Starship Technologies OÜ robotitehnikute koolitusvajadus

Kuupäev

2020

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Starship Technologies OÜ eesmärk on pakkuda kontaktivaba energiasäästlikku kullerteenust USAs, Inglismaal ning Saksamaal. Ettevõtte ärimudel on mitmetahuline ning samal ajal arendatakse ettevõttes äppe, sisemisi tööriistasid ning protsesse, mis muudaksid teenuse kvaliteetsemaks ning efektiivsemaks. Lisaks süsteemiarendustele tegeletakse ka robotite tootmisega ning arendamisega. COVID -19 mõjutas ettevõtte arengut ning finantsilist seisu. Ülikoolilinnakud, mis oli enne COVID-19 pandeemiat ettevõtte põhiline ärisuund, suleti 2020. aasta II kvartali alguses ning äkiline põhituru langemine sundis ka ettevõttel pidurdama oma laienemist ning sulgema osasid teenusalasid. Uue olukorraga adapteerumiseks muutis ettevõtte oma strateegiat, mis tõi kaasa ka palju ebastabiilsust ning rahulolematust. Robotitehniku ülesanne on parandada ning teha tehnilisi uuendusi robotitele. Osakonna suurimad väljakutsed on töö tegemine efektiivselt ning iseseisvalt. Roboti tarkvara ning riistvara pidev arendamine tekitab olukorra, kus vastavate juhendite loomine ning uuendamine on väljakutse. Suur osa probleemist on robotitehnikute informeerimine ning pidev koolitamine. Starship Technologies OÜl ei ole ühtselt koolitussüsteemi ega platvorm, millest robotitehnikute meeskond saaks eeskuju võtta. Meeskonnal on ainult töötaja baaskoolitus, millel võib eristada kahte versiooni. Versioon 1 koolituskava oligi üles ehitatud printsiibil „tehnikult-tehnikule“, kus struktureeritud kava ei olnud. Kui ettevõtte 2019 II pooles avas uusi teenusalasid, tähendas see ka mitme inimese kaasamist lühikese aja jooksul. Koolitussüsteem 1 ei olnud enam mõistlik kasutada, sest inimressurssi, kes personaalselt nõustab ja abistab ei jätkunud. Loodi rohkem struktureeritud koolituskava 2, millel on kindlad koolitajad ning struktuur. Puudujäägiks on töötajatele kohati pinnapealse info andmine ning töötajate oskuste ning teadmiste valideerimist ei toimu. Antud lõputöö eesmärgiks oli robotitehnikute koolitusvajaduse määratlemine, võttes arvesse tehnikute subjektiivset hinnangut ning ettevõtte ootuseid. Antud lõputöö käigus viidi läbi küsitlus, mis koosnes roboti komponentide tundmise hindamisest ning uuringus osalejad hindasid oma teadmisi ning oskusi kolme väite raamis: „ Ma tean kuidas komponent X töötab“; „Ma oskan tõrkeotsingut teha komponent X’le“ ning „ Ma oskan vahetada komponenti X“. Need kolm eelmainitud küsimust on peamised ootused ja töökohustused robotitehnikute ametis. Selleks, et tehnikud saaksid oma igapäevaste töökohustustega hakkama efektiivselt, peaksid töötajad vastama ettevõtte ootustele. Uurimusest tuli välja, et robotitehnikute nõrgimad teadmised ning oskused on sensorites, embedded ehk sardsüsteemides, juhtimiskeskuse ning uue ala avamise tööriistade plokkides. Lisaks töötajad, kelle töökogemus on üle aasta, hindavad oma teadmisi ning oskusi kõrgemalt. Meeskonna teadmiste ühtlustamiseks ning pädevuste hoidmiseks peaks ettevõtte arendama koolitussüsteemi, mis oleks paindlik uute inimeste koolitamisel ning võtaks arvesse ettevõtte ning töötajate vajadusi. Töötajate motivatsiooni ning kompetentsi hoidmiseks on pidev koolitamine hädavajalik ja ettevõtte konkurentsivõimeline kriitline.


Thesis title in English is Training needs of Starship Technologies OÜ robot technicians. The subject of the thesis is the skills and knowledge of Starship Technologies maintenance team, regarding the Starship delivery robot. The goal is to determine the training needs, based on the subjective opinion of the technicians themselves about their knowledge and skills of the robot systems and components, compared to expectations from the company. The systems and components have been grouped into blocks based on function. The results of the thesis can be used by the company for creating a new training plan. The main job of a robot technician is to repair and upgrade the robots. The main challenges of the maintenance team are to operate efficiently and independently. The hardware and software of the robot are in constant development, creating an environment where creation of up to date maintenance manuals is difficult and training the geographically distributed team challenging. Starship Technologies does not have a unified training system or platform which could be used as a foundation for developing a system for the maintenance team. The team currently only has a general new technician training guide of which 2 versions have existed. The first version was based on a technician to technician practical training and became unsustainable after the company rapidly started opening new service areas, requiring many new employees to be trained in parallel around the globe. The second version was created with a more structured approach and with dedicated personnel carrying out parts of the training. Unfortunately, this has generalized the training too much and the results of the training are not immediately validated. A questionnaire was carried out as part of the thesis, mapping the subjective knowledge and skills of the technicians, grouped by major robot components. The technicians answered questions: “I know how component X works”; “I know how to troubleshoot component X”; “I know how to change component X”. Troubleshooting and changing the components are the main activities that technicians regularly have to perform. The questionnaire revealed that the technicians have the lowest skills with sensors, embedded systems, command centre components and the new service area kit.

Kirjeldus

Märksõnad

Viide