Lõputööd (AT)
Kollektsiooni püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Lõputööd (AT) Autor "Annask, Raiko" järgi
Näitamisel1 - 17 17-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs 2022 Baja SAE bagi toruraam(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2022-05-09) Merivee, Rasmus; Annask, RaikoLõputöö eesmärgiks oli valmis mudeldada Baja SAE bagi toruraam, mis vastab täielikult Baja SAE poolt sätestatud võistlussarja nõuetele ja mida on võimalik jagada kutse- ja/või kõrgkoolidega.Nimetus Piiratud juurdepääs Autoelamu projekteerimine ja ehitamine Volkswagen Caravelle baasil(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Punger, Rasmus; Annask, RaikoLõputöö eesmärgiks oli projekteerida ja ehitada autoelamu, eesmärgiga alustada selliseid ümberehitusi tegev firma. Lõputöö abil taheti teada saada sellega kaasnevad kulud ja töö maht. Olles sõiduki valmis saanud, jäädi tulemusega igati rahule ja ka kulud olid mõistlikud. Kuna enne töö lõppu ei suudetud autot 100% valmis saada ja Maanteeametis ette näidata, pole olnud võimalik seda ka müüki panna. Kuid tänu odavale lõpphinnale võib arvata, et kasumi teenimine ei ole keeruline. Viimistlemistööde lõppedes näidatakase auto Maanteeametis ette ja kui ümberehitus on passi märgitud, pannakse see müüki. Kui huvi on suur ja müük toimub kiirelt, alustatakse ümberehitustega tegelev firma. Vastasel juhul jääb sõiduk endale enda kasutusse. Töö käigus valmisid mitmed joonised ja mudelid, tänu millele on tulevikus sarnaste ehituste tegemine kindlasti lihtsam. Isegi, kui tegu on teist marki kaubikuga, siis antud töö põhjal on ümberehituse tegemine kindlasti lihtsam, kui ilma selleta. Kui erinevad detailsed joonised tuleb teha uued, siis näiteks elektrisüsteem suures osasa ei erine. Samuti saadi palju teadmisi ja praktilisi kogemusi nii elektritööde kui ehituse vallas. Kõige rohkem üllatusi tekkis seoses elektritöödega, peamiselt tänu sellele, et erinevaid kaableid on palju ja neile kõigile tuleb klemmid või ühendused otsa panna. See võttis oodatust kauem aega, kuid oli huvitav protsess. Järgnevate projektide juures võiks võtta ehituseks veidi pikema aja, et poleks vajadust kiirustada. Mitmed tekkinud vead mida tuli parandada tulenesid just sellest. Kindlasti oleks võinud välja võtta ka kogu sisustuse, antud projekti puhul jäeti polstrid alles, kuna arvati, et need aitavad mürasummutusega ja hoiavad ehitusel aega kokku. Ilmsiks tuli aga, et see tekitas pigem tööd juurde ja lihtsam oleks olnud nö. tühjalt lehelt alustada. Ka põranda materjal võiks olla lõigatud ühest tükist ja kinnitatud paremini. Hetkel see mingil määral loksub, kui astuda ühelt tükilt teisele, kuid võimaluse korral see parandatakse enne Maanteametisse minekut ja auto kasutusele võttu. Müümise mõttes tuleks kindlasti kasuks ka mõne uuema ja väiksema läbisõiduga sõiduki valimine, kuid see tõstab ka koheselt kulusid, kuna uuemad kaubikud on kallimad. Lõputöö eesmärk sai suuremalt jaolt täidetud, valminud elamu on kvaliteetne ja töökorras. Elektrisüsteem on tulevikukindel ja lihtsate laienemisvõimalustega. Ainus eesmärk mis jäi täitmata on ümberehituse märke auto tehnilisse passi saamine, mis seisab viimaste viimistlustööde taga. Küll aga on töö kvaliteet piisav, et suuremaid tõrkeid tekkida ei tohiks.Nimetus Piiratud juurdepääs Baja Sae bagi veermiku lahenduse analüüs(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2022-05-12) Kaldmäe, Tauri; Annask, RaikoBaja Sae bagi on sõiduk, mis võimaldab liigelda erineva maastiku peal kartmata kinnijäämis ohtu.. Bagisid on ehitatud juba pikka aega ning projekteerijatel on tekkinud üldine arusaam, kuidas masina kinemaatika peaks töötama, et nendele teeoludele masin vastu peaks. Lõputöö esimeses osas antakse ülevaade Tallinna tehnikakõrgkooli AT2018 kursuse üliõpilaste poolt ehitatud Baja Sae üldistele reeglitele vastav sõiduki kinemaatikast ning analüüsitakse mida tehti bagi projekteerimisel hästi ning mis parameetrid vajaksid parendust. Lõputöös analüüsitakse vedrustuse esitelje ja tagatelje kinemaatikat ning roolisüsteemi geomeetriat. Lõputöö autor leidis, et projekteeritud ja valmistatud vedrustus oli toimiv, kuid vajas edasi arendamist, et Bagi oleks võimeline paremini teeolusid ületama. Peamine puudus bagil oli suur sõiduki alajuhitavus tagasillal asuva mootori tõttu. Antud konfiguratsioonis oli esisild liiga kerge ning projekteeritud