Lõputööd (LK ja RT)
Kollektsiooni püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Lõputööd (LK ja RT) Autor "Dolski, Jelena" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Veeldatud gaasi kasumlik kasutamine veduri kütusena ja selle mõju keskkonnale.(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2022-01-06) Dolski, Jelena; Pärl, TimoKäesolev töö on pühendatud kahele põhilisele aspektile, millest esimene on veeldatud maagaasi mõju keskkonnale, teine ‒ Balti riikide esimese LNG-veduri ümberehitamine ja kasutuselevõtt. Töös käsitletakse praegu Eestis kaubavedu teostava veduripargi kütusena kasutatava diislikütuse keskkonnamõju. Erinevatest teaduslikest allikatest näeme võrreldes teiste kütustega, et maagaasil on palju väiksem mõju keskkonnale, eraldudes palju vähem kahjulikke osakesi kui diislikütusel. Diislikütuse põletamine põhjustab kasvuhoonegaaside heitkoguseid ja teatud õhusaasteainete, nagu tahked osakesed, süsinikmonooksiid (CO), lämmastikoksiidid, eraldumist. Põlemisel eralduvad ained mõjuvad halvasti ka inimeste tervisele ning põhjustavad isegi surmavate haiguste teket nagu kopsuvähk. Ka maagaasi kasutamisest tulenev kasvuhooneefekt on palju väiksem. Näeme positiivset tulemust teiste riikide kogemustest, näiteks kaubaveo raudteetranspordi eestvedajatelt. Uuringud on näidanud kütusekulu vähenemist, veduri tankimise kulusid. Vähendatud heitkogused keskkonda. Võib järeldada, et veeldatud maagaasi massilise kasutamise tõttu vedurite kütusena vähenevad kasvuhoonegaaside heitkogused. Tänu kiirele tehnoloogia arengule on maagaas nüüd veeldatud. See muudab transpordi tõhusamaks ja usaldusväärsemaks, kasutades selleks spetsiaalseid vedajaid. Mastaabisäästu osas on veeldatud maagaasi tarneahel kõigist transpordiliikidest odavaim, kuna veeldatud maagaasi transpordiks valmistudes vähendatakse maagaasi mahtu esialgsest mahust umbes 600 korda ja see gaasi olek suurendab tõhusust transpordi pakkumisel. Globaalses kontekstis on kavas ka gaasi tootmist suurendada, mis hoiab hinnad samal tasemel. Teiseks töös käsitletavaks probleemiks on diiselveduri rekonstrueerimine Eestis. Operail on sellesse investeerinud 250 000 eurot. Selle tööga seotud ettevõte DiGas on esitanud uurimistulemusi, mis tõestavad kasulikku mõju keskkonnale. Tasuvuse osas on aga küsimus lahtine, sest gaasihinnad on viimase aasa jooksul tõusnud mitmekordseks. Keskkonna seisukohalt on LNG-veduri kasutamine kasulik. Ümberkorralduste suureks plussiks on see, et see vedur võib töötada nii gaasil (70% gaasi ja 30% diislikütust) kui ka 100% diislikütusel, kui gaasi hind on diisli hinnast oluliselt kõrgem. Gaasivedurite kasutamine Ameerikas on majanduslikult kasulik, säästes 200 000 dollarit kütusekulu veduri kohta. Esimese veeldatud maagaasil töötava diiselveduri omahind on kõrge, kuid pärast tehnoloogiate väljatöötamist on veeldatud maagaasi seadmete paigaldamine teistele veduritele odavam. Lisaks sobib DiGas süsteem (ettevõte, mis tegeleb praegu diiselveduri gaasiks muutmisega) peaaegu igat tüüpi veduritele, ümberkorraldamine toimub minimaalsete muudatustega kütusesüsteemis ja juhtimissüsteemis. Kütusesüsteemi juhtimine toimub mobiilirakenduste kaudu ning juhtimissüsteem ise on lihtne ja arusaadav. Maagaasivedurid on tavaliselt vähemalt 15% keskkonnasõbralikumad kui tavalised diiselmootoriga vedurid. Kui pilootprojekt Eestis tasub end ära, on võimalik diislikütuse kasutamist oluliselt vähendada, see on planeeritud 30% võrra. Vaatamata töös analüüsitud veeldatud maagaasi puudustele on veeldatud maagaasi kasutamise eelised ilmsed: • põlemisel kahjulike ainete emissiooni vähenemine keskkonda; • paindlikum pakkumine (tarnija valik); • ohutu kasutada, gaas lihtsalt aurustub lekke korral; • fossiilsete loodusvarade kasutamise vähendamise võimalus. Kokkuvõtteks võib öelda, et veeldatud maagaas on keskkonnasõbraliku raudteetranspordi üks peamisi võimalusi.