Tootmine ja tootmiskorraldus
Valdkonna püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Tootmine ja tootmiskorraldus Avaldamisaeg järgi
Näitamisel1 - 20 180-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs ADKE Grupp OÜ äriplaan(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Keskküla, Raimo; Stelmak, IngaKooli lõpetanud oma ala spetsialistid soovivad ellu astudes saada oma esimest turvalist töökohta. Tihti peale ei arvestata töö valiku puhul sellega, et ka maailm on pidevas muutumises ning kõigil töötavatel inimestel on oht kaotada oma töö tehnoloogiale. Nii on autor seisukohal, et üks võimalikest lahendustest on luua enda toimiv ettevõte. Äriplaan kirjutati vastavalt autori ideele hakata tootma puidust dekoratiivseid seinalaudu. Tegemist on masstoodanguga, mille sihtgrupiks on keskmisest jõukamad noored, kes soovivad oma kodu sisustades erineda ning olla trendiloojateks. Töös tuli välja, et kui alustav ettevõtja on suuteline käivitama jätkusuutlikku ettevõtet ja sealjuures võimeline võtma kaalutud riske, siis tasub ettevõtlusega tegelemine end ära. Autori poolt välja mõeldud äriideel pole Eestis küll otsest konkurenti, kuid autor on arvamusel, et põhjus tuleneb toote kõrgest lõpphinnast. Antud ideega edasi minnes tasuks uurida, kui suur on toodete sihtgrupp Eestis, ning vastavalt sellele teha korrektuure. Alustava ettevõtte püsima jäämisel on võimalik laieneda, võttes enda alla suurema osa puidu väärindamisega seotud tegevustest. Käesolevas lõputöös on välja toodud kõik oluline, mida peab terviklik äriplaan sisaldama ning kuidas äriideest ettevõtluseni jõuda. Peab arvestama, et äriplaan on kirjutatud, võttes arvesse kriisieelset turusituatsiooni, ning samuti on arvestatud kasvupotentsiaali kriisieelsel ajal. Ettevõtte rajamisel on ajastus esmatähtis ning autor on seisukohal, et perioodil, mil kriis on ülemaailmselt aktuaalne, ei tasu antud ettevõtet luua. Seda põhjusel, et põhiline toodete sihtgrupp on kriisi tagajärjel koondamiste näol oluliselt vähenenud. Lõputöö kirjutamise käigus sai töö autor palju uusi teadmisi nii vanemate kui uuemate ärimudelite kohta. Lisaks teadmistele on töö autor nüüd reaalselt ja põhjalikult koostanud alustava ettevõtte äriplaani.Nimetus Piiratud juurdepääs Starship Technologies OÜ robotitehnikute koolitusvajadus(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Kruzman, Teele; Reinok, AnneliStarship Technologies OÜ eesmärk on pakkuda kontaktivaba energiasäästlikku kullerteenust USAs, Inglismaal ning Saksamaal. Ettevõtte ärimudel on mitmetahuline ning samal ajal arendatakse ettevõttes äppe, sisemisi tööriistasid ning protsesse, mis muudaksid teenuse kvaliteetsemaks ning efektiivsemaks. Lisaks süsteemiarendustele tegeletakse ka robotite tootmisega ning arendamisega. COVID -19 mõjutas ettevõtte arengut ning finantsilist seisu. Ülikoolilinnakud, mis oli enne COVID-19 pandeemiat ettevõtte põhiline ärisuund, suleti 2020. aasta II kvartali alguses ning äkiline põhituru langemine sundis ka ettevõttel pidurdama oma laienemist ning sulgema osasid teenusalasid. Uue olukorraga adapteerumiseks muutis ettevõtte oma strateegiat, mis tõi kaasa ka palju ebastabiilsust ning rahulolematust. Robotitehniku ülesanne on parandada ning teha tehnilisi uuendusi robotitele. Osakonna suurimad väljakutsed on töö tegemine efektiivselt ning iseseisvalt. Roboti tarkvara ning riistvara pidev arendamine tekitab olukorra, kus vastavate juhendite loomine ning uuendamine on väljakutse. Suur osa probleemist on robotitehnikute informeerimine ning pidev koolitamine. Starship Technologies OÜl ei ole ühtselt koolitussüsteemi ega platvorm, millest robotitehnikute meeskond saaks eeskuju võtta. Meeskonnal on ainult töötaja baaskoolitus, millel võib eristada kahte versiooni. Versioon 1 koolituskava oligi üles ehitatud printsiibil „tehnikult-tehnikule“, kus struktureeritud kava ei olnud. Kui ettevõtte 2019 II pooles avas uusi teenusalasid, tähendas see ka mitme inimese kaasamist lühikese aja jooksul. Koolitussüsteem 1 ei olnud enam mõistlik kasutada, sest inimressurssi, kes personaalselt nõustab ja abistab ei jätkunud. Loodi rohkem struktureeritud koolituskava 2, millel on kindlad koolitajad ning struktuur. Puudujäägiks on töötajatele kohati pinnapealse info andmine ning töötajate oskuste ning teadmiste valideerimist ei toimu. Antud lõputöö eesmärgiks oli robotitehnikute koolitusvajaduse määratlemine, võttes arvesse tehnikute subjektiivset hinnangut ning ettevõtte ootuseid. Antud lõputöö käigus viidi läbi küsitlus, mis koosnes roboti komponentide tundmise hindamisest ning uuringus osalejad hindasid oma teadmisi ning oskusi kolme väite raamis: „ Ma tean kuidas komponent X töötab“; „Ma oskan tõrkeotsingut teha komponent X’le“ ning „ Ma oskan vahetada komponenti X“. Need kolm eelmainitud küsimust on peamised ootused ja töökohustused robotitehnikute ametis. Selleks, et tehnikud saaksid oma igapäevaste töökohustustega hakkama efektiivselt, peaksid töötajad vastama ettevõtte ootustele. Uurimusest tuli välja, et robotitehnikute nõrgimad teadmised ning oskused on sensorites, embedded ehk sardsüsteemides, juhtimiskeskuse ning uue ala avamise tööriistade plokkides. Lisaks töötajad, kelle töökogemus on üle aasta, hindavad oma teadmisi ning oskusi kõrgemalt. Meeskonna teadmiste ühtlustamiseks ning pädevuste hoidmiseks peaks ettevõtte arendama koolitussüsteemi, mis oleks paindlik uute inimeste koolitamisel ning võtaks arvesse ettevõtte ning töötajate vajadusi. Töötajate motivatsiooni ning kompetentsi hoidmiseks on pidev koolitamine hädavajalik ja ettevõtte konkurentsivõimeline kriitline.Nimetus Piiratud juurdepääs Töökoha organiseerimise korraldamine ettevõtte X näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Krekker, Carina; Lea, MurumaaEttevõtete jaoks on aina olulisem muuta enda tootmisprotsesse efektiivsemaks, et säilitada enda konkurentsieelis. Kõige lihtsam viis tootmisprotsesside efektiivsemaks muutmiseks on eemaldada väärtust mitte lisavad tegevused. Selleks saab kasutusele võtta erinevaid kulusäästliku juhtimise meetodeid. Lõputöö eesmärk oli leida lahendus töökohtade paremaks korraldamiseks. Uuritava ettevõtte probleemiks on töökohtade korrastamatusest tingitud üleliigsed kulutused, mida põhjustab tekkiv ajakadu. Autor viis lõputöö käigus läbi kaks uuringud- vaatluse ja küsitluse. Nende andmete analüüsi käigus sai ta võrrelda kahe uuringu tulemusi. Küsitlusele vastasid uuritava montaaži töötajad ja selle kaudu sai autor teada, mida nemad hetke olukorrast arvavad. Vaatluse viis autor läbi selleks, et näha tegelikku olukorda ja kaardistada see ära. Küsitluse käigus selgus, et töötajate arvates ei ole töökohtade korrastamatus probleem kuna nende arvates on enamus asjadel koht olemas. Autori läbi viidud vaatluse käigus selgus, et tegelikult on töökohtade korrastamatus seal väga suureks probleemiks. Lisaks sellele, et see põhjustab ajakadu, on probleemiks ka tööohutus. Vaatluse käigus nägi autor mitut ohtlikku olukorda. Töökohtade korrastamiseks valis autor 5S meetodi. Valituks osutus 5S meetod kuna selle kasutusele võtmine ei nõua suuri rahalisi kulutusi ning juurutamise protsessi saavad montaaži töötajad ise kaasa aidata. See motiveerib töötajaid töökohtasid korras hoidma ka peale juurutamise protsessi. 5S meetod aitab uuritava montaaži osakonna töötajate tööprotsessi efektiivsemaks muuta, toodete kvaliteeti parandada, tööohutust parandada ja kulutusi vähendada.Nimetus Piiratud juurdepääs Exceli Power BI põhise planeerimistööriista juurutamine Saku Õlletehas AS näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Sepp, Henrik; Murumaa, LeaMüügiprognoosimine on tarneahelas väga oluline tegevus. Nimelt, planeerimise käigus püütakse eelnenud perioodide müügiajaloo ja turu nõudlust mõjutavate tegurite tundmise pealt planeerida eelseisvate perioodide müüke. Seda tehakse kas kogemuslikult või arvutusmeetodite abil. Nõudluse planeerimise väljund on otsene sisend tootmise planeerimisele ning selletõttu on prognoositäpsus vägagi oluline faktor kogu ettevõtte kasumlikkusele. Lõputöö eesmärk oli analüüsida uue rakendatava tööriista tulemuslikkust - prognoositäpsust. Töö autor leidis vastused kõikidele püstitatud küsimustele. Lõputöö fookusettevõtteks oli Saku Õlletehas AS. Analüüsi tegemiseks rakendas autor uut tööriista paralleelselt kasutusel olnud lahendusega testperioodil. Rakendusobjekti testiti nelja nädala vältel, kasutades selleks iga joogikategooria erinevaid tooteid. Nädalate vältel võrreldi kahte erinevat prognoosimisviisi. Üheks oli juurutamises olev planeerimistööriist ning teiseks aastaid kasutusel olnud protsess. Saadud tulemusi võrreldi ja analüüsiti kategooriate kaupa. Testperioodile lisas raskust samaaegselt ülemaailmselt kestnud COVID19 pandeemia. Lõputöö tulemusena leiti, et autori poolt valitud testmeetod osutus selles suhtes edukaks, et tootmisplaneerimisele ja müükidele valitud viis lisakomplikatsioone ei valmistanud. Küll, aga autori enda päevad olid testperioodil väga kiired, sest kahte täiesti erinevat viisi prognoosimine võtab palju aega. Eriti olukorras, mil valitses turul üleüldine eriolukord ning klientide tavapärane ostumuster oli muutunud.. Juurutatud tööriista prognoositäpsuse tulemus oli piisavalt rahuldav, et pärast testperioodi üle minna täielikult uuele protsessile. Tulemuste vahed olid küllaltki väiksed ning suuremad anomaaliad seletatavad ning edaspidi ära hoitavad. Lisaks, vabastab parendatud protsess suure osa müügiplaneerija ajast, mida saab planeerija kasutada müügiplaanile lisandväärtuse loomiseks. Kokkuvõtteks võib öelda, et uurimustöö täitis oma eesmärgi ning rakendusobjekt sai edukalt juurutatud. Antud töö tulem on kasulik Saku Õlletehasele, sest täpsemad müügiplaanid võimaldavad ettevõttel olla paindlikumad ning läbi selle ka kasumlikumad.Nimetus Piiratud juurdepääs Tootmisressursside planeerimine projektipõhises tootmises(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Trükmann, Martin; Murumaa, LeaAntud lõputöös analüüsib autor ettevõtte TB Works OÜ Kadrina tehase tootmisressursside planeerimisega seotud probleeme ning tuginedes töös kirjeldatud teoreetilistele alustele pakub välja võimaliku parenduse probleemide vältimiseks. Teoreetiline osa keskendub tootmiskorralduse, tootmissüsteemide, tootmise planeerimise ning projektijuhtimise teoreetilistele alustele. Käsitletav ettevõtte tegeleb projektipõhise tootmisega, mille tõttu pööras autor töö teoreetilises osas olulisel määral tähelepanu projektijuhtimise iseärasustele. Analüütilises osas keskendutakse käsitletava ettevõtte tutvustamisele ning kasutusel olevale tootmise ressursside planeerimise metoodikale ja sellega seotud probleemidele. Lõputöö autori hinnangul on peamiseks probleemiks ebasobiv juhtimissüsteem, mis on välja arendatud perioodil, kui müügimahud olid tundvalt väiksemad. Võimaliku parendusena pakub autor välja projektide tähtajastamiseks sobiliku joongraafiku ehk GANTT-tüüpi graafiku kasutusele võtmise, kuhu oleks võimalik sisestada kõik töös olevad tellimused. Tegemist on projektijuhtimises laialt levinud tähtajastamise metoodikaga ning antud graafiku koostamiseks on saadaval lai valik erinevat tarkvara. Autor toob välja viie erineva tarkvara peamised eelised, võimalused ja maksumuse.Nimetus Piiratud juurdepääs Projektijuhtimise parendamine ettevõttes NOTE Pärnu OÜ(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Kasesalu, Meelike; Raid, RuslanKäesoleva lõputöö eesmärgiks oli uurida erinevaid projektijuhtimise meetodeid ja ettevõttes kasutusel olevat projektijuhtimise protsessi ning seejärel uuritava teaduskirjanduse põhjal anda soovitusi, kuidas parendada projektijuhtimist ettevõttes NOTE Pärnu OÜ. Eesmärgi täitmiseks viis autor läbi poolstruktureeritud küsitluse ettevõtte uue toote juurutamise osakonna projektijuhtidega ning analüüsis projektide juhtimisega seotud dokumentatsioone. Töö teooria osa põhjal võib järeldada, et projektijuhtimine ja projektid on tänapäeva ühiskonnas pidevas arengus, eesmärgiga muutuda järjest paremaks ja efektiivsemaks. Ettevõtetes toimub pidev areng projektijuhtimise valdkonnas ning projektid ja hea projektijuhtimine on ettevõtte eesmärkide saavutamisel oluliseks aspektiks. Traditsioonilise projektijuhtimise puhul peetakse oluliseks projektile seatud eesmärkide täitmist ning eelarves ja ajakavas püsimist. Projektijuhtimine hõlmab endas erinevate tehnikate ja tavade rakendamist, mille põhjal saavutada projektile seatud eesmärgid ja ülesanded. Antud lõputöös keskendus autor peamiselt projektijuhtimise metoodikate uurimisele ning tõi välja peamised traditsioonilised ja agiilsed projektijuhtimise metoodikad ning nende omadused. Autori järelduste põhjal sobib elektroonikaettevõtetes rakendamiseks traditsioonilisele projektijuhtimisele omased eesmärkide püstitus, ajakava ja eelarve järgimine ning kontrollnimekirjad. Kombineerides sinna vajadusel juurde ka agiilse metoodika tehnikaid. Lõputöö empiirilises osas jõudis autor järeldusteni, et ettevõtte uute toodete juurutamise protsessi kirjeldus ja tööriistad ei toeta projektijuhtimise protsessi. Ettevõtte töötajad ei ole teadlikud erinevate projektijuhtimise metoodikate rakendamise võimaluste kohta. Ja ettevõttes puudub korralik ülevaade projektide staatuse, ajakava ja eelarve kohta. Parendusettepanekutena toob autor välja projektijuhtimise standardi kasutusele võtmise, mille alusel kehtestada projektijuhtimise kord ja luua abistavad tööriistad ning määratleda sinna juurde projekti planeerimise metoodika. Et saavutada ühtne arusaam projektijuhtimise tavadest ettevõttes, tuleb koolitada kõiki projektidega seotud töötajaid. Projekt peaks algama eesmärgi püstitusega, mis oleks konkreetne, mõõdetav, saavutatav, asjakohane ja ajaliselt ohjatud. Veendumaks, kas liigutakse püstitatud eesmärkide suunas, tuleks kasutusele võtta tulemuslikkuse võtmemõõdikud. Projektijuhtide silmaringi laiendamiseks soovitab autor investeerida projektijuhtide koolitamisse. Töö autor loodab, et koostatud lõputöö on abiks ettevõtte projektijuhtimise efektiivsemaks muutmisel ja seeläbi suudetakse kokku hoida aega ja raha ning suurendada ka kliendi rahulolu.Nimetus Avatud juurdepääs Mobiilse tootmis- ja teenindussüsteemi protsessi kaardistamine ja parendamine ettevõtte HANSA-FLEX OÜ näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Randoja, Marek; Murumaa, LeaLõputöös „ Mobiilse tootmis- ja teenindussüsteemi protsessi kaardistamine ja parendamine“ analüüsib autor teoreetilisele taustale tuginedes mobiilse kiirteeninduse osutamise protsessi parendusvõimalusi hüdraulikalahendusi pakkuvas ettevõttes HANSA-FLEX Eesti OÜ. Teoreetilises osas käsitleb autor tootmis ja teenindussüsteemide funktsionaalseid seosesid tugi ja põhisüsteemide vahel. Töö käigus uuris autor tootmis või teenindussüsteemi arendamise olulisust ja selgitas kuidas erinevad piirangud mõjutavad protsessi tulemuslikkust. Lõputöö analüütilises osas keskendus autor mobiilse teenindusüksuse kitsaskohtade välja selgitamisele ja protsessi kaardistamisele. Selleks viis autor läbi süvaintervjuu ettevõtte juhi ning tehnikuga. Kiirteeninduse osutamise protsessi kaardistamine aitas mõista, kus võivad tekkida vead ja millised on võimalused säästa aega ja muuta protsessi efektiivsemaks. Autor sai kinnitust, et digitaliseeritud laosüsteem ning töökäskude ja raportite digitaliseerimine