roolisüsteemi geomeetria ei aidanud sõiduki suuna juhtimisele kaasa. Töö käigus võeti vedrustuse kinemaatika analüüsimiseks kasutusele arvutiprogramm Susprog3d, kuhu sisestati algupärast ehitatud Bagi mõõtmed ning teised parameetrid. Arvutiprogramm on suuteline välja arvutama peamised parameetrid, mille ümber sõiduki vedrustus liigub ning antud parameetrid võeti analüüsi aluseks. Diplomitöö teises osas võeti kokku eelnevalt analüüsitud parameetrid ning tehti korrektsioone veermiku kinemaatika optimeerimiseks. Samuti arvutiprogrammi Susprog3d abil analüüsiti programmi välja arvutatud parameetreid. Kõiki optimaalseid vedrustuse nurki, mis olid eesmärgiks seatud, ei suudetud saavutada. Lõputöös tehtud vedrustuse kinemaatika uus lahendus on tehtud analüüside põhjal ning ei ole praktikas kasutusele võetud. Saamaks parimat vedrustuse tulemust tuleks antud parenduste pakkumised kasutusele võtta uue bagi ehitamisel ning katsetada, kas uue kinemaatika pakkumised on antud sõidukile sobilikud ning parandavad sõiduki juhitavust.Nimetus Piiratud juurdepääs Elektri mootorratta jahutussüsteemi ja akukastide projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Sillandi, Martin; Annask, RaikoKirjeldatud lõputöö ülesandeks oli projekteerida Yamaha R6 mootorratta raamile akukastid ning akukastide tugiraamistik. 96 akuelementi tuli kinnitada mootorratta raami külge nii, et kinnitusraam peaks vastu rajal esinevatele jõududele ning et samas säiliks juhitavus. Töö käigus arendati mitu versiooni akukastidest ja raamistikust ning valiti sobiv versioon, mis toetas lähteülesandes olevaid tingimusi. Kuna kõikide tingimustega ei osatud kohe arvestada, loodi raamisitikust 5 erinevat põhi lahendust. Valitud lahendusel viidi läbi tugevusanalüüs. Arenduse ja analüüside tulemusel projekteeriti ning konstrueeriti akumoodulitele kastid ning raamistik. Lõputöö teises pooles oli eesmärgiks luua projekti mootorrattale vastav jahutussüsteem. Antud ülesannet ei saanud lõpetada mootori tõrgete tõttu. Vajalike tulemuste saamiseks puudusid piisavad lähteandmed. Antud lõputöös jahutusüsteemi ei valminud, kuid sellega tegeletakse edasi.Nimetus Piiratud juurdepääs FEST21 tudengivormeli jahutusplaadi projekteerimine ja tootmine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2022-05-08) Meier, Artur; Annask, RaikoLähtudes tudengivormeli võistlussarja reeglitest ja FEST21 jahutussüsteemi kontseptsioonist projekteeriti kontrollerile uued jahutusplaadid. Kuna FEST20 ja FEST21 jahutusüsteemi kontseptsioonid on sarnased, siis eesmärk oli disainida uusimale vormelile efektiivsemad jahutusplaadid. Võrdluse aluseks on võetud temperatuuri, rõhulangu ja massi parameetrid. Termodünaamika seaduste ja seda mõjutava geomeetria uurimisel toodi välja põhilised tegurid, mis mõjutavad jahutusplaadi soojusvahetust. Toetudes nendele teadmistele projekteeriti raalprojekteerimis tarkvaras jahutusplaadi mudel. Sobiliku lahenduse leidmiseks disainiti parameetriline mudel, et võimaldada lihtne ja mugav detaili uuendamine läbi parameetriliste arvväärtuste muutmise. Kõige rohkem muudatusi esines sisemise geomeetriaga seoses. Kokkuvõttes mitmete simulatsioonidega selgitati välja kõige optimaalsem sisemise geomeetria kombinatsioon. Kompaktse jahutusplaadi lahenduseks sobis kõige paremini lainelise V-kujulise geomeetria ja mitme kanali lahenduse kombinatsioon. Olid sooritatud mitmed simulatsioonid sobiliku lahenduse leidmiseks. Analüüside käigus selgus, et V-kujuga laineline geomeetri soodustab head konvektsiooni tekitades vedeliku osakeste turbulentset liikumist. Sisemise geomeetria jagamine mitmeks kanaliks parandas jahutusplaadi rõhulangu ja jaotas paremini kuumuse pindala suhtes. Kokkuvõttes lõpliku lahendusega simulatsiooni tulemused oli paremad kui eelneva aasta tudengivormeli jahutusplaadi omad. FEST21 vormelile toodeti neli uut jahutusplaati. Tootmisel kasutati 3D-printimis tehnoloogiat. Võistlus perioodil ei ilmunud probleeme jahutusplaatidega. Vormeli jahutussüsteem suutis tagada efektiivset jahutust ja võistlustel näidati edukaid tulemusi kestvussõidul. Üldiselt FEST21 vormel oli 2021 aasta võistlusperioodil edukas ja saavutas mitmeid võite. Lõputöö käigus disainitud lahendus võib olla kasulikud valdkondades, kus on vaja jahutada suure võimsusega ja soojusvooga süsteeme. Tasub pidada meeles, et jahutussüsteem koosneb paljudest komponentidest, mis mõjutavad