Libedusetõrje kasutatavate kloriidide optimeerimise võimalused

Kuupäev

2024-05-11

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Käesoleva lõputöö eesmärgiks on kirjeldada ja analüüsida libedusetõrjeks kasutavate kloriidide optimeerimise võimalusi. Käesolevas töös käsitleme libedusetõrje kloriidide omaduste analüüsimist, pakkudes ülevaadet nende efektiivsusest, keskkonnamõjust ja praktikalisest rakendatavusest. Sellest tulenevalt võimalus teha tööd efektiivsemalt ja säästlikumalt. Eesti riigiteedel kõik hooldusega tegelevad ettevõtted kasutavad naatriumkloriidi libedusetõrjeks, kuna see on hinna ja omadusete poolest parim valik. Libedusetõrjes kasutatav naatriumkloriid on üpris sarnase koostise ja toimimisega sõltumata päritolust. Hooldehanked toimuvad vähemapakkumiste alusel, mistõttu ettevõtted eelistavad odavamaid lahendusi. Keskkonna mõjusid arvestades on tähtis, et kasutatakse võimalikult väikest soola kogust, kui ei tohi ära unusta kehtivaid nõudeid ja liiklusohutust. Kloriidid vajavad toimima hakkamiseks liiklussagedust. Sobiva temperatuuri korral ja vastava tehnika korral on võimalik suurendada soolalahuse kogust ja hoida kokku puistena kuiva soola. Madalamate temperatuuride korral tuleks võtta plaani katsetada kaltsiumkloriidi soolalahust. Uurimistöös selgus, et kogu arengu ja innovatsiooni juures on oluline roll ka inimfaktoril. Alati ei pruugi olla otsused õiged ja vajavad parandamist, kui kaamerate ja anduridega ei suuda katta kõiki teid. Seega oluliseks osaks libedusetõrjes jääb patrullsõidud. Vajaliku puistekoguse määramise jaoks vaja kogemust või siis korralikult salvestatud andmeid. Libedusetõrje tõhustamise peamised suunad on tehnoloogia, kvaliteetsed materjalid ja tehnika ning nende regulaarne hooldamine ja jälgimine. Kõiki neid suundasid tuleb edasi arendada, kuna need suudavad tõhustada libedusetõrjet, mis omakorda tähenda ohutumat ja mugavamat liiklemist riigiteedel. Uute tehnoloogiate ja tehnik kasutuselevõtt võib nõuda suuremaid investeeringuid. Kokkuvõttes pakub uurimus olulist panust libedusetõrje valdkonnas, andes praktilisi soovitusi ja lähenemisviise kloriidide optimeerimiseks talvistes teeoludes. Töö tulemused võimaldavad paremat arusaamist libedusetõrje meetoditest ning aitavad kaasa liiklusohutusele. Libedusetõrje kloriidide optimeerimise uurimine on oluline samm libedusetõrje meetodite edasiarendamisel ja keskkonnamõju vähendamisel. Jätkuvad uuringud ja arengud selles valdkonnas võivad aidata kaasa ohutumate ja säästlikumate talviste teeolude loomisele ning ühiskonna toimimise parandamisele talvistel kuudel. Uurimis annab väärtusliku ülevaate kloriidide kasutamise võimalustest ja nende mõjust keskkonnale, mis omakorda võib juhtida täiendavate uurimiste ja lahenduste leidmiseni libedusetõrje valdkonnas.


The aim of this thesis is to describe and analyze the possibilities of optimising use of chlorides in cleaning roads from ice. In this thesis, the author discusses the analysis of the properties of chlorides used for removing ice from roads, providing an overview of their effectiveness, environmental impact and practical applicability. This will create possibilities to work more efficiently and cost-effectively. On Estonian state roads, all road maintenance companies use sodium chloride against icy conditions, as it is the best option in terms of price and characteristics. Sodium chloride used in cleaning roads from snow and ice is quite similar in composition and function, regardless of its origin. Road maintenance procurements are awarded to the lowest bidder, which is why tenderers prefer cheaper solutions. Considering its environmental impact, it is important to use as little salt as possible, while not forgetting requirements in force and road safety. Chlorides need traffic flow to function. With the appropriate temperature and the appropriate equipment, it is possible to increase the amount of saline solution and save dry bulk salt. In case of lower temperatures, it would be feasible to test the use of saline solution calcium chloride. The research conducted for this thesis showed that also the human factor plays an important role in all development and innovation. Decisions may not always be right and need to be more efficient if cameras and sensors do not cover all roads. This means that so-called patrol trips will remain an important part of snow and ice removal from roads. Experience or properly recorded data is required to determine the required bulk volume. The main directions for improving the effectiveness in clearing snow and ice are technology, high-quality materials and methods, as well as regular maintenance and monitoring. All these activities need to be developed further, as they can enhance the effect of removal of snow and ice, which in turn means safer and more comfortable traffic on state roads. The introduction of new technologies may require greater investment. In conclusion, the study makes an important contribution to the area of removal of ice and snow from roads by providing practical recommendations and approaches for optimising use of chlorides in winter road conditions. The results of the study provide a better understanding of methods in ensuring optimum driving conditions in wintertime and contribute to road safety. Studying the optimization of chlorides used in removing snow and ice from roads is an important step in the further development and in reducing its environmental impact. Continued research and development in this area can help to create safer and more sustainable winter road conditions and improve the functioning of the country during winter months. The study provides a valuable overview of the possibilities of using chlorides and their impact on the environment, which in turn can lead to further studies and solutions in this field.

Kirjeldus

Märksõnad

Ehitus::Teedeehitus::Teede ehitamine::Teede hooldus ja korrashoid

Viide