Jalakäijate liiklusohutuse tagamine talvisel perioodil

Kuupäev

2021-05-24

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Kristiine, Nõmme ja Põhja-Tallinna linnosas läbi viidud vaatluste tulemustel, selgusid kõige sagedamini esinevad probleemid jalakäijate jaoks talvistes liiklusoludes. Kõige sagedasemalt täheldatud probleemideks olid vastavalt: • teostamata või puudulikult teostatud talihooldustööd ja libedusetõrje puhastusalal, • puudulikult teostatud libedusetõrje kõnniteedel, • lumevallid ülekäiguraja otsades, • piiramata ohuala kinnistute ümber katustel varitseva ohu suhtes, • teeääres parkivad ning seeläbi talihooldetöid takistavad mootorsõidukid, • kõrged ning pidevalt kasvavad lumevallid teeääres, mis piiravad nii jalakäijate kui ka mootorsõidukijuhtide vaatevälja. Vaatluse andmeid analüüsides selgus, et esinenud probleemid sõltuvad suures osas linnaosa eripäradest ning planeeringust. Põhja-Tallinnas esines kõige rohkem probleeme kinnistu omanike poolt puudulikult hooldatud puhastusaladega. Piiramata ohualaga katustel varitseva ohu suhtes. Sõidutee ääres parkivate ning seeläbi lumekoristustöid takistavate mootorsõidukitega. Puuduliku libedusetõrjega kõnniteedel ning lumevallidega ülekäiguraja otstes. Kristiine linnaosas esines kõige rohkem probleeme puudulikult teostatud libedusetõrjega kõnniteedel. Tee ääres parkivate ning lumekoristustöid takistavate mootorsõidukitega ning vaatevälja piiravate kõrgete lumevallidega. Nõmme linnaosas esines kõige rohkem probleeme puudulikult teostatud hooldustöödega puhastusalal. Lumevallidega ülekäiguraja otsetes ning vaatevälja piiravate kõrgete lumekuhjadega.
Analüüsi käigus, kus kõrvutati leitud probleeme intervjueeritud ametkondade esindajate poolt väljatoodud murekohtadega, selgus, et vaatluse käigus täheldatud probleemid kattuvad. Välja toodud probleeme analüüsiti lähtuvalt kehtivatest määrustest, et leida probleemide tekkepõhjused, eesmärgiga leida murekohtadele lahendusi. Lõppeesmärk oli leida probleemidele ratsionaalseid ning lihtsaid lahendusi toetudes seni kasutusel olevatele lahendusmeetoditele ning omalt poolt tähendades neid. Puudulikult teostatud lumekoristustööde ning libedusetõrje puhastusalal korral oleks oluline panna rõhk probleemi ennetustööle näiteks läbi kampaania, et varakult juhtida kinnistuomanike tähelepanu saabuva talvega kaasnevatele hooldustöödele. Selleks, et kinnistu omanikud vajaduse korral juba varakult otsiks teenusepakkuja, kes teostaks hooldustöid vastavalt puhastusalal. Teostada suuremat kontrolli kinnistu omanike poolt hooldatavate puhastusalade üle, eriti puhastusaladele, kus esineb pidevalt hooldustöödes puuduseid, et juba varakult juhtida tähelepanu esinevatele puudustele. Suuremate ning pidevate rikkujate suhtes rakendada kiiremini ning suuremaid trahvisummasid. Kinnistute puhul, kus esineb pidevalt probleeme puhastusala hooldustöödega, siis vastava ametiasutuse poolt leida probleemi algpõhjus ning pakkuda abi probleemi lahendamiseks. Pidevate sula- ning külmumis protsesside käigus libedatel kõnniteedel ohutuse tagamiseks tuleks kaaluda lühemaid hooldustsükli aegasid ning vajadusel suurendada hooldusmeeskonna suurust. Vajalik oleks ka samuti suurem järelevalve, et oleks parem ülevaade tehtud hooldustöödest ning esinevatest puudustest, millele tähelepanu juhtida. Sulailmade lähenemisel, kus sõiduteed on juba lume ning jäävabad jätkub ohtlike ning libedate kõnniteede probleem, kuna kõnnitee pinda katab jätkuvalt libe jääkiht, siis lahenduseks olev pidev libedusetõrje või jääkihi eemaldamine teepinnalt. Selleks, et tagada eriti laste ohutus kõnniteedel, tuleks tihedam kontroll teostada koolide ning lasteaedade ümbruses, et sealsed kõnniteed oleks hooldatud ning ohutud. Probleemiga, kus lumevallid on kõnnitee otstes, mis tekivad sõidutee hooldustööde käigus, oleks lahenduse leidmine keerukas, kuid üheks võimaluseks oleks lisa brigaad, kes likvideeriks lumevalle samaaegselt sõiduteede hooldustöödega. Eesmärgiga tagada kõigile jalakäiatele võimalus kasutada ülekäigukohti. Koristamata ning piiramata ohuala katsutel varitseva ohu suhtes tuleks korraldada näiteks kampaania, et tõsta inimeste teadlikkust, millist ohtu selline olukord endast jalakäijatele ning tee ääres parkivatele mootorsõidukitele tegelikult kujutab. Lisaks tuleks suurendada kontrolli ning rikkujate puhul rakendada kiiremini ning suuremaid trahvisummasid. Kitsaste tänavate ning kõnniteede puhul, tuleks kõnniteed maksimaalselt puhtana hoida ning korraldada tihedam kõnnitee äärsete lumekuhjade äravedu, et jalakäijad kõnniteel liikuma mahuks. Laste teadlikkuse tõstmiseks tuleks korraldada teavitustööd koolides, et lapsed õpiksid ohtu tajuma koristamata katuste suhtes ning teavitustöö raames parendada ka laste talvist liikluskäitumist. Tee äärde parkivad sõidukid, mis seeläbi takistavad lumekoristustöid on suureks probleemiks talviste lumekoristustööde puhul. Olukorrale võiks lahendust tuua, kui antud probleemiga tegeleda juba enne talve. Tegeledes näiteks uinuvate sõidukitega, selgitades välja vastavad omanikud, kes teisaldaksid need tänavalt. Lumekoristustööde ajaks, kui tänaval parkimine on keelatud, linnaosa poolt pakkuda alternatiivseid parkimiskohti parklates tänavatele regulaarselt parkivatele sõidukitele. Vaatevälja piiravate teeäärsete liiga kõrgete lumekuhjade vältimiseks tuleks juba varakult tegeleda probleemiga ning organiseerida ja planeerida koristustööd, et vältida olukorda, kus kogu linnas valitseb sama probleem ning samaaegselt on vaja probleemiga ka tegeleda ning seetõttu probleem süveneb tänavatel, kus lume äravedu kohe teostada ei õnnestu.


