on töömahu suurendamisel pesula madal kiirus ja töökvaliteet ning kõrge vee tarbimine. Töö eesmärk oli projekteerida robotpesula lahendus, mis oleks efektiivsem, kulusäästlikum ja vastaks tänapäeva nõuetele. Eesmärgi saavutamiseks olid püstitatud järgmised ülesanded: 1) kaardistada ettevõtte hetkeseis ja hinnata praeguse pesula lahendust; 2) analüüsida praegused kulusid ja planeeritud investeeringud; 3) selgitada välja pesulatele esitatavad nõuded; 4) tutvustada tänapäevased robotite tehnoloogilisi lahendusi; 5) tutvustada tänapäevased autopesulate lahendused; 6) projekteerida pesula ruum ja robotlahendus koos vaja minevatega seadmetega ja kommunikatsioonidega; 7) teostada projekti kulude arvestus ja koostada pesula töökorralduse plaan. Töö esimene osa andis ülevaate KB Auto AS ettevõttest ja selle finantsnäitajatest toetudes varasematele majandusaastaaruannetele. Lisaks oli läbi viidud uuring, mis lahendust ettevõte kasutab praegu tehnika pesemiseks ja mis kuludega kaasneb see lahendus. Teine osa kirjeldas üldiseid nõudeid autopesula toimumisele, hõlmates selliseid aspekte nagu keskkond, ohutus, hoone projekteerimine ja tehnilised nõuded seadmetele. Lisaks näidatud tänapäevane tehnoloogia robotite maailmas ja selgitatud milline tehnika tase on tänapäevasetel autopesulatel. Kolmas osa kirjeldas tänapäevast robottehnoloogiat, tutvustades erinevaid robotlahendusi ja valdkondi, kus neid rakendatakse. Samuti uuriti mis pesulalahendused eksisteerivad tänaseks maailmas. Neljas osa kirjeldas praktilist tööd projekti eesmärgi saavutamiseks. Praktiline töö algas pesula hoone projekteerimisest, mis sisaldab töökoja plaani, kommunikatsioone, valgustust ja seadmete paigaldust. Seejärel kirjeldati valitud roboti lahendust, selle paigutust, spetsifikatsioone, ühendust kommunikatsioonidega ning vastavust ohunõuetega. Neljas osa lõppes projekti kuluarvestusega ja pesula töökorraldusega. Uuringute läbiviimiseks toetuti usaldusväärsetele allikatele nagu riigiteataja ja ametlike tootjate ning müügiasutuste veebilehed. Ettevõtte planeeritud investeeringu summa projektile oli 650 000 EUR ja kokkuvõtteks kogu projekti maksumus sai 552 400 EUR. Tänu uutele tehnoloogiatele robotpesulalahendus säästab vett 85% võrra ja aastane veekulu väheneb 10 korda. Lisaks tänu sellele, et robotid on kiiremad ja täpsemad kui inimene, siis ühe tehnikaühiku pesu ajakulu väheneb 22% võrra ja pesula võimekus oleks seega 8 ühikut päevas võrreldes praeguste 6 ühikuga. Projekti tasuvusarvutus näitab, et ROI on 95,3 % ja investeeringud saavad tasutud 1 aasta jooksul.Nimetus Embargo Tesla Model 3 esivedrustuse kohandamine driftiks(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Netsajev, Ivan; Kõiv, RistoKäesoleva lõputöö üks eesmärkidest oli uurida elektriautode sobivust driftispordi jaoks ning leida sobiv elektriauto, mida saaks hiljem ümber ehitada ja katseteks kasutada. Esimese valitud autona oli Tesla Model 3 Performance, mille kere ja vedrustus sai skaneeritud. Tehasevarustusega auto testiti ning määrati edasine suund. Peale esimest testi selgus, et „Track Mode´i“ kasutamisel stabiilsuskontroll ega esimootor ei lülitu täielikult välja, mis tõttu tuli uurida järelturul pakuvataid lahendusi. Lahendusena leiti S3XY Buttons kasutamise võimalust. Lisaks sellele otsustati vahetada originaaldiferentsiaal Quaife piiratud läbilibisemisega diferentsiaali vastu, mis tagas parema stabiilsuse ja juhitavuse libisemise ajal. Uue testi järel selgus, et libisemise alustamine sõidu ajal on keeruline, kuna elektriautol puudub sidur ja auto võimsus ei ole piisavalt suur. Seetõttu otsustati paigalda auto külge hüdrokäsipidur koos lisa pidurisadulatega. Testide käigus saime aru, et olukord paranes ja autol on potentsiaali, kuid roolinurk on