Kaubandusökonoomika
Valdkonna püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Kaubandusökonoomika Avaldamisaeg järgi
Näitamisel1 - 20 71-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Tarbija ostukäitumise mõjutamine kaupluses Mohito(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Huik, Moonika; Vahtramäe, EvaTarbija ostukäitumine on tingitud inimese teadlikest kui ka alateadlikest vajadustest. Vajadus omakorda tekitab inimeses motivatsiooni, mis paneb inimese tegutsema. Töös on kirjeldatud ka motivatsiooniteooriat Abraham Maslow’i vajaduste hierarhiat. Soodsamaid ja igapäevases kasutuses olevaid kaupu ostetakse kergekäelisemalt kui kallimaid ja pikaajalisemaid tooteid. Iga inimese ostukäitumine on erinev, kuna iga inimene tajub asju erinev. Tarbija ostukäitumise mõjutamiseks on väga palju erinevaid võimalusi ja kriteeriume mida peaksid ettevõtted silmas pidama. Eelkõige peavad ettevõtted olema kursis, et kõik saab alguse sellest, kuidas inimesed tajuvad enda ümber olevat keskkonda. Inimesed tajuvad keskkonda läbi oma varasemate kogemuste ja teadmiste, nad leiavad mälestustest sarnasusi. Meeletajusid arvesse võttes on väga oluline see mida inimene näeb, kuuleb, haistab, kombib ja maitseb. Väga suur tähtsus on ka kaupluse kujundamisel, sest hea kaupluse kujundus kõneleb tarbijale nii mõndagi. Samuti loob meeleolu ja inspiratsiooni. Kujundus peab olema heas värvitoonis, sest värv mõjutab inimest väga suurel määral. Üheks suuremaiks klientide ostukäitumise mõjutajaks on kaupluses klienditeenindaja. Tema selgitab välja klientide vajadused ja leiab vajadustele lahendused. Ta on isik, kes on koha peal, kes on ettevõtte nägu ja temal on kõige suurem mõju veenda ja abistada klienti. Kliendi teekonna määramiseks paigutatakse kaupu erinevate reeglite järgi, mis lihtsustavad klientidel kaupu leida ja kätte saad. Tänu müüja heale veenmisoskusele otsustab klient kas sooritab ostu või mitte.Teema probleem seisneb selles, et ettevõtted ei pööra piisavalt tähelepanu sellele kuidas klientide ostukäitumist mõjutada. Merli Prangeli sõnul toimub ettevõtetes hoolimatus, töötajad paigutavad kaupa sinna kuhu juhtub. Ettevõtted ei oska kujundada kauplust inspireerivaks. Probleem seisneb ka ettevõtjates, kes ei keskendu piisavalt palju klienditeenindusele. Ettevõtjad on suunanud suurem osa tähelepanust tootele, kuid tegelikkuses kasum tuleb müügist.Uurimisobjektiks on tegurid, mille abil saab tarbija ostukäitumist mõjutada LPP Estonia ettevõtte Mohito jaekaupluses. Käsitletakse probleemi, mis seisneb Merli Prangeli sõnul selles, et ettevõtted ei kasuta piisavalt palju jaekaubanduses ostukäitumist mõjutavaid vahendeid, et tarbija ostukäitumist parandada, suunata või mõjutada. Lõputöö eesmärk on välja selgitada Mohito kauplustes klientide ostukäitumist mõjutavad tegurid. Uurimustöö on vajalik selleks, et teha ettepanekuid Mohito jaekaupluse klientide ostukäitumise mõjutamiseks. Lõputöö eesmärgi täitmiseks on püstitatud järgmised ülesanded: 1) selgitada teoreetilistele allikatele tuginedes välja erinevad võimalused tarbijate ostukäitumise mõjutamiseks ja ostukäitumuslikud tegurid jaekaubanduslikus tarbimises; 2) kaardistada Mohito jaekaupluste klientide ostukäitumist mõjutavad tegurid; 3) teha järeldusi ja esitada LPP Estonia OÜ ettevõttele ettepanekuid Mohito jaekaupluste klientide ostukäitumise mõjutamiseks. Lõputöö koosneb neljast peatükist, kus esimeses on välja toodud tarbija ostukäitumise olemus. Kirjeldab millest tingitult erineb tarbija ostukäitumine. Teises peatükis on kirjeldatud tarbija ostukäitumise mõjutegureid, mida peab silmas pidama nii alustav kui ka toimiv ettevõte. Kolmas peatükk hõlmab lõputöö metoodikat, kus on selgitatud andmete kogumise ja analüüsimise viise. Neljas peatükk tutvustab ettevõtet ja turundustegevust. Kõne all olevas peatükis on ka analüüsitud Mohito jaekaupluse kliendiküsitluse tulemusi, tehtud järeldused ja ettepanekud LPP Estonia OÜ ettevõttele.Nimetus Piiratud juurdepääs Paindlikud töövormid kaubanduses AS Tallinki näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Vildersen, Kirsika; Kirikal, HeveLõputöö eesmärk oli välja uurida kas ja kuivõrd kasutab Tallink paindlikke töövorme ning kuidas suhtuvad Tallinki töötajad paindlikesse töövormidesse. Lõputöö autor seadis ühe eesmärgi ning sellest lähtuvalt kolm uurimisülesannet, millele vastasid ankeetküsitluses teatud küsimused. Ankeetküsimustiku tulemuste analüüsi põhjal sooviti teada saada, kas ja milliseid paindlikke töövorme rakendatakse Tallinkis. Empiiriline uuring viidi läbi küsimustikuga ning andmekogumismeetod oli kvantitatiivne. Andmekogumisvahendiks oli ankeetküsitlus. Andmeanalüüsi meetodina kasutati kirjeldavat statistikat. Andmeid töödeldi tabeltöötlusprogrammi Microsoft Exceli abil. Statistiliste andmete analüüsimiseks kasutati aritmeetilise keskmise näitajat (m) ning standardhälvet (SD). Uuringu üldvalimi moodustasid AS Tallinki töötajad. Täielikud ankeedid saad 100lt inimeselt, mis moodustab üldvalimist 100%. Uuringu tulemustele toetudes tehti järeldusi ning esitati ettepanekuid Tallinki töötajate rahulolu suurendamiseks ja motiveerimiseks. Tööalast tegevust toetava keskkonna loomiseks on oluline oma töötajate soovide ja arvamustega arvestamine, tööülesannete täitmisel otsustusvõimaluse andmine.Nimetus Piiratud juurdepääs Tööandja brändi roll personali värbamisel ettevõttes Maxima Eesti OÜ(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Veber, Reelika-Maria; Kirikal, HeveOrganisatsioonide kõige tähtsam ressurss tänapäeval on inimesed koos oma oskuste ja teadmistega. Personali panus ettevõtte eesmärkide saavutamisel aina suureneb, seetõttu saab organisatsioon olla jätkusuutlik siis, kui töötajad on motiveeritud ja rahul töökeskkonnaga. Tööealise keskkonna vähenemine ning madal töötusemäär on seadnud tööandjad küsimuse ette, kust leida sobiva kvalifikatsiooniga personali. Tänapäeval ei vali enam tööandja omale töötajaid, vaid vastupidi ning seetõttu on väga oluline, et ettevõtte sisemine ja väline maine oleks hea. Enne kandideerimist, tutvuvad potentsiaalsed kandidaadid ettevõttega läbi meedia, küsivad arvamust oma tuttavatelt ja lähedastelt. Hea sisemine ja väline maine on organisatsioonide jaoks üsna oluline, sest positiivne ettekujutus ettevõttest võimaldab paremini värvata ning hoida oma personali. Lõputöös uuris autor Maxima Eesti OÜ ja potentsiaalsetelt töötajatelt nende arvamust antud tööandja kohta ja selgitab, kuidas see võib mõjutada värbamist. Vajadus uuringu läbiviimiseks tuli sellest, et 2018. aastal Kantar Emori poolt läbiviidud toidukauplusketti kasvupotentsiaali uuringust selgus, et Maxima Eesti OÜ on võrreldes teistega kõige nõrgema brändiga kauplusekett. Samuti teeb autor järeldused ja ettepanekuid Maxima Eesti OÜ juhtkonnale tööandja brändi maine parendamiseks. Lõputöö uuringu teostamiseks kasutati kaardistusuuringut (survey) ning admekogumismeetod oli kvantitatiivne. Andmeid koguti ankeetküsitluste teel. Kvantitatiivse uuringu läbiviimiseks koostas autor kaks küsimustikku, millest üks oli veebipõhine. Lõputöö eesmärgiks oli välja selgitada tööandja brändi roll personali värbamisel ettevõttes Maxima Eesti OÜ leidmaks võimalusi personali värbamise tõhustamiseks. Uuringu tulemustest selgus, et antud ettevõttes on töötajad kõige enam rahul oma otsese juhiga ning kõige vähem rahul ollakse ettevõtte poolt pakutavate hüvedega. Seetõttu tuleks veelgi rohkem panustada töötajate ning juhi suhetesse ja koostösse. Tööandjal tuleks aga läbi vaadata pakutavate hüvede pakett ja makstav töötasu. Tööandja välise brändi uuringust selgus, et suurem osa potentsiaalsetest tööajatest ei oleks huvitatud töötama antud ettevõttes ning seda just tööandja halva maine, halva kliendikogemuse, pikkade tööpäevade ning ettevõtte mitte meeldimise tõttu. Õpilaste meelest, kes ei ole huvitatud antud tööandja juures praktikat läbi, on ettevõttel halb maine tööandjana, nad on kogenud kauplustes halba kliendikogemust ning ettevõte ei meeldi neile. Seetõttu tuleks tööandjal tegeleda oma maine parandamisega.Nimetus Piiratud juurdepääs Müügikampaaniate kaubavaru juhtimine tarneahelas Mobec AS näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Tork, Triinu; Maasik, LiinaLõputöö teemaks on hulgiettevõtte poolt turustatavate brändide toodete liikumine müügikampaaniate perioodil. Antud teema olulisus tuleneb sellest, et üha enam tehakse toodetele soodushindu, kuna ettevõtted saavad sellega stabiliseerida oma kaubavaru, kuid läbimõtlemata, kas see on ka ettevõttele kasumlik. Seda enam tuleks planeerida ja ajastada müügikampaaniaid nii, et selle tulemused oleksid ettevõttele kasumlikud. Lõputöö probleemiks on müügikampaaniate planeerimine, mis toimub lähtuvalt jaekaubandusettevõtete ootusest ning tähelepanuta on jäetud kaupade liikumise efektiivsus tarneahelas. Kasumlikkus ei ole prioriteediks, kuigi kategooria juhtimist sellepärast rakendatakse.Nimetus Piiratud juurdepääs Tööandja bränd personali värbamisel ettevõttes Abc Supermarkets AS(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Mahlapuu, Laura-Maria; Heve, KirikalKäesoleva lõputöö eesmärk oli välja selgitada tööandja sisemise ja välimise brändi rakendamise võimalused ettevõttes Abc Supermarkets AS. Selle saavutamiseks püstitas autor uurimisülesanded. Esmalt anti teoreetiline ülevaade kirjanduse põhjal personali värbamisest ja tööandja brändist ja toodi välja seosed tööandja brändi ja personali värbamise vahel. Tööandja brändi võib käsitleda kui ettevõttepoolset lubadust, mis annab praegustele kui potentsiaalsele töötajatele infot ettevõtte käitumise kohta tööandjana. Seeläbi suurendab tööandja bränd tööotsijate ja töötajate kindlustunnet. Teiseks viidi läbi empiiriline uuringu, mille vajadus tulenes Abc Supermarketsi vähesest tuntusest võrreldes teiste konkureerivate jaekaubandusettevõtetega , milleks on Selver, Rimi, Maxima. Uuringu läbiviimiseks kaardistati tööandja brändi roll personali värbamisel ettevõttes Abc Supermarkets AS. Läbiviimiseks valis töö autor kvantitatiivse uurimismeetodi ja ankeetküsitluse vormi. Küsimustiku valimiks olid sisemiste brändingu tegurite puhul Abc Supermarkets AS töötajad ja välimise brändingu puhul Tallinna Tööstushariduskeskuse ja Tallinna Teeninduskooli õpilased. Lõpliku valimi moodustasid 51 Abc Supermarketsi töötajad ja 24 kutsekooli õpilast. Uuringu tulemustest selgus, et kõige kõrgemini hindavad Abc Supermarketsi ettevõtte töötajad meeskonna tegurit ja kõige madalamalt ettevõtte pakutavad hüved tegurit. Uuringu tulemusi analüüsides ilmes, et kontori ja kaupluse töötajate hinnangud tööandja sisemise brändi teguritele erinevad. Ning seega tuleks läheneda erinevate ametikohtade töötajatele erinevat, et tagada töötajate motivatsioon. Samuti tuleks Abc Supermarketsil rohkem pöörata tähelepanu tööandja brändi kuvamisele, mis aitab vähendada värbamiskulusid ja tagab töötajate suurema pühendumuse . Välimise tööandja brändi uuring tulemustest ilmnes, et infot tulevase tööandja kohta otsitakse internetiportaalidest. Tulevastele potentsiaalsetel töötajatele on oluline, et tööandja hindaks ja väärtustaks nende töötulemusi ja maksaks konkurentsivõimelist töötasu. Kutsekooli õpilased ei pea oluliseks, et tulevane tööandja oleks rahvusvaheliselt tuntud. Uuringu tulemuste põhjal tehtud ettepanekud ja järeldused edastab töö autor Abc Supermarketsi AS-i juhtkonnale tööandja brändi arendamiseks.Nimetus Piiratud juurdepääs Iseteeninduskassade kasutamine Jõgeva Majandusühistu kaupluses(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Evert, Kristi; Kirikal, HeveLõputööga „Iseteeninduskassade kasutamine Jõgeva Majandusühistu kaupluses“ uuriti kaubandusettevõtte tarbijatelt iseteeninduskassade kasutamist. Jaekaubandusvaldkonnas on tehnoloogia areng kiire ning pidevalt luuakse uusi tehnoloogilisi võimalusi, mis aga toob omakorda kaasa muutused ettevõtetele, kui ka töötajatele ja klientidele, kes peavad pideva arenguga kaasas käima ning uut tehnoloogiat omaks võtma. See kõik nõuab arenguga kaasas käimist ja pidevalt uusi koolitusi ja ümber õppimist. Lõputöö eesmärk oli välja selgitada iseteeninduskassade kasutamine Jõgeva Majandusühistu kaupluses, et leida võimalusi iseteeninduskassade ulatuslikumaks kasutamiseks. Teoreetilises osas on suur ülevaade erinevatest tehnoloogilistest lahendustest jaekaubanduses, mis lihtsustavad töötajate igapäevaseid tööülesannete täitmist ning tarbijatele pakuvad mugavamat ja kiiremat ostukogemust. Kuna rahvastik vananeb kiirelt, siis tehnoloogia aitab lahendada kaubanduses tekkinud tööjõu probleeme. Empiiriline uuring viidi läbi Jõgeva Majandusühistu Coop kaupluses ja selle uuringu sihtrühmaks olid kaubandusettevõtte kliendid, kes kasutasid iseteeninduskassasid. Lõputöö uuringuga uuriti inimeste iseteeninduskassade kasutamist Jõgeva Majandusühistu kaupluses, et leida võimalusi iseteeninduskassade ulatuslikumaks kasutamiseks. Läbiviidud uuringust selgus, et inimesed külastavad kauplust sageli, kuid iseteenindust kasutatakse vähe sealsete pidevate takistuste tõttu, millest võib järeldada, et kaupleja peaks hakkama läbi viima muudatusi ja tegema uuendusi, et püsida konkurentsis ja olla tarbijale meele järgi ning luua innovaatilisi lahendusi kaupluses. Lõputöös seatud eesmärgid ja ülesanded said kõik täidetud.Nimetus Piiratud juurdepääs Töötajate seotus tööga jaekaubandusettevõttes(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Martsepp, Mariliis; Kirikal, HevePüsiv, initsiatiivi näitav ja pühendunud inimressurss on igale organisatsioonile hindamatu väärtus. Kontekstis, kus töötajatel on võimalus igal ajahetkel uut tööd otsida ja leida, peaks väärtuslike töötajate hoidmine olema tööandja jaoks üks suuremaid tähelepanupunkte. Tööjõu ülemäärane liikuvus ja uute inimeste koolitamine on kulukas ning selle asemel, et pidevalt ressurssi uute töötajate kaasamisele kulutada, oleks otstarbekas koolitada organisatsiooni esma-, kesk- ja tipptaseme juhte, et saavutada töötajate seotus ning seeläbi paremad töötulemused ja -tingimused. Töömotivatsiooni ja töörahulolu teema on olnud populaarne uurimisobjekt läbi aastate ning on ka edaspidi, sest töötajate pühendumuse taha peitub suures osas just motivatsioon ja rahulolu. Pühendunud töötaja tähendab ettevõttele väärtuslikku töötajat, kes teeb tööd ettevõtte tegevusnäitajate parendamiseks. Uuemate väljaannete põhjal on töötaja motiveerimine aga väga väike osa paremate töötulemuste saavutamiseks. Mida suurem on töötaja seotuse tase, seda keerulisem on inimesel väliskeskkonna tegurite mõjul töömotivatsiooni kaotada. Teisisõnu, hoolimata ebasoodsatest asjaoludest nagu näiteks piiratud ressursid, seadmete rikked, ajaline surve, jääb tööga väga seotud töötaja endiselt motiveerituks. (Marciano, 2010, lk 40) Lõputöö aktuaalsus väljendub hiljutiste tööjõu-uuringute põhjal tehtavatest võimalikest järeldustest. 