C- ja CE- kategooria sõidukite liiklemise võimalused Tallinnas

Kuupäev

2021-05-12

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Töö eesmärk on analüüsida C-ja CE- kategooria sõidukite liiklemise võimalikkust Tallinna liikluses. On teada, et Tallinna tänavate võrgustik on välja ehitatud siis, kui teedel liikus veel väga vähe autosid ning liikluses olevad veoautod olid suutelised neid teid muretult läbima. Tänaseks päevaks on tekkinud aga olukord, kus kaasaegsed veoautod koos järelhaagisega ei pruugi Tallinna tänavatele ära mahtuda. Teede infrastruktuur on üks põhjustest, miks ei ole Eestis lubatud liigelda pikemate sõidukitega kui 18.75 m. Töö eesmärgi saavutamiseks vesteldi erinevate vedajatega, analüüsiti PPA (politsei- ja piirivalveamet) kodulehelt saadud statistika andmeid ning refereeritakse erinevaid kirjanduslikke allikaid. Lisaks analüüsitakse reaalseid liiklusolukordi lähtuvalt C- ja CE- kategooria sõiduki manööverdamisvõimalustest. Töö tulemusel selgus, et linnaliikluses on tehtud vigu sellega, et alati ei ole õigesti planeeritud veoautode liiklemise võimalused linnasisestel tänavatel ning kaubahoovides. Sõidukitele on manööverdamiseks jäetud liialt vähe ruumi. Samas juurdepääsetavus kaupade maha ja peale laadimiseks on vajalik. On omavalitsusi Euroopas, kus kehtestatakse piiranguid kaubaveokite linna ligipääsule. Enamasti on kasutusel massi või kellaajalised piirangud. Tallinna linnas on kehtestatud massi piirangud, mis lubavad teatud massiga sõidukeid teatud piirkondadesse. Kui sõidukil on siiski vaja massipiiranguga piirkonda siseneda, olles ise massilt raskem, siis peab ta taotlema selleks Transpordi- või Kommunaalametilt eriloa. Tarnete liigsest nõudlikkusest on tekkinud olukorrad, kus veokid põhjustavad kiirustamisega õnnetusi. Autojuhid, kes omavad vaid väikeautoga sõitmise õigust, ei oska hinnata suurele veoautole vajaminevat manööverdamise ruumi ning selle tulemusena võib tekkida avarii. Lõputöös on autor analüüsinud Tallinnas juhtunud liiklusõnnetusi aastatel 2012-2020, kus üheks osapooleks on veoautojuht. Sel perioodil on toimunud veoautojuhi osalusel 405 õnnetust. Pimedal ajal juhtub vähem liiklusõnnetusi, kui valgel ajal, sest pimedal ajal on liikluskoormus enamasti väiksem ja tõenäosus õnnetuse tekkimiseks samuti. Kellaajaliselt toimuvad õnnetused enamasti nn tööajal (8.00-17.00). Kõige suurem hulk õnnetusi veoauto osalusel on juhtunud erielemendita teelõigul (212 tk). Levinumaks ristmikeks õnnetuste puhul on „†“ või „T“ kujuline ristmik. Tänapäeval ei saa ilma navigatsiooniseadmeteta, mis aitavad juhil liigelda. Google Maps ning Waze töötavad nutiseadmetes ja Garmin GPS seade (DEZL LGV800) on eraldiseisev süsteem. Viimane on mõeldud just veoautojuhile ja see võimaldab sisestada süsteemi auto gabariidid, mille alusel saab süsteem valida läbitavad teelõigud. Google Maps ja Waze seda ei võimaldada, ning selle tulemusel on need sõidukid juhtinud teedele, kus sõiduk liigelda ei saa. Töös on vaadeldud mõningaid linnas olevaid probleemseid ristmike ning kohti mis on veokile manööverdamiseks liialt kitsad või ebamugavad läbida. Probleemsed kohad selgusid intervjuude käigus erinevate ettevõtete esindajate ja autojuhtidega. Enamasti on nendeks kohtadeks ristmikud, kus sõiduk peab manöövri sooritamiseks liikuma oma reast välja. Ettepanekuna tuuakse töös välja parendada GPS ja navigatsiooni seadmeid selliselt, et need võimaldaks määratleda sõiduki mõõtmed ja kaartidel oleks olemas teede laiused ning sildade mõõdud. Sel juhul saab kaardirakendus sobiva tee leidmiseks kalkuleerida parima tee, mis on sõidukile läbitav. Lisaks peaks nii riigi kui linna tasemel infrastruktuuri arendamisel arvestama mitte ainult sõiduautodega vaid ka veoautodega. Kuna veoloa taotlemine on tasuline ja mõne ettevõtte esindaja poolt ka ajakulukas, siis ei taotle kõik massipiirangut ületavad sõidukid luba, seega võimalik, et ka seal osas saaks parendusi teha.


