Turundustegevuste analüüs Eesti väike- ja keskmise suurusega ettevõtetes
Kuupäev
Autorid
Väljaande pealkiri
Väljaande ISSN
Köite pealkiri
Kirjastaja
Kokkuvõte
Lõputöö uurimisobjekt oli Eesti VKE-s kasutatavad turundustegevused ja nende analüüsimine. Teema aktuaalsus tugineb sellele, et turundus on ettevõtte keskne äriprotsess, sest potentsiaalseid tarbijaid on palju, kellel kõigil on oma soovid, vajadused ja ootused. Kuna kõigi vajadusi ei saa üks ettevõte rahuldada, siis turunduses jaotatakse kogu turg segmentideks ning turundustegevused suunatakse segmentidele. Selline protsess aitab planeerida ettevõtte turundust ja suunata soovidele ja vajadustele, et ressursse mitte raisata. Igal turundustegevusel on omad eelistused ja vajadused ning neid saab vastavalt sellele grupeerida. Turundustegevuste planeerimine tähendab otsuste tegemist ning see aitab fokuseerida ettevõtte eesmärkide püstitamist ning selleläbi ka võimalikku kulude vähendamist. Tänases kiiresti muutuvas turundusmaailmas on suur küsimus, kuidas õigesti planeerida oma turundustegevust, et olla võimalikele tarbijatele atraktiivne. Kui ettevõtte töötab välja edukad turundustegevused, mis toovad positiivseid tulemusi, siis muutub ettevõte ka konkurentsivõimelisemaks. Seejuures on turundustegevuste planeerimine on võtmesõnaks ja –tegevuseks nii väikeses- kui keskmise suurusega ettevõttes.
Läbiviidud uuringust selgus, et kõige rohkem oli küsitluses osalenute seas väikeettevõtjaid ning kaubanduse valdkonnas tegutsevaid firmasid. Valdavalt kasutavad kõik küsitluses osalenud ettevõtted interneti- ja sotsiaalmeediat oma turunduskanalina. Kõige rohkem kasutatakse turunduskanalina ettevõtte kodulehte, Facebooki ja Instagrami ning enim kasutatakse neid reklaamimiseks, vähem aga klientidega suhtlemiseks, mis peaks tegelikult olema ettevõtte olulisim võtmetegur. Samuti selgus, et uuringus osalenud ettevõtjate esindajad peavad internetiturundust ettevõttele kasulikuks, sest need lahendused aitavad ettevõtetel kasvatada nende ettevõtte ning brändi tuntust ning on oluliseks infokanaliks. Klientide andmete kogumisega tegelevad aga ettevõtted passiivselt, pigem keskendutakse uute klientide leidmisele. Traditsioonilist turundust kasutatakse vähe, kuid peaaegu kõigil ettevõtetel on oma logo ja sümboolika, mis neid teistest eristab.
Ettevõtted planeerivad oma turundust peamiselt 1-3 kuuks, kuid mitmed uuringus osalenud ettevõtjad kirjeldasid, et nad ei näe vajadust turundustegevusi üldse ette planeerida. Valdav osa uuritavatest ei suhtu tõsiselt ka turunduseelarve koostamisse ning sageli lähtuvad ettevõtted planeeritavast tegevusest. Küsitluse tulemusena selgus, et ettevõtted analüüsivad oma turundustegevusi läbi interneti- ja sotsiaalmeedia näitajate: kodulehe külastuste arvu, müügitulu kasvu ning tehingute arvu ja keskmise väärtuse järgi. Uuringu põhjal on võimalik järeldada, et uuritavad ettevõtted küll valdavalt tegelevad turundustegevuste analüüsimisega, kuid kõik ei tee seda nii tõhusalt, kui see oleks võimalik. Näiteks ei ole mitmetel uuringus osalenud ettevõtetel oma kodulehekülge võii Facebooki kontot, enim peetakse oluliseks sotsiaalmeedias reklaami tegemist ning vähem klientidega suhtlemist. Klientidega suhtlemise ja nende eelistuste, vajaduste ja tagasiside välja selgitamine, aitaks ettevõtetel oma tooteid ja teenuseid arendada vastavalt olemasolevate ja potentsiaalsete klientide soovidele.