2019. aasta jaanuari lõpus ilmunud CV Keskuse ja Palgainfo Agentuuri uuringust selgus, et uutele tööpakkumistele on avatud 75 protsenti töötajatest. (Neljast eestlasest kolm..., 2019) Kolm neljandikku tööjõust on väga suur hulk inimesi, kes ei ole mingil põhjusel täielikult rahul oma töökohaga, kes on valmis parema pakkumise saamisel kohe tööd vahetama. Sellist olukorda kirjeldab töötajate vähene tööga seotuse tunne. Lõputöö eesmärk on välja selgitada töötajate seotus tööga jaekaubandusettevõttes parimate praktikate rakendamiseks töötajate tööga seotuse suurendamisel. Lõputöö eesmärgi saavutamiseks on seatud järgmised uurimisülesanded: • välja selgitada teoreetilistele lähtekohtadele tuginedes töötajate tööga seotuse tunnused ja seotuse saavutamise võimalused; • koostada metoodika empiirilise uuringu läbiviimiseks; • kaardistada töötajate seotus tööga jaekaubandusettevõttes ning analüüsida saadud tulemusi; • tulemuste põhjal teha järeldusi ja esitada ettepanekud jaekaubandusettevõtte juhtkonnale parimate praktikate rakendamiseks töötajate tööga seotuse suurendamisel. Lõputöö teoreetiline osa on jaotatud kolmeks suuremaks alapeatükiks, millest esimene keskendub seotuse defineerimisele, töötajate seotuse mõõtmisele, pühendumuseta töötajate määratlemisele ning seotuse mõjudele. Teine alapeatükk selgitab empiirilise uuringu metoodikat ja valimit ning kolmas annab ülevaate uuringu tulemustest jaekaubandusettevõttes. Analüüsi läbiviimiseks on kasutatud autori tõlgitud UWES-17 ning Gallup Q12 küsimustikke, mis baseeruvad seotuse komponendile: tarmukusele, pühendumusele, haaratusele ning tööressurssidele. Andmeid koguti ankeetküsimustiku abil. Peamised autorid, kelle raamatutele ja artiklitele töös viidatakse, on Bekker, Bridger, Dickson, Gleeson, Kahn, Leiter, Marciano, Nelson, Schaufeli, Smythe. Kõik autorid on välja andnud mitmeid publikatsioone tööga seotuse teemal, autoritelt võib leida laias laastus ühtivaid seisukohti kui ka teineteisest väga erinevaid lähenemisi.Nimetus Piiratud juurdepääs Mitmekanalilise kaubanduse areng ettevõttes Põldma Kaubanduse AS(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Rääk, Kristel; Kirikal, HeveMitmekanaliga kaubandus on turundusstrateegia, mis pakub erinevaid valikuvõimalusi tarbijatele toodete ostmisel. Mitmekanalilise kaubanduse eesmärk on maksimeerida tulusid ja tagada kliendi lojaalsus, pakkudes valikut ja kasutusmugavust. Mitmekanaliline kaubandus on viimastel aastatel plahvatuslikult kasvanud. Mitmekanalilises kaubanduses on oluline e-kaubandus, mis on vajalik traditsioonilise kaubanduse täiendamiseks. Mitmekanalilistel kauplejatel on suured eelised veebipõhiste kauplejate ees. Enne e-kaupluse avamist on olemas kindel kaubamärk. Tooteid saab reklaamida mitme müügikanali kaudu ning neid omavahel ühendada. Mitmekanalilisel jaemüüjal on tellimuste täitmise ja klienditeeninduse juhtimiseks olemas turustus- ja äriprotsessid. Jaemüügis on oluline kasutada mitut kanalit, et muuta tooted tarbijatele kättesaadavaks rohkem kui ühes müügikanalis. Uuringu objektiks oli ettevõte Põldma Kaubanduse AS. Empiiriline uuring viidi läbi kvantitatiivse uuringuna. Kasutati deduktiivset ehk üldiselt üksikule lähenemisviisi. Andmekogumismeetodiks oli dokumendivaatlus ja andmeanalüüsimeetodiks statistiline analüüs. Valimi moodustasid müügiaruanded. Lõputöö uuringu raames kaardistati ettevõtte Põldma Kaubanduse AS müügitulemused ajavahemikul 2012-2018, milleks olid netokäive ja klientide arv. Nende põhjal arvutas töö autor välja ostukorvi suuruse ja võrdles seda traditsioonilise ja e-kanali osas vaadeldavate aastate lõikes. Lisaks vaadeldi töös kahe kaubagrupi, T-särkide ja teksapükste müügi arengutrende müügitulemuste alusel ettevõttes tervikuna ja kahes müügikanalis eraldi. Uuringutulemustest selgus, et mitmekanalilise kaubanduse arendamisega pole ettevõttes Põldma Kaubanduse AS piisavalt tegeletud, kas teadmatusest, nõudluse või ressursi puudumise tõttu. Teoreetilistele lähtekohtadele ja uuringutulemustele tuginedes peaks ettevõte keskenduma traditsioonilise ja e-kaubanduse kui mitmekanalilise ühenduse loomisele, arendamaks mõlemat kauplemisvormi üheaegselt pakkudes vastastikku turunduslikku tuge. Teoreetilistele lähtekohtadele ja uuringutulemustele tuginedes tegi töö autor veel teisigi järeldusi ja ettepanekuid ettevõttele Põldma Kaubanduse AS mitmekanalilise kaubanduse arendamiseks. Lõputöö ülesanded said täidetud ning töö eesmärk saavutatud.Nimetus Piiratud juurdepääs Eesti täisealise mehe ostuotsust mõjutavad tegurid habemeajamisvahendite soetamisel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Arna, Rauno; Vahtramäe, EvaLõputöö empiirilises uuringus selgitati välja ja analüüsiti, millised tegurid mõjutavad Eesti täisealise meessoost tarbija ostuotsuseid habemeajamisvahendite soetamisel ning vastavalt sellele tehti hulgi- ja jaekaubandusettevõtetele soovitusi soovitusi habemeajamis-vahendite turundamisel ja peamise sihtgrupi ostuotsuste mõjutamisel. Turunduse eesmärk on rahuldada tarbijate vajadusi ette-võttele kasumlikul moel ning suunab ettevõtet, kuidas peale hinna konkureerida ka teistel alustel. Seetõttu tuleb tunda tarbijat ja tema vajadust ning mõista, kuidas individuaal-sed, psühholoogilised ja situatsiooni tegurid mõjutavad ostuotsust. Teoreetilisest raamistikust lähtuvalt, koostati empiirilise uuringu metoodika 2020. aastal läbiviidud tarbija küsitlusele. Lõputöö empiiriline uuring viidi läbi 2020. aasta märtsis ning sihtgrupiks olid Eesti täisealised meessoost tarbijad. Empiirilise uuringu teostamisel lähtuti teaduslikust meetodist kasutades kvantitatiivset meetodit. Andmekogumise meetodiks valiti küsitluse, kuna uuringus olid olulised sellised tegurid, mida saab uurida tarbija teadlikkuse, teadmiste ja hinnangute põhjal. Kogutud andmeid analüüsiti ja tehti järeldused ning soovitused kaubandusettevõtetele. Empiirilise uuringu tulemustest selgus, et Eesti mehed defineerivad habeme kasvatamist erinevalt. Suure osa Eesti meeste jaoks tähendab habeme kasvatamine planeeritud ja teadlikku