liiga väike ning roolimine närviline. Seni oli see grupitöö, mis toimus Tallina Tehnikakõrgkooli ja Wisefab OÜ koostöös, autokonstrueerimise kursuse raames. Grupitöös osalesid Kirill Tšutšman, Nikita Shamsiev, Ranet Sikk ja Ivan Netšajev. Roolinurga suurendamiseks tehti Wisefabi poolt Performance mudeli jaoks lihtsam vahetükk koos alumise ja ülemise õõtshoovaga, mis andis natuke suurema nurga võrreldes originaaliga. Samuti paigaldati autole FealSuspensioni poolt toodetud jäigemad vedrud ja amortisaatorid. Performance mudeli eripära on nelikvedu, mis antud juhul osutus aga piiravaks teguriks kuna püsikiirusliigend läks vastu võlli, mistõttu ei saanud suuremat nurka saavutada ning otsustati vahetada neliveoline Performance mudel tagaveolise mudeli vastu. Performance mudeliga töö käigus leiti lahendus ka teisele püstitatud eesmärgile: S3XY Buttons kontroller, mis võimaldas stabiilsuskontrolli täieliku väljalülitamise. Siit edasi töötas autor iseseisvalt, koostas ja töötas välja lahenduse tagaveolise Model 3 testimiseks. Mis võimaldas suuremat pöördenurka. Autori valis kahe variandi vahel ning otsustas modifitseerida olemasoleva käänmiku suurema pöördenuga komplekti loomiseks, et testida elektriauto üldkontseptsiooni. Pärast käänmiku punktide muutmist võimaldava vahetüki ja hoobade projekteerimist ning valmistamist pandi tagaveoline Model 3 kokku ning viidi läbi sõidukatsed. Testide käigus selgus, et auto juhitavus paranes märgatavalt. Nüüd elektriauto oli võimeline külg ees sõitma, kuid roolikäitumine jäi kehvaks, rool ei jooksnud ise tagasi keskasendisse, vaatamata Ackermanni ja lahkujooksu seadistusele. Rooli otseks keerav moment oli väike. Kuigi lõputööd võiks lugeda lõpetatuks, sest kõik eesmärgid olid saavutatud ning kõik testid läbi viidud, otsustati lahendada ka rooli tagasi jooksmise probleem. Selleks otsustati paigaldada BMW E90 elektriline roolilatt koos Wisefab EPS-mooduliga Tesla Model 3 külge, kuna antud lahendus toimub hästi ka teistel autodel. Lisaks Risto soovil valmistati kinnitus, mida saaks paigaldada nii Tesla originaalse roolilati asukohta kui ka võimalikult tahapoole. Selleks valmistati 3 osast koosnev kinnitus, mis sobib antud ülesande täitmiseks. Peale BMW roolilati paigaldamist tagaveolisele Tesla Model 3 viidi läbi sõidukatsed. Katsete ajaks oli BMW roolilatt paigaldatud võimalikult tahapoole. Katsetel selgus, et auto juhitavus paranes ning auto käitumine ei muutunud oluliselt, sõltumata lahkujooksu seadistusest. Rool jooksis ise ilusti tagasi, mis oligi roolilati vahetamise ja tahapoole nihutamise eesmärk. Autori hinnangul oli lõputöö eesmärk täidetud. Lõputöö käigus valiti elektriauto, millega viidi läbi testid ning kontrolliti selle võimekust driftimisel. Valmistati prototüüp, millega valideeriti roolinurga komplekt. Lisaks lahendati töö käigus tekkinud probleem rooliga. Lõputöö käigus koguti palju uut informatsiooni, mis aitab tulevikus Wisefab OÜ-l välja töötada uue esivedrustuse komplekti.Nimetus Embargo Tehniliste koolituste süsteemi arendamine ettevõttes Veho AS(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Tšutšman, Kirill; Karpenko, JuliaKäesolev lõputöö teemal „Tehniliste koolituste süsteemi arendamine ettevõttes Veho AS“ käsitles Mercedes-Benz sõidukite jaemüügi ja teeninduse ettevõtte järelteeninduse tehniliste koolituste süsteemi arendamist. Töö teema oli seotud ettevõtte vajadusega muuta olemasolevaid tehniliste koolituste toiminguid minimeerides struktureerimata koolitusalast infovoogu ja koolituste toimumise ebaregulaarsust ning parendades järelteeninduse osakonna teadlikkust koolituste sisu, tehase standardite, koolitusvajaduste ja kavandamise kohta. Töö eesmärgiks oli kaardistada tegurid, mis mõjutavad negatiivselt või positiivselt