Keskkonnahoiu olulisus ja mõju rahvusvaheliste postisaadetiste süsinikujalajäljele

Kuupäev

2024-01-05

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Kasvav rahvastiku arv ja suurenev piiriülene kaubavahetus loob väljakutseid kliimamuutustega võitlemise vastu. Käesolev lõputöö keskendus postisaadetiste keskkonnamõju uurimisele ning rahvusvaheliste postiteenuse tarbijate eelistuste ja hoiakute väljaselgitamisele. Tänasel päeval saadetakse Eestist paljudesse sihtkohadesse postisaadetisi kuuel päeval nädalas, kasutades peamiselt lennutransporti, tekitades seejuures suurel hulgal kasvuhoonegaase. Lõputöö eesmärgiks oli teada saada, kui oluline on tarbijate jaoks keskkonnasõbralikkus ning kas nad on valmis muutma oma eelistusi keskkonnasäästlikuma tarne nimel. Lõputöö käigus uuris töö autor AS Eesti Posti püüdlusi oma süsinikujalajälge vähendada ning keskendus eelkõige rahvusvahelise äri üksuse tegevusele. Lõputöö uurimisstrateegiaks valis töö autor kombineeritud juhtumiuurimuse. Andmete kogumiseks kasutas töö autor küsimustikku ja ettevõttesiseseid dokumente ja andmebaase. Saadud andmete analüüsimiseks kasutas töö autor nii kirjeldavat statistikat kui teostas korrelatsioonanalüüsi ja t-testi abil leidis, kas seosed olid statistiliselt olulised või mitte. Eesmärgi täitmiseks leidis töö püstitatud uurimisülesannetele järgmised vastused:

  1. Tarbijad huvituvad keskkonna teemadest aina rohkem ning eelistavad ettevõtteid, kes on pühendunud keskkonnasäästlikumate lahenduste leidmisele. Samuti on tarbijatele oluline, et jagataks ühiseid väärtusi ning et teenuse pakkujad panustaksid ka kohalikul tasandil rohelisema tuleviku loomisel. Tarbijate harjumusi on raske muuta ning uurimistöö tulemustest selgus, et pigem ollakse valmis tegema muutusi, mis ei ole seotud rahaliste väljaminekutega.
  2. AS Eesti Post tegeleb alates 2023. aastast väga aktiivselt ESG teemadega, sealhulgas kaardistati baasaasta kasvuhoonegaaside tulemused, mille käigus mõõtis ettevõtte oma operatsioonide süsiniku jalajälje suurust kõigis viies üksuses, kaasates sinna nii ettevõtte enda omandis olevad ning ka üüripinnad, et koostada põhjalik inventuur, mis oli sisendiks süsinikujalajälje hindamiseks. Samuti tuvastas töö autor, et rahvusvahelise postiteenuse transpordi korraldamisel võetakse aluseks ettevõttesiseselt kinnitatud dokumendist „Vedaja valiku ning valideerimise protsess rahvusevahelises transpordis“, mille eesmärgiks on anda ülevaade, milliseid tingimusi peavad vedaja täitma ning mis on valiku tegemise aluseks.
  3. Küsimustikuga kogutud andmete põhjal oli tarbijate poolt kõige populaarsemaks sihtkohaks Saksamaa, mille töö autor valis ka stsenaariumianalüüsiks. Analüüsi tulemusel selgus, et 30- päevase perioodi jooksul tekitati lennutransporti kasutades 26 892,84 kg CO2eq/t-km, mis oli 84,7% rohkem kui alternatiivse transpordilahendusega. Lõputöö autor viis tulemuste valideerimiseks läbi ekspertintervjuu logistikavaldkonna operatsioonide juhiga. Intervjuu toimus videokõne vahendusel ning keskendus tarbijate keskkonnaalastele hoiakutele ja harjumuste muutmisele. Ekspert kinnitas tarbijate suurenevat keskkonnateadlikkust Eestis, kuid rõhutas, et oluline on ka tarbijate rahulolu teenuse kiiruse ja mugavusega. Ta tõi esile, et tarbijad eeldavad keskkonnasõbralikkust teenusepakkujatelt, mitte endilt. Lisaks kinnitas ta küsimustiku tulemusi, kus madala väärtusega saadetiste puhul on oluline kohaletoimetamise hind, kuid keskkonnasäästlikkus ei ole prioriteetne. Kõrge väärtusega saadetiste puhul on olulisem saadetise terviklikkus kui hind. Ekspert toonitas keskkonnateadlikkuse tõusvat tähtsust tarbijate seas ning märkis, et kohalikul tasandil panustavad organisatsioonid suudavad suurema tõenäosusega hoida ja leida uusi tarbijaid. Lõputöö tulemused ja järeldused aitavad AS Eesti Postil paremini mõista tarbijate keskkonnateadlikkust ning eelistusi teenuse valikul. Töö autor tõi välja omapoolsed ettepanekud, mis võivad toetada ettevõtte otsustusprotsesse, eriti logistikas, turunduses ja müügis, pakkudes sisendit keskkonnaalaste otsuste tegemiseks. Töö tulemused on seega väärtuslikud ettevõtte strateegiliste keskkonnaalaste algatuste kavandamisel ja rakendamisel.

The greatest challenge in ensuring sustainability lies in addressing climate change and developing more environmentally friendly solutions. The Paris Climate Agreement, signed by 195 countries, forms a crucial plan to combat climate change towards a carbon-neutral world. The motivation behind this thesis is the fact that Estonia dispatches postal items to larger destinations six times a week, regardless of daily quantities, leading to widely varying weekly shipment volumes. This practice often underutilizes aircraft capacity, increasing the carbon footprint per item. Maximizing aircraft capacity or finding alternative eco-friendly delivery methods could reduce the carbon footprint per shipment. However, consumer preferences might not align with the company's environmental goals and sustainability objectives. The thesis aims to explore consumer attitudes toward environmental concerns, identify the factors considered important when selecting a service provider, and assess their willingness to change preferences for greener delivery options. The research will calculate the carbon footprint of shipments to a specific destination and compare it when using alternative transport solutions. The author chose AS Eesti Post as the subject of investigation. The company, as a responsible entity, has initiated measuring its carbon footprint across the organization. This aligns with its long-term business vision, aiming to set sustainability goals and devise action plans to achieve them. The International Business unit of AS Eesti Post focuses on global logistics for e-commerce packages and international letters, using third-party services. The thesis consists of four parts: theoretical, company overview, methodology, and empirical. The theoretical section reviews previous studies, global climate policies, sustainable development, carbon footprint measurement, and theoretical foundations of consumer behavior influencing product or service purchasing decisions. For data collection, the author utilized a questionnaire to understand consumer environmental attitudes and selection criteria when choosing services. For analyzing the data descriptive statistics, correlation analysis and an expert interview for validation was done. Accoring to the results of the research the author proposes the following suggestions: • Focus on marketing strategies promoting eco-friendly services, targeting a larger demographic of women. Highlighting the impact of environmentally friendly services on families, children, or future generations could attract more consumers to opt for sustainable solutions. Also, emphasize how eco-friendly choices contribute to community well-being and a better environmental future. • Conduct awareness campaigns explaining the advantages of eco-friendly choices and provide information about the environmental impact of products and services. Offer simple steps for consumers to make greener choices. • Revise the carrier selection process by reevaluating criteria importance in decision-making. Shift the focus from solely price consideration to Environmental, Social, and Governance (ESG) factors. When faced with similar-priced offers, prioritize carriers with more eco-friendly delivery options. • Pilot a road transport solution to Germany as an alternative to air transport. • Identify more destinations suitable for road transport and explore consolidation opportunities for finding the most cost-effective transportation solutions. The conclusions and recommendations in the final part provide insights valuable for AS Eesti Post to comprehend consumer environmental awareness and preferences in service selection. They serve as inputs for strategic environmental decision-making in various domains, such as logistics, marketing, and sales, aiding the company's environmental initiatives.

Kirjeldus

Märksõnad

Transport::Kaubavedu, Keskkonnatehnoloogia::Keskkonnakaitse::Keskkonnamõjude hindamine

Viide