E-poe elux.ee kasutatavuse hindamine
Kuupäev
Autorid
Väljaande pealkiri
Väljaande ISSN
Köite pealkiri
Kirjastaja
Kokkuvõte
Ettevõtluskeskkond e-kaubanduses on muutunud üha konkurentsitihedamaks. Veebikasutajad eelistavad intuitiivseid kasutajaliideseid ning ebamugav veebilehe kasutuskogemus võib põhjustada külastajate lahkumise, mis väljendub otseselt saamata jäänud müügitulus. E-poe disainimisel on kriitilise tähtsusega tagada, et see vastaks erinevate kasutajate ootustele ja vajadusele, seetõttu on e-poe loomisel ja arendamisel oluline rakendada kasutajakeskse disaini metoodikat ja põhimõtteid. Lõputöö on koostatud teemal „E-poe elux.ee kasutatavuse hindamine“. Lõputöö eesmärk oli viia läbi e-poe elux.ee kasutatavuse hindamine, et välja selgitada peamised probleemid ning nendest lähtuvalt töötada välja ettepanekud e-poe kasutatavuse parandamiseks. Lõputöö esimese ülesande täitmiseks selgitati kasutajakogemuse ning kasutatavuse erinevaid käsitlusi ja peamiseid dimensioone ning kasutajakeskse disaini kontseptsioonist lähtuva kasutajaliidese disainimise põhimõtteid. E-poe kasutatavuse hindamisviisi väljaselgitamiseks anti ülevaate peamistest uuringumeetoditest toimiva e-poe hindamiseks. Teoreetilistele allikate analüüsile tuginedes leidis autor, et sobivaim metoodika antud e-poe kasutatavuse uuringu läbiviimiseks on modereeritud kasutajate testimine kombineerituna intervjuuga. Kasutatavuse testimisega on võimalik välja selgitada suurimad probleemid, mis e-poe kasutamise käigus ilmnevad ning intervjuudega saab koguda täpsustavat infot üleskerkinud probleemide ning kasutajate arvamust e-poe kohta. Teoreetilistele alustele tuginedes koostas autor kasutatavuse uuringu andmete kogumiseks testimisülesanded tavapärasemate e-poe tegevustega, intervjuuküsimused ning vaatlustabeli. Tüüpiliste e-poe kasutajate väljaselgitamiseks, mille alusel moodustada uuringu valim, koostas autor e-poe kasutajapersoonad. Valimisse kaasati 5 osalejat, kes tegelevad e-ostlemisega ning sarnanevad persoonades väljatoodud isikutele, mugavusvalimiga. Uuringu põhjal saab järeldada, et e-pood on erinevate kasutajate jaoks üldiselt lihtsasti kasutatav ning e-poe kasutamisega ollakse rahul. Siiski ilmnesid mitmed takistused, mis mõjutavad e-poe tulemuslikku ja tõhusat kasutamist ning vajavad kasutajaliidese disaini optimeerimist. Suurimad probleemid tuvastati uuringuga eelkõige interaktsioonidisainis, millel on oluline roll kasutajate eksimuste ennetamisel ja neist taastumisel. Uuringu põhjal tegi autor ettevõtte juhtkonnale ettepanekud kasutajaliidese disaini parandamiseks. Autori poolt tehtud ettepanekute alusel saab ettevõte viia läbi e-poe disainiparandused ning hinnata sama metoodika alusel autori poolt loodud testülesandeid ja kasutajapersoonasid rakendades muudatuste mõju e-poe kasutatavusele. Tulemuste võrdluse alusena saab kasutada antud uuringuga kogutud e-poe tulemuslikkuse, tõhususe ja kasutajate rahulolu hinnanguid. E-poe kasutatavuse hindamine on autori hinnangul vajalik, kuna see võimaldab ettevõtetel paremini mõista oma klientide vajadusi ning pakkuda seeläbi hea kasutatavusega e-poodi, mis panustab kasutajakogemuse kaudu üldisesse kliendikogemusse, aidates ettevõttel tugevdada oma positsiooni konkurentsitihedal e-kaubanduse turul. Kuigi kasutatavuse uurimine eeldab ajalisi ja rahalisi ressursse, seisneb selle peamine kasu selles, et võimaldab langetada faktipõhiseid disainiotsuseid ning suunata arendustegevust vastavalt tegelikele kasutajate vajadustele. Autori hinnangul said kõik lõputöös seatud eesmärgid täidetud. E-poe peamised kasutatavuse probleemid said välja selgitatud ning ettepanekud nende lahendamiseks esitatud.
The title of the thesis is „Usability evaluation of e-shop elux.ee“. The aim of the thesis was to conduct a usability assessment of the e-shop elux.ee in order to identify the main problems and develop proposals for improving the usability of the new design of the e-shop. This study will lay the foundation for introducing user-centered methods into the company's development processes and for conducting further usability and user experience studies. The business environment in e-commerce has become increasingly competitive. Customer loyalty is not increased by delighting them, but by reducing the effort or work they have to do to solve their problem (Dixon, Freeman, & Toman, 2010). Web users do not want to spend their time on a complex user interface, and an unusable website forces the buyer to leave the page, which directly results in lost sales. It is important that the e-shop is easy and efficient for different users to use. In order to find out whether the e-shop meets the expectations and needs of users and allows them a smooth shopping experience, the principles of user-centered design should be applied. To complete the first task of the thesis, the different approaches and main dimensions of user experience and usability were explained, as well as the principles of user interface design based on the concept of user-centered design. To identify the method of assessing the usability of an e-shop, an overview of the main research methods for evaluating a functioning e-shop was given. Based on the analysis of theoretical sources, the author found that the most suitable methodology for conducting a usability study of this e-shop is moderated user testing combined with an interview. Usability testing makes it possible to identify the biggest problems that arise during the use of the e-shop, and interviews can be used to collect more detailed information about the problems that have arisen and the users' opinions about the e-shop. Based on the theoretical foundations, the author prepared testing tasks with the most common e-shop activities, interview questions, and an observation table to collect data for the usability study. To identify typical e-shop users, on the basis of which to form the study sample, the author created e-shop user personas. The sample included 5 participants who engage in e-shopping and are similar to the individuals identified in the personas, a convenience sample. Based on the study, it can be concluded that the e-shop is generally easy to use for different users and that people are satisfied with using the e-shop. However, several obstacles emerged that affect the effective and efficient use of the e-shop and require optimization of the user interface design. The study identified the biggest problems primarily in interaction design, which plays an important role in preventing and helping users recovering from errors. Based on the study, the author made proposals to the company's management to improve the user interface design. Based on the proposals made by the author, the company can carry out e-shop design improvements and evaluate the impact of the changes on the usability of the e-shop by applying the test tasks and user personas created by the author based on the same methodology. The evaluations of the e-shop's performance, efficiency and user satisfaction collected in this study can be used as a basis for comparing the results. The author believes that evaluating the usability of an e-shop is necessary because it allows companies to better understand their customers' needs and thereby provide an e-shop with good usability, which contributes to the overall customer experience through user experience, helping the company strengthen its position in the competitive e-commerce market. Although usability research requires time and financial resources, its main benefit is that it allows for fact-based design decisions and develop systems according to the actual needs of users. In the author's opinion, all the objectives set in the thesis were met. The main usability problems of the e-shop were identified and proposals for their solution were presented.