Veoauto pealisehituse projekteerimine

Kuupäev

2023-05-08

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Lõputöös projekteeriti uus pealisehitus Veoautole Volvo F10 4X2, arvestades kehtivaid õigusakte ja autori eelistusi. Uue projekteerimine võeti käsile, kuna varasemalt kasutuses olnud pealisehitus oli hävinenud ja auto kasutamine võimatu.

Töö käigus koostati ülevaade erinevatest puksiirautodest ja neil kasutatavatest pealisehitustest. Valiti välja sobivaim lahendus, mida hakati alusauto, Volvo F10 4X2, eripärasid arvestades projekteerima. Autole paigaldatud kraana tõttu pidi uus disain võimaldama vedada nii sõidukeid kui ka ehitusmaterjale.

Projekteeritud pealisehitusele tehti tugevusanalüüsid, Autodesk Inventor tarkvara abil, mille käigus pealisehitust muudeti, kuni saavutati soovitud tulemus. Vastavalt leitud pingetele valiti sobilikud materjalid, mis tagaks piisava varuteguri erinevates olukordades. Töös leiti projekteeritud pealisehituse ligikaudne hind, mis sisaldab nii materjale kui ka vajaminevad teenuseid, et projekt reaalselt valmis ehitada. Kuna töö autoril on olemas töökoda, oskused ja tööriistad pealisehituse iseseisvaks valmistamiseks, on võimalik töö peaaegu täielikult iseseisvalt teostada.

Pealisehitus ise valmis ehitades, ostes teenusena sisse vaid hädavajalikud protseduurid, on võimalik projekt ellu viia ligikaudu kolm korda odavamalt kui kogu töö teenusena sisse osta. Üheks eelduseks, peale teenustööde vältimise, on nii suure rahalise säästu saavutamiseks taaskasutada vana vintsi või leida odavam alternatiiv.

Autori arvates on lõputöö eesmärk täidetud. Projekteeriti valmis pealisehitus, mis on vastav kõikidele autole kehtivatele õigusaktidele ja autori poolt seatud nõudmistele. Käesoleva lõputöö raames oli oluline leida projekteeritud pealisehituse ligikaudne maksumus - see võimaldab hinnata kulusid, millega tuleb pealisehituse valmistamisel arvestada.

Autori hinnangul on projekteeritud pealisehituse valmistamiseks leitud kulud põhjendatud ja mõistlikud, kui koostamis-, keevitus- ja värvitööd teostatakse ilma teenust sisse ostmata. Esimesel võimalusel on plaan varasemalt kasutuses olnud pealisehitus eemaldada ja alustada uue ehitamisega.


The goal for this thesis was to construct new flatbed type platform for the VOLVO F10 4X2 tow truck. The vehicle was in need of a new platform because the main parts of an old one were rusty and worn out. Truck itself is in good condition and passed its last MOT test without any issues discovered. Some parts of the old platform were reused due to their good condition.

The named truck and platform is mainly used for hauling vehicles. Truck is also equipped with a crane – platform has to be suitable for transporting construction materials too. New platform design should be simple and easy to assemble, because the author will most likely fabricate it in his own garage to keep the costs down.

An overview of different tow trucks and platform types has been given as well as common equipment and ways of use a tow truck has been described. The concept of new platform design was based on the given data. A list of tehnical requirements based on legal acts along with the truck release year was pointed out and followed throughout the engineering phase. The Author set his own requirements for the new platfrom and these above were also kept in mind.

Stress analysis was carried out with Autodesk Inventor software. The platform model was modified multiple times based of the results of the achieved stress analysis, until satisfactory outcome was achieved. Different safety factors were used, based on load’s type that are dynamic or static, which depends on the situation.

The list of materials was made for the purpose of calculating the new platfrom’s estimated cost. This helps the author to keep track of costs in regarding the decision, whether the platform will be fabricated or not.

Finally, the author decided that the new platfrom will be fabricated in the first possible opportunity, since the found costs were reasonable and the designed platfrom fulfills all the set requirements. The main conditions are that the old winch should be reused or exchanged for a cheaper one and the platfrom is being built mostly by the author himself in the purpose of keeping the costs minimal. Only a few unavoidable services will be bought in if and when necessary.

Kirjeldus

Märksõnad

Transport::Autotehnika::Mootorsõiduki konstrueerimise alused

Viide