efektiivse koolitussüsteemi loomist ning viia olemasolev koolitusprotsess vastavusse Mercedes-Benz tehase standardite- ja nõuetega. Töö probleemi lahendamiseks uuris autor käimasolevat koolitustegevusete protsessi, koolitustel osalemise järjepidevust negatiivselt mõjutavaid tegureid ning selgitas välja tehase standarditele vastava tehniliste koolituste süsteemi mudeli. Autor kaardistas Mercedes-Benz AG nõutavad autotehnikute kvalifikatsioonid, tasemed ja nende saavutamiseks kohustuslikud koolituskavad ning selgitas välja, mis järjestuse ja kestuse on nendele määratlenud tehas. Uuringu käigus teostati olemasoleva koolitusprotsessi vaatlus, korraldati järelteeninduse meeskonna liikmete küsitlus ning viidi läbi intervjuu koolitusjuhiga. Vaatluse tulemusena tõdeti, et olemasolevas koolitusprotsessis puudub vajaduste kaardistamise etapp ning antud asjaolu tõttu ei täida protsess oma peamist eesmärki – töötjate arendamist. Samuti on puudulik toimunud koolituste tagasisidestamine, info läbitud ja läbimata koolituste kohta on struktureerimata, koolituste planeerimine ei ole kooskõlas töötajate graafikuga, järelteeninduse teenindusjuhid ei juhi protsessi. Töötajate küsitluse tulemused näitasid meeskonna liikmete madalat teadlikkust koolitusprotsessi, koolituste sisu, kava ja infoallikate kohta. Samal ajal tuvastati, et järelteeninduse töötajad ei kasuta enesearengu jaoks mõeldud veebikoolituste platvormi piisavalt infosulu ja selgelt defineerimata nõuete tõttu. Koolitusjuhi intervjuust selgus, et koolitusosakond ootab järelteeninduse juhtidel koolitusprotsessi enda vastutuse alla võtmist, mis peab väljenduma regulaarse sisendi edastamises koolitusvajaduste ja koolituste soovitud toimumisaegade osas. Tuginedes uuringu käigus saadud teabele tegi autor ettepaneku parendada olemasolev koolitustegevuste protsess ning lisada sellele koolitusvajaduste kaardistamise etapp ning suunata koolituste planeerimist teenindusjuhtide vastutusse. Samuti pakkus autor teha toimunud koolituse järel analüüsi teadmiste ammendumise ja ebaõnnestumiste kohta ehk koguda sisend ja selle baasil planeerida järgmised koolitused eriti juhul, kui selgub, et koolitatava pädevuses esineb läbitud teema osas lünkasid. Meeskonna teadlikkuse tõstmiseks pakkus autor käsitleda koolitusalase info liikumist kui ühist kommunikatsiooni protsessi, mida juhib teenindusjuht. Koolitusalase info struktureerimiseks töötas autor välja tehniliste koolituste juhtimissüsteemi, mis võtab sisendida tehase veebikoolituste platvormilt teavet kvalifikatsioonide, tasemete, nõuete, töötajate läbitud ja läbimata koolituste kohta, koolitusosakonnast – kavandatud koolituste plaani, järelteeninduse osakonnast – infot töötajate koolitusvajaduste ja töögraafiku kohta. Infovood kolmest kanalist võetakse kokku MS Excel’i rakenduses, mis on seostatud tehase veebikoolituste andmetega ja uuendatav uue sisendfaili alla laadimisega ning tulemusena on järelteeninduses toimiv interaktiivne koolitusalase info haldamise tööriist, kuhu on koondatud kogu vajalik info kõikide koolituste ja iga töötaja kohta. Kirjeldatud süsteem oli võetud kasutusele Veho AS’i kõikides esindustes jaanuaris 2025. Eelkõige uuendati töötajate profiilid ning nii juhid, kui ka autotehnikud ja diagnostikud said ülevaate läbitud ja tehase määratletud eesolevate koolituste kohta ning esimeste eesolevate koolituste toimumisajad olid planeeritud vastavalt töötajate koolitusvajadustele ja töögraafikutele.Nimetus Avatud juurdepääs Võistlussõidukile konkurentsivõimelise drifti suunitlusega esisilla vedrustuslahenduse projekteerimine 1982-1992 aasta Chevrolet Camaro põhjal(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-07) Tamm, Tõnu; Luppin, JanekLõputöö eesmärk oli projekteerida drifti suunitlusega