Militaarsõidukite MB Atego, MB Axor, MAN TGA pukseerimisrakise projekteerimine

Kuupäev

2023-05-08

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Lõputöö eesmärgiks oli projekteerida pukseerimisrakis militaarveokitele Mercedes-Benz Atego, Mercedes-Benz AXOR ja MAN TGA koostöös puksiir- ja päästeautoga DAF YBZ 3300. Rakis võimaldab vigastatud veokite pukseerimist ülestõstetud esisillaga, kui veoki rooli- või pidurisüsteem ei tööta korrektselt või esisild on vigastada saanud. Lõputöös kirjeldati üksikasjalikult militaarveokeid Mercedes-Benz Atego, Mercedes-Benz AXOR, MAN TGA ning puksiir- ja päästeautot DAF YBZ 3300. Eraldi keskenduti DAF YBZ 3300 pukseerimisseadmele ning toodi ette Saksamaal kasutatavaid variante veokite pukseerimiseks, mis Eestisse ei tulnud hanke raames. Tingimusteks määrati, et pukseerimisrakis pidi sobima kolmele erinevale veokile ning olema lihtsasti ühendatav nii puukseeritavate veokite kui ka puksiir- ja päästeauto külge. Rakisele seati nõue vastu pidada vähemalt 3-kordsele aeglustus- ja kiirendusjõu mõjule dünaamilise koormuse tõttu. Mille järgi projekteeriti pukseerimisrakis, mille kinnitused sobivad nii DAF YBZ 3300 kui ka Mercedes-Benz ATEGO, Mercedes-Benz AXOR ja MAN TGA veokitele. Kriitiliste kohtade tugevusarvutused kinnitasid, et pukseerimisrakis suudab vastu pidada nõutud jõududele. Kasutades valmistamiseks S450 margi terast jääb konstruktsiooni varuteguriks 3,5, mis on aktsepteeritav dünaamiliste koormuste puhul. Lõputöö käigus viidi läbi erinevad praktilised katsed, et kontrollida arvutuste tulemusi ja leida jõudude väärtused. Järgmiseks etapiks on välja tuua meetodid ja tehnoloogiad rakise tootmiseks ning üle vaadata tootmise kulud. Kuigi lõputöö eesmärk polnud keskenduda valmistamistehnoloogiale ega majanduslikule osale, on täidetud eesmärgid ning suvel 2023 jätkatakse esimese versiooni rakise valmistamisega.


The aim of the thesis was to design a towing rack for military trucks Mercedes-Benz Atego, Mercedes-Benz AXOR and MAN TGA in cooperation with a recovery vehicle DAF YBZ 3300. The rack allows towing of damaged trucks with the front axle raised when the steering or braking system of the truck is not working correctly or the front axle is damaged. The thesis described in detail the military trucks Mercedes-Benz Atego, Mercedes-Benz AXOR, MAN TGA and the recovery vehicle DAF YBZ 3300. A special focus was given to the towing equipment of the DAF YBZ 3300 and variants of towing adapters used in Germany, which did not come to Estonia as part of the procurement, were presented. The conditions were that the towing rack had to be suitable for three different trucks and that it had to be easy to connect to three towable trucks and recovery vehicle. The rack was required to withstand at least 3 times the deceleration and acceleration forces due to dynamic loading. Accordingly, a towing rack was designed with attachments suitable for DAF YBZ 3300 as well as Mercedes-Benz ATEGO, Mercedes-Benz AXOR and MAN TGA trucks. Strength calculations at critical points confirmed that the towing rack can withstand the required forces. Using S450 brand steel for the fabrication, the structure retains a safety factor of 3.5, which is acceptable for dynamic loads. In the course of the thesis, various practical tests were carried out to verify the results of the calculations and to find the force values. The next step is to identify methods and technologies for the production of the towing rack and to review the production costs. Although the aim of the thesis was not to focus on the manufacturing technology or the economic part, the objectives have been met and the manufacturing of the first version of the rack will continue in summer 2023.

Kirjeldus

Märksõnad

Transport::Autotehnika::Autode ehitus::Lisa- ja mugavusseadmed

Viide