Ettevõtte tarnestrateegia välja töötamine Ettevõtte X näitel

Kuupäev

2018

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Luues ettevõttele sobivat varude juhtimise mudelit, mis põhineb ettevõtte tarnestrateegial, tuleb mudeli loojatel hoolikalt jälgida ja kontrollida varude juhtimisega seotud muutujate mõju ettevõtte põhitegevusele. Analüüsida tuleb paljusid varude juhtimisega seotud näitajaid, nagu tellimiskogus, täitmisaeg, reservvarude suurus ja nõudlust vaadeldaval ajaperioodil. Uurides tuleb aru saada, kuidas mõjutavad eelpool nimetatud näitajad materjalide koguseid, nii et ettevõtte investeeringud varudesse jääksid pikemas perspektiivis samale tasemele. Loodud mudelid peavad võimaldama varudesse investeeritava käibekapitali mahu samaks jäämist või vähenemist. Sellisel teel on võimalik muuta ettevõte majanduslikult tugevamaks ja kindlustada ennast ootamatute riskide vastu, mis on seotud otseselt ettevõtte välise majanduskeskkonnaga. Varusid juhtides tuleb mõista, et iga näitaja muutusega kaasnevad muutused ka teistes üksteisega seotud näitajates, mis omakorda mõjutavad ühiselt varudega seotud kogukulusid. Tarnestrateegia välja töötamisel on vaja hoolikalt mõelda ettevõtte strateegiliste üldistele ning kuidas mõjutavad varud ja nendega seotud tegevused kogu ettevõtte laia tarneahelat. Lõputöö eesmärgina oli püstitatud Ettevõttele X sobiva tarnestrateegia välja töötamine, mis arvestaks ettevõtte tegevusvaldkonda ja sellega kaasnevat nõudluse iseloomu. Tarnestrateegia välja töötamisel põhineti peamiste varude juhtimisega seotud näitajate välja selgitamisele, nagu optimaalne tellimus, tellimispunkt, tellimise täitmisaeg, reservvarude kogus ja kogukulud. Varude juhtimisel kasutatavate näitajate välja selgitamine ei loo veel ettevõtte juhtkonnale head ülevaatliku pilti varudest ja nende mõjust ettevõtte põhitegevusele. Et saada ülevaade, kuidas varude hulk mõjutab ettevõtte kulubaasi ja kasumit, kasutakse varude modelleerimist. Varude juhtimise mudelit välja töötades, analüüsitakse erinevaid stsenaariume, mille põhjal on võimalik näha, kuidas varud mingi näitaja mõjul käituvad ning millised kulud ettevõttele sellega kaasnevad. Vaadeldava ettevõtte puhul kujunes peamiseks probleemiks puuduvad andmed, mis tegi on oluliste näitajad leidmise, nagu hoiustamiskulu, tellimiskulu ja liigsete varudega seotud kulude leidmise keeruliseks. Hoolimata puudulikes andmetest, määras autor arvutuste läbi viimiseks kindlad protsendimäärad, mida ta järgis kogu töös läbivalt. Arvutuste tulemusena modelleeris autor kolm erinevat varude juhtimise mudelit, mis annavad varude juhtimisega tegelevale personalile suuna strateegiliste eesmärkide välja töötamiseks. Tarnestrateegia välja töötamine on pikaajaline ja pidev protsess. Käesolev lõputöö on ettevõttele heaks juhiseks, millega alustada ja milliste näitajatega tuleb arvestada, et varude haldamine toimuks optimaalsete kuludega ja minimaalsete laovarudega, vältides sellega laodefitsiidi tekkimist. Tootmisettevõttes põhjustab laodefitsiit tootmisplaani muutmist ja halvemal juhul tootmistegevuse seiskumist, mis võivad lõppkokkuvõtteks saada ettevõttele nii majanduslikult kui ka klientide usalduse suhtes saatuslikuks ning lõppeda ettevõtte tegevuse lõpetamisega.


The aim of creating a company's supply chain strategy is to keep supplies at an optimal level, ensuring quality service for foreign and domestic customers, while keeping costs optimal. In a company's early stages, stock related decisions are often treated as secondary concerns, because getting started with their main activities is considered more important. Therefore, no analysis is conducted to find out whether stock management activities are aligned with projected demand, and specialists are not included in decision-making related to developing a strategic stock management plan. Determining fixed costs for inventories is a complicated and time-consuming process, because it requires several components to be taken into account, such as lead time and the size of the orders, as well as the planned demand. The biggest challenge is to determine costs per product unit, which would give the best overview of stock related expenses in the company's main production. In the company X, the author of the thesis has identified two main issues in stock management: stock deficit and stock arriving earlier than expected. Having analysed the company's supply chain strategy and communicated with the people in charge of stock management, the author is certain that these problems are caused by a lack of a long term supply chain management than would ensure the necessary quality of service and efficient production with minimal expense. The aim of this thesis is to create a stock management model that takes into account the different factors at play in a company's supply chain strategy. The main purpose is to find a stock management model based on minimal total costs. To achieve this purpose, the author of the thesis has posed the following research questions: 1. In what quantities are stocks needed to meet production demand? 2. What kind of inventory management model would help prevent stock deficit? 3. How do optimal order quantity, lead time, location of orders, and safety stock influence total cost? The thesis consists of three chapters. First, an overview is given of the factors relevant to inventory management a company needs to take into account when creating a delivery strategy, and the impact they have the on total cost of inventory related expenses. In the second chapter, the company X is introduced, as well as their issues in stock management. In the third chapter, the author analyses the factors relevant to inventory management, and creates an inventory management model that suits the company as well as its particular field. The thesis can be regarded as a guide to find the problems in the stock management practices production plants. To solve these problems, the author of the thesis will give an outline of the main factors in play when creating a specific supply chain strategy. Based on the stock management model outlined in this thesis, one could also observe the following factors: the size of available storage space, the volume of products being transported, possible costs of storage deficit, etc. Analysing all of the aforementioned factors, the management of the company can get an overview of the costs related to their delivery strategy, enabling them to make decisions to decrease operating costs and increase sales profits.

Kirjeldus

Märksõnad

Viide