esisilla vedrustuslahendus. Püstitatud eesmärgid leidsid töö käigus lahenduse ning rataste pöördenurka sai suurendatud isegi rohkem, kui esialgu soovitud oli ning samas sai vähendatud rataste parasiitroolimist. Töös anti ülevaade vedrustuspunktide mõõdistamisele ning määramisele 3D skaneerimisega ning vedrustusest kinemaatilise mudeli loomisega Susprog3D programmis. Lisaks kirjeldati uute vedrustuskomponentide loomist ning tugevusanalüüside sooritamist. Viimases osas kirjeldati prototüübi valmistamist ning lisati ka tabel vedrustuslahenduse loomise maksumusest. Vedrustuse testimiseni töö käigus kahjuks ei jõutud, kuid töös on kirjeldatud, kuidas vedrustuse testimine välja näeb.Nimetus Avatud juurdepääs Kõnekeskuse arendamine ettevõttes City Motors AS(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Ritval, Andres Hermann; Annask, Raiko; Kõverik, KristjanKäesolev lõputöö keskendus City Motors AS-i järelteeninduse protsesside optimeerimisele ja klienditeeninduse kvaliteedi parandamisele, mille saavutamiseks töötati välja ja rakendati tsentraliseeritud kõnekeskuse lahendus. Probleemina tuvastati, et ettevõtte kolmes järelteeninduses (Laagris, Lasnamäel ja Tartus) vastas iga osakond sissetulevatele kliendikõnedele iseseisvalt, mis põhjustas madala vastamisprotsendi ja klientide rahulolematuse. Näiteks oli septembrikuu vastamisprotsent Laagris 45%, Lasnamäel 39% ja Tartus 65%. Samuti tõid hajutamata tööprotsessid kaasa teeninduse kvaliteedi varieeruvuse ja takistasid ühtlase kliendikogemuse pakkumist. Kuna klientide rahulolu ja efektiivne töökorraldus on ettevõtte jätkusuutlikkuse seisukohalt kriitilise tähtsusega, kujunes tsentraliseeritud kõnekeskuse loomine oluliseks strateegiliseks lahenduseks. Lõputöö jagunes kaheks peamiseks osaks. Esimeses osas analüüsiti järelteeninduse hetkeolukorda, kaardistati kitsaskohad ning uuriti võimalusi ISO 18295 standardi rakendamiseks. Selle standardi rakendamise eesmärk on luua järjepidevad ja kvaliteetsed klienditeeninduse protsessid, mis tõstaksid rahulolu nii klientide kui ka töötajate seas. Analüüsi käigus selgus, et järelteeninduslettidel puudus selge ja ühtne töökorraldus, mis väljendus nii kõnedele vastamises kui ka protsesside dokumenteerimises. Lisaks ilmnesid olulised erinevused protsesside ülesehituses ja standardites kolme esinduse vahel, mis mõjutas negatiivselt ettevõtte usaldusväärsust klientide silmis. Lõputöö teises osas keskenduti kõnekeskuse loomise praktilisele teostusele. Planeeriti tööruumid, rakendati vajalikud tehnoloogilised lahendused, värvati ja koolitati töötajaid ning viidi läbi mitmeid testimisetappe, et tagada sujuv üleminek. Kõnekeskus rajati Laagri esindusse, kus ruum kohandati vastavalt kõnekeskuse vajadustele. Kasutusele võeti spetsiaalsed töövahendid, sealhulgas AutoMaster, Telia Kõnekeskuse süsteem ning Microsoft Office 365 rakendused. Töötajate väljaõpe ja meeskonnatöö rõhusid efektiivsele infovahetusele ning kiirele reageerimisele kliendipöördumistele. Kõnekeskuse tööprotsessid optimeeriti nii, et kliendikõned suunati kõnekeskuse töötajatele, kelle ülesandeks sai esmase tehnilise nõustamise ja aja broneerimise haldamine. Lisaks integreeriti kõnekeskusesse lisaülesandeid, nagu e-posti teel saabuvate broneeringute ja veebipäringute haldamine. Eeldiagnoosimise süsteemi loomine aitas suunata kliendi päringud kohe õigetele tehnikutele, suurendades tööprotsesside efektiivsust ja vähendades kliendi ooteaega. Kõnekeskuse töötajad varustati ka spetsiifiliste teadmiste ja tööriistadega, et pakkuda klientidele professionaalset ja põhjalikku teenindust. Kõnekeskuse rakendamine tõi kaasa märkimisväärseid edusamme. Detsembrikuu jooksul vastati 90% sissetulevatest kõnedest, mis on oluline paranemine võrreldes varasemate tulemustega. Samuti vähenes järelteeninduslettide koormus, võimaldades letitöötajatel keskenduda personaalsemale suhtlusele ning parandada tööde kvaliteeti. Kõnekeskuse loomine mitte ainult ei tõstnud klientide rahulolu, vaid ka parandas töövoogude ühtlust, suurendas efektiivsust ja lõi võimalusi lisamüügi tegemiseks. Lõputöö tulemused näitavad, et tsentraliseeritud kõnekeskus on tõhus lahendus klienditeeninduse parandamiseks ja töövoogude optimeerimiseks. Autor soovitab ettevõttel kaaluda kõnekeskuse funktsioonide laiendamist ka teistesse osakondadesse, nagu automüük, varuosade müük ja keretööde osakond. Samuti võiks tulevikus kaaluda veebivestluse funktsiooni integreerimist, mis võimaldaks klientidel ettevõttega mugavalt suhelda ka kodulehe kaudu. Sellised sammud toetaksid ettevõtte üldist konkurentsivõimet ja aitaksid luua veelgi parema kliendikogemuse.Nimetus Avatud juurdepääs Magnetismi õppevahendite projekteerimine ja valmistamine autotehnika tudengitele(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Laht, Oskar Johannes; Hiieleek, KaidoLõputööga täiendas autor enda sügavamaid teadmisi elektrimasinate projekteerimisest ning vajalike teoreetiliste arvutuste tegemisest. Töö käigus uuriti nii Eesti kui ka välismaa kirjandust ja elektroonilisi allikaid elektrimasinate projekteerimisest ning rakendati omandatud teadmisi autotehnika tudengitele õppevahendite loomisel. Lisaks õpiti kasutama 3D printerit ning looma detaile, mis olid sobilikud 3D printimiseks. Samuti kinnistati jooniste ja koostejooniste tegemist. Lõputöö teoreetilises osas käsitletakse elektromagnetismi füüsikalisi seaduspärasusi ning erinevaid valemeid, mis on vajalik elektrimasinate projekteerimiseks. Lisaks tuuakse näiteid autotehnikas leiduvatest magnetahelatest. Kõik seatud lõputöö eesmärgid täideti ning projekteeriti ja valmistati kolm uut magnetismi õppevahendi komplekti katse osa: A, B ja C. Kõik detailid projekteeriti nii, et neid saab vajadusel lihtsasti juurde toota. Kahe mähisepooli vastastikuse induktiivsuse (osa A) õppevahendile projekteeriti võimalus liigutada primaarpooli mähist sekundaarmähise sisse ning võimalus valida sekundaarmähisel erinev arv mähisetraadi keerde. Vahelduvvoolu generaatorile (osa B) projekteeriti üks täiendav 90˚ nihkega vahelduvvoolu faas kasutades erinevaid mähisetraadi keerdude arvu. Alalisvoolumasinale (osa C) projekteeriti reaalsed mootoriharjad ning kolm ankrumähist, et masin oleks mootor režiimis isekäivituv. Kõik õppevahendi osad projekteeriti füüsiliselt suuremad kui vanal õppevahendil. Vahelduvvoolu generaatorile ja alalisvoolumasinale lisati hammasülekanne, muutes mõõtmiste läbiviimise mugavamaks. Täiendavalt arvutati välja sobilikud sisend- ja väljundpinged elektrimasinatele. Kõik õppevahendi komplekti osad sildistati vastavate tähistega. Loodi õppevahendi osi toetavad esmased laboriülesanded. Ühe õppevahendi komplekti ostutoodete hinnaks kujunes ligikaudu 180 eurot. Edasiarendus on võimalik projekteeritud vahelduvvoolu generaatoril, kus oleks võimalik lisada jõuelektroonika lahendusi, et tekitada staatormähistes pöördmagnetväli ning õppevahendit kasutada ka mootortalitluses.Nimetus Avatud juurdepääs SAE e-baja bagi elektrisüsteemi projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Väljaots, Kristjan; Luppin, JanekLõputöö eesmärk oli rakendada õpingute käigus saadud teadmisi ning luua toimiv elektrisüsteem e-bagile, mis oleks võimalikult lähedane e-Baja SAEINDIA reeglitele. Valiti lahendus, mis on SAEINDIA nõuetele võimalikult sarnane. Lõplikult reeglitega vastavusse viimiseks tuleb vähendada võimsust näiteks piirates gaasipedaali andurit või selle liikumisulatust. Töö käigus tekkinud takistuste lahendamine nõudis loovust, koostöö oskust teiste meeskonna