tegevust ning habeme loomulik kasvamine ei ole kasvatamine, isegi siis kui habet aetaks kord nädalas või veel harvem. Habeme kasvatamise ja mittekasvatamise tegurid on sarnased, põhinedes isiksusel, elustiili, personaalsusel ning perekonnal. Eesti mees ei ürita silma paista habemeajamisvahendite soetamisel, enamus mehi on oma hoiakutelt pigem konser-vatiivsed ja ratsionaalsed ning lojaalsed tarbijad. Tulenevalt, kas siis sellest või informatsiooni puudusest, Eesti mees näonaha- ja habemehoolduse tooteid (kreem, õli, jmt) väga sageli ei kasuta. Samas kannab Eesti mees aktiivselt hoolt oma keha välimuse eest, kasutades selle hooldamiseks habemeajamisvahendeid, peamiselt raseerijat. Habemeajamisvahendeid soetab peamiselt mees ise ning ostuotsuse tegemisel mõjutab teda toode, selle kvaliteet ja kasutamismugavus, kättesaadavus ja sälivus. Toote personaalses sobimises soovib Eesti mees isiklikult veenduda ning isiklik negatiivne kogemus mõjutab järgnevat ostuotsust väga tugevalt. Habeme kasvatamise ja hooldamise kohta tunnevad paljud mehed huvi ning otsivad erinevaid kanaleid kasutades täiendavat informatsiooni. Peamised mõjutegurid jaekaubanduses ostuotsuse tegemisel Eesti mehe jaoks on kaubandusettevõtte asukoht, seal olev atmosfäär ning sooduskampaaniad ja personaalne pakkumine. Habemeajamivahendite paiknemine ostuteekonnal ning toodete märgatavus suurendavad impulssostu tõenäosust, sest Eesti mehel tekib sageli vajadus toote märkamisega. Kõige enam kasutatavad ja soetatavad tooted on raseerija ning raseerimisvaht-geel, kuid kasutamiselt sagedased on ka pardel ja juukselõikusmasin. Tulenevalt nendest erinevatest mõjuteguritest habemeajamisvahendite ostuotsuse tegemisel, on kaubandusettevõtte jaoks oluline tunda sihttarbijat ja teda mõjutavaid tegureid ning mõista, mida tarbija täiendavalt sooviks või vajaks. Kokkuvõtteks saab öelda, et lõputöö eesmärk täideti ning selgitati välja, millised tegurid mõjutavad jaekaubanduses Eesti täisealise meesoost tarbija ostukäitumist habemeajamisvahendite soetamisel. Empiirilise uuringu tulemused, järeldused ja soovitused edastatakse 2020. aasta augustis Sanitex OÜ Lõuna-Eesti piirkonnajuhile.Nimetus Piiratud juurdepääs Töötaja ootused tuleviku töökohale ettevõtte Olerex AS Lõuna piirkonnas(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Kruusamägi, Kaire; Kirikal, HeveKäesolevas lõputöös käsitletakse tuleviku töökohta mõjutavaid tegureid ja töötaja ootuseid tuleviku töökohale ning valmisolekut uute tehnoloogiliste lahendustega toimetulekuks. Tuleviku töötajatelt oodatakse t-kompetentsi ja mitmekesiseid oskuseid. Antud lõputöö tulemused annavad uuritavale ettevõttele teadmised oma töötajate ootustest ja soovidest, aidates seeläbi hoida oma töötajaid veelgi paremini ja olla hea tööandja ning säilitada tugev ettevõtte maine.Nimetus Piiratud juurdepääs Lean filosoofia rakendamine Rimi Eesti Food AS Tartu Rimi mini kauplustes(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Tuvikene, Piia; Kirikal, HeveLõputöö eesmärk oli teoreetiliste allikate põhjal välja selgitada Lean põhimõtted ja filosoofia ning nende rakendamine. Rimi Eesti Food AS-i neljas Tartu Rimi Mini kaupluses. Lean filosoofia põhineb kulusäästlikkusel ja vootõhususel, tulemuseks on efektiivsus ja kliendi rahulolu. Kuna Lean eesmärgid ühtivad Rimi eemärkidega, võeti Rimis vastu strateegiline otsus hakata rakendama Lean meetoditel põhinevat juhtimist. Esimene pilootkauplus alustas Lean'i rakendamisega aastal 2016. Kuna pilootprojekt oli edukas, otsustati Lean juhtimist juurutada kogu Rimi Eesti Food AS-is. Töö teoreetilises osas uuris töö autor Lean filosoofia olemust ja ajalugu. Milline on Lean põhimõtete kujunemine ja kust pärinevad. Uurimuse käigus, selgus, et nii Lean'i mõiste, rakendamise, kui pärimuse kohta, on erinevatelt autoritelt palju erinevaid arvamusi ja teooriaid. Välja selgitati erinevad meetodid ja rakendamisvõimalused, mis on abiks Lean juhtimise juurutamisel ja jätkusuutlikkusel. Lean konseptsiooni juurutamisel on peamine omandada kulusäästlik filosoofia ja järgida seda mõtteviisi, kasutada oma organisatsiooni jaoks sobivaid meetodeid ja tööriistu. Empiiriline uuring viidi läbi kaardistusuuringuna, kasutati deduktiivset lähenemisviisi. Andmekogumismeetod oli kvantitatiivne. Kasutati dokumendivaatlust. Andmeid analüüsiti dokumendivaatluse teel. Valimi moodustasid kaupluste sisesed tegevusmõõdikute graafikuid, 6S auditid ning ettevõtte sisene tegevusmõõdikute koondtabel. Empiirilise uuringu käigus selgitati välja erinevate Lean meetodite rakendamine Rimi Eesti Food AS-i neljas Tartu Rimi Mini kaupluses. Uuritavaks perioodiks oli märts 2019, kui alustati Lean'i juurutamisega, kuni veebruar 2020, kui oli aasta projektiga tegeletud. Analüüsimiseks kaardistas töö autor kogutud tegevusmõõdikute tulemused. Kirjeldas protsesse ning erinevate tegevusmõõdikute kasutamist. Tuginedes teoreetilisele osale, analüüsis töö autor andmeid ning tõi välja erinevad probleemid, mis takistavad eesmärkide täitmist. Selgitas välja valitud tegevusmõõdikute otstarbekuse, eesmärkide täitmise ning tegi järeldused saadud tulemuste põhjal. Analüüsist selgus, et kauplused on uuritava kaheteistkümne kuu jooksul olnud jätkusuutlikud. Kõige edukam on olnud kaupluste ladudes 6S-i rakendamine, mis tagab hea töökeskkonna, kiirendab protsesse ning, mille abil on ülevaade kogu laos toimuvast. Kõiki 57 enese seatud eemärke ei täidetud, kuid tegevuste tulemusel, mis eesmärkide saavutamiseks tehti, on kõigis neljas kaupluses oluliselt vähenenud laopäevade arv ja kaubavarude laoväärtus. Eesmärkide täitmist on osaliselt takistanud kauplusest mittesõltuvad faktorid ettevõtte siseselt, millest töö autor järeldab, et Lean juurtamine peaks toimuma kõikidel ettevõtte tasanditel. Uurimuse põhjal järeldab töö autor, et Lean tööriistade rakendamisel tuleb tegeleda kõikide mõõdikutega samaaegselt. Kui tegeleda ühega rohkem, võib see kahjustada teise tulemust. Oluline on hoida tasakaalu ning iga kauplus peab leidma, milline tulemus on optimaalne. Kõik töös analüüsitud tegevusmõõdikud on olulised, mille jälgimine ja parendamine aitab saavutada lõppeesmärke nagu efektiivsus, kulusäästlikkus ja kvaliteet. Rimi on Lean juurutamisega alles algusfaasis, kõikides kauplustes ei ole veel alustatud Lean meetodite rakendamist. Kas Rimist saab Lean põhimõtete jätkusuutlik järgija, ei tea, kuid esimesed sammud on selleks tehtud ja siiani edukalt. Lean juhtimist ja põhimõtteid juurutades peab ettevõte endale selgeks tegema tõsiasja, et Lean kui projekt ei saa organisatsioonis kunagi lõplikult läbi, see on elukestev protsess, mille käigus toimub pidev areng ning parendamineNimetus Piiratud juurdepääs Velomarket OÜ varude juhtimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Luht, Reimo; Noorväli, HelleVarud on ettevõttele olulise tähtsusega. Tänu varude olemasolule on võimalik hoiduda ebameeldivate ja ootamatute asjaolude eest ning võimalus saavutada paremat