üksteist. Antud jahutussüteemi puhul sobilik jahutusplaadi disaini lahendus ei pruugi sobida teissuguse kontseptsiooniga süsteemis.Nimetus Piiratud juurdepääs Formula Student klassi võistlusauto FEST19 roolisüsteemi projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Puksov, Rando; Annask, RaikoLõputöö käigus projekteeriti opereeriv roolisüsteem Formula Student klassi võistlussõidukile FEST19, mis vastab Formula Student Germany 2019 ja Formula SAE 2019 reeglitele. Roolisüsteem projekteeriti võttes arvesse eelnevatel aastatel tehtud Formula Student Team Tallinn roolisüsteemide disaine ja puudujääke. Roolisüsteem projekteeriti roolilattsüsteemi lahendusele. Projekteerimise aluseks määrati rooliratta ja roolilati asukoht ja liikumisulatused, mille järgi tehti kogu ülejäänud süsteem. Tugevusanalüüsides jälgiti kriitiliselt läbipainde väärtusi. Roolilati läbipaindes saavutati eelneva aastaga võrreldes 0,1 mm väiksem läbipaine rooliotsale – lõpptulemusena 0,05 mm, kui roolivardast rakendatakse jõud 1800 N. Selleks projekteeriti uue ülesehitusega roolilatt koos korpusega. Suurendati roolilati diameetrit 25 mm-ni. Roolilati materjaliks valiti Alumec 89, millele on liimliitega ühendatud lineaarlaagri alused hülsid kulumise vähendamiseks. Läbipainet vähendati ka roolisambas, kus süsinikkiust toru kasutuselevõtuga terase asmel vähenes väändele läbipaine 0,17 mm pealt 0,05 millimeetrini. Läbipainde vähendamine oli väljund parendamaks sõidukijuhi roolitunnetust. Roolisüsteemi tootmistäpsuse parendamiseks tehti roolilati korpus mitmest eraldiseisvast detailist, mis kaotab ära tootmise käigus tekkivad deformatsioonid või ebatäpsused. Lineaarlaagri korpused toodetakse väga hästi lõiketöödeldavast materjalist Alumec 89 ning sisendhammasratta korpus toodetakse läbi kiirprototüüpimise. Roolisamba kinnituskorpus tehti süsinikkiust detailidest arvestades tootmise eripärasi ja kasutades võimalikult lihtsaid üksikdetaile, mille järgi tehakse täpsed tootmisvormid. 71 Roolisüsteemi mass paratamatult suurenes eelneva aastaga võrreldes, kuid massikasv oli kõige märgatavam roolilati osas 74,5 g. Sõiduki tasandil on selline massivahe märkamatu, kuid selle arvelt suudeti mitme kordselt vähendada läbipainet erinevates sõlmedes. Roolilati koostus on kaks lineaarlaagrit ja hammasülekanne, mis vajavad hooldust ja tahke määrdega määrimist. Lisaks tootmislihtsusele annab kolmeosaline roolilati korpus ka lihtsama ligipaasu eelnimetatud detailidele ja hooldusele kuluv aeg väheneb. Hammasülekande projekteerimisel lähtuti momendist 16,2 Nm. Projekteeriti mooduliga 1 ülekanne 15NiCr13 terasest, mis optimeeriti suurimaks vastupanuks kontaktväsimusele varuteguriga 1,74. Hammasülekande tööd on võimalik kontrollida ilma süsteemi demonteerimata, mistõttu saab probleemide tekkimisel lihtsamini neid kontrollida ja parandada, mis võib ära hoida detailide purunemise või liigse kulumise.Nimetus Avatud juurdepääs Hyundai i20 N Rally2 Ackermann'i geomeetria analüüs(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-01-08) Arras, Rasmus; Annask, RaikoKäesoleva lõputöö käigus uuriti Hyundai i20 N Rally2 võistlussõidukit, mille puhul on tegemist tipptasemel ralliautoga ning mis on loodud võistlemiseks Autoralli Maailmameistrivõistlustel. Seoses pilootide poolt edastatud tagasisidega, mis puudutas sõiduki juhitavust kurvi sisenemise hetkel. Töö eesmärgiks oli uurida sõiduki roolisüsteemi ning sellega kaasnevalt Ackermann’i geomeetria esinemist antud sõiduki puhul. Ackermann’i geomeetria esinemine on tänavasõiduautodel üsangi tavapärane, kuid mootorispordis võib leida sellega seoses erinevaid lahendusi, mis toimivad sõltuvalt võistlusoludest efektiivsemalt. Ackermann’i geomeetria väljaselgitamiseks uuritava sõiduki põhjal kasutati analüüsitarkvara SusProg3D, kus mudeli loomiseks mõõdeti sisse sõiduki vedrustuse kinemaatikapunktid. Mudeli põhjal sai välja selgitada Aackermann’i geomeetria osakaalu Hyundai Rally2 autol, milleks oli väljapööratud ratastega ligi 20%. Selline väärtus viitab Hyundai puhul pigem paralleelsemale rataste pööramisele. Samuti selgus mudeli arvutuste põhjal, et antud sõidukil esines suuremal hulgal parasiitroolimist, mille arvväärtused kattusid ka reaalselt mõõdetuga. Parasiitroolimine mõjutab Ackermann’i geomeetria kujunemist sõiduki kõrguse muutmise ajal, mis andmete põhjal viitas sõiduki nina langetamisel vastupidise-Ackermann’i