muudaks tehniku tööd efektiivsemaks ja aitaks vältida vigade tekkimise võimalust raportite koostamisel. Tehtud parendusettepanekud on esitatud ettevõttele üle vaatamiseks ja töö on autori hinnangul oma eesmärgi saavutanud.Nimetus Piiratud juurdepääs Töökorralduse parendamine Farmi Piimatööstuse näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Nigul, Raili; Reinok, AnneliKäesolev lõputöö keskendus nelja tootmismeistri töökorralduse parendamisele Farmi Piimatööstuses. Töö põhifookuses oli meistrite tööpäevade kaardistamine, leidmaks kõige ajamahukamad ülesanded kontoris ja nendele kuluvat aega vähendada ning tõsta tootmises viibimise ja selle jälgimise aega. Lõputööga käigus lahendatavaks probleemiks oli meistrite ajapuudus. See tulenes sisestamist vajavate andmete suurest hulgast, millele kulus suurem osa tööpäevast. Meistrid, kes oleksid pidanud tegelema tootmisega ja osalema selles protsessis rohkem, ei saanud seda teha, sest aega ei jätkunud. Autori ülesandeks oli vaadelda tööpäevi ja need kaardistada ning tulemusi analüüsides leida igale ülesandele kuluv aega ja kõige ajarohkemate kohustuste hulka kontoris vähendada. Eesmärgiks oli tõsta toomises ringkäikude ja kontrollide tegemise aega ning suurendada üldist tootmise jälgimist, olles ise kontoris või koosolekul. Meistritega läbiviidud individuaalsetest intervjuudest enne parendamiste läbiviimist selgus, tegemist on oma tööga rahulolevate ja motiveeritud töötajatega. Oma tööjuures soovisid nad muuta vaid tööpäevade pikkust. Kõige ajakulukamate ja keerulisemate ülesannetena nimetati andmete sisestamine, Kreeka jogurti valmistamine ning töögraafikute koostamine. Parendusprotsessidena viidi esmalt läbi palgatõusud, et lisandunud tööülesannetega koos tõsta meistrite motivatsiooni, nende tegemiseks. Lisaks suurendati kaasamist ning osatähtsust tootmise juhtimises, otsuste tegemises ja planeerimises, et näidata nende arvamuse vajalikkust. Värvati tööle andmesisestaja, et vähendada AX programmi andemete kandmisele kuluvat aega, mis varem võttis enda alla suurema osa päevast. Tootmise jälgimise suurendamiseks on kasutusele võetud kaamerad ja GlobalReaderi programm, et võimaldada kontrolli kontoris või mujal tootmisest eemal olles. Tööpäevade kaardistamisest selgub, et tootmises veedetud aeg ei muutunud väga palju. Algselt veetis meister hommikuses vahetuses tootmises päevasest ajakulust 29% ning pärast 26%. See tähendab, et tootmises veedetav aeg veidi vähenes, miks see nii oli, autor täpselt ei tea, üheks võimalikuks mõjutajaks võis olla Kreeka jogurti tootmise vähenemine ja seeläbi tootmises viibimise aja langus. Õhtuses vahetuses suudeti tootmises kuluvat aega tõsta 10%. Muutust võis põhjustada kontrollringkäikude tihedam tegemine. Eesmärk, milleks oli andmete sisestamise vähendamine, sai täidetud. Hommikuses vahetuses oli see ajakulu algselt 37% ning pärast 14%. Õhtusel meistril kulus aga esmalt 20% tööajast ja pärast parendusi vaid 5%. Aja jooksul see protsent tõenäoliselt väheneb veelgi, sest praegu on andmesisestajal õppeperiood ja ta ei tööta täiskoormusel ning vajab vahel meistrite abi, aga tema tööülesanded ja koormus edaspidi tõusevad ning seeläbi meistrite oma väheneb. Tootmise jälgimine ja kontroll läbi kaamerate ja GlobalReaderi programmi tõusis tänu andmete sisestamise aja vähenemine. Läbi nende jälgitakse masinate töötamist, seisakute aegu ja põhjusi ning masinate tootlikkust. Nende kasutamisele võtmine näitab, et meistrid said tootmisega kursis olemiseks aega juurde, mis omakorda kinnitab eesmärgi saavutamist. Palgatõus on kaasa toonud ka vastutuse suurenemise, juurde on meistrite ülesandeks tulnud hügieenilehtede igapäevane täitmine ja selle jaoks ka hügieeniringkäikude tegemine toomises, mille ajakulu tõusu hommikuses vahetuse, näitas ka ajakulu kaardistamine. Töökorralduse parendamine ja töö ajakulu kaardistamine aitab hästi välja tuua ülesanded, mille tegemisele kulub liiga palju aega ning samuti aitab see näha neid, mis on jäänud tahaplaanile ning vajaks rohkem kontrolli ja tähelepanu. Pärast parendusi saavad meistrid tegeleda rohkem tootmisega, mis ongi nende töö peamine eesmärk. Just seda aitaski käesolev töö Farmi Piimatööstuses saavutada ja rakendatud parendusi on võimalik kasutada igas ettevõttes kus esineb sarnaseid probleeme või mis soovib lihtsalt töökorraldust paremaks muuta. Tuginedes suurele andmesidestamise hulgale Farmi Piimatööstuses, oleks autoripoolne ettepanek võtta tootmises kasutusele skännerid, mis aitaksid lihtsustada tööd ja jälgida toodete liikumist igas etapis. Tulevikus soovib autor veelkord protsesside ja ajakulu kaardistuse läbi viia, et näha, kas pikemas perspektiivis parenduste mõju ja väärtus kasvab ning tekib võimalus lühendada meistrite tööpäevade pikkust.Nimetus Piiratud juurdepääs Tootmisliinide seisakute vähendamine Saint-Gobain Glass Estonia SE näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Adler, Karl; Murumaa, LeaLõputöö eesmärgiks oli välja selgitada Saint-Gobain Glass Estonia SE kahe tootmisliini viis peamist seisakute põhjust, tuvastatud põhjuseid analüüsida ning välja pakkuda erinevaid lahendusi seisakute vähendamiseks või likvideerimiseks, mille tulemusena kasvaks mõlema tootmisliini efektiivsus. Teema valiku põhjuseks oli see, et igapäevaselt on võimalik näha, kui palju mõjutavad seisakud tootmisprotsesse kui ka ettevõtte eelarvet. Ühe tunnise seisaku tõttu tootmisliinil jääb ettevõttel käivet saamata umbkaudselt 1000€. Seisakuid on olemas kolme erinevat liiki downtime, positive delays, negative delays. Positiivsete seisakuteta ei ole võimalik sisuliselt toota, sest tegemist on pauside ja planeeritud hooldustega. Downtime ehk seisakuaeg ja negative delays ehk negatiivsed seisakud on mõjutatavad erinevate parendustegevuste abil. Tulemuslikkuse näitajatest olid töös kasutusel OEE ehk Overall Equipment Effectiveness, EFF ehk Production Efficiency ja KPI ehk Key Performance Indicator. Valiku puhul lähtus autor eelkõige püstitatud eesmärgist, et oleks võimalik tootmisliinide tulemuslikkust hinnata ning saavutatud tulemusi ka analüüsida. Tootmisliinide seisakute analüüsimiseks kasutas autor 5 miksi ehk The 5 Why’s ja kalaluudiagrammi ehk fishbone diagram. 5 miksi on üldjuhul sisendiks kalaluudiagrammile, aga antud töös on kasutatud neid täiesti eraldiseisvatena. Valitud meetodite taga peitub see, et ettepanekute tegemisele ning rakendamisele peab eelnema juurpõhjusteni jõudmine ning nende meetodite abiga oli see võimalik. Seisakute väljaselgitamisel oli abiks programm nimega Evocon Line Efficiency, mis on ühenduses tootmisliinidega ning aitab analüüsida ja kontrollida tootmises toimuvat. Lisaks on kajastatud ka tootmisliini efektiivsus. Ilma antud programmita oleks olnud väga keeruline kui mitte võimatu tuvastada peamiseid seisakuid. Peamised seisakud tootmisliinide lõikes olid erinevad. Suure liini peamised seisakute põhjused: • GPS identer skänner ei tööta, • defektne klaas, • klaasi sorteerimine või otsimine, • aluste vahetamine, • suurte liistude paigaldamine. Väikse liini peamised seisakute põhjused: • defektne klaas, • puudub klaas tootmisliinil enne pesumasinat, • tünnivahetus robotil, • puuduvad liistud/ei ole toodetud, • asenduste tootmine. Ettepanekute tegemine põhines analüüsi tulemustel ning sellele järgnes tehtud ettepanekute rakendamine. Ilmnes ka selliseid tegureid, mida otseselt ei olnud võimalik mõjutada, näiteks tarnijast tulenenud probleemid. Töös käis autor välja ka pakkumise, et võiks suunata Väikse liini meeskonna Suurele liinile ja vastupidi, et välja selgitada, kas tulemusi mõjutavad ka organisatoorsed probleemid või mitte. Kahjuks seda ei olnud võimalik sellisel kujul proovida, kuna tootmises oli antud hetkel kõrghooaeg. Hilisem tulemuste analüüs toimus tootmisliinide lõikes eraldi, sest andmeid on eraldiseisvatena töö vältel käsitletud. Võrdluse aluseks olid Suure liini kui ka Väikse liini tulemused enne ja pärast tehtud ettepanekute rakendamist. Tulemusi analüüsis autor üldiselt mitte kuude lõikes eraldi, sest eesmärk oli seatud siiski üldise efektiivsuse kasvatamise kohta. Suure liini puhul ei õnnestunud saavutada ettevõtte poolt seatud eesmärki, aga siiski õnnestus tootmisliini efektiivsust kasvatada. Väikse liini puhul õnnestus saavutada ettevõtte poolt seatud eesmärk. Pärast ettepanekute rakendamist Suurel liinil esines käsitletud seisakuid 774 korda vähem. Peamiste seisakute vähendamisega Suurel liinil võitsime kolme kuulise perioodiga 4 tööpäeva. Arvutuse aluseks on võetud kaks vahetust. Rahaliseks võiduks oli 69274€. Saavutatud OEE oli 64,4%, mis jääb ettevõtte poolt seatud eesmärgile alla 0,6% võrra. Seega õnnestus kolme kuu vältel kasvatada Suure liini efektiivsust 19,5% võrra. Väikse liini puhul vähenesid seisakud 44,8% võrra ehk siis seisakuid esines 442 korda vähem. Seisakutele kuluv aeg vähenes 70% võrra, pärast ettepanekute rakendamist kaotati 23 töötundi. Saamata jäänud käibe vahe ennem ja pärast ettepanekute rakendamist oli 23056€. Saavutatud OEE oli kõrgem, kui Suure liini puhul ja selleks oli 78,2%, mis ületab ettevõtte poolt seatud eesmärki 13,2% võrra. Seega õnnestus kolme kuu vältel kasvatada Väikse liini efektiivsust 18,4% võrra. Lõputöös püstitatud uurimisküsimused leidsid töö tegemise käigus vastused. Välja pakutud lahendusi oli võimalik tootmises rakendada. Peamiste seisakute vähendamisega ei hakanud teiste seisakute osakaal kasvama. Kolmas püstitatud küsimus sai ka vastuse lähtudes saavutatud tulemustest ehk siis läbi tootmisliinide seisakute vähendamise on võimalik kasvatada tootmisliinide efektiivsust. Saint-Gobain Glass Estonia SE peab kindlasti tootmisliinide seisakutega edasi tegelema, sest tegemist on teemaga, mille arvelt on võimalik väga palju säästa. Lisaks tuleb juurde ka paindlikkust ning lõppkokkuvõttes kasvab ka klientide rahulolu.Nimetus Piiratud juurdepääs Väärtusahela kaardistamine ettevõtte AS Harju Elekter Elektrotehnika näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Saar, Gerda; Murumaa, LeaKäesoleva lõputöö eesmärgiks oli Lean-juhtimise meetodite abil välja selgitada AS Harju Elekter Elektrotehnika alajaamade tootmisüksuses enim levinuimad raiskamistüübid, analüüsida nende põhjuseid ja teha parendusettepanekuid nende vältimiseks. Selleks, et tagada võimalikult täpset tarneaega, tuleb ettevõtetel üle vaadata oma protsesside korraldus. Kas kõik protsessid toimivad nii hästi ja efektiivselt kui võimalik. Kui leidub selliseid protsessiosi või tegevusi, mistõttu tarneajad ei vasta kliendi ootustele ja nõuetele, siis tuleb hakata tegelema nende juurpõhjustega. Kõigepealt on oluline on leida üles need parendamist vajavad protsessiosad, mille puhul on võimalik tulemusi saavutada vähima ressursi abil. Seejärel muuta need efektiivsemaks ja siis alles hakata suuremate protsessi väljakutsetega tegelema. Üheks populaarseimaks viisiks, kuidas tootmisprotsesse parendada ja efektiivsemaks muuta, on kasutada Lean-juhtimise meetodeid, mis viimastel aastatel järjest enam üle maailma populaarsust on kogunud. Lean-juhtimise meetodite abil on võimalik ettevõtetel oma tulemuslikkust tõsta ja seeläbi saavutada veelgi tugevama konkurentsieelise teiste organisatsioonide ees. Antud juhtimise peamiseks eesmärgiks on pakkuda klientidele maksimaalset väärtust, samal ajal minimeerides kõiki võimalikke raiskamisi. Meetodi põhimõtteks on aga leida üles kõik need protsessid ja tegevused, mis väärtust ei lisa ja muuta need võimalikult efektiivseks ja kulusäästlikuks. Kõik need ettevõtted, kes soovivad klientidele maksimaalset väätust pakkuda, peavad keskenduma just võtmeprotsessidele. Sellised ettevõtted ongi edukad, kus toetatakse Lean-juhtimise põhimõtete rakendamist. AS Harju Elekter Elektrotehnika on osa Harju Elekter kontsernist, mille põhitegevuseks on tootmine ning kinnisvara ja muud segmenteerimata tegevused. Enam, kui 50-aastase ajalooga kontsern on kasvanud olulise mõjuga ettevõtteks Eestis, Leedus, Soomes ja Rootsis. Rahvusvahelisel turul konkurentsis püsimise ja kasvamise eelduseks on jätkusuutlikkuse põhimõtete järgimine. Jätkusuutlikkus ning aus ja eetiline äritegevus on saanud üha olulisemateks koostööfaktoriteks Kontserni huvigruppidele, mistõttu peetakse oluliseks juhinduda igapäevatöös just äritegevuses ausa ja läbipaistva ärikultuuri põhimõtetest. Selleks, et püstitatud uurimisküsimustele vastuseid leida, kasutas autor nii kvalitatiivset kui kvantitatiivset uurimismeetodit. Kvalitatiivse uurimismeetod hõlmas endas vaatlust. Vaatlus seisnes alajaamade tootmisprotsessi jälgimist, kus märgiti ära kõikide protsessisammude tegemiseks kulunud aeg, misjärel analüüsiti põhjalikult raiskamisest tekkinud põhjuseid. Kvantitatiivse meetodiga analüüsiti juba olemasolevaid protsesse ning mõõdetud andmeid, mis võimaldas teha järeldusi. Töös leidis väga suurt tähelepanu Lean-juhtimise meetodid ja tööriistad, mida tutvustati töö teoreetilises osas ning empiirilises osas kasutati neid suurimate kitsaskohtade analüüsimiseks ja parendusettepanekute tegemisel.Nimetus Piiratud juurdepääs Workflow Analysis for a Single Product and Finding Manufacturing Cost at the Workshop of Magnetic MRO AS(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Mölder, Maria Kristiina; Stelmak, IngaUurimistöö eesmärk oli leida ühe konkreetse tootenumbriga toote hoolduse keskmised ajad ja tootmiskulud, mõõtes ja analüüsides ühe kindla töökoja tööprotsesse ettevõttes Magnetic MRO AS. Vajadus selleks tekkis, kuna ettevõttel, kus uurimistööd tehti, puudus ülevaade töökoja tööprotsesside tegelikust kestusest ja tootmiskuludest. Selleks, et saavutada uurimistöö eesmärk, tegi autor järgmist: • Teostas Pareto analüüsi ja valis selle põhjal välja, SLIDE 2-1 tööprotsessid, mida mõõdeti ja analüüsiti; • kaardistas SLIDE 2-1 hooldusprotsessi teostamiseks vajalikud protsessid; • viis läbi tööprotsesside, seisakuaja ning puhkepauside mõõtmise, kasutades kronometraaži meetodit; • määras töövoo mõõdikud tegevuste kategoriseerimiseks ja tööprotsesside analüüsi lihtsustamiseks; • kasutas Lean metoodikat tegemaks ettepanekuid protsesside parandamiseks ning raiskamiste kõrvaldamiseks; • kaardistas väärtusvoo saamaks ülevaadet nendest tegevustest, mis loovad lisandväärtust ning mis ei loo lisandväärtust; • leidis SLIDE 2-1 hooldusega seotud tootmiskulud; • võrdles leitud tootmiskulusid fikseeritud tootmishinnaga. Kasutades kogutud andmeid ja teooriat, leidis autor päästeliugtee töökojas vaadeldud tööprotsessidele keskmised ajad ja tootmiskulud. Autor viis läbi Pareto analüüsi ja valis välja 18 erineva tootenumbriga tootest, mille kumulatiivne protsent oli kuni 80%, analüüsitavaks tooteks liugtee tootenumbriga SLIDE 2-1. Protsesside kaardistamine viidi läbi, et mõista tegevusi, seisakuid, informatsiooni, materjale ning liikumisi, mis on vajalikud selleks, et teostada liugtee hooldust. Erinevad protsessid jaotati erinevate tööjaamade vahel. Kõik liugtee hooldusega seotud materjalid, informatsioon, protsessid, viivitused, liikumised ning otsused kaardistati. Tootenumbriga SLIDE 2-1 liugtee tööprotsesse mõõdeti kolm korda, kasutades selleks kronometraaži meetodit. Tulemused registreeriti autori poolt loodud kindla vorminguga töölehel. Andmeid koguti töökäsu, protsessi, toote, tootegrupi, kuupäeva, seisakuaja, puhkepauside, algus- ja lõpuaja, inimeste arvu, ajakasutuse, tööaja/tööpäeva