G4S töörõivaste parendus

Kuupäev

2014

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Käesoleva lõputöö tulemusena on ettevõttes A La Carte Uniforms OÜ praktikantidena töötades lõpule viidud G4S töörõivaste parendusprojekt. Töö käigus on parendatud nelja tööriiet, milleks on sularahavest, konvoijakk, konvoipüksid ja tehnikute tunked. Sularahavesti ja konvoijaki juures ilmnenud probleemid on sarnased, seega on nende toodete konstruktsioonides läbi viidud parendused ühesugused, väljaarvatud vesti lühendatud ja süvendatud käeaugukaar. Mõlema toote üldpikkus on muudetud ühesuguseks. Nii jaki kui ka vesti olulisemad valupunktid on liiga pikk õlajoon ja väike kaelakaar. Seetõttu näevad hetkel kasutuses olevad rõivad meeste seljas välja liiga suured ja kohmakad ning kinninööbitud krae jätab poova mulje. Konvoijaki küljejoon on tehtud sirgeks nii nagu see on vestil, et tagada kena istuvus. Kuna sularahavesti ja konvoijaki kehaosad on tehtud võimalikult ühesugusteks, siis on konstrueeritud uus krae, mis sobib nii vestile kui ka jakile. Erinevalt endisest konstruktsioonist, on aluskrae väiksem kui pealiskrae, mis aitab kaasa paremale istuvusele. Uus konstruktsioon on tehtud ka konvoijaki varrukatele. Kõigist neljast tootest kõige vähem parendustööd nõuavad konvoipüksid, millele on tehtud kolm muudatust. Pükste värvli kummikanal on muudetud pikemaks, et see ulatuks esiosa vöötripist kuni küljetripini. See muudatus aitab kaasa tingimusele, et toode peaks sobima selga ka suurema vööümbermõõduga figuurile. Põlvetugevduste asukoht on viidud kõrgemale, sest liikudes, istudes ja kükitades peab tugevdus asuma kandja põlvenukkide peal. Toote üldpikkust on lühendatud. Kõige enam parendustööd nõuavad tehnikute tunked, milles on läbi viidud kolmteist muudatust. Kõige olulisem valupunkt tunkede juures on nende liiga väike liikumisvabadus kandjale. Toote pihaosa on liiga pikk, istmikukaar on liiga madalal ning puusa- ja reiepiirkonnas on toode liibuv. Seega vajuvad tehnikute tunked puusapiirkonnas kandja seljas liiga madalale ning istuda või kükitada ei ole võimalik. Parendatud toote konstruktsiooni tulemusena on uued tunked piisavalt avarad, rõiva pihaosa on lühem ning istmikukaar on nihutatud kõrgemale. Uuendatud tootel on õlaõmbluses volt, mis annab võimaluse toote pikkust muuta vastavalt erinevate kandjate kasvudele. Olulise muudatusena võib välja tuua kummipaela lühendamise vöökummikanalis, et toode hoiaks kandjal vastu selga ning tagaks hea liikumismugavuse. Praegu kasutuses oleva toote vöökummikanal ei täida hetkel mingit eesmärki. Lisaks on selgunud, et vöökummikanal on vajalik vaid toote seljaosas, seega on uuendatud toote esiosa vööjoon ilma kummikanalita. Hea ülevaate lõigete erinevusest saab töös kajastatud muudatuste loeteludest ja konstruktsioonijoonistelt, kus on võrreldud endiseid lõikeid uutega. Parendustöö tulemusena on sularahavesti, konvoijaki, konvoipükste ja tehnikute tunkede õmblussõlmedest välja valitud kõige olulisemad ja keerulisemad ning nendest ka läbilõikejoonised tehtud. Kõikide toodete õmblustehnoloogia on jäetud samasuguseks nagu endistel toodetel, sest selline oli ettevõttepoolne tingimus projekti läbiviimiseks. Lõputöö tulemusena on programmis Modaris valminud kõikide toodete lekaalid ning koostatud ka paljundusskeem. Vastavalt ettevõtte soovile on toodete suurused viidud täheskaalasse. Kuna soovikohaselt on vaja suurusteskaalat vähendada, siis on uued tooted skaalas S kuni XXL. Suuruste paikapanemisel on kasutatud Passeli meeste figuurimõõtude tabelit, milles kajastatavad suurusnumbrid 44 kuni 62 on pandud vastavusse uue skaalaga S kuni XXL. Lekaalide tehnilisel paljundamisel on aluseks võetud kehatüüp C-normaalne ning pikkusrühm 176±3. Toodetele paljundusskeemi koostades on võimalikult palju arvestatud ettevõtte poolt seatud tingimusi, et rõivaste üldilme, taskute suurused ja asukohad ei tohi muutuda. Küll aga on tehtud vajalikud erandid taskute suurustes kõige väiksema ja kõige suurema tootesuuruse puhul. Sellega on tagatud toote hea välisilme ning valmisõmblemise mugavus. Paljundusskeem on valminud toetudes paljunduse analüüsi tabelile. Iga toote suurustesse paljundust on lõputöös näidatud paljundusjoonistel, millel on märgitud punktide liikumised nii x- kui ka y-telje suunas. Parendustöö tulemusena saab välja tuua mitmeid ettepanekuid edasisteks parendusteks, mida võiks tulevikus läbi viia G4S töörõivaste puhul. Näiteks sularahavesti ja kovoijaki taskute klappide kinnitused võiksid olla takjapaelaga mitte nööpidega. See tagaks töörõiva kandjale kiirema ja mugavama ligipääsu taskutesse. Nii vesti kui ka jaki esikinnise nööpaugud võiksid olla vertikaalse või diagonaalse, mitte horisontaalse suunaga, et oleks toodet mugavam eest kinni panna. Konvoipükste taskute ning tehnikute tunkede reie- ja tagatasku klapid võiks kõigepealt kinnitada õmblusega ning siis pealt kapinguga, mitte lihtsalt õmblusvaru tagasi keerata ning kinnitada pealt kahe paralleelse kapinguga. Konvoipükste värvel võiks olla murdejoonega. Nii konvoipükste kui ka tehnikute tunkede alläärte palistused võiks olla laiemad, et vajadusel saaks ka säärepikkust muuta. Vajalikuks võib see osutuda näiteks väga pikka kasvu meesterahva puhul. Käesoleva lõputöö tulemusena valminud sularahavesti, konvoijaki, konvoipükste ja tehnikute tunkede näidistooted on endistest parema istuvuse ja kandmismugavusega, küll aga on edasiseks arendustööks piisavalt väljavaateid.