geomeetria tekkimisele. Ackermann’i geomeetriat puudutavate uuringute põhjal selgus, et sellise roolisüsteemi geomeetria esinemisel on lihtsustatud aeglasemate kurvide läbimine, tänu sisemise ratta suuremale pöördenurgale ning teisalt on kiirete kurvide läbimine parem, kui rataste pööramine ligineb paralleelsele rataste keeramisele või isegi vastupidisele-Ackermann’i geomeetriale. Siiski on eelistatud Ackermann’i geomeetria esinemine, mis lahtise pinnase peal tomib efektiivsemaks. Hyundai Rally2 optimaalne roolisüsteemi paigutus pakuti välja välimise rooliotsa liigendi asukoha muutmisel, mis tehnilise väljakutse poolest osutus kõige lihtsamaks lahenduseks. Rooliotsa liigendi muutmisel lähtuti minimaalse parasiitroolimise esinemisest ning Ackermann’i osakaalu liginemist 100%-lisele väärtusele. Sellise lahenduse lõplik mõju sõiduki juhitavusele on välja selgitatav ainult sõidukatsete põhjal, kus juhitavuse paranemist on võimalik tähendada piloodi tagasiside ning mõõdetud andmete analüüsi põhjal.Nimetus Piiratud juurdepääs Mercedes OM606 mootori paigaldus 2. generatsiooni F-kere Pontiaci(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Vahtra, Mikk- Kaspar; Annask, RaikoAntud lõputöö käigus uuriti välja Eesti liiklusseaduse kohased nõuded sõidukite ümberehituseks. Uuringu tulemusena selgus, et mootorivahetuse korral peab lähtuma majandus- ja kommunikatsiooniministri määrusest number 42, mille viimane muudatus jõustus 26.08.2019. Eelmainitud muudatuse käigus kaotati ära nõue, millega reguleeriti vahetusmootori võimsuse, massi ning kubatuuri erinevust mootorivahetuse puhul. Käesolevas lõputöös käsitletavad ümberehitused on tänu viimasele määruse muudatusele võimalikud ka tänavaliikluses kasutatavate autode puhul, milleks käsitletav sõiduk on planeeritud. Vastavalt määrusele ning arvestades ülejäänud sõiduki abiseadmeid projekteeriti lõputöö käigus Mercedes-Benz AG poolt toodetud mootorile OM606.962 ning käigukastile 717.433 vastavad kinnitusdetailid, millega ühildada mainitud tehnika ja 1979. aastal toodetud Pontiac Firebirdi kere. Detailide esialgsed kujundused tehti vastavalt sõiduki mõõtmetele ning muudeti vastavalt tugevusanalüüsidele, et saavutada minimaalne tugevusvaru 30% halvima situatsiooni korral, milleks arvestati kahe jõuülekande detaili kolmest puudumine või lahti tulek sõiduki küljest. Lisaks tugevusvarule pidi arvestama ka sõiduki hilisema hoolduslihtsuse ning ka kinnituste esteetilise välimusega kuna tegemist on sõidukiga, mida soovitakse valmimise järgselt eksponeerida ka autonäitustel. Projekteeritavate kinnitusdetailide jaoks sobivaimaks materjaliks osutus süsinikteras tähistusega S355J2. Detailide koostamiseks vajalikud lehtmetallist osad lõigatakse välja laserlõikuse teel ning torumaterjalist detailid käsitsi. Eraldiseisvad osad liidetakse omavahel MAG keevituse abil ning hiljem puhastatakse liivapritsimise teel, et saavutada ühtlane pinnaviimistlus enne lõppviimistlust. Detailide lõppviimistlus viiakse läbi pulbervärvimise teel, mis tagab kauakestva ning tugeva kaitse korrosiooni eest ning ka hea kaubandusliku välimuse. Lõputöö käigus valminud mudelid valmistatakse vastavalt kirjeldatule ning paigaldatakse valmis kujul sõidukile peale sõiduki kere taastamistööde lõppu. Komplekteeritud sõiduk planeeritakse võtta arvele Eesti liiklusregistris ning kasutusele suvise igapäevasõidukina.Nimetus Embargo Militaarsõidukite MB Atego, MB Axor, MAN TGA pukseerimisrakise projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-08) Korpan, Ivan; Annask, RaikoLõputöö eesmärgiks oli projekteerida pukseerimisrakis militaarveokitele Mercedes-Benz Atego, Mercedes-Benz AXOR ja MAN TGA koostöös puksiir- ja päästeautoga DAF YBZ 3300. Rakis võimaldab vigastatud veokite pukseerimist ülestõstetud esisillaga, kui veoki rooli- või pidurisüsteem ei tööta korrektselt või esisild on vigastada saanud. Lõputöös kirjeldati üksikasjalikult militaarveokeid Mercedes-Benz Atego, Mercedes-Benz AXOR, MAN TGA ning puksiir- ja päästeautot DAF YBZ 3300. Eraldi keskenduti DAF YBZ 3300 pukseerimisseadmele ning toodi ette Saksamaal kasutatavaid variante veokite pukseerimiseks, mis Eestisse ei tulnud hanke raames. Tingimusteks määrati, et pukseerimisrakis pidi sobima kolmele erinevale veokile ning olema lihtsasti ühendatav nii puukseeritavate veokite kui ka puksiir- ja päästeauto külge. Rakisele seati nõue vastu pidada vähemalt 