Kaugtöö korraldus Tallinna Tehnikakõrgkooli Teenusmajanduse instituudi näitel
Kuupäev
Autorid
Väljaande pealkiri
Väljaande ISSN
Köite pealkiri
Kirjastaja
Kokkuvõte
Kõrgkoolides toimus õpe Covid-19 kriisi tõttu pikemat aega distantsõppena. Kaugtöö on normaliseerunud ühiskonda ja uuringud näitavad, et inimesed töötavad siiani kodukontoris. Kaugtööga seonduvat ei ole seaduses põhjalikult reguleeritud, mistõttu on kaugtöö korraldamine tekitanud tööandjates palju segadust. Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse uuenduste alusel on tööandjad kohustatud koostama kaugtöö rakendamise korral töökeskkonna riskianalüüse. Tallinna Tehnikakõrgkooli Teenusmajanduse instituudi riskianalüüsis aga kaugtööd tegevate töötajate koduste töökohtade ja -tingimuste kaardistused ja riskide hindamised puuduvad. Lõputöö eesmärk on välja selgitada Tallinna Tehnikakõrgkooli (TTK) Teenusmajanduse instituudi kaugtöö korralduse vastavus seadustele ja teooriale, et teha järeldusi ja vajadusel ettepanekuid kaugtöö korraldamiseks. Lõputöö eesmärgi täitmiseks tuuakse välja kaugtöö õiguslikud alused ja kaugtöö korraldamise juhised koos erialaspetsialistide kommentaaridega, selgitatakse välja empiirilise uuringu metoodika, kaardistatakse ja analüüsitakse tööandja ja töötajate hinnanguid TTK Teenusmajanduse instituudi kaugtöö korralduse seadustele vastavuse osas ja võrreldakse neid TTK kaugtöö dokumentide ning seaduste ja teooriaga, tehakse järeldusi ja vajadusel esitatakse ettepanekuid TTK Teenusmajanduse instituudi tööandjale kaugtöö seadustele vastavaks ja kooskõlas teooriaga korraldamiseks. Lõputöö eesmärgi saavutamiseks viidi TTK Teenusmajanduse instituudis küsitluse ja dokumendivaatluse abil läbi empiiriline uuring. Uuringu käigus kasutati deduktiivset lähenemisviisi ja kaardistusuuringut. Andmekogumisemeetoditeks oli kvantitatiivne ja kvalitatiivne meetod. Andmeanalüüsimeetodiks oli kombineeritud meetod ehk kogutud andmeid võrreldi seaduste ja teoreetiliste lähtekohtadega. Empiirilise uuringu käigus selgus, et töötajad on teadlikud õigustest ja kohustustest, mis kaugtöö rakendamisega kaasnevad ning kaugtöö korraldus TTK Teenusmajanduse instituudis on suuremas osas seaduste ja teooriaga vastavuses. Puudusi esines kaugtöö kokkuleppe sõlmimise ja kaugtööst tulenevate kulutuste hüvitamise osas. Selgus, et tööandja pole veendunud, kas töötajad rakendavad töötades ohutuid töövõtteid ning kõrgkoolis ei peeta täpset tööaja arvestust. Loetelu olulisematest ettepanekutest tööandjale: kaugtöö kokkulepe tuleb kokku leppida ja sõlmida töölepingus või selle lisas, riskianalüüsis tuleb kajastada koduste töökohtade riskid, tööandja peab veenduma, et töötajad kasutaksid töötamisel ohutuid töövõtteid, reguleerida tuleb kodukontoris kasutatavate töövahendite ja tekkivate lisakulude hüvitamise tingimused, tööandja peab kaugtööl viibivate töötajate töötamiste kohta pidama tööaja arvestust ja on mõistlik võtta kasutusele iseseisva otsustuspädevusega töötaja mõiste.
The following thesis is written on topic Remote Work Organization in Example of Institute of Service Economy in TTK University of Applied Sciences. The lectures in higher education institutions for the longest time, due to the Covid-19 crisis, were conducted via online solutions. Remote work has now integrated into the society and research shows that people continue to work from home. Things related to remote work are not thoroughly regulated by the law, which has caused a lot of confusion among employers. Because of the innovations in the Occupational Health and Safety Act, employers are required to prepare risk analyses of the work environment in the case of remote work. However, in the risk analysis of the Institute of Service Economy of the TTK University of Applied Sciences (TTK), there are no mappings and risk assessments of the home workplaces and conditions of employees working remotely from home. The aim of the thesis is to find out the compliance of the organization of remote work at TTK Institute of Service Economy with laws and theory to draw conclusions and, if necessary, make proposals for the organization of remote work. In order to fulfil the purpose of the thesis, the legal foundations of remote work and the instructions for organizing remote work are highlighted with comments from specialists, an empirical research methodology is prepared, the employer and employees' remote work assessments of the Institute of Service Economy of TTK are mapped and analysed in compliance with the law and their compliance with TTK remote work documents, laws, and theories is compared, conclusions are made and, if necessary, proposals are presented to the employer of the Institute of Service Economy of TTK to comply with the laws of remote work and to organize in accordance with theory. To achieve the goal of the thesis, an empirical study was carried out at the Institute of Service Economy of TTK using a survey and document observation. The study used a deductive approach and a mapping study. The data collection methods were quantitative and qualitative methods. The method of data analysis was a combined method, i.e., the collected data were compared with laws and theoretical starting points. During the empirical study, it was revealed that the employees are aware of the rights and obligations that come with the implementation of remote work, and the organization of remote work at the Institute of Service Economy of the TTK is largely in accordance with laws and theory. There were shortcomings regarding the conclusion of a remote work agreement and reimbursement of costs resulting from remote work. It turned out that the employer is not convinced whether the employees apply safe work methods while working, and the university does not keep accurate records of working hours. A list of the most important proposals for the employer: the remote 61 work agreement must be agreed upon and concluded in the employment contract or in its annex, the risks of home jobs must also be reflected in the risk analysis, the employer must make sure that the employees use safe work practices when working, the conditions for the reimbursement of work tools used in the home office and the additional costs incurred must be regulated, the employer must keep records of the working hours of remote employees and and it is reasonable to introduce the concept of an employee with independent decision-making competence.