jaotuse, koguaja ja iga protsessi summa kohta. Tegevuste kategoriseerimiseks ja tööprotsesside analüüsi lihtsustamiseks valis autor erinevad töövoo mõõdikud. Ajakasutuse märkimiseks kasutati mõõdikuid nagu hooldus, ebanormaalne seisakuaeg, normaalne seisakuaeg, järjekorra aeg ja transpordiaeg. Lisaks kasutati mõõdikuid nagu tsükliaeg ja tööaeg, tegemaks arvutusi ja analüüsimaks töövoogu ja ajakasutust. Andmaks ettepanekuid protsesside parendamise ning raiskamiste eemaldamise osas, kasutati Lean metoodikal põhinevat kaheksat raiskamist. Tuvastamaks erinevaid raiskamisi, vaadati liugtee hooldusega seotud protsesse kliendi vaatenurgast. Kaheksast raiskamisest esines järgnevaid kuute tüüpi raiskamist: transport või liikumine, üleliigsed liigutused, ootamine, ületöötlemine, defektid, töötajate oskuste raiskamine. Päästeliugtee töökojas on kolm puhkepausi. Puhkepauside koguaeg on 75 minutit. Abiaja koefitsient on päästeliugtee töökojas 1,18. Seda koefitsienti ei kasutatud aga koos mõõdetud aegadega, et arvutada standardaegu, kuna töötajatel on võimalik puhkepause teha regulaarsetest hooldustöödest tekkivate seisakute ajal. Kõik vajalikud andmed, mis koguti kronometraaži meetodit kasutades, kaardistati spetsiaalse vorminguga lehel. Tööprotsesside ajad liigitati, kasutades erinevaid värve. Ajad jaotati vastavalt lisandväärtust andvaks ajaks, vajalikuks tööajaks, lisandväärtust mitte loovaks, kuid vajalikuks ajaks ja lisandväärtust mitte loovaks ajaks. Samuti leiti erinevaid aegu. Mõõdetud aegade ning eelnevalt fikseeritud teabe ja hindade põhjal leiti tööaja hind ning see seoti toote hooldamisega. Mõõdetud ajad koondati ühte tabelisse. Arvutamaks tootmiskulusid, kasutati erinevat liiki aegu nagu tsükliaeg (ilma ahjuajata), töötunnid ja tööaeg (ilma seisakuaja ja ahjuajata). Katmaks lisakulusid, määrati katteprotsent. Tuginedes arvutustele leidmaks planeeritud tootmisomahinna väärtust mõõdetud keskmiste töötundide põhjal ning võrreldes saadud väärtust fikseeritud tootmishinnaga, võib öelda, et fikseeritud tootmishind on õiglase hinnaga ning ettevõtte jaoks kasumlik. Kulud, mis tekivad tehnoloogilisest seisakust tuleneva aja tõttu peaksid aga siiski olema tootehinda sisse arvestatud. Seetõttu tuleks SLIDE 2-1 töötundide ja tootmiskulude määramisel kasutada planeeritud tootmisomahinna väärtust, mis on leitud keskmise tööaja (ilma seisakuaja ja ahjuajata) põhjal, ning autor soovitab fikseeritud töötundide ja tootmisomahinna väärtused üle vaadata ja muuta. Kokkuvõtteks võib öelda, et lõputöö annab ettevõttele Magnetic MRO AS ülevaate töökoja tööprotsesside tegelikust kestvusest. Samuti on lõputöö info sisendiks teiste töökoja tööprotsesside keskmiste aegade ja tootmiskulude leidmisel. Autori arvates oleks ettevõttel mõistlik kaaluda liugtee hoolduse SLIDE 2-1 fikseeritud töötundide ja tootmisomahinna muutmist.Nimetus Piiratud juurdepääs Protsesside kaardistamine Stora Enso Eesti AS Näpi saeveski näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Helm, Maarja; Murumaa, LeaLõputöö teemaks oli „Protsesside kaardistamine Stora Enso Eesti AS Näpi saeveski näitel“. Lõputöö eesmärgiks oli Näpi saeveski tootmisprotsesside kaardistamine ning tootmisprotsessides esinevate kitsaskohtade väljaselgitamine, pakkuda välja omapoolseid parendusettepanekuid. Autori poolt püstitatud uurimisküsimused aitasid jõuda töö eesmärgini. Esimeses peatükis kirjutatud teooria, andmed ettevõtte andmebaasidest ning dokumentatsioonidest, struktureerimata intervjuu ning vaatluse tulemusena teostatud tootmisprotsesside kitsaskohtade analüüs aitasid vastata uurimisküsimustele. Lõputöö eesmärgi saavutamiseks tuli autoril teostada tootmisprotsesside vaatlus ning kaardistamine, mis selgitab välja protsessides esinevad kitsaskohad ning toetudes neile saab autor pakkuda välja omapoolseid parendusettepanekuid. Esimeseks kitsaskohaks, mis autor vaatluse käigus leidis, oli see, et höövelliinide pakilammutuse osakonnas ei toimunud tooriku kvaliteedi kontrolli. Samuti puudus vastav juhend, kuidas peaks toimuma tooriku kontroll, selle registreerimine ning millised on tegevused kui toorik ei vasta nõuetele. Probleemne toorik tuleb liinil alles hiljem välja ning selle liinilt maha võtmine tekitab ettevõttele lisakulutusi, ajakadu ning liini efektiivsus langeb. Antud kitsaskoha eemaldamiseks pakkus autor välja koostada juhend tooriku kontrollmõõtmiseks. Kontrollida tuleb liinile toodud paki sildilt tooriku vastavust etteantud spetsifikatsioonile (paki number, mõõdud, puuliik) ning hindama visuaalselt paki vastavust etteantud kvaliteedinõuetele. Tooriku kontrollmõõtmise andmed tuleb kanda vastavasse tabelisse. Autor on antud töö raames koostanud tooriku kontrollmõõtmise juhendi ning vastava tabeli, kuhu tuleb kontrollmõõtmise andmed kirjutada, mis on välja toodud lisades 1 ja 2. Teiseks probleemseks kohaks oli toodangu kvaliteedi kontroll. Stora Enso Eesti AS Näpi saeveskis tekkis tihti olukord, kus ei teatud, miks mingisuguse toote praagi protsent väga kõrge on. Autor pakkus välja rakendada prakeeritavate toodete osakaalu jälgimist. Autori idee oli panna töökäsku kirja plaanitav maksimaalne B kvaliteedi protsent ning seadistada tootmises olevad ekraanid nii, et oleks tegeliku B kvaliteedi protsendi kõrval näha ka plaanitavat/ennustavat B kvaliteedi protsenti. Operaatoril on kohustus jälgida ennustavat/plaanitavat B kvaliteedi protsenti ning teavitada kvaliteedispetsialisti kui B kvaliteedi protsent on suurem töökäsus näidatud plaanitavast maksimaalsest B kvaliteedi protsendist. Kolmandaks kitsaskohaks leidis autor, et protsessiohje protseduuri ei ole hiljuti üle vaadatud ning seal võib olla erinevusi reaalsete tegevuste ja teiste juhenditega võrreldes ning protsesside voodiagrammid ei ole tootmistöölistele kättesaadavad. Antud kitsaskoha eemaldamiseks kaardistas autor höövelliinide ja värvimise osakonna uuesti, mis on välja toodud lisade 3 kuni 10. Kaardistatud protsessid lisati Näpi saeveski Sharepointi lehele, mille autor oli loonud. Autor lõi Sharepointi eraldi Näpi saeveski lehe, kuhu ta andis läbi meiliaadresside ligipääsu tootmistöölistele. Näpi saeveski Sharepointi lehele koostati igale osakonnale vastav koht. Vastavale osakonnale klikkides, näeb tootmistöötaja tema osakonnas kasutatavaid juhendeid ning vorme. Kokkuvõttes suudab ettevõtte tänu tooriku kontrollmõõtmisele, prakeeritavate toodete osakaalu jälgimisele ning uuesti kaardistatud protsessidele luua sujuvama ning efektiivsema tööprotsessi ning toota kvaliteetsemat toodangut. Ettevõte kulutab vähem ressursse tootmisprotsesside toimimiseks ning seeläbi muutub tootmisprotsess efektiivsemaks. Lõputöö täitis autori hinnangul oma eesmärgi, kuna välja pakutud parendusettepanekud tootmisprotsesside efektiivistamiseks on ettevõtte jaoks teostatavad ning põhjendatud. Ettepanekutest saadav kasu on arvestatava väärtusega ning ettevõtte ei pea ettepanekute elluviimiseks tegema suuri investeeringuid.Nimetus Piiratud juurdepääs Töötajate rahulolu-uuring Viking Window AS näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Kärner, Janar; Suurväli, MariKäesoleva lõputöö eesmärk oli hinnata ettevõtte Viking Window AS tööliste motiveeritust läbi rahulolu-uuringu ja võrrelda analüüsi tulemusi teooriatega. Tulemuste põhjal teha omapoolsed järeldused, tutvustada ettevõtte juhtkonnale tulemusest välja tulnud olukorda ning pakkuda parendusettepanekud rahulolu ja motivatsiooni tõstmiseks. Lõputöö empiirilises osas viis autor läbi 127 töötajaga ettevõttes rahulolu-uuringu 82 tootmistööliste seas. Tagasi saadi 71 ankeeti, mis teeb 86% valimist. Kuid kõigile küsimustele vastas 79% ulatuses. Esialgu jagas autor küsitlused laiali kolme tootmisjuhi vahel, kuna ettevõtte juht soovis eraldi ka tulemusi näha, hiljem tegi autor tulemuste põhjal kokkuvõtva analüüsi. Rahulolu uuringu läbiviimiseks kasutas autor kvantitatiivset ülevaateuuringut. Ankeetküsitlus koosnes kaheksast blokist ja kahekümne viiest küsimusest. Tulemuste andmeid analüüsiti ja võrreldi teooriatega, et teada saada teooria mudeli seisukohapealt, milline rahulolu on ja mida see mõjutab. Vaadates Porter-Lawler teooria mudeli järgi rahulolu tulemust, siis selgus, et töötajate poolt on hästi positiivselt vastu võetud ettevõtte poolt pakutavad hüved. See on väljundiks töötajale, mis mõjutab töölise jõupingutust. Keskmiselt oli tulemuse näitajad pigem nõus 34% ja täiesti nõus 45% ning negatiivne pool jäi alla 5%. Maslowi teooria mudeli kohaselt kuulub see füsioloogiliste vajaduste hulka, mis asub püramiidi keskkohas. Positiivse tulemuse sai ka töötajate pühendumine tööle, mis väärib esile toomist tulemusega pigem nõus 55% ja täiesti nõus 23%. Füüsiline keskkond, mis on Maslow`i püramiidi järgi põhivajaduste hulgas, ehk siis vundamendiks, mille najal hakata ehitama tööliste rahulolu. Tulemused olid pigem nõus 52% ja täiesti nõus 31 % . Vastata ei osatud sellele küsimusele 11% osalejatest ning negatiivne poole jäi 3% vahemikku . Tulemustes selgumisel kerkis esile tööliste vaheline meeskonna töö, oldi pigem nõus 34% ja täiesti nõus 13%. Oli 17% vastajad, kes arvasid et pigem ei ole ühtset meeskonda. Rahul oldi töökorraldustega, kuigi tulemusest selgus, et töökorraldus vajab uuendamist. Arengu- ja karjäärivõimaluse blokis olid töölised, kes soovisid ametiredelil tõusta ja koolitusi, kuid väites, kas ettevõttes on võimalik ametiredelil tõusta, olid tulemused pigem nõus 21% ja täiesti nõus 10%. Negatiivsemalt olid tulemused pigem ei ole nõus 17% ja 14% üldse ei ole nõus. On inimesi, kellel on vajadus redelil ülespoole tõusta ja ennast arendada, kuid kui seda võimalust ei leita oma ettevõttes, siis hakatakse enda teadmiste rahuldamiseks ettevõtte väliselt seda rahuldust otsima, mis võib lõppeda töölt lahkumisega. Kõige probleemsemaks analüüsi tulemuste väitel osutus töö väärtustamine ja tasustamine, bloki keskmise tulemusega ei oska vastata lahter 31% osakaaluga. Pigem ei oldud nõus 22% ja pigem oldi nõus 29%. Töö väärtustamise ja tasustamise bloki tulemused valgusid rohkem laiali, mida näitab ka, et vastajate tulemus ei ületanud 35%. Üldse ei oldud nõus 7% ja täitsa nõus oldi 8% ning keskmiselt jättis vastamata selle bloki väidetele 5% vastanutest. Kui vaadata analüüsi tulemusi Maslowi teooria mudeli kohapealt, siis probleemsem koht on keskel, milleks on psühholoogilised vajadused. Sinna alla kuulub sotsiaalsed ja lugupidamisvajadused, mille rahulolu parendamisel suureneks tööliste liikumine Maslowi püramiidi kohapealt eneseteostamise tasemele. Põhilisteks rahulolematuse tuumaks autori arvates toetudes tulemustele on erinevate isiksuste tüüpide valesti paigutamine tööülesannetes ja juhtide poolt toimub juhtimine, kus eestvedamine jääb tahaplaanile mida just töölised ootavad. Uurimusest selgus, et rahulolu ja motiveeritust hinnati töötajate seas pigem heaks, kuid tulemustes selgus, et ettevõttel tuleks tõsiselt vaadata neid rahulolematuse tekkimise allikaid, mis võib rahulolu pikemas perspektiivis pöörduda mitterahuldavaks. Lõputöös tehtud uuringu tulemustele ja teooriatele tuginedes tutvustas autor rahulolematuse allika kohtasid juhtkonnale ja seostas läbi teooriamudelite, kuidas mingi probleem kuskil mõjutab. Autor loeb lõputöös püstitatud uurimusküsimused ja ülesanded täidetuks!Nimetus Piiratud juurdepääs Varude vähendamine tootmisettevõtte näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Piho, Kristina; Janek, PopellEttevõtte AS Ensto Ensek 2020. aasta eesmärk on vähendada laovarusid soovitud tasemeni säilitades seejuures tarnekindlust. Leidmaks individuaalseid lahendusi just AS Ensto Ensekile, sõnastas autor uurimisküsimused, mille vastused aitaks mõista ettevõtte varude juhtimise protsesse, analüüsis tooteandmeid kasutades kvantitatiivsed uurimismeetodeid ning käis välja omapoolsed ettepanekud varude seotud eesmärkide saavutamiseks. Tulemusi saavad ettevõtte juhid kasutada varude juhtimisprotsesside modelleerimiseks. Laovarude suurust saab hinnata koguseliselt, väärtuse järgi või mõõdetuna piisavusena ajas. Varude kogust mõjutab eelkõige nõudlus, mille võimalikult täpne prognoos võimaldab leida tasakaalu varude hulga ja kliendi nõuete täitmise vahel. Selle leidmisega tegelebki varude juhtimine. Tootmisettevõttena omab AS Ensto Ensek toorainevarusid, omatoodanguvarusid ja ka edasimüügiks soetatud kaupa; on nii stabiilse nõudlusega artikleid kui hooajalisi. Laovarusid suunavad ettevõttes erinevatel loogikatel põhinevad, võrdlemisi vastuolulised protsessid. Autori ABC-, XYZ- ja ABC/XYZ-maatriksanalüüsidest selgus, et kumbki varude juhtimise süsteem ei ole lõpuni juurutatud, kahe paralleelse ladustamispoliitika kasutamisel toimub juhtarvudega manipuleerimine, mille tulemus on topeltladustamine ehk kõrgem laoväärtus ja kõrgem käibevälte näitaja. Samuti joonistus välja passiivsus tooteportfellide halduses ning hankeandmete uuendamise vajadus. Lähtudes analüüsitulemustest tegi autor omapoolsed ettepanekud laovarude vähendamiseks. Need hõlmasid vaid ühe – prognoosimudelil põhineva – laovarude juhtimissüsteemi kasutamist, seisevvarude pideva kontrolli rakendamist, aasta nõudluseta olnud toodete portfellist likvideerimist, väikese käibega toodete massilist muutmist mitteladustatavaks ja sisseostukoguste aktuaalset ülevaatust.Nimetus Piiratud juurdepääs Terviklikule tarneahelale põhineva ettevõtte kujundamine Frank Kutter OÜ näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Maripuu, Johanna; Murumaa, LeaAntud töö kirjanduse ülevaates käsitletakse tervikliku ja läbipaistva tarneahela olulisust toidutööstusele, trende toidu tarbimise osas, tooraine tähtsust ning lihatööstuste turu ülevaadet. Käesoleva rakendusliku töö raames uuriti, millised on inimeste tarbimisharjumused, eelistused ning kui kõrge on inimeste teadlikkus lihatoodete ja nende valmistamiseks kasutatava tooraine päritolu ning toitumisalase teabe osas. Uuriti, kui suurt mõju avaldab ostuotsuse tegemisele Pääsukese või Eesti lipumärk toote pakendil. Ning milliseid lihatooteid kõige enam tarbitakse ja millistel põhjusel eelistatakse kodumaisele toidule välismaist. Tarbijate jaoks võivad tekitada toodetele lisatud märgid segadust, kuna tihti ei teate märkide tegelikku tähendust ning neid pigem peetakse kvaliteedi märkideks, mis tegelikult ei pruugi näidata toote puhul kvaliteeti. Uurimistöö tarbijauuringu osa viidi läbi interneti keskkonnas connect.ee. Uuringu koosnes kahest uuringust, mis viidi läbi ajaperioodidel 25. august- 28. september 2019 ja 13. veebruar- 9. märts 2020.Nimetus Piiratud juurdepääs Ettevõtte Standard AS tootmisprotsesside digitaliseerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Tee, Annika; Kitzmann, HaraldKäesoleva lõputööd eesmärk oli ettevõtte Standard AS Marja tehases oleva digitaalse lahenduse sobivuse hindamine läbi protsesside kaardistamise Kose tehasele, sealhulgas juurutamise ja protsesside ümberkavandamise ettepanekud. Autor kaardistas Kose tehase protsessid, hindas Marja tehases kasutusel oleva ERP-süsteemi sobivust Kose tehasele ja tegi ettepanekuid protsesside ümberkavandamiseks. Töö esimeses ehk teoreetilises osas andis autor ülevaate protsessist, selle olemusest ja definitsioonist, ERP-süsteemi olemusest ja kasulikkusest organisatsioonile ning protsessi parenduse ja analüüsi võtetest. Töö teises ehk empiirilises osas keskendus autor tootmisettevõttele Standard AS, tutvustas lõputöös kasutatavaid metoodikaid, andis ülevaate ettevõtte Kose tehase kaardistamisest, selle tulemustest ning kuidas rakendada ERP-süsteemi Kose tehases. Ettevõtte Standard AS kasutab ERP-süsteemi, kahjuks ei kasuta kogu ettevõtte kõik osakonnad seda ühtsel tasemel ja see on suur takistus kogu ettevõtte igapäeva töös. Ettevõtte osakonnad asuvad teineteisest eemal, ettevõttel vaja ühtset digitaalset lahendust, mis aitaks kaasa operatiivsele suhtlusele ja andmete vahetusele. Lõputöö sissejuhatuses tõi autor välja küsimused, lõputööd koostades vastust otsitakse, siinkohal tõi autor uuesti välja küsimused koos vastustega: 1. Millises mahus kasutatakse ERP-süsteemi Kose tehases? Võrreldes ettevõtte kõige suurema tehasega, Marja tehasega, kasutatakse Kose tehases ERP-süsteemi võimalusi minimaalselt. On töötajaid, kes kasutavad igapäevasel ERP-süsteemi, aga kasutavad ainult väga väikest osa. Töötajaid pole piisavalt õpetatud ja suunatud ERP-süsteemi oma igapäeva töös rakendama, samuti ei tea nad ERP-süsteemi kõiki võimalusi ja nad tunnevad hirmu, et ERP-süsteem tekitab neile lisatööd. Kose tehases on just kui aeg seisma jäänud, kus infot kirjutatakse endiselt kaustikutesse. 2. Millises mahus saab ERP-süsteemi viia üks ühele üle Marja tehasest Kose tehasele? Marja tehases kasutusel olevat ERP-süsteemi ei saa päris üks ühele Kose tehasesse üle viia, suures osas saab seda teha. Kose ja Marja tehase toodang on erinev, Marja teeb ainult eritellimusmööblit, Kose teeb nii eritellimus kui ka standard toodangut. Enne ERP-süsteemi juurutamist tuleb kriitilise pilguga hinnata Kose tehase protsesse ja need ümber kavandada Marja tehasega võimalikult sarnaseks, et ERP-süsteemi rakendamine oleks võimalikult lihtne. Kindlasti ei tohi jõuga protsesse sarnaseks teha, sest kummalgi tehasel on oma eripära. Autor tõi lõputöös välja suurimad erinevused, andis omapoolse hinnangu kuidas neid erinevusi lahendada, aga parim lahendus tuleb ettevõttel välja töötada ettevõtte töötajate ja programmi arendaja vahel. 3. Kuidas aitab ERP-süsteem Kose tehases protsesse kiirendada ja tootlikust suurendada? ERP-süsteemi edukas rakendamine loob protsessidele loogilisema kuju, aitab kõrvaldada raiskamist ning annab kiirema ülevaate millises staadiumist tooted on. ERP-süsteemi rakendamise käigus kõrvaldatakse palju liigset tööd, automatiseeritud andmete kogumine suurendab tõhusust, infovahetus muutub kiiremaks ja läbipaistvamaks, jälgitavus ja planeerimine paraneb, mis omakorda kiirendab kogu protsessi ning seeläbi kasvab ka tootlikus. Kose tehase puudub igasugune mõõdikute süsteem, ERP-süsteemi rakendamine toob kaasa ka võimaluse rakendada mõõdikuid, mille abil saab hakata tuvastama kitsaskohti ning läbi selle tootlikust suurendada. 4. Kuidas muutuvad Kose tehase protsessid ERP-süsteemi rakendamise käigus? Kaardistamise käigus selgus, et Kose tehase protsessid ei ole kõige paremini ülesse ehitatud, protsesse tuleb muuta optimaalsemaks, seega vajavad protsessid kindlasti ERP-süsteemi rakendamise käigus ümber kavandada. Suured raiskamised tuleb kõrvaldada ja tööjaotus muuta selgemaks, iga ametikoht peab tegema oma tööülesandeid. Töötajaid tuleb motiveerida murdma postulaate ja kaasata ümberkavandamisse, et see ei jääks ühekordseks vaid, et tulevikus julgeksid töötajad ise vajadusel algatada või teha ümberkavandamisi. Ettevõttes peab toimuma pidev areng. Ettevõtte ühtne digitaliseerimise tase on väga vajalik, et viia ettevõtte Standard AS juhtimine uuele tasemele. Digitaalne tase annab ettevõttel tulevikus võimaluse oma protsesse digitaliseerida. ERP-süsteem loob võimaluse ettevõttel andmeid koguda ja analüüsida ning läbi selle teha paremaid otsuseid, samuti aitab süsteem ka kulusid vähendada, kui ERP-süsteemi rakendamine toimub planeeritult ja läbimõeldult. ERP-süsteemi edukas rakendamine ja ettevõttes ühtne kasutamine kindlustab ettevõttele kindla positsiooni tööstusharus, suurendab konkurentsivõimet ja tagab ettevõttele veel sama pikka tuleviku.Nimetus Piiratud juurdepääs Tootmise planeerimise protsessi parendus ettevõtte X näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Ott, Mariella; Murumaa, LeaLõputöö on kirjutatud tootmise planeerimise protsessist. Töö teoreetiline osa annab ülevaate tootmise planeerimise teoreetilistest alustest, tuginedes asjakohasele õppe- ja teaduskirjandusele. Käsitletud on nii planeerimist kui protsessi kui ka planeerimisotsuste mõju ülejäänud ettevõtte tööle ja tulemustele, samuti on puudutatud antud teemakohaseid digilahendusi. Teine osa kirjeldab empiirilist osa: läbi viidi arendusuurimus, mis tugineb vaatluse teel kogutud info põhjal kaardistatud hetkeolukorrale. Töö uurimisobjekt oli ühe konkreetse ettevõtte tänane tootmise planeerimise protsess, kuid ettevõtte enda taust ei ole töös kirjeldatud, sest tulemuste osas ei ole see oluline. Vaatluse tulemusel selgus, et tänane protsess on üles ehitatud paralleelselt kahte süsteemi. Planeerimisülesanded on jagatud kolme erineva ametikoha vahel, kes omavahel peamiselt e-kirjade teel infot vahetavad. See toob kaasa tükeldatud töö ühtse sujuva protsessi asemel, lisaks kahes süsteemis laiali olevale plaanile on kasutusel ka mitu erinevat tabelit, mis üldiselt on ka erinevatel töötajatel omamoodi paika sätitud. Hetkeolukorrast joonistus välja 23 tegevussammuga protsessikaart. Vaatluse ja hetkeolukorra tulemuste analüüsist järeldub, et ettevõtte tootmise planeerimise protsessi keerulisus tuleneb paralleelselt paljude tabelite ja kahe süsteemi kasutamisest. Sisulise töö ja planeerimisega ettevõtte tulemuslikkuse parandamise asemel tehakse palju tööd, et tabelites olevat infot korrigeerida ja hallata. Manuaalsest lisatööst tuleb ka palju inimlikke eksimusi. Töö praktiline väärtus seisneb analüüsi põhjal koostatud parandusettepanekutes. Autor esitab neid kaks tükki. Suurima panuse tootmisplaani arusaadavamaks muutmisel ja selle koostamisel eksimuste vähendamisel annaks kogu tootmise planeerimise olemasolevasse majandustarkvarasse üleviimine. Sobiv süsteem on täna juba kasutusel, kuid ainult osalises mahus. Üleminek vajab laiendatud teadmisi süsteemi toimimise osas ning ka lisakoolitusi, samuti ühekordset planeerimisandmete analüüsi ja korrigeerimist, kuid see lahendaks suurema osa probleemidest, mis täna tootmise planeerimisega seotud on. Muuhulgas väheneks läbiviidavate tegevuste arv, mis tootmise planeerimisega seotud on, kahekümne kolmelt üheteistkümnele. Teine ettepanek on koostada ja juurutada üldine planeerimisstrateegia. Tootmise planeerimisega saab mõjutada erinevaid aspekte, nagu efektiivsus, ressursikasutus, kvaliteet, läbiminekuaeg. Ettevõtte jaoks parima mõju tagamiseks on oluline, et kõik osakonnad suhtuksid planeerimisülesannete lahendamise küsimustesse ühte moodi ning lähtuksid samadest eesmärkidest. Selle tagamiseks on oluline ettevõtteülese strateegia loomine, millest igapäevatöös juhinduda saab. Samuti on vajalik, et planeerimisega seotud töötajatel oleks strateegia elluviimiseks piisavalt aega, et vajaliku andmeanalüüsiga tegeleda. See aeg tekiks tootmise planeerimise majandustarkvarasse üleviimise tulemusena vähenenud dokumendihalduse arvelt. Töö edasiarenduse võimalusena näeb autor tootmise planeerimise ja ettevõtte strateegiliste eesmärkide saavutamise omavaheliste seoste uurimist. Samuti on võimalik uurida töötajate hoiakuid ja motivatsiooni väljapakutud suuremahuliste muudatustega sarnaste uuendustega kaasaminekuks.Nimetus Piiratud juurdepääs Tootegrupi planeerimiseprotsessi parendamine tootmisettevõttes(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Truumees, Mari; Murumaa, Lea; Rasmus RistmäeTänapäeva ettevõtluskeskonnas peavad tootmisettevõted olema järjest paindlikumad ja kohanemisvõimelisemad. Seda tänu pidevalt lüheneva toodete elutsükli, suureneva toote mitmekesisuse, ebastabiilse nõudluse, turu globaliseerumise ja paljude muude tegurite tõttu. Konkurentsieelise saavutamiseks ja säilitamiseks on ettevõtetel seetõttu vaja tooteid ja tootmisprotsesse pidevalt parendada ja ümber hinnata. Samuti kipub enamike protsesside jõudluse tase aja jooksul vähenema, kui sellele ei pöörata tähelepanu. Antud bakalaureuse töö käsitleb ühe tootmisettevõtte planeerimisprotsessi ja selle parendamise võimalusi. Töö eesmärgiks on ühe tootegrupi põhjal ettevõtte planeerimisprotsessi kitsaskohtade välja selgitamine, võimalike protsessi parendusettepanekute esitamine ning seejärel ühe ettevõttega kooskõlastatud protsessiparenduse läbiviimine. Töö teooria osas anti ülevaade tootmise planeerimise põhiprintsiipidest ning enam levinud protsessiparendusmetoodikatest nagu TQM, Lean, Six Sigma ja Lean Six Sigma. Samuti toodi välja protsesside kaardistamise rolli olulisus protsessi tõhustamise võimaluste välja selgitamisel. Uurimustöö empiirilises osas tutvustati analüüsitavat objekti ning kaardistati tootegrupi tootmis- ja planeerimisprotsess. Tootegrupi planeerimiseprotsessi lähemalt uurides toodi välja järgmised kitsaskohad: • osade materjalide ostmata jätmine õigel ajal tänu ostuprotsesside erinevusele ettevõttes; • tellimuse tarnekuupäevadega manipuleerimine MRP-süsteemis, selleks et materjalide saadavus ajastada planeeritud tootmise alguseks; • manuaalne ja väheefektiivne materjalide analüüsimise meetod; • toote testimisaegade varieeruvus ning puuduv info olemasoleva testimisressursi (inimesed ja seadmed) kohta; • vähe taktikalist proaktiivset planeerimist, peamiselt tegeletakse operatiivse planeerimise ja n-ö tulekahju kustutamisega. Järgnevalt arutleti võimalike protsessiparenduste üle, selleks et tarnetäpsust tõsta. Tulenevalt ettevõtte vajadustest ning olemasolevatest resurssidest, otsustati lõputöös järgnevalt keskenduda ühele protsessiparendusettepanekule, milleks oli tootmistsükli aegade lisamine MRP-süsteemi, selleks, et vähendada inimfaktorist tulenevaid eksimusi ning suurendada planeerimisesüsteemi läbipaistvust. Lõputöö tulemusena rakendati välja töötatud parendus ka ettevõtte MRP-süsteemi. Loodud parendust näeb töö autor esimese faasina terve uuritava osakonna planeerimissüsteemi uuendamisel ning lähitulevikus on ettevõttel plaanis seda ka rakendada teistele tootegruppidele, et viia MRP-süsteem ühele põhimõttele.Nimetus Piiratud juurdepääs Ühe tüki voo rakendamise analüüs ABB AS Komplektalajaamade tehase näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Pikk, Henri; Murumaa, LeaABB AS Komplektalajaamade tehase näitel läbiviidud uuringute tulemustest selgusid J-EL osakonna puudused kulusäästlikul juhtimisel. Probleemina nägi autor asjaolu, et sesoonsed mahumuutused mõjutasid antud osakonna tootmisvõimsust ja -aegu tugeva deviatsiooniga. Hüpoteetilise lahendusena analüüsis autor ühe tüki voo põhist tootmisloogikat, mille juurutamine toetaks osakonna tootmiskorraldust ja planeerimist paindlikumalt. Probleemi lahendamiseks kasutas autor kombineeritud juhtumiuurimust. Esmalt uuris autor J-EL osakonnas toodetavate kilpide hulka ja keerukust, mille tulemusel selgusid standardsete toodete osakaalud. Ligi 60% terviklikust tootmisplaanist moodustasid LVS 1 kilbid, mille tõttu seadis autor kulusäästliku fookuse just nendele projektidele. Osalusvaatluse käigus kaardistas autor vajalikud operatsiooni- ja tsükliajad, mille töötulemusi võrreldi hiljem normaliseeritud piirmääradega. Vaatlustulemustest selgusid, et ühe kilbi keskmine kasulik valmistamisaeg oli 1,65 tundi, mis võrreldes normtundidega oli tunduvalt madalam. Ettemääratud kahe kuni neljatunnised standardajad täideti 78% ulatuses õigeaegselt, mis tähendab, et töötajad on võimelised tootma samaväärseid kilpe palju kiiremini. Elektrikute töökohapõhiseks produktiivsuseks mõõdeti 85%, mis teeb nelja töötajaga ühes vahetuses kokku 12 kilpi. Võrdluseks ühe tüki voo liiniga saavutaksid elektrikud lõpptulemuseks 14 LVS 1 kilpi, tingimusel, et järgitakse 30-minutilist taktiaega. See tõstaks valmistatavate toodete sageduskiirust kuni 75% luues J-EL osakonda rohkem stabiilsust ning süstemaatilisust. Lisaks loob see töötajatele rohkem väärtust, kui nad saavad oma oskusi liinitööl operatsioonide kaupa parendada. Autor tegi ettepaneku rakendada ühe tüki voo loogikat kõrghooajal, kus mahud on suuremad. Kombineerituna töökohapõhise tootmisega annab see ettevõttele lisavõimaluse kasutada oma ressursse efektiivsemalt vastavalt nõudlusele. Peamisteks riskideks võivad kujuneda, et töötajad ei järgi soovitud tingimusi või nad pole selleks vastavalt kvalifitseeritud. Vajalikud info- ja materjalivood on puudulikud, mille tõttu langeb osakonna töökvaliteet ning süstematiseeritus. Autori hinnangul täitis käesolev lõputöö oma eesmärki, kuna hinnati mõlema tootmisprotsessi mõju J-EL osakonnatööle. Väljatöötatud lahendus ühendab nii töökoha kui ka ühe tüki voo põhised tootmisprotsessid ja on aluseks paindlikumale tootmisele. Analüüsis arvestati hooajaliste teguritega, kus töödejuhatajatel on võimalik kasutada oma töötajaid mitmel erineval viisil, sealhulgas rakendataval tööliinil. Sellega on loodud eeldused tööjõuressursi kuluefektiivsemaks kasutamiseks, mille tõttu soovitab autor järgmiseks uurimissuunaks analüüsida teiste koostekilpide tootmisaegu. Teostada osakonnasiseseid normtundide analüüse ja monitooringuid regulaarselt nii, et loodud süsteemi saab järjepidevalt täiustada.Nimetus Piiratud juurdepääs Tootlikkuse parendamine ettevõtte Saare Dolomiit-Väokivi OÜ näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Kesküla, Siim; Murumaa, LeaNeli antud masinat on olulise tähtsusega tootmises ja seetõttu nende määravus on kõige suurem. Eelkõige tuli tutvuda seadmete hetkeseisuga ja nende põhi- ja lisaoperatsioonidega kurssi viia. Seetõttu tuli autoril aluseks võtta PDCA tsükkel. Esialgsed aja mõõtmised andsid teadmise, milline on seis. Seejärel sai vaadeldud, millised tegevusi saaks parendada ja mille käigus tekiks juurde väärtuslikku aega. Ühisteks joonteks osadel masinatel oli koristamine, seadistamine ja lõike planeerimine. Koristamise ajakulu peaks olema minimaalne kuna ei ole väärtustloov tegevus. Masinate seadistamine on oluliselt ajakulukam tegevus võrreldes mõnekümne aastate taguse ajaga ja seetõttu on oluline seda teha võimalikult optimaalselt. Kiire ja eduka seadistamise aluseks on masina väga hea tundmine. Eesmärgi mõõtmiseks sai aluseks võetud ajavahede võrdluse siis koondtabelis on selgelt näha kõikide seadmete üldaegade paranemine. Mõned ettepanekud on teoreetilised aga selgelt annavad ajavõitu ning ettevõtte juhtkonnal on võimalus neid kaaluda. Suurem osa ettepanekuid ei eelda praktiliselt otsest rahalist kulu ning vajavad ainult väikest ajalist investeeringut. Piisab senise töökorralduse muutmisest ja koolitusest. Materiaalset kulu vajavad frees- ja tross-saag, mille puhul tuleks aluse/laua serva paigaldada vastuvõtvad pulgad/toesed jäägi kinni püüdmiseks. Kõikidest etappidest on võimalik saada tänu ettepanekutele aega juurde ja seetõttu paraneb tootlikkus oluliselt. Väheneb koristamise vajadus, ohutegur ja töötajad on motiveeritumad tänu tööetappide kiiremale kulgemisele ja koristamise vajaduse kaotamisele. Tänu nendele selgub vajadus koolituse järele. Uue töötaja juhendmisel ei piisa ainult masina tutvustamisest vaid peab ka lahti seletama, kuidas teatud operatsioone kiirelt läbida. Seetõttu tuleb pidevalt analüüsida protsesse ja seda eriti veel siis, kui toote iseloom muutub.