3-kordsele aeglustus- ja kiirendusjõu mõjule dünaamilise koormuse tõttu. Mille järgi projekteeriti pukseerimisrakis, mille kinnitused sobivad nii DAF YBZ 3300 kui ka Mercedes-Benz ATEGO, Mercedes-Benz AXOR ja MAN TGA veokitele. Kriitiliste kohtade tugevusarvutused kinnitasid, et pukseerimisrakis suudab vastu pidada nõutud jõududele. Kasutades valmistamiseks S450 margi terast jääb konstruktsiooni varuteguriks 3,5, mis on aktsepteeritav dünaamiliste koormuste puhul. Lõputöö käigus viidi läbi erinevad praktilised katsed, et kontrollida arvutuste tulemusi ja leida jõudude väärtused. Järgmiseks etapiks on välja tuua meetodid ja tehnoloogiad rakise tootmiseks ning üle vaadata tootmise kulud. Kuigi lõputöö eesmärk polnud keskenduda valmistamistehnoloogiale ega majanduslikule osale, on täidetud eesmärgid ning suvel 2023 jätkatakse esimese versiooni rakise valmistamisega.Nimetus Piiratud juurdepääs Mobiilse puiduhakkuri etteandelaua lukustuse projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Vunukainen, Kardo; Annask, RaikoLõputöö autori ülesandeks oli valmistada etteandelaua lukustussüsteem mis lihtsustab hakkurijuhi opereerimist hakkuriga ja mida saaks juhtida hakkuri tõstuki kabiinist. Esmalt tutvustati hakkurit millistest komponentidest koosneb ja milline on hakkurit käitav mootor. Lukustuse asukoha valikult lähtuti, et lukustus ei segaks igapäeva remont tööde teostamist. Asukohaks valiti vana lukustusega sama asukoht. Edasi teostati vajalikud mõõtmised piiritlemaks lukustuse suuruse. Etteande laua mõõtmisel saadud lähteandmetega arvutati välja etteande laua lükkejõud lukustuse suletud asendi korral. Tehti materjali võrdlus leidmaks sobivaim materjal lukustuse valmistamiseks. Saadud lükkejõu suuruse põhjal projekteeriti Autodesk inventori keskkonnas esimesel korral lukustus mille varutegur oli ainult 1.2 mis jäi madalaks. Teisel katsel muudeti lukustuse disaini ja saadi varuteguriks 5,7 mis on piisav kasutamisest tekkivatele kasutusvigadele. Lukustuse lihtsaks paigaldamiseks ja eemaldamiseks projekteeriti lukustus mida saaks ühendada polt liitega hakkuri vaheraami külge. Juhtimiseks tõstuki kabiinist ühe nupule vajutusega lukustussüsteemi paigaldati külge pidurikamber mis on ühendatud veduki õhusüsteemiga. Välja toodud lisakomponendid lisa ohutuse tagamiseks lukustuse kindlaks sulgemiseks. Lukustuse valmistamisel lõikas autor ise käsitsi detailid välja millega tekkisid detailidel mõõte vead mida tuli parandada. Töö tulemuseks on valmistatud lukustussüsteem mis paigaldatakse puiduhakkuri Heinola külge.Nimetus Avatud juurdepääs O3 haagise raami projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-08) Grünberg, Franc; Annask, RaikoLõputöö eesmärk oli projekteerida O3 kategooria haagise raam, mis vastab O3 haagise tüübi kinnitus nõuetele. Lõputöö raames projekteeriti O3 haagise raam lähtudes staatiliste koormusanalüüsidele. O3 kategooria haagise raam projekteeriti Autodesk Inventori keskkonnas. Sama keskkonda kasutati ka koormusanalüüside läbiviimiseks. Seadusandluse uurimiseks kasutati kehtivaid riigiseadusi. Erinevate füüsikaliste seaduste ja haagise raamile mõjuvate jõudude välja selgitamiseks kasutas autor mehaanikainseneri käsiraamatut, mis on koostatud TalTech ülikooli poolt. Töö hõlmas ka Koormusanalüüse. Koormusanalüüsis selgus, et vastavalt lähteandmetes välja toodud koormustele peab projekteeritud haagise raam vastu nii, et raamistruktuuri tekivad pinged ei ületa valitud voolepiiri kolmekordset varutegurit.Nimetus Piiratud juurdepääs OK ja OK juunior klassi võistluskardi raamide väändejäikuse mõõtmine ja analüüs(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-10) Tee, Tairo; Annask, RaikoLõputöös uuriti OK ning OK juunior klassi nõuetele vastavate võistluskardi raamide väändejäikust. Töös arendati välja mõõtemetoodika, mille alusel mõõtmisi teostada. Mõõtmiseks kasutati kardi avariijärgsete deformatsioonide parandamiseks mõeldud vahendeid. Nendeks olid kerepainutuspink, mille külge kart tagaosa pidi kinnitati, Kang, millega avaldada momenti kardi raamile ning klots, millega toetati esiosa, et see ei toetaks suure toetuspinnaga vastu lauda ning laud ei takistaks raami deformeerumist. Mõõdeti kahe meetodi abil. Esimese meetodi abil mõõdeti, kui jäik on raam tervikuna, selleks rakendati momenti raami mõlemale käändteljele kinnitusele. Teist meetodit kasutati raami esiosas pingete jaotumise suutlikuse mõõtmiseks. Mõõtmisteks kasutati kahte mõõteseadet. Esimeseks mõõteseadmeks oli kõrgusnihik. Algne plaan oli kasutada indikaatorkella, kuid raamid deformeerusid mõõtmiste käigus nii suurel määral, et indikaatorkella kasutamine osutus tarbetuks. Raamid deformeerusid suurusjärgus ligikaudu 6 kuni 11 millimeetrit, mis on ebamõistlikult suur deformatsioon indikaatorkellaga mõõtmiseks, mille täpsus on vahemikus 0,01 mm. Selle asemel kasutati kõrgusnihikut, millega sai mõõta deformatsiooni täpsusega 0,1 mm. Teine mõõteseade oli omavalmistatud mõõteseade, mis põhines Arduino arendusplaadil. Mõlema mõõteseadme puhul arvutati välja mõõtemääramatus, mis tuleneb inimveast või anduri mõõteveast. Selgus, et kasutades mõõtenihikut, on suurim tekkiv mõõteviga 1,39%. Kasutades omavalmistatud nurgamõõtjat, on võimalik suurim mõõteviga 6,6%. Antud mõõtmiste käigus mõõtetulemusi võrreldes osutus siiski tulemuste erinevuseks 1,8%. Omavalmistatud nurgamõõtja puhul ei saa sõltuvalt mõõteveast olla kindel, et nurgamõõtja suudab eristada üht uut raami teisest, kuna uute raamide väändejäikuste erinevus on väiksem, kui omavalmistatud nurgamõõtja mõõtemääramatus. Küll aga on omavalmistatud nurgamõõtja piisavalt täpne, et eristada uut raami kasutatud raamist. Mõõtetulemuste põhjal saab järeldada, et raamid kaotavad väändejäikust aja jooksul, kuna kasutatud raamidel oli väändejäikus madalam, kui enamustel uutel raamidel. Uute raamide hulgas oli ka üks raam, mis oli teistest uutest raamidest kardinaalselt madalama väändejäikusega, 17-18% erinevusega, sõltuvalt, millise uue raamiga võrrelda. Ülejäänud kasutatud raamid erinesid üksteisest 0,3 – 1,6%. See annab alust arvata, et mõõdetud raamide seas oli ka üks raam, mis on juba uuena teistest madalama väändejäikusena ning ei toimi teiste uute raamidega võrdväärselt. 34 Antud mõõtmise raames ei saa luua seost läbitud etappide ning väändejäikuse langemisega, kuna valimis oli liiga vähe raame ning väändejäikus ei muutu lineaarselt sõidetud etappidega võrreldes. Edaspidi oleks vaja kindlasti suurendada mõõdetavate raamide hulka, et oleks rohkem andmeid, mida võrrelda. Uue ning juba kasutatud raami väändejäikuse erinevuse määramiseks on vaja mõõta raame, mis on läbinud vaid ühe võistluse. Samuti oleks soovituslik mõõta mitut raami kogu eluea kestel, st igal võistlusel. Lisaks võimaluse korral võrrelda ka ringiaegu samal rajal raamide eluea kestel.Nimetus Piiratud juurdepääs Põllumajandustehnika teenindamiseks mobiilse töökoja valik, sisustamine ja kulude analüüs AS Taure näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-10) Sarja, Janar; Annask, RaikoLõputöö teema valikul osutus määravaks praktika sooritamine ning tööpakkumine firma AS Taure poolt. Samaaegselt hakkas firma välja vahetama vana mobiilset töökoda/hooldussõidukit. Töö kirjutamisel alustati esmalt suhtlemist firma esindaja – hooldusjuhiga, et kas antud teemal on võimalus teha oma lõputööd. Jaatava vastuse saamisel selgitati välja nii firma, kui töötajate ootused ja kriteeriumid uue mobiilse töökoha valikule; erinevate tarbesõidukite pakkumised hetkel turul; erinevad hinnapakkumised sõidukite edasimüüjatelt. Pakkumiste saamise järgselt tegeleti andmete kandmisega tabelitesse ja andmete analüüsiga. Saadud info alusel toimus sõidukite võrdlus ja koostati paremus ja sobivusjärjestust ning valiti välja sobivaimad sõidukid. Seejärel prooviti sisustamisvõimalusi erinevate laos olevate kasutatud riiulitega. Teostati riiulite ümberehitusi ja täiustamisi. Samal ajal tutvuti erinevate töövahenditega ning nende maksumustega ja sobitati neid mobiilse töökoja sisustusega. Lõputöö viimases osas leiti mobiilse töökoja kilomeetri omahind ja tehti kuluanalüüs, mille tulemusena saab järeldada, et sõiduki tasuvusaeg on 24,12 aastat. Firma oli rahul, et sõiduki kilomeetri omahind suudetakse hoida hetkel konkurentsis ja hooldusbuss suudab oma kulud katta. Lõputöö tulemusena soetas firma endale ühe Renault Masteri hooldusbussi, millesse lisati modifitseeritud laos sesinud vanad riiulid. Tagasiside hooldusspetsialistilt, kes sai antud mobiilse töökoja enda käsutusse, on positiivne, sest sõiduki sisustuse paigutus on kompaktne ja mugav klientide teenindamiseks.Nimetus Piiratud juurdepääs Reduktori projekteerimine iseehitatud väiketraktorile(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Kukk, Kuldar; Annask, RaikoIseehitatud väiketraktor