The G4S workwear improvement project has been proceeded in collaboration with the company A La Carte Uniforms OÜ. Working as interns at A La Carte Uniforms, this thesis has been a pair work. The company is dedicated to provide its customers high-quality workwear. One of their clients is AS G4S Eesti which specialises in providing security services. There are several fit and wearing comfort problems in the workwear used at the present. This is why A La Carte Uniforms would like to proceed a product development project to improve the fit and comfort of G4S workwear. Considering the time limit and suitable working load four products were given to start the improvement of G4S workwear. These four items are: cash vest, convoy jacket, convoy trousers and overalls for technicians. The main goal for this project is to improve the clothing constructions, but not the overall appearance of these four workwear items. Also the size range needs to be changed from numbers into alphabet. To reach the goal several steps have been made. Firstly, the fittings have been made with the workwear used at the present to find out the main fit and wearing comfort problems. All models were males who usually wear size 52-54 which stands for bust measurement 104-108 cm. All common fit problems were marked down and discussed with A La Carte Uniforms to get their feedback from the products and to find out which parts they would like to change. Secondly, all the measurements between the garments and the clothing constructions were controlled. After all the research and problem detective part the next step was to fix the problems. All the changes were made on paper patterns. After the first corrections first mock-ups were made for cash vest, convoy jacket and overalls which needed the most changes. New corrections in constructions were done and also the second mock-ups. After the second mock-ups the work continued with improved constructions. The patterns were digitalized into Lectra program Modaris and were fixed by standards. The improvement of the convoy trousers has been carried out only digitally. All new patterns were printed and example products were sewn. The grading was added to the patterns to get the new size range from S to XXL. Now the vest and jacket construction’s only difference is the armhole. The new collar is longer and the different patterns for upper and lower collar make the collar fall better. The new sleeve pattern for the jacket is smaller in every way: shorter and tighter. The smallest amount of changes have been made for convoy trousers by changing the length of the elastic part of the waistline, moving the knee protection higher and shortening the trouser’s length. The most amount of changes have been made with overalls. The main problem with this product was the non-existent movement freedom. The upper part of the overalls is too long, the inner thigh seam starts too low and the trousers are too tight in waist and hip area. This is also the reason why overalls fall downwards and this makes it quite impossible for the wearer to move and sit. The improved product is wider, the upper part is shorter and the inner thigh seam has been moved upwards. The dart has been made into the shoulder seam to give the opportunity to change the length of the upper part of the overalls. An important change has been made by shortening the elastic rubber band and repositioning it to the back part of the overalls. A good overview of the difference between improved and previous constructions is shown in the pattern drafts. There were certain requirements for not changing the overall appearance and only the clothing constructions. There could be some changes made to the sewing technology and design that could not be proceeded because of the requirements. For example the pocket flap’s closure system of the cash vest and convoy jacket could be with hook and loop fastener instead of buttons. The button holes of the front closure could be directed vertically or diagonally not horizontally. The pocket flaps of the convoy trousers and overalls could be first sewn onto the products and then overstitched. The convoy trouser’s waistband could be folded not sewn from two parts. The hem of the convoy trousers and overalls could be wider to change the overall length if necessary. All the products have been improved by their fit and wearing comfort in comparison with previous products. As mentioned above, there could be made some additional improvements in the future.

Kirjeldus

Märksõnad

Viide