klienditeenindust. Varude tüüpe on mitmeid, mida ettevõtetel on võimalik müüa, kasutada või vahendada. Kõiki tüüpe varusid tuleb analüüsida, kasutades erinevaid meetodeid ja lähenemisviise. Varud moodustavad ettevõtte käibevarast suure osa, selleks, et seda kasutada võimalikult efektiivselt, tuleb esmalt mõista, milleks on varude juhtimine vajalik, ning seejärel selgeks teha, kuidas see täpsemalt toimib. Efektiivne varude juhtimine eeldab pidevaid analüüse. Velomarket OÜ äri on hooajaline ning hooajaga soovitakse saavutada võimalikult kõrge klientide rahulolu, pakkudes neile soovitavaid tooteid õigel ajal õiglase hinnaga. Selleks, et ettevõte suudaks rahuldada suurema osa klientide vajadusi, peab ta omama piisavalt suurt kogust varusid, kuid samas vältima sellega kaasnevaid kulusid. Analüüsist selgus, et võrreldes 2019. aastat 2018. aastaga, kasvas Velomarket OÜ varude maht 48,3% ning müügitulu vaid 11,2%. Põhjusteks, miks näitajaid nii käitusid, võib tuua lattu seisma jäänud eelmise aasta kaubad ning seda, et lisaks telliti juurde palju uue aasta mudelid. Samal põhjusel langes ka 2019. aasta varude käibekordaja 25,1% võrreldes 2018. aastaga. Varud koosnesid möödunud hooaja jalgrattamudelistest ja uue hooaja mudelitest. Selleks, et sellist olukorda vältida ja mitte kaotada müügitulus, oleks esmalt mõistlik kaupluses müüa maha möödunud aasta tooted ning alles siis liigutada kogu müügifookus uue hooaja toodetele. Seni, kuni suurem osa eelmise hooaja mudelitest pole müüdud, oleks mõistlik uue hooaja tooteid müüa e-kaupluses selleks, et mitte hoida kinni lao- ja müügisaali ruumi. Analüüsist selgus ka, et varude inventuuri tehakse üsna algeliselt. Autori arvates tuleks protsessi lihtsustamiseks ja kiirendamiseks kasutusele võtta kaasaskantavad triipkoodilugejad ning pärast koodide sisseskännimist saaks tulemused otse laoprogrammi sisestada ning kogu inventuur oleks tehtud. Ettevõttes läbi viidud kahe põhilise brändi ABC analüüsi tulemusel selgusid tooted, millele tuleks oluliselt rohkem tähelepanu pöörata ja millele mitte. Uue hooaja tellimust koostades tuleks järgida A-rühma ja B-rühma tooteid ja teha tellimus vastavalt sellele. Oluline fakt, mida tuleks järgida, on see, et ettevõte on olnud pidevas kasvus ja nõudlus toodete vastu kasvab iga aasta. C-rühma tooted tuleks tuua rohkem esile selleks, et need 38 saaks müüdud, vastasel korral hoiavad need väärtuslikku lao- ja müügisaaliruumi kinni, mida saaks kasumlikumate toodete puhul ära kasutada. Sellist tüüpi äri puhul, mis tegutseb vaid hooajaliselt, pole võimalik rakendada optimaalse tellimiskoguse valemit EOQ. Ettevõtted, mis tegutsevad vaid hooajaliselt ja on väga sõltuvad ilmast, peavad olemas valmis pakkuma tooteid võimalikult kiirelt tarbijatele, vastasel juhul kaotatakse klient konkurendile. Arvutustulemused näitasid ära võimalikult optimaalsed tulemused laopinna ja madalate kulude kasutuses, kuid sellist tüüpi ettevõtte puhul tuleb see pigem kahjuks kui kasuks. Kuna hooajaväliselt keskendutakse rohkem e-kaupluse müügile, siis võiks lisaks uurida e-kaupluses populaarsemate toodete ja varude suhet. Välja tuleks selgitada, kas e- kaupluse ja füüsilise kaupluse klientide soovid on sarnased ning kas laos olevad tooted vastavad e-kaupluse nõudlusele. Võrreldes müügikäibe puhasrentaabluse trende varude käibekordajatega selgus, et kordaja muutumine polnud uuritavatel aastatel otseses seoses kasumlikkuse kasvuga, kuid ettevõtte kasumlikkuse tagamiseks tuleks hoida varude suurus ja maksumus siiski optimaalsel tasemel ning jälgida varude käibekiiruse edaspidist mõju kasumi teenimisele. Autori arvates on lõputöö eesmärk saavutatud.Nimetus Piiratud juurdepääs Tervisetoodete kategooria arendamine Solarise Toidumaailmas(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Tulits, Geili; Maasik, LiinaLõputöö koosneb kolmest peatükist, millest esimeses peatükis käsitleti kategooria juhtimist ja selle analüüsimise võimalusi. Teises peatükis on kirjeldati empiirilise uuringu metoodikat, püstitatud eesmärke ja eesmärgi saavutamiseks seatud ülesandeid ning koostati ettevõtte lühitutvustus. Kolmandas peatükis on koostati uurimistulemuste analüüs, mille käigus viidi läbi kategooria ja konkurentsi analüüs. Lähtudes analüüsi tulemustest tehti järeldused, millest kujunesid välja ettepanekud, kuidas parendada vee kategooria müüki ABC Supermarketsi Solarise Toidumaailma kaupluses. Lõputöö eesmärgiks oli selgitada välja ABC Supermarketsi Solarise kaupluse tervisetoodete kategooria konkurentsieelis ettevõtte kategooria strateegiliste eesmärkide saavutamiseks. Analüüsi käigus selgunud tulemustest tehti järeldused ning seejärel ettepanekud, kuidas tervisetoodete kategooria müüki ABC Supermarketsi Solarise Toidumaailmas parendada ning eesmärke saavutada. Lähtudes teooriast saab öelda, Solarise toidumaailmas vajab tervisetoodete kategooria senisest rohkem tähelepanu. Tooted vajaksid põhjalikku analüüsi ning seejärel kas sortimendist väljaarvamist, välja vahetamist või uut asukohta. Kuna tervisetoodete müük areneb kõikides kauplustes, kaasaarvatud Solarise otsestel konkurentidel, siis peaks kategooria juht tegelema kategooriaga nii kiiresti kui võimalik, sealjuures arvestades ka tarbijate soove ning trende, kuhu tervisetoodete kategooria on liikumas.Nimetus Piiratud juurdepääs Turunduse ja müügiedenduse võimalused läänemaa Circle K kütuse jaeketis(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Järv, Anne; Vahtramäe, EvaEmpiiriline uuring viidi läbi välja selgitamaks Läänemaa kütusekettide tarbijate seas turunduse- ja müügiedendamise võimalusi Läänemaa Circle K teenindusjaamas. Konkurents kütuse jaeketis on väga tihe, mis paneb erinevaid kütuse jaekette võitlema iga kliendi eest. Oluline on eristuda konkurendist, kuna kütusehind on kõigil sarnane. Iga ettevõte võitleb iga kliendi eest, sest tarbijal on palju erinevaid ostuvõimalusi, kuna turg on pakkujatest küllastunud. Klientide ootuste täitmiseks on oluline tunda nii tarbijate tarbimise- ka ostmisetrende, mis ajaga aina muutuvad. Ettevõte peab üllatama tarbijaid uute toodete, teenuste ja mugavamate lahendustega. Oluline on pakkuda kliendile lisaväärtust, võita kliendi usaldus ning pakkuda ostuprotsessis positiivset emotsiooni, mis viib kliendi korduvostuni ja temast saab püsiklient. Teistest eristumiseks ja äriedu saavutamiseks kütuse jaeketis on oluline kasutada õigeid turunduskanaleid ja müügiedenduse meetmeid. Suur osa turundusest on liikunud interneti avarustesse ning turundajatel on vaja muutustega kohaneda, arvestades ka põlvkonna erisusi. Oluline on võita tarbija tähelepanu, kuid seda on aina raskem teha, kuna kanalite rohkus suure infomüra taustal on tekitanud olukorra, kus tarbijal on raske eristada oluline olulisemast. Tarbijatel on tekkinud reklaamipimedus, mis omakorda raskendab tähelepanu võitmist. Ettevõttel tuleb olla aktiivne erinevates sotsiaalmeedia kanalites ning olla alati nähtav ning kättesaadav. Empiiriline uuring viidi