The aim of this paper is to analyse possibilities of C-and CE-category freight vehicles in Tallinn traffic system. It is common knowledge that the network of Tallinn streets was built in times when there were very few cars and even trucks could travel in these streets without problems. Today the situation is absolutely different and modern trucks with trailers may not have enough space for moving in Tallinn strelets anymore. The infrastructure of roads and streets is one of the reasons why maximal length of freight vehicles in Estonia has been limited to 18,75m.
To achieve the aims of the paper, different transporters/drivers were interviewed, statistics available on the website of Police and Border Guard Board was analysed and numerous literary sources were consulted. In addition, real cases of traffic situations have been analysed where C- and CE-vehicles have been involved as well as the manoeuvring abilities/opportunities of these vehicles. The results gained by this study demonstrated that several mistakes have been made when planning traffic of trucks in inner-city streets and trade yards. Too little space has been left for manoeuvring. At the same time, access to sites for loading and unloading is necessary. There are local communities in Europe, where access restrictions/limitations for freight vehicles have been established. There are usually limitations specifying the times for delivery, or the mass of the cargo load. Tallinn has specified mass limitations, according to which vehicles with a specified weight/mass are allowed to access particular regions. In case a vehicle’s weight exceeds the allowed mass, the carrier has to apply for a special permit issued by the Transport Agency or the Municipal Department. Considering all these too demanding restrictions, situations have occurred, where freight vehicles have caused accidents by speeding. Drivers who have qualified only for using passenger cars are usually unable to estimate the space needed for manoeuvring a truck , and as a result- they can cause accidents. The author of this graduation paper has also analysed street accidents in Tallinn in 2012-2020, in which truck drivers have been involved. There have been altogether 405 cases in the mentioned period. There have been fewer accidents in the dark periods than in the daylight, because there is less traffic at night and probability for an accident to take place is lower as well. The accidents usually take place in the times of a workday (8am-5pm) The greatest number of accidents with trucks involved (212), has taken place on unmarked/undesignated roads. The crossroads with greatest number of accidents are usually designed as „†“ or „T“. Currently, all drivers use navigation equipment, which help them to reach the destination. Google Maps and Waze work in smart devices and Garmin GPS device (DEZL LGV800) is a separate system. The last mentioned device is meant specifically for truck drivers, and it enables them to insert boundary dimensions of the truck and the system can select the routes based on those data. Google Maps and Waze cannot provide such a service, and these devices have led the trucks to roads and streets where the truck does not have enough space for moving. Some problematic crossroads and other sites in Tallinn City, which are too narrow or uncomfortable for a truck to manoeuvre through have also been analysed. Such problematic locations were often mentioned in interviews with different carriers and drivers. Most frequently, these are crossroads, where a vehicle has to change its traffic line for making a manoeuvre. The author of this paper has made proposals for improvement of GPS and navigation devices, so that they could analyse the correspondence of the specified dimensions of the vehicle, the width of the roads presented on maps as well as the dimensions of the bridges a vehicle has to cross. In such cases, the device can find the best suitable way a vehicle can cover. In addition, when developing infrastructures at the city or state level, the traffic has to be planned not only for passenger cars, but also considering freight vehicles. As applying procedures for special permits are costly, and in some cases quite time-consuming, not all carriers, exceeding the mass limits, apply for them. In this respect as well, some improvements are desirable. The fact has to be admitted - the main reason of problems is related to drivers. Sometimes there are outdated traffic signs on the roads, offering wrong information, or they use GPS devices with outdated maps. The driver is always the one, having responsibility for observing the obstacles on the road, dimensions of the streets considering its width as well as the height of the truck, and only the driver can make an informed decision based on those data.

Kirjeldus

Märksõnad

TTK Subject Categories::Transport::Logistika

Viide

Kollektsioonid