on sõiduk, mida valmistati väikestes talupidamistes, et lihtsustada erinevaid töid. Selline masin koosneb tavaliselt kättesaadavatest erinevate sõidukite komponentidest. Käesoleva töö suunitluseks oli muuta diplomitöö autori talus kasutatav iseehitatud traktor võimekamaks, lisades traktorile lülitatava nelikveo. Selle saavutamiseks tuli traktorile projekteerida reduktor, muutmaks sõiduki esi- ja tagatelje ülekandearvud võrdseks. Reduktori projekteerimise protsess ongi käesoleva diplomitöö teemaks. Esmalt antakse töös ülevaade baassõidukist: millist mootorit ja jõuülekande komponente on antud iseehitatud traktori puhu kasutatud, mis hakkavad mõjutama projekteeritavat reduktorit. Reduktori projekteerimiseks arvutas autor sõiduki baasandmete põhjal vajalikud lähteandmed. Diplomitöö autor leidis reduktori ülekandearvu, mille põhjal sai hakata projekteerima hammasrattaid. Reduktori ülekandearvu ning mõjuvate jõudude arvutamiseks leidis autor sõiduki jõuülekande komponentide parameetrid ning korpuse mõõtmete leidmiseks teostas traktoril mõõtmised, leidmaks reduktori maksimaalsed piirmõõtmed. Saadud tulemuste põhjal konstrueeris autor sobiva hammasülekanne, võllid, korpuse koos kinnitustega raamile ning valis sobivad veerelaagrid. Projekteeritud detaile kontrollis diplomitöö autor erinevate analüüsimeetodite abil. Võllide, võlli nuutliite ning laagrite sobivust kontrollis autor standardsete kontrollarvutuste abil. Hammasrattaid kontrollis, kasutades inseneride loodud internetikalkulaatorit ning korpuse kriitilisemaid punkte kontrollis Catia analüüsitarkvara abil. Antud töö tulemuseks on diplomitöö autor saanud komplektse projekti, et valmistada lähteandmete põhjal toimiv reduktor nelikveo väljaehitamiseks iseehitatud väiketraktorile.Nimetus Piiratud juurdepääs Retrosõiduki salongidetailde rekonstrueerimiseks vajaliku tehnoloogia ja vormide projekt(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2022-05-09) Aus, Taavi; Annask, Raiko; Laiv, SanderLõputöö käigus loodi kaks erinevat vormi, millega on võimalik toota ZAZ 968 roolisamba katet. Selleks, et välja selgitada millised plastitootmismeetoteid on võimalik töös olevate detailide puhul kasutada, uuriti lähemalt plastdetailide tootmise erinevusi ja nende iseärasusi. Sobivate vormi valikute tegemiseks tuli lähtuda algdetailist, mis oli toodetud just survevalu meetodil, kuid, et jääda võimalikult madalate kulude juurde ja luua detaile nii tööstuslikes kui ka mitte tööstuslikes tingimustes, siis uuriti lähemalt surevaluvormi, silikoon vormi ja 3D prinditud vormi loomist. Reaalselt valmis silikoon vorm ja 3D prinditud vorm, mille mõlemaga on võimalik kuni 100 detaili luua, kui tingimused on piisavalt head. Silikoon vormi on võimalik luua ilma arvuti ja masinate abita, kuid 3D prinditud vormiks tuli mudel valmis teha CAD programmis, et seda oleks võimalik hiljem printida, sellele lisaks kasutati 3D skänneri abi. Samuti selgitati välja toote omahind, et neid tulevikus suurema huvi korral toota suurem kogus. Kasutatud materjalide omadused on paremad, kui originaal detailil ja neist valminud detailide eluiga võiks olla vähemalt 5 kuni 10 aastat. Katsete tulemusena jõuti järeldusele, et toodetud epoksiidvaigust detail sobib antud sõidukisse, sest on üks-ühele koopia originaal detailiga ja süsinikkiust detail ei valminud tehniliste viperuste tõttu. Epoksiidvaigust detail sobib välimuselt sõidukisse paremini, sest näeb välimuselt ja katsudes saranane välja originaalile. Oletuste põhjal süsinikkiust detaili välimus ei sobi nii hästi antud sõidukisse, sest tegu on retrosõidukiga, mis on pigem vanamoodne ja aeglane, kuid originaal detaili asendamisega tuleks see toime, sest avade ja vormi mõõtude poolest sobib see originaal sõidukisseNimetus Piiratud juurdepääs Tiki haagise aerodünaamiline analüüs(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2022-05-09) Kaasan, Kaspar; Annask, RaikoKäesoleva lõputöö eesmärgiks oli leida haagise juures elemendid, mis mõjutavad selle aerodünaamilist efektiivsust. Selle tarbeks kasutati voolavusanalüüsi tarkvara Simscale. Seetõttu ei tehtud lõputöö käigus päriselulisi katseid, kuna oli vaja leida elemendid, millega on mõtet hiljem katseid sooritada. Töö alguses seadis autor omale 4 põhilist hüpoteesi. Esimene hüpoteesi oli, et siledad haagise poordid ja kinni kaetud põhi vähendavad autorongi õhutakistustegurit. Vooluanalüüside