Covid-19 toetusmeetmete kasutamise tulemuslikkus Ida-Virumaa ettevõtete näitel

Kuupäev

2023-05-04

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Lõputöö käigus selgitati välja riikliku ja kohaliku omavalitsuse toetusmeetmete kasutamine Covid-19 pandeemia majanduskahjude leevendamiseks Ida-Virumaal aastatel 2020-2022, tehti järeldusi ning ettepanekuid kohalikule omavalitsusele toetusmeetmete kasutamisest. Lõputöö koosnes kolmest peatükist. Esimeses peatükis anti ülevaade Eesti Vabariigis kasutatavatest riikliku ja kohaliku omavalitsuse toetusmeetmetest, töötasu hüvitise ja toetuse kasutamist Covid-19 pandeemia majanduskahjude leevendamiseks. Teises peatükis kirjeldati empiirilise uuringu metoodikat, valimi moodustamise aluseid ja andmete kogumise kirjeldust. Kolmandas peatükis selgitati välja Covid-19 pandeemia mõju Ida-Virumaal aastatel 2020-2022 ettevõttetele ning analüüsiti toetusmeetmete efektiivsust ja tehti järeldusi ning ettepanekuid kohalikule omavalitsusele toetusmeetmete kasutamisest. Paari nädalaga 2020 aasta alguses oli Covid-19 kõik pea peale pööranud, nakkusjuhtumite arv kasvas, et pandeemia kontrolli alla saamiseks otsustas valitsus kehtestada eriolukorra. Tuues kaasa erinevad piirangud, mis raskendas paljudel ettevõtetel töö tegemist ja maksude tasumist. Mitmed ettevõtted ei suutnud töötasusid maksta, hankijatele kauba eest tasuda ning ootasid riigilt abi. Eriolukorras töötuseriski leevendamiseks pakkus Euroopa Liit ajutise toetuse Euroopa rahastust TERA, mis võimaldas liikmesriigil laenuna saada rahalist abi, mida Eesti kasutas 2021 a. Kriisi mõju leevendamiseks rakendati mitmeid meetmeid, millest olulisem oli Töötukassa töötasu hüvitis ja toetus. Toetusmeetme avaldust sai esitada vastavalt vajadusele seitsmesse erinevasse kohta, põhilised tingimused olid läbipaistvus, läbi mõeldud kava, dokumenteeritus ja jätkusuutlikkus, aga kõik ei läinud nii nagu oli tingimustesse kirja pandud. Juuni lõpuks oli töötuse osakaal 7,9%, mis oli 1,7% suurem kui eelmine aasta. Mai kuuga lõppes eriolukord ja võeti piirangud maha, elu vaikselt taastus, kuni tulid sügisel uued piirangud. Paljud ettevõtted pidid uksed ajutiselt sulgema, eriti Ida-Virumaal detsembris 2020 aastal, kus nakkusjuhtumite arv oli liiga kõrge ja selle piiramiseks kehtestati karmimad piirangud. Ameerika Ühendriigi toetusmeetmed olid väikeettevõtetele mitmed maksusoodustused, kapitaliinvesteeringute- ja palgakaitseprogrammid, mis pakkusid rahalist abi VKE-dele. Ettevõtjad võrdlesid Covid-19 pandeemiat Suur Depressiooniga (the Great Depression) 1930. aastal, mis oli pikim majanduslangus 20 sajandil. Lähtudes uuringu eesmärgist, tehti kohalikele omavalitsustele toetusmeetmete parendamiseks mõned ettepanekud, et toetusmeetme tingimustesse lisada ka töövõtulepinguga töötajad, arusaadavam süsteem toetuste jaoks, teise emakeelega ettevõtte juhtidele teha selgitavaid koolitusi ja maksesoodustus kriisi ajaks ettevõtetele. Tänu uuringule saab kohalik omavalitsus ülevaate Covid-19 toetussüsteemi puudustest ja ettepanekute põhjal neid parendada ning aidata valitsust uute toetusmeetmete välja töötamisel.


In the course of the thesis, the use of state and local government support measures to mitigate the economic losses of the Covid-19 pandemic in Ida-Virumaa in 2020-2022 was determined, conclusions and proposals for the use of support measures for the local government were made. The thesis consisted of three chapters. In the first chapter, an overview of the national and local government support measures used in the Republic of Estonia, the use of wage compensation and support to mitigate the economic losses of the Covid-19 pandemic was given. The second chapter described the methodology of the empirical study, the basis of sampling and the description of data collection. In the third chapter, the impact of the Covid-19 pandemic on companies in Ida-Virumaa in 2020-2022 was clarified and the effectiveness of support measures was analyzed and conclusions and proposals were made to the local government regarding the use of support measures. In a few weeks at the beginning of 2020, Covid-19 had turned everything upside down, the number of infection cases increased, so that the government decided to establish a state of emergency in order to get the pandemic under control. Bringing various restrictions, which made it difficult for many companies to work and pay taxes. Several companies were unable to pay wages, pay suppliers for goods and were waiting for help from the state. In order to mitigate the risk of unemployment in a special situation, the European Union offered temporary support, the European funding TERA, which enabled a member state to receive financial aid in the form of a loan, which Estonia used in 2021. To mitigate the impact of the crisis, several measures were implemented, the most important of which was unemployment insurance compensation and support. The application for the support measure could be submitted in seven different places as needed, the basic conditions were transparency, a well-thought-out plan, documented and sustainability, but everything did not go as expected. By the end of June, the unemployment rate was 7.9%, which was 1.7% higher than last year. In May, the state of emergency ended and the restrictions were lifted, life slowly resumed until the restrictions came again in the fall. Many businesses had to temporarily close their doors, especially in Ida-Virumaa in December 2020, where the number of infection cases was too high and stricter restrictions were imposed to limit it. Support measures in the United States were a number of tax breaks for small businesses, capital investment and wage protection programs that provided financial assistance to SMEs. Entrepreneurs compared the Covid-19 pandemic to the Great Depression in 1930, which was the longest recession of the 20th century. In the survey, the respondents' expectations regarding state subsidies to mitigate Covid-19 were satisfied with the subsidies, but there could have been more, especially in Ida-Virumaa. The main thing that is pointed out is that tax incentives could have been made for the time of crisis. Thanks to the study, the local government can get an overview of the shortcomings of the Covid-19 support system and improve them based on suggestions and help the government in developing new support measures.

Kirjeldus

Märksõnad

Majandus and ärijuhtimine, Muu

Viide