liikmetega ja probleemide lahendamise võimet. Koostöös pidurimeeskonnaga sai paigaldatud armatuurile ka pidurite juhtimise seadeldised ning koostöös jõuülekande meeskonnaga leidsime võimaluse aku täpselt ära mahutada. Keerukuste poole pealt tuli esile gaasipedaali anduri sobitamine, mille lahendamiseks loodi korpus ja hammasülekanne. Bagi ja vajalike detailide testimiseks kasutati nii CAD tarkvara siseseid arvutusi kui ka füüsilist testimist. Testimisel tuvastatud probleemidest selgus, et kõik esmased lahendused ei ole täiuslikud ning on veel mitmeid tähelepanu vajavaid asju, mis tähendab, et projekt ei ole veel täielikult valmis. See loob võimaluse järgmistele tudengitele õppida esimestest vigadest ning luua parem versioon. Valminud lõputöö on heaks alustalaks kutsekoolidele, kes võtavad ette sarnaseid projekte ning järgmistele tudengitele, kes selle bagiga jätkavad. Tulevikus vajavad lahendamist süsteemis tekkinud vead, edasise arengu poolelt saab lisada telemeetria seadeldise ning parendada valgustust Peale lõplikke töid tuleb läbi viia erinevad testimised kuniks sõiduk on täiesti töökindel. Lõputöö käigus omandatud teadmised ja kogemused ei ole ainult akadeemiline väärtus ainult tudengile vaid ka inseneeria valdkonnale üldisemalt. Loodud töö on väärtuseks noortele kutsekooli õpilastele, kelle poole antud projekt suunatud on.Nimetus Avatud juurdepääs SAE Baja bagi rooli- ja pidurisüsteemi projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Sikk, Ranet; Luppin, JanekAntud baja bagile oli vaja luua toimiv rooli- ja pidurisüsteem. Projekteerimiseks oli vaja teada bagi lähteandmeid ja massikeskme asukohta. Sellest tulenevalt tuli teha arvutusi, et valida õiges mõõdus komponendid ja need teha sobivaks antud sõidukiga. Pidurisüsteemi projekteerimisel pidi lähtuma ohutusest ja reeglites seatud piirangutest. Roolisüsteemi projekteerides pidi arvestama juhi isteasendit ja ohutust. Rool on piisavalt kerge, et ei väsita juhti liigselt ja on sobiliku pöörderaadiusega, et läbida eesootavaid rajatingimusi. Süsteemi ülekandearv 3.3 on võistlussõidukile kohane ja teeb kiired manöövrid juhile mugavaks, et ei peaks rooli liigselt keerama. Roolisüsteemi puhul jäi probleemiks ainult käänmikute modifitseerimine, mille lahendus valmistatakse tulevikus, see tõi endga kaasa parasiitroolimise. Pidurisüsteemi jõud ületab kuival asfaldil vajaminevat pidurdusjõudu ning on valmistatud vastavalt töös käsitletud projekteerimistingimustele. Bagi kaalujaotus on 41/59, massikeskme kõrgus 43cm ja täismass 410kg, massi andmeid on vaja pidurisüsteemi projekteerimisel, et hinnata igale rattale langevat koormust. Projekteerimise käigus otsustati kasutada igal rattal samasuguseid CFMOTO ATV pealt tulnud pidurisadulaid ja samas suuruses pidurikettaid. Peasilindrite suurused (19mm) on valitud vaja mineva pidurdusjõu ja pedaalikäiku arvestades. Tagumise pidurilahenduse käigus tuli pidurisadulat lihvida ja teha ise pidurikettad, et bagi mahuks laiusega SAEINDIA reeglitele vastava mõõdu sisse. Otsustati kasutada täies pikkuses armeeritud pidurvoolikuid, et neid lihtsalt bagile kinnitada ja vedada igasse nurga koostu. Projekteeritud pidurdusjõud oli tagasillale niivõrd suur, et seda tuli piirata ja reguleerimise eesmärgil sai lisatud piduriahelasse OBP rõhuregulaator, mis asetseb juhi vasakul küljel armatuuril. Samuti saab piduri tasakaalu muuta pedaalikastis oleva regulaator vardaga, mida saab reguleerida mugavalt trossiajamiga armatuurilt. Reguleerimisulatused on piduri tasakaalu regulaator vardal on 16% ühe telje kasuks ja rõhu regulaatoril on maksimaalne piiramisulatus 48%. Esialgse testimise käigus blokeeruvad rattad samaaegselt ja suudavad ületada bagil oleva elektriajami võimsust. Samuti on pidurisüsteemil