The following thesis Ensuring road Safety for Pedestrians During Wintertime presents conducted observational study to find out how safe it is for pedestrians to walk around during the winter season and to find out situations that pedestrians have to face in winter conditions. The author wanted to find the most common disadvantages, analyze them and perceive the causes and also offer solutions to improve safety for pedestrians. The observation took place in three districts of Tallinn, which were Kristiine, Põhja-Tallinn, and Nõmme. To carry out the observation, the author put herself into the role of pedestrian and walked around districts that were chosen. During the observation, the author focused on three points to analyze situations: maintenance and safety of sidewalks, maintenance of pedestrian crossings, pedestrian safety of walking by the roadway. To get a better overview, the author contacted specialists, who were familiar with road maintenance in the winter and know more about regulations. The author conducts interviews with them to see their perspective on winter road maintenance. After observation, the author analyzed collected data and established the most common problems based on each district. The aim of analyzing those problems is to find out what caused those and who has to take care of them according to legislations and specialists who were interviewed by the author. The result of the analyzes where the author compared the results of the observational study with interviews with specialists found out that the problems overlapped. • The results of conducted observation in Kristiine, Põhja-Tallinn, and Nõmme districts were as follows: • ignored or poor maintenance of sidewalks by property owners, • slippery sidewalks, • snow piles at the end of pedestrian crossings, • not marked dangerous areas around properties caused by snow and ice on top of roofs, • parked vehicles that impede winter maintenance works in narrow streets, • constantly growing snow piles by streets which limit pedestrians’ and drivers’ field of sight. During the analysis of the observational data, the author found that maintenance problems are mainly caused by specificities and plans of districts. In Põhja-Tallinn district, the most common problems were: • ignored or poor maintenance of sidewalks by property owners, • not marked dangerous areas around properties caused by snow and ice on top of roofs, • parking vehicles that impede winter maintenance works in narrow streets, • slippery sidewalks, • snow piles on both ends of pedestrian crossings. In Kristiine district, the most common problems were: • slippery sidewalks, • parking vehicles that impede winter maintenance works in narrow streets, • constantly growing snow piles by streets which limit pedestrians and drivers' field of sight. In Nõmme district, the most common problems were: • ignored or poor maintenance of sidewalks by property owners, • constantly growing snow piles by streets limit pedestrians' and drivers' fields of sight, • snow piles at the end of pedestrian crossings.

Kirjeldus

Märksõnad

TTK Subject Categories::Ehitus::Teedeehitus::Teede ehitamine::Teede hooldus ja korrashoid, TTK Subject Categories::Ehitus::Teedeehitus

Viide