läbi kvantitatiivselt, kaardistades Läänemaa kütuseketi tarbijate ootusi, ostuharjumusi ja hinnanguid. Uuringust selgus, et Läänemaa tarbija hindab eelkõige mugavust. Teenindusjaama asukoht on valiku tegemisel tema jaoks kõige määravam, seega kütuseketi eeliseks on omada võimalikult lai võrgustik ja suur kaetus üle Eesti ning kütusetankla asukoht peab jääma tarbija teele ning peab olema tagatud mugav ligipääs ning parkimisvõimalus. Samuti oluline roll on ka hinnasoodustuse kampaaniatel ning toodete sortimendi mitmekesisusel. Oodatakse suuremaid sooduspakkumisi ning eriti just kütusele. Läänemaa tarbijad peavad oluliseks kütusetanklate korrashoidu ja puhtust, samuti on tähtsaks kvaliteet nii toodetes, teenustes kui ka klienditeeninduses. Samas ei pea enamus kliente oluliseks kaubamärki ja tarbijamänge, mis oli oluline vaid noorematele vastajatele, millest saab järeldada, et peab olema planeeritud kampaaniate sihitus. Läänemaa Circle K teenindusjaama külastab enim 31–50-aastased kliendid. Peamiseks soovituseks Circle K Läänemaa piirkonna müügijaama edendamiseks on korraldada lokaalseid sortimendi- ja sooduspakkumisi, mis on kohandatud vastavalt kohalike tarbijate eelistustele ja vajadustele; korraldada rohkem enim oodatuid hinnasoodustuskampaaniad kütusele või kombineeritud kampaaniad, kus ostes ühe toote, saab teise soodsamalt või tasuta; sihtida reklaami regiooniti ning reklaamida tooteid ja teenuseid ka Facebook´is kohalikus Haapsalu & Läänemaa grupis, kus on esindatud 85,5% Läänemaa elanikkonnast; suurendada teenindusjaamas välireklaami atraktiivsust; lisada sortimenti rohkem värskeid puu- ja juurvilju ning ka pakendamata toite; pakkuda võimalust täita klaasipesuvedelikku tankurist ja korraldada soovituskampaaniad ettevõtte usalduse ja teadlikkuse tõstmiseks. Lõputöö eesmärk ja ülesanded said täidetud ning analüüsiti kütuseketi Circle K turundustegevuse ja müügiedendamise võimalusi. Empiirilise uuringu tulemused, järeldused ja soovitused edastatakse 2020. aasta juunis Circle K Eesti AS jaemüügi Läänemaa piirkonnajuhile.Nimetus Piiratud juurdepääs Töötaja tööga seotuse ja organisatsioonilise õigluse seosed Lõuna-Eesti Selverites(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Arula, Merike; Kirikal, HeveLõputöö teemaks oli töötaja tööga seotuse ja organisatsioonilise õigluse seosed Lõuna-Eesti Selverite töötajate seas. Uuringu teema on aktuaalne, kuna tööga seotusele on pööratud aasta-aastalt rohkem tähelepanud, on see püsinud aastaid samal tasemel. Lõputöö uuringu eesmärgiks oli välja selgitada töötaja tööga seotuse ja organisatsioonilise õigluse seosed Lõuna-Eesti Selverite töötajate seas ja leidmaks võimalusi töötaja tööga seotuse ja organisatsioonilise õigluse suurendamiseks. Töö esimeses peatükis käsitletakse töötaja seotuse ja organisatsioonilise õigluse teoreetilisi lähtekohti. Teoorias lähtuti Willam Kahni töötaja tööga seotuse teooriast, mis tugines kolmele psühholoogilisele tingimusele: pühendumine, süvenemine ja tarmukus. Seda kinnitasid ka akadeemikud Schaufeli ja Bakker. Organisatsioonilise õigluse teoorias lähtuti, Cropanzano ja Greenberg teooriast, mis keskendus, kahele peamisele teooriale jaotav ja protseduuriline õiglus. Uuring viidi läbi kaardistusuuringuna, kasutati kvantitatiivset meetodit. Andmete kogumiseks kasutati ankeetküsitlust. Ankeetküsitluse läbiviimiseks koostati struktureeritud küsimustik, millega selgitati välja töötaja tööga seotus ja organisatsioonilise õigluse tajumine. Lisaks koguti andmeis vastaja vanuse, soo, ametikoha kohta. Oli ka kaks avatud küsimust, kus töötajad said arvamust avaldada. Seal sai ära märkida, millisel määral nad soovivad osaleda organisatsiooni töös ja kui peaksid organisatsioonist lahkuma, siis millistel põhjustel. Andmeis analüüsiti kirjeldava statistikaga. Uuringu valimi moodustasid Lõuna-Eesti Selverite töötajad. Uuringust selgus, et naised on tööga rohkem seotud kui mehed. Naised on meestest rohkem töösse süvenenumad, tarmukamad ja rohkem pühendunud. Tööga seotult tundsid enim 50-59-astased ja 40-49-aastsed töötajad. Ametikohtade lõikes tundsid end tööga seotult teenindusjuhid ja kategooriajuhid. Teenindajad seevastu ei tundnud end tööga seotult. Protseduurilist õiglust tajusid mehed rohkem, kui naised samas jaotavat õiglust tajutakse naiste poolt rohkem, kui meeste poolt. Ametikohtade lõikes tajusid nii protseduurilist kui jaotavad õiglust enim teenindajad ja teenindusjuhid. 43 Korrelatsiooni analüüsist selgus, et tööga seotusel ja organisatsioonilise õigluse vahel on positiivne seos. Töötajad, kes tajuvad protseduurilist õiglust rohkem, on töösse süvenenumad ja need, kes tajuvad jaotavad õiglust enam on tarmukamad ja pühendunumad. Uuringu tulemusi võib lugeda headeks. Töötajad teevad tööd südamega ja on huvitatud ettevõtte eesmärkidest, samas tajuvad töötajad, et organisatsioon suhtub töötajatesse lugupidavalt ja arvestab töötajate õigustega. Samas soovivad töötajad osaleda rohkem organisatsiooni töös ja töötajatel oleks rohkem võimalust töökorraldustes kaasarääkida. Suurendades organisatsioonilise õigluse tajumist suureneb ka töötaja tööga seotus. Kui töötajad tunnevad, et neid koheldakse õiglaselt, siis panustavad nad ka rohkem töösse. Lõputöö eesmärk ja ülesanded said täidetud.Nimetus Piiratud juurdepääs Konkurentsivõimelise sortimendi planeerimine Hepa 1 tanklas(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Hansen, Maili; Maasik, LiinaKaubandusel on suur mõju ühiskonnale ja inimestele. Jaekaubanduse suurt rolli näi-tab paljude inimeste seotus selle alaga ja müüginäitajate suurused. Jaekaubandu-settevõtted peavad igapäevatöös arvestama kuue olulise õigsusega: õige toode, õige kogus, õige koht, õige aeg, õige hind ja õige teenindus. Lõputöö eesmärk oli välja selgitada konkurentsivõimelise sortimendi koostamise võimalused tarbijate rahulolu ja ettevõtte konkurentsivõime suurendamiseks. Teema on jätkuvalt oluline, sest sortiment on kujunenud kaubandusettevõtte olulisemaks eduteguriks. Tihe konkurents jaekaubandusturul ja e-kaupluste poolt pakutav konkurents on pannud ettevõtted pingutama iga kliendi pärast ja sortiment on oluline instrument, millega saab tarbijat mõjutada ning mis annab konkurentsieelise. Tarbijad on kauba suhtes muutunud nõudlikumaks ja valivamaks, oluline on nii hind kui ka kvaliteet ning vaadatakse väga hoolega, mida ostetakse. Kaupluse sortiment peab olema koostatud klientide nõudmiste põhjal, tooma esile kindlaid konkurentsieeliseid ning eristuma konkurentidest. Oluline on, et piiratud sortimendiga saaks rahuldatud paljude tarbijate vajadused. Sortimendi valikul on oluline jälgida hinna ja kvaliteedi suhet, toodete visuaalset väljanägemist, kui suurt kogust pakkuda, kui hästi tooted müüvad ning kasumlikkus. Seoses aina uute toodete turuletulekuga on oht, et tarbijate huvi vanemate toodete järele raugeb ja kaup jääb kauplusesse seisma, seetõttu on oluline tegeleda sortimendi juhtimisega. Sortimendi ja kaubavaliku kujundamisel on oluline osa kauba hinnal ja brändide valikul. Sortimendi juhtimise tuntuimaks meetodiks on ABC-analüüs. Kategooriajuhtimine annab võimaluse jagada kogemust, teha konkurentidega koostööd ja parendada vastavalt kliendi eelistustele, see on jätkuv protsess, pikaajalise strateegiaga, mida peab pidevalt uuendama. Kaupluse konkurentsieeliseks on tema asukoht, suurus, teenindus, võimed ja ressursid. Mida rohkem on konkurente, seda väiksemad on ettevõtte võimalused tõsta hinda ja teenida kasumit. Konkurentsieelise saavutamiseks peab ettevõte näitama, miks tema on teistest parem. Lõputöö empiirilises osas teostati lisamüüki võimaldavate kategooriate ABC-analüüs ja hinnavõrdlus konkurentidega. Saadud andmete põhjal teostati analüüs ning tehti järeldused ja ettepanekud. ABC-analüüsist tulenevalt kaardistati enam käivet andnud ja vähem käivet andnud kaubad ning jagati need A-, B- ja C-gruppidesse. Teostati hinnavõrdlus konkurentidega, mille tulemusena selgus, et konkurentsieelise saavutamiseks tuleb ettevõttel korrigeerida sortimenti ja hindu. Lõputöö uurimisobjektiks oli Hepa 1 tankla kaupluse sortiment. Lähtuvalt analüüsi tulemustest selgus, et Hepa 1 tanklakauplusel on konkurentsieelis küll väljapanekute näol olemas, kuid korrigeerida tuleks sortimendi sügavust ja toodete hindu. Sellest tulenevalt koostati ettevõttele konkreetsed ettepanekud strateegia ja taktika rakendamiseks erinevates kategooriates ning tehti ettepanekud kõikide kategooriate sortimendi korrigeerimiseks. Ettevõte peab konkurentsis püsimiseks sortimenti hooajaliselt analüüsima ning tegema vajalikke muudatusi. Selleks tuleb rakendada selget kategooria juhtimise mudelit ja ei tohi alahinnata konkurentide tegevust. Lõputöös sooritatud andmete analüüs aitas täita uurimustöö eesmärgi ja ülesanded said täidetud. Ettepanekud esitatakse Hepa 1 tanklakauplusele pärast lõputöö kaitsmist.Nimetus Piiratud juurdepääs Müügipersonali arendamine põlvkondade lõikes Tapa linna jaekaubandusettevõtetes(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Vaigurand, Teili; Kirikal, HeveLõputöö on koostatud teemal müügipersonali arendamine põlvkondade lõikes Tapa linna jaekaubandusettevõtetes. Lõputöö eesmärgiks oli välja selgitada Tapa linna jaekaubandusettevõtete müügipersonali arendamise võimalused lähtuvalt põlvkondlikest eripäradest. Lõputöö uurimuse käigus koostati teoreetilised lähtekohad, mis andsid ülevaate müügipersonali olemusest, eripäradest ja arendamisest ning koolitusest. Lisaks keskenduti põlvkondade jagunemisele, nende vahelistele erinevustele ning erinevatest põlvkondadest müügipersonali arendamisele. Empiiriline uuring viidi läbi kaardistusuuringuna (survey) ning andmekogumismeetodiks oli kvantitatiivne. Andmekogumisvahendiks oli ankeetküsitlus, mis koosnes lihtsatest standardiseeritud küsimustest. Andmeanalüüsi meetodina kasutati kirjeldavat statistikat. Andmeid töödeldi tabeltöötlusprogrammi Microsoft Excel abil. Statistiliste andmete analüüsimiseks kasutati aritmeetilise keskmise (m) näitajat ja standardhälvet (SD). Uuringu valimi moodustasid Tapa linna jaekaubandusettevõtete müügipersonal, kuhu kuulus kokku 74 töötajat ning kellest 63% tagastasid küsimustiku täidetult, seega lõplikuks valimiks kujunes 47 vastajat. Empiirilise uuringu käigus hinnati erinevatest põlvkondadest müügipersonali töötajate ametikohale vajalike teadmiste, oskuste ja kogemuse taset. Lisaks täiendkoolituste vajalikkust ning sobivamaid viise täiendkoolituste läbimiseks. Samuti hinnati uuringu käigus hetkelist koolitusvajadust ja sisekoolituste läbiviimist töökohal. Uuringu käigus selgitati välja erinevatest põlvkondadest pärinevad töötajate eelistused koolitus- ja arenguvõimalustele. Uuringu tulemustest selgus, et koolituste läbiviimise viisiks oli eelistatuim ettevõttesisene ning kõige rohkem hinnatakse koolitustelt saadavaid oskuseid ja teadmisi. Põlvkondadest lähtuvalt eelistavad nooremad koolitusi, mis on seotud kaubagruppide ja nende väljapanekute kujundamisega, Y-põlvkond koolitusi, mis aitavad turundusplaani koostada ning vanemad põlvkonnad hindavad kõrgelt meeskonnatöö koolitusi ning digivahendite kasutamist müügitöös. Uuringu tulemustele toetudes tehti järeldusi ning esitati ettepanekuid erinevate põlvkondadest müügipersonali töötajate koolitus- ja arenguvajadustele.Nimetus Piiratud juurdepääs Teeninduskvaliteedi hindamine ettevõttes Lucky Loore OÜ(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Must, Mari-Liis; Kirikal, HeveTeenindusettevõtted on järjest rohkem hakanud tähtsustama kliendirahulolu ja kõrget teeninduskvaliteedi pakkumist. Teeninduskvaliteet on näitaja, mis annab ettevõttele konkurentsieelise, kliendilojaalsuse ja suust suhu leviva turundustöö. Lõputöö eesmärk oli välja selgitada klientide rahulolu Lucky Loore OÜ teeninduskvaliteediga, et vajadusel teha ettepanekud ettevõtte teeninduskvaliteedi parendamiseks. Lõputöö eesmärgi saavutamiseks selgitati teoreetilistele allikatele tuginedes välja erinevaid võimalusi teeninduskvaliteedi hindamiseks. Töös toodi välja erinevate autorite käsitlusi Grönroosi-Gumessoni mudelist, SERVQUAL mudelist, Mystery Shoppingust, NPS-ist ja CES-ist. Empiirilise uuringu läbiviimiseks koostati metoodika. Kasutusele võeti kaardistusuuring, millele läheneti deduktiivselt. Andmete analüüsimiseks kasutati tabeltöötlusprogrammi MS Excel ja saadud andmed esitati tulpdiagrammide ning tabelitena. Analüüsimise jaoks arvutati suhtarve, keskväärust ja standardhälvet ning valimiks oli mugavusvalim. Lucky Loore OÜ klientide hinnangud teeninduskvaliteedile kaardistati, kasutades selleks antud ettevõtte eripärasid arvestav SERVQUAL küsimustik. Uuringutulemustest selgus, et klientide jaoks on kõige olulisemad näitajad, mis hindavad teenindajate teenindusvalmidust ja usaldusväärsust. Kõige suurem oli klientide rahulolu teenindusettevõttes töötava personali kompetentsusega ja empaatiavõimega. Ettepanekutena toodi välja parendusmeetmeid, millega tõsta teeninduskvaliteeti teenindajate vastutulelikkuse ja positiivse teeninduskontakti loomise osas. Samuti toodi ettepanekuna välja, et lisada rohkem meeldejäävaid reklaame tänavapilti ja keskuse hoonesse ning muuta naisklientide jaoks interjööri õdusamaks. Lisaks pöörati tähelepanu väiksemamahuliste kampaaniate läbiviimise vajadusele. Sellisteks kampaaniateks oleksid erinevad jagamismängud ja loosimised sotsiaalmeedias, mis ei nõua suurt rahalist ressurssi, kuid millega kaasneks klientide tähelepanu ja turundustöö. Klientide hinnangud teeninduskvaliteedile said välja toodud, tagasisidest saadud tulemused analüüsitud ning ettepanekud teenindusettevõttele klienditeeninduse parendamiseks tehtud. Seega lõputöö eesmärk sai täidetud.Nimetus Piiratud juurdepääs Varavastaste süütegude käsitlemine eesti kaubandusettevõtetes(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Kiir, Laura; Freienthal, HeliLõputöö teoreetilises raamistikus kirjeldati varguste vastaseid meetmeid ning mõju. Ühtlasi leiti vastused uurimisküsimustele. Vargused mõjutavad kaubandusettevõtteid väga palju, sest ettevõtted on sunnitud tugevdama turvameetmeid, tegelema tagajärgedega ning vajadusel uut töötajat leidma, mis on kulukas nii rahaliselt, kui ka ajaliselt. Vargus on levinuim süütegu. Enim varastatakse kauplustest. Kaubandusettevõtetes varastavad mitte ainult kliendid, vaid ka töötajad. Iga kord ei pöörduta politsei poole või ei avastatagi pettust kiiresti, mille tõttu võib eeldada, et vargusi on rohkem, kui registreeritud on. Vaatamata turvameetmetele ei saa kõiki vargusi ära hoida. Seadustes on ära reguleeritud, milline süütegu läheb väärteo või kuriteo alla. Ühtlasi, milliseid süütegude asjaolusid võetakse arvesse karistuse määramisel. Samuti on reguleeritud, millised õiguskaitsevahendid on tööandjal, kui töötaja on varastanud. Töötajaid panevad varastama liigne usaldus või rahalised probleemid jne. Mõnes ettevõttes jälgitakse varguste ennetamiseks töötajaid kaamerast, kontrollitakse ostutagastusi ja muud. Üldjuhul on selle tagajärjeks töötaja vallandamine, kuna siis on töötaja usalduse kaotanud. Töötajapoolne varguse tagajärg võib olla mitte rahaliselt kahjulik, vaid ka ajaliselt. Töötaja vallandamise korral, peab tööandja leidma uue töötaja, mis ajaliselt on kulukas. Suuremale osale vargustele saadakse jälile tänu anonüümsetele vihjetele. Klientidest pole selget gruppi, kes käivad varastamas, igaüks võib olla varas. Samuti on ka neil põhjuseks rahalised probleemid. Enim varastatakse selliseid tooteid, mida on lihtne ja kiire edasi müüa, näiteks kosmeetika, žiletid. Levinud turvameetmed on videovalve, turvaväravad ja turvaelemendid. Uurimismeetod on kvantitatiivne meetod, anonüümne, mille käigus uuriti erinevatelt kaubandusettevõttetelt nende meetmeid ja kokkupuuteid vargustega. Saadud tulemuste alusel analüüsis autor, mida kaubandusketid eelistavad ning kui palju nad võitlevad selle probleemiga ning kuidas. Uuringust selgus, et veidi alla poole vastajatest puutuvad kokku korduvate varastega. Ühtlasi selgus, et hinnasilte ei vahetata petturite poolt nii sageli. Vaid veidi üle kolmveerand vastajate kontrollivad sularaha igal korral. Töötajapoolse vargusega on kokkupuudutud vaid pooltes ettevõtetes. Vastajate kauplustest vaid veidi üle poolte kaasavad politsei vargustesse. Varguseteemalist väljaõpet hinnati madalalt, seega siinkohal peaksid tööandjad sellele rohkem tähelepanu pöörama. Iseteeninduskassasid töötajad ei usalda, pigem ollakse arvamusel, et need tekitavad vargusi juurde. Lõputöö ülesanded ning eesmärk on saavutatud.Nimetus Piiratud juurdepääs Teeninduskvaliteedi hindamine Nordic Digital AS esinduskauplustes(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Siidra, Moonika; Maasik, LiinaTeenindaja on muutunud teeninduskultuuri osaks ning mõjutab ettevõtte mainet ning klientide rahulolu kliendibaasi suurendamiseks vajab muudatusi, et kliendid tagasi ettevõttesse tuua. Teenindaja, kelle käitumine loob ettevõttest positiivse või negatiivse arvamuse, on ettevõtte visiitkaart. Kliendid soovivad pädevat ning positiivset elamusteenindust. Lõputöö teemaks valiti „Teeninduskvaliteedi hindamine Nordic Digital AS esinduskauplustes“. Uuringufirma Gallup andmetel on keskmise suurusega Eesti ettevõte suurepärase klienditeeninduse pakkumisest väga kaugel, sest kaks teenindajat viiest kahjustab brändi mainet ja kolm käib tööl peamiselt raha pärast. 21 sajandi teenindusettevõtte konkurentsieelis peitubki klienditeenindajate valikus, sest isikuid pole võimalik kopeerida Lõputöö probleem on seotud ettevõtte Photopoint kaupluse negatiivse teenindusega teeninduskvaliteedi hindamise käigus, mis viidi läbi kaubanduskeskuste poolt testostudena. Ettevõtte Nordic Digital ASile kuuluvad Photopoint esinduskauplused asuvad kõik kaubanduskeskustes ning teoorias selgus, et Mystery Shopping hindamismudel ei pruugi olla objektiivne kui testostu ankeedi koostamisel ei võetud arvesse kõigi ettevõtete individuaalseid teenindusstandardeid. Lõputöö eesmärgiks oli Nordic Digital ASile kuuluvate Photopoint esinduskaupluste teeninduskvaliteedi hindamine klientide rahulolu ja ettevõtte maine parendamiseks. Hindamismeetoditeks valiti Servqual ja NPS ehk soovitusindeksi meetod. Servqual meetod võimaldab kasutada uurimustöös andmeid, et saada teada kliendi ootused teenustele, toodetele ja teenindusele ning tulemuse hindamine võimaldab parendada teeninduskvaliteeti ja kõrvaldada puudused. Soovitusindeksi meetodi kasuks otsustas asjaolu, et see on üks lihtsamaid ja kiiremaid viise teada saada klientide suhtumist ettevõttesse. Uuring viidi läbi 08.veebruar – 20.märts 2020 a. Kokku saadi korrektselt täidetud vastuseid 123. Servquali meetodi dimensioonides esitatud väidete analüüsimisel selgus, et klientide ootused teeninduskvaliteedile on ületatud. Erinevused tulid välja Tallinna ja Tartu esinduskaupluste olukorda analüüsides. Tallinna esinduskauplustes oli olukord parem ning enamustes dimensioonides ootuseid ületati, kuid esines lõhe teenindusvalmiduse dimensioonis. Tartu esinduskauplustes esines kõigis dimensioonides kõrvalekaldeid ootuse ületamisel ning seega vajab olulisemalt tähelepanu teeninduskvaliteedi parendamine. Kliendirahulolu mõõtmiseks teise meetodina kasutatud soovitusindeksi e NPSi meetodi üldised tulemused kattuvad Tallinna ja Tartu esinduskaupluste tulemustega ning kokkuvõttes on tulemused väga head ja kliendid on valmis kaupluseid soovitama. Lähtuvalt uuringu tulemustest on suurepärase teeninduskvaliteedi tagamiseks vaja jälgida esinduskauplustes kõrget teeninduse taset. Ettevõttel on vaja Tallinna esinduskauplustes tegeleda teenindajate suhtlemisoskuse arendamisega, suunates teenindajad suhtlemisalastele koolitustele ning tekitades sellega sügavamat huvi teenindusvaldkonna vastu. Suhtlemisoskuste arendamine tuleb kasuks ka Tartu esinduskaupluste teenindajatele, kuid põhirõhk Tartus tuleb pöörata kaubakategooriate tundmise arendamisele, selgitades personaalse arenguvestluse käigus välja koolituse vajadus. Ettevõtte kaupade usaldusväärsena hoidmisele aitaks kaasa koostöö hankijatega, kes tutvustaksid teenindajatele kaupu. Ettevõtte teeninduskvaliteedi ootuste täitmiseks tuleks Tartu esinduskaupluste teenindajad kaasata teenindusstandardi ülevaatamise protsessi, et tekitada teenindajates seotust ja huvi parema teeninduse pakkumise vastu esinduskauplustes. Tartu esinduskaupluste puhul tuleks ettevõttel üle vaadata võimalused kaupluste sagedasemaks koristamiseks ning määrata puhastustööde tegemiseks graafik. Selleks, et ettevõte tervikuna areneks parima teeninduskvaliteedi pakkumise suunas, tuleb tegeleda süstemaatiliselt teenindajate koolitamise ning teeninduskvaliteedi hindamisega. Üldine teeninduskvaliteedi tase ettevõttes on kõrge ning ettevõttele tehti ettepanekuid teeninduskvaliteedi hoidmiseks ja parendamiseks Tallinna ja Tartu esinduskauplustes. Lõputöö eesmärk ja ülesanded said täidetud ning tulemused edastatakse ettevõttele pärast lõputöö kaitsmist.