valideeritud arvutustest tulenev pedaalikäik 72mm. Bagile projekteeritud süsteemid on toimivad ja täidavad suuresti seatud eesmärke. Autori hinnangul on sõidukil potensiaali, et olla atraktiivne teistele koolidele ja õpilastele, et neid suunata sarnast arendavat teed läbiviima. Ülikoolide õpilastele on bagi kui tootearendus projekt ja palju meelelahutust pakkuv sõiduk võistlemiseks. Kutsekoolide õpilastele oleks antud bagi pigem hea toruraami koostamiseks ja erinevate süsteemide mõistmiseks mis ühel võistlussõidukil olema peab. Üldiselt töö eesmärk on täidetud ja bagil on toimiv rooli- ja pidurisüsteem.Nimetus Avatud juurdepääs RC mudelauto arendamine veermiku seadistamise õppevahendiks(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Rüütmann, Karl-Sander; Luppin, JanekKäesolevas töös on kästitletud RC mudelauto arendamist veermiku seadistamise õppevahendiks, selle saavutamiseks vajalike detailide valmistusviise, mudelauto sillaosade kaitsmiseks arendatud kaitseraudasid. Lõputöö esimeses osas on kirjeldatud selle lõputöö baasiks olevat MCD Racing RR5 mudelautot, selle parameetreid ning nende parameetrite üles skaleerimist täissuuruses autoks. Samuti kirjeldati lahti töö arusaamiseks vajalikke mõisteid ja toodi välja mudelauto tähtsamad osad ja nende asukohad. Teises töö osas pandi paika mis ulatuses tuleks mudelauto rööbet ja teljevahet muuta, et sellega oleks võimalik jäljendada päris sõidukeid nagu näiteks keskmises suuruses sõiduauto või pika teljevahega kaubik. Lisaks uuriti, milliseid mõjusid võivad muudatused teha mudelauto juhitavusele. Töö kolmandas osas käsitleti teljevahe ja rööpme muutmiseks vajalikkude detailide modelleerimist ja nendele vajalike koormusanalüüside läbiviimist. Modelleeriti eesmine kaitseraud, tagumine kaitseraud ning kahte eri sorti teljevahe pikenduse lahendust, üks neist terasest, teine kasutades Rexrothi kataloogist pärit alumiiniumprofiili. Lisaks valmistati ballast raskuste asendustorn, mille abil on võimalik ballast raskuste õppevahendit kasutada ka teljevahe pikendustega samaaegselt. Lõputöö viimases peatükis uuriti kõige paremini ühilduvaid tootmisviise ja tööriistu, mida kasutada modelleeritud detailide valmistamiseks. Uuriti ka võimalikke reaalmaailma katseid, mida saaks teljevahet ja rööbet muutvate detailidega läbi viia ning analüüsiti, millist mõju võivad tehtud muudatused avaldada mudelauto juhitavusele katsetel. Kokkuvõttes saavutati töö eesmärk: töötati välja lahendus, mis võimaldab mudelauto teljevahet ja rööbet muuta. Lisaks sai ka täidetud eesmärk luua mudelautole kaitserauad nii ette kui taha, mis kaitseksid silladetaile võimalike kokkupõrgete eest.Nimetus Avatud juurdepääs Elektriveduri komponentide kasti transpordiks ja koostamiseks sobiva rakise projekteerimine ja majanduslik analüüs(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Pihelgas, Madis; Annask, RaikoLõputöö käigus projekteeriti elektriveduri komponentide hoidmise kastile transpordi ja koostamise rakis. Rakis loodi, võttes arvesse kasti konstruktsiooni ja tööprotsesside iseärasusi, eesmärgiga tagada ohutus, töökindlus ja koostamise lihtsustamine. Projekti käigus keskenduti kõrge varuteguri saavutamisele, et vältida ohutusriske ja tagada töötajate turvalisus. Rakise projekteerimisel valmis mitu erinevat versiooni, millest lõplik lahendus vastab kõigile kehtestatud nõuetele ja vajadustele. Suurt rõhku pandi konstruktsiooni stabiilsusele ja tugevusele, kuna need on otseselt seotud töötajate ohutusega. Kõrgendatud varutegur tagab rakise vastupidavuse ka kõige äärmuslikumates töötingimustes. Majandusliku analüüsi käigus hinnati rakise valmistamise kulusid ja selle tasuvust. Kui rakis aitab säästa kasvõi tunnikese kasti koostamisest, siis õigustab see oma valmistamiskulu