Lõputööd (LK ja RT)
Kollektsiooni püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Lõputööd (LK ja RT) Autor "Grossthal, Siim" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Sõiduautodel kasutatavate juhiabisüsteemide toimivuse hindamine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2022-01-05) Grossthal, Siim; Kreek, SvenKäesolevas lõputöös hinnati sõiduautode juhiabisüsteemide toimivust. Eesmärgiks oli näha, kuidas toimivad juhiabisüsteemid hetkel kasutuses olevatel autodel ja mis probleemid esinevad nende juures. Uuriti ka Eesti inimestes käest, mida nemad arvavad juhiabisüsteemidest ja kui paljud neid usaldatakse. Töös tutvustati erinevaid juhiabisüsteeme ja neid juhtivaid andureid. Lisaks toodi välja Euroopa Liidu sõiduautode juhiabisüsteemidele kehtivad määrused, millest peavad autotootjad lähtuma. Praktilises osas viis autor läbi reaalsed katsed sõiduautodega, et hinnata juhiabisüsteemide toimivust. Katse käigus vaadeldi, kuidas toimivad reahoidja, püsikiirusehoidja ja automaatne pidurdussüsteem. Reahoidja toimis kõikidel juhtudel. Kui käed roolilt lahti lasti, siis süsteem hoiatas juhti ja vajadusel hakkas auto ise ennast sõidurajale tagasi keerama. Automaatpidurduse katse puhul selgus, et süsteemid ei ole võimelised tuvastama tundmatuid objekte, vaid objekt peab vastama kindlatele parameetritele. Adaptiivne püsikiirusehoidja toimis antud katse tingimustel kõikide autode puhul väga hästi, suutis jälgida eesolevat autot ja hoida sellega piisavat pikivahet. Lõputöö tulemusel selgus, et juhiabisüsteemid on oma toimivuselt üsnagi head, aga on olukordi, kus esinevad siiski teatud puudused. Küsitluse tulemusel selgus, et inimesed on üldiselt teadlikud autol olevatest juhiabisüsteemidest ja nende toimivusest. Samas peaks juhte rohkem informeerima, mis hetkedel tegelikult süsteemid ootuspäraselt ei toimi. Inimesed pigem usaldavad juhiabisüsteeme, aga näevad, et juhiabisüsteemid muudavad autojuhid laisemaks ja soodustavad tegelema rooli taga kõrvaliste asjadega. Lõputöö autori hinnangul sai lõputöö eesmärk täidetud, kuna sai tuvastatud, mis seisus on olulisemad juhiabisüsteemid hetkel ning mis on nende probleemid. Lõputöö järelduste ja hinnangute peatükis toodi välja täpsemalt nii katsetuste kui ka küsitluse tulemuste kokkuvõte ning uurimisküsimuste vastused. Esitatud järeldused on mõeldud kõikidele auto kasutajatele, kes soovivad rohkem aru saada, kuidas tegelikult süsteemid toimivad ja mis hetkedel ei toimi. Käesolevale lõputööle võiks järgneda erinevaid jätku-uuringuid, mis uuriks lisaks veel ka teisi enamlevinud juhiabisüsteeme ning nende toimivust, kuna süsteemide loetelu täieneb pidevalt ja neid paigaldatakse üha enam ka sõidukite standardvarustusse. Võiks uurida ka seda, mille järgi inimesed valivad omale sõiduautosid ning kas ka juhiabisüsteemid on määravaks auto valimisel. Samuti oleks liiklusohutuse seisukohast oluline saada teada, kas juhiabisüsteemid soodustavad roolis tegelema kõrvaliste asjadega.