tulemused kinnitasid, et siledad poordid ja sile põhi parandavad õhutakistustegurit vastavalt 5% ja 7%. Teiseks hüpoteesiks oli, et lahtise kasti korral tekitab tagumine kinnine poord väga suuri keeriseid ning on õhuvoolu sujuvusel suur takistus. Vooluanalüüside tulemusete kohaselt parandab kinni kaetud kabaruum aerodünaamilist efektiivsust 10%. Kolmandaks hüpoteesiks oli, et hetkel Bestneti nomenklatuuris olev plastkaane kuju on võimalik aerodünaamilise efektiivsuse eesmärgil optimeerida. Optimeerimise käigus tehti kolm iteratsiooni, mille tulemuseks oli 17% parem õhutakistustegur. Neljandaks hüpoteesiks oli, et lühendades haagise tiisli pikkust väheneb autorongi õhutakistustegur, kuna alarõhutsoon haagise ja veduki vahel väheneb. Vooluanalüüsid kinnitasid ka seda hüpoteesi, sest lühendades tiislit 400mm võrra vähenes õhutakitsustegur 10% võrra. Lõputöös selgitati, miks on õhutakistusjõu vähendamine vajalik. Selgitati piirikihi mõju ja toodi võrdlusesse eri kujude õhutakistustegurid. Antud töös kirjeldati, mis on aerodünaamika ja selle alused. Selgitati nii turbulentse kui ka laminaarse voolamise olemust. Selgitati haagiste tüübikinnitamist. Samuti tuuakse välja CFD tarkvara kasutamise alustõed. Sellest lähtuvalt kirjeldati nii tuuletunneli kui ka võrgu (ing. mesh) vajalikkust. Praktilises osas loodi mudelid, mille alusel hakati kontrollima hüpoteeside tõele vastamist. Loodi mudelid, kus autorongi vedukiks oli ahmedi keha. Samuti loodi mudel tilgakujulisele haagisele. Seejärel tehti igale mudelile CFD analüüs. Vooluanalüüsi tulemused koondati kokku tabelitesse ning tehti nende põhjal hüpoteeside osas järeldusi. Arvutati, mis oleks sellise töö inseneri tunnihind, selgus et 80 eurot tunnis on väga õiglane hind. Lõpuks arvutati energia kulu eri haagiste lahenduste korral, selgus et reaalne võit eri lahenduste korral võib tähendada elektriauto korral kuni 35km suuremat ühe laadimisega läbitud vahemaad.Nimetus Avatud juurdepääs VW DSG käigukasti sobitamine Honda K24 mootoriga(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-08) Vasar, Ahto; Annask, RaikoAntud lõputöö eesmärgiks on leida lahendus, kiirendus spordis kasutatavale sõidukiga, konstantselt vastavalt reeglitele kiireimat lubatud aega sõita. Lahenduseks leidis autor, et selleks kõige efektiivsem viis on paigaldada topeltsiduriga käigukast. Sõidukil olevale mootorile külge sobivat käigukasti ei ole saada või on väga kallis. Teise margi käigukasti sobitamiseks tuli projekteerida ja valmistada vahetükid, nii käigukastile kui hoorattale. Kõigepealt tuli leida sobivaim lahendus kasutatavate detailide mõõdistamiseks. Valikus oli seda teha käsitsi, klassikalisi mõõteriistu kasutades, foto pealt mõõdistades kasutades pikslite suurust ja 3d skaneerimist. Valituks sai 3d skaneerimine, mis lihtsustab oluliselt mudeli üldise kuju loomist, kuid ei ole nii täpne avade paika saamiseks. Avad saab 3d skaneeritud mudeli pealt suurusjärku paika, kuid lõplik avade kaugus tsentrist tuli käsitsi mõõta ja joonisele märkida. Selleks, et kindel olla modelleeritud detailide vastupidavuses, tehti põhjalik jõuanalüüs nendele. Autori üllatuseks mõjuvad jõud nendele detailidele on üpris väiksed, arvestades et kogu mootori pöördemoment kantakse nende kaudu edasi. Kui arvutis 3d mudel on valminud, tuleb leida sobilik viis detailide tootmiseks. Mootori ja käigukasti vahetükki valmistamiseks oli võimalus kasutada laser-, vesilõikust või teha seada automatiseeritud frees pingis. Freesimine oleks andnud kõige parema täpsuse ja pinnaviimistluse, kuid ühe detaili valmistamiseks ettevõtet on keeruline leida ja üpris kulukas. Autor otsustas kasutada vesilõikust, mille lõikepinnad jäävad väiksema pinnakaredusega ja avad teha koordinaat puurpingis. Hooratta vahetüki valmistamiseks kasutati treimist ja avade puurimist, mis oli kõige kuluefektiivsem meetod. Lõpuks sai võrreldud kas on mõistlik kasutada teise tootja käigukasti mootori küljes kui sellele on saada mootorispordiks mõeldud valmis lahendus. Antud mootorile on turul saada järjestik lülitusega sünkroniseerimata käigukast, mis annaks sarnase tulemuse DSG käigukastile, kuid selle hind on kordades kallim autori poolt välja pakutud lahendusest. Ettenähtud ülesanne sai täidetud. Käigukast on mootori küljes ja paigaldatud ka sõiduki mootoriruumi. Tänaseks auto on sõitev, kuid kiirendusrajal testimata ja kas oodatud stabiilsus on saavutatud.