Uuringus osalenud ettevõtetele tehti lähtuvalt küsitluse tulemusele kaheksa ettepanekut. Esiteks tehti ettevõtetele, kellel ei ole eraldi turundusosakonda, see moodustada, sisse osta või luua eraldi turundusspetsialisti ametikoht. Teiseks tehti ettevõtele, kes ei kasuta sotsiaalmeedia kanaleid, võtta need kasutusele täiendava turundusstrateegia juures, et neil oleks sihtturul kliendile suurem nähtavus. Kolmandaks tehti ettepanek neile ettevõtetele, kes kasutavad ainult digilahendusi. Neile soovitatakse selle kõrval kasutusele võtta ka traditsiooniline turundus, sest osad potentsiaalsed kliendid on harjunud vaatama vaid klassikalisi kanaleid. Järgmisena tuli välja, et suurel osal ettevõtetel küll on oma logo ja sümboolika, kuid osadel siiski ei ole. Seega tehti neile ettepanek need välja töötada. Samuti selgus, et mitmed ettevõtted ei planeeri oma turundustegevusi ning selline tegevus võib põhjustada ootamatuid olukordi. Neile ettevõtetele tehti ettepanek turundustegevusi planeerima hakata, et näha pikaajalisemat pilti ning luua kindel turunduseelarve. Mitmed ettevõtted tegelevad ka andmete analüüsimisega passiivselt, peamiselt suheldakse klientidega e-posti teel. Siinkohal tehti ettevõtetele ettepanek koguda võimalikult paljude klientide käitumise andmeid, hoides klientidega pidevat sidet. Tulemused näitasid ka seda, kuidas uuringus osalenud ettevõtted küll tegelevad turunduse analüüsimisega, kuid mitte nii tõhusalt, kui see oleks võimalik, sest paljud ettevõtted kasutavad turundustegevuste analüüsimisel vaid osasid võimalikke näitajaid. Siinkohal tehti neile ettevõtetele ettepanek hinnata turundustegevusi võimalikult paljude erinevate mõõdikute järgi.
Käesoleva lõputöö eesmärk ja uurimisülesanded said täidetud. Töö autor analüüsis turundustegevusi Eesti VKE-s. Analüüsi põhjal tegi autor ettepanekud küsitluses osalenud Eesti väike- ja keskmise suurusega ettevõtetele turundustegevuste analüüsimiseks.
The object of the final paper is marketing activities in Estonian small and medium-sized enterprises. The topic is topical because there are generally many customers and in all cases it is not possible to meet everyone's wishes, needs and expectations. In marketing, the entire market is divided into segments and marketing activities are directed to the segments. Such a process helps to plan the company's marketing and direct the wishes and needs so that resources are not wasted. Strategic marketing planning is decision making and it helps to focus on setting the company's goals and can also reduce costs. In today's rapidly changing marketing world, the big question is how to properly plan your marketing activities to be attractive to your consumers with your products or services. When a company finally makes a successful marketing strategy that brings results, the company also becomes more successful and more competitive. It is important for all companies to reach customers to sell their products and services. As a result, it is important to think through and analyze your marketing activities properly. The aim of this dissertation was to analyze the implementation of marketing activities in Estonian small and medium-sized enterprises. The purpose of the work is based on various articles. This dissertation could help people learn more about marketing activities and choose suitable activities for their company. The problem with the research was that many small and medium-sized enterprises are aware of the need for marketing activities but do not do enough to analyze them. Background information on the market, consumers and competition is needed, which requires an analysis of the situation. In fact, marketing activities deserve close attention throughout the company's operations. Against the background of the problem, it is important that not enough time resources and opportunities are available to deal with marketing and its analysis. The dissertation was necessary in order to analyze the implementation of marketing activities in Estonian small and medium-sized enterprises and to make proposals to the companies participating in the survey for the successful implementation and analysis of marketing activities. As part of the empirical study, a questionnaire survey was conducted between 01.10.2021- 01.11.2021. There were a total of 22 questions in the survey, using the Likert scale, multiple-choice questions, matrix questions and open-ended questions. The results were presented in the form of diagrams and descriptive statistics were compiled for each drawing, based on the opinions of the respondents. The chosen analytical methods for the empirical study provided a good overview and analysis of the marketing activities of commercial companies. According to the results, conclusions and suggestions have been made for the companies to better implement and analyze their marketing strategy. Only 60% of companies choose online and social media channels to keep their customers up to date. Internet and social media channels are definitely worth using for marketing activities, so your content can be covered in different channels to strengthen communication with your message and get your message across to them. In contrast, many companies use only digital solutions for marketing purposes. It is also worth using traditional marketing channels, such as television advertising, radio, outdoor posters, newspaper advertisements. In companies, especially small ones, where marketing budgets and staff are limited, marketing often acts as a subconscious and unplanned activity. There should be a solid marketing budget based on the desired goals. What is important is the overall picture, the value offered to customers as a product or service. Companies analyze and measure marketing activities, but not using different metrics. Marketing effectiveness can be assessed by various indicators: for example, the number of transactions, the "general activity" of customers on social media (photos, tracking, comments, likes), the degree of involvement, the flow of information from customer to customer, etc. Various channels could be used to obtain customer feedback; Collect as much customer behavior data as possible to analyze marketing activities to stay in touch with customers. In summary, the aim of the final paper and the research tasks were fulfilled. In the course of the work, the implementation of marketing activities in Estonian small and medium-sized enterprises was analyzed. In the course of the survey, the most common marketing activities and the ways to analyze them were identified. The companies participating in the survey have been suggested how to implement and analyze marketing activities more successfully.