ja muudab tööprotsessi tõhusamaks. Selle tulemusel muutub rakis ettevõtte jaoks pikaajaliselt kasumlikuks investeeringuks. Rakise projekteerimise ja valmistamise tingimused said töö käigus täidetud ning lõplik lahendus vastab nii tehnilistele kui ka majanduslikele eesmärkidele. Rakis toetab kasti koostamist ja transpordi sujuvust, olles samal ajal ohutu, vastupidav ja mitmekülgne kasutuses.Nimetus Avatud juurdepääs Hiina sõiduautode mõju Eesti autoturule(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-07) Reisman, Jaan; Karpenko , JuliaLõputöös „Hiina sõidukite mõju Eesti autoturule“ autor on uurinud aastal 2024 Hiina sõidukite mõju, kuna iga aastaga rohkem ettevõtteid hakkavad pakkuma müügiks uued Hiinast töödeldud sõiduautod. Hiina sõiduautode teema autori jaoks tekitab huvi ja lisaks ettevõte Eurostauto OÜ, kus autor töötab, alustas aastal 2024 Hiina sõiduautode müügiga. Sellest kaasnes ka autori jaoks teema valik. Lõputöö esimeses osas autor tutvustab lugejad Hiina sõiduautode toomise ajalooga ning Eestis pakutud sõidukitega. Autor on välja toonud sõiduautode tootjade lühi tutvustust, sõidukite tehnilisi andmeid ning sõidukite hinnad. Lisaks autor on tutvustanud lugejad sõidukite maaletoojatega. Lõputöö esimeses osas lisaks analüüsib autor Eesti sõiduautode turu müüginumbrid aastal 2024, AMTEL – i andmete põhjal. Tänu AMTEL – i tabelitele suutis autor saada täpsed müüginumbrid aastal 2024. Lõputöö teises osas autor on võrrelnud Hiinast sõiduautosi teiste kaubamarkide sõidukitega. Autor võrdles sõidukite parameetrid, sh. sõidukite hind, sõidukitel kehtiv garantii, müügi numbrid, võimsus ning sõiduulatus elektri sõidukite juhul. Otto mootori sõidukite puhul autor võrdles kütusekulud. Samas lõputöö teises osas autor võrdles sõidukite hoolduse hinnakirjad, sõidukite garantii perioodi ajal. Autori poolt kõige mahukam osa oli teostada sõidukite proovisõidud. Autor kokku on teinud 5 erinevat proovisõidu Hiina sõiduautodega. Autor on välja toonud iga sõiduauto kohta objektiivse arvamuse, mida ilma proovisõitu ei oleks võimalik teha. Autori poolt koostatud küsimustikule on vastanud 152 inimest. Küsimustiku andmete tulemused on välja toodud lõputöö teises osas. Autor läbiviis küsimustiku Eurostauto OÜ esinduses, küsitledes inimesi elus peale nende sõidukite hooldust. Lisaks autor avaldas küsimustiku sotsiaalmeedias, ja kogus 49 vastamist interneti kaudu. Lõputöö kolmandas osas autor on teinud järeldused antud teema kohta. Samas autor on avaldanud oma poolt ettepanekud, kuidas on võimalik kasvatada Hiina sõiduautode müüginumbrid Eestis. Autori nägemuses DFSK mudelite põhjal potentsiaalne klient on vanusega 45+. GWM mudelite potentsiaalne klient on 25 – 40 aastat vana. Lynk&Co sõidukite potentsiaalne klient on inimene kes on terve elu sõitnud Volvo sõiduautoga, ja on soov proovida midagi uut. BYD sõidukite mudeli valik on kõige laiem. Tänu sellel rohkem inimesi soovivad osta endale just BYD sõidukit. Samas autor on jõudnud järelduseni, et on vaja teha veel palju tööd selle peale, et inimesed hakkaksid ostma Hiina sõiduautod. Oleks vaja läbi töötata hoolduse hinnakirjad, seal samas hoolduse intervallid ja maksumused. Tavalist inimest ei ole võimalik huvitata sõidukiga mis on natuke odavam. Hiina sõidukite hind peaks olema 30% madalam kui nende esimese konkurendi hind. Sellel juhul on võimalik alustada sõidukite müügiga suuremates numbrites. Antud lõputöö annab ülevaade sõiduautode müügi ettevõtetele probleemidele, mida on vaja lahendada sõidukite eduka müügi jaoks. Samas ka maaletoojate jaoks antud lõputöö on kasulik, sest näitab aspekte mida oleks vaja lobitöödeta lähimas tulevikus. Tavaline tarbija, antud lõputöö raames tutvustab enda jaoks Hiina sõiduautod mis on pakutud Eesti turul.