Lõputööd (TK)
Kollektsiooni püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Lõputööd (TK) Pealkiri järgi
Näitamisel1 - 20 180-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs 3D-printeriga lasteauto korpuse loomine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-15) Abel, Jaagup; Andrei, RudzKäesoleva lõputöö eesmärk oli uue lasteauto mudeli välja töötamine ja korpuse 3D-printimine. Lisaks universaalse konstruktsiooni loomine, mis võimaldaks autot edasi arendada ja sobitada tulevikus erinevatele loodavatele korpustele. Lõputöö eesmärk saavutati. Projekti läbiviimiseks kasutati 3Dprintimise tehnoloogiat uue korpuse loomiseks. Vana lasteauto korpus vajas väljavahetamist, mistõttu autor lõi uue mudeli ja kasutas Mazda RX-7 mudelit inspiratsioonina. 3D-printimiseks kasutati FDM-printerit ENDER 6 ja PLA-filamentmaterjali, mis on populaarsed töövahendid prototüüpide loomisel. Kõige mahukamaks osutus projekteerimisprotsess, mis algas 3D-mudeli loomisest. Seejärel prinditi uue mudeli detailid ning töödeldi neid. Muuhulgas ehitati lasteautole uus konstruktsioon, mis on tulevikus universaalne põhi teiste lasteauto mudelite korpustele. Selles projektis valis autor modelleerida Mazda RX-7 Rocket Bunny komplektiga mudeli. Mudeli loomiseks kasutati olemasolevat 3D-mudelit, mida modifitseeriti vastavalt autori seatud eesmärgile. 3D-mudeli loomiseks kasutati SketchUp programmi. Mudeli modifitseerimisprotsessis kohandati mudeli suurus lasteautole kohaselt, sobitati lapse kuju autosse ja jaotati detailideks, mida oli võimalik printida ENDER 6 printeris. Printimise käigus ilmes probleeme, nagu detailide ümberkukkumine ja kaardumine. Need lahendati, kuid mõjutasid oluliselt projekti ajakava. Detailide ühendamiseks kasutati „tapisüsteemi“ (emase ja isase otsa ühendus), mis samuti loodi projekteerimise osas mudelit modifitseerides. Peale detailide töötlemist sai need ühendada omavahel kiirliimiga. Järeltöötlus hõlmas endas peale detailide kokku liimimist veel pahteldamist, lihvimist ja värvimist. Auto konstruktsioon koosnes kahest raamist: I raam ja II raam. Mõlemad raamid olid valmistatud anodeeritud alumiiniumist nelikanttorudest. I raamil tekkisid mõned probleemid, nagu läbipaine ja madal kliirens, mistõttu autor otsustas ehitada II raami, mis oli paremini konstrueeritud. Lõputöö esitamise ajaks valmis 3D-prinditud ja järeltöödeldud korpuse põhiosa, konstruktsioon ja muud väiksemad 3D-mudeli detailid, nagu tuled, armatuur, küljepeeglid ja kinnitusdetailid. Käesolev projekt on oluline, sest selline modelleerimine võimaldab luua ka teistel tudengitel suuri projekte piiratud vahenditega. Autor õppis, et kuigi modifitseerimisprotsessis on mudel loodud õigesti, tuleb arvestada võimelike printimisvigadega ning suure ajakuluga, mis hiljem kulub 47 järeltöötlusele. Lõputöö autor sai teadmisi ja õpetlikke kogemusi nii 3D-printimise tehnoloogiatest ja materjalidest kui ka 3D-kujundi modelleerimisest ja modifitseerimisest.Nimetus Avatud juurdepääs 5S rakendamine K-Print OÜ-s(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-18) Oras, Helen; Raid, RuslanLõputöö eesmärgiks oli valida töökoht, kus rakendada esimesena 5S metoodikat, kaardistada antud töökoha hetkeolukord ja teha muudatusettepanekud. Lisaks muudatusettepanekutele oli eesmärk ka tutvustada läbi viidud muudatusi ja tulemusi. Läbi analüüsi osutus valitud töökohaks Heidelberg CX102-5+LX2 trükimasin, mille puhul oli analüüsis võimalik eeldada enim tulu. Hetkeolukorda kaardistades tulid juba visuaalselt välja erinevad puudujäägid ning need kajastusid ka seisakunumbrites – töökeskkond ei olnud efektiivne ning vaja oli rakendada muudatusi. Muudatusettepanekud loetlesin üles läbi 5S metoodika ehk siis ettepanekud, kuidas sorteerida, korda seada, särama panna, standardiseerida ja säilitada. Tulemused olid suures plaanis positiivsed ning läbi viidi mitmed tegevused läbi 5S võtme. Tulemused on kuvatavad ka pildimaterjalina ning paika on pandud erinevad reeglid, kuidas olukord säilitada või parendada. Tulemused on positiivsed ning antud muudatused kajastusid ka seisakuaegades, seisakuajad võrreldes juuli 2023 vähenesid aprill 2023 ca 17% ning rahaline võit on 3400 eurot (maha ei ole arvatud juurutamise kulu). Nagu eelnevates peatükkides mainitud, on 5S tehnoloogia pidevalt arenev ning seega ei saa kindlasti antud projekti lõppenuks lugeda. Kuigi antud töö keskendus trükimasina juures 5S tehnoloogia rakendamisele, siis järgmise 3 kuu jooksul on plaanis rakendada antud tehnoloogia juba järgmise tööjaama juures – MHK stantsi juures.Nimetus Piiratud juurdepääs 5S rakendusplaani loomine Rimeeda OÜ tootmistehasele(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-22) Jakobson-Reinla, Kulla; Kase, AndresKäesoleva töö eesmärgiks oli Rimeeda OÜ tehasele 5S rakendusplaani loomise läbi näidata, kuidas saab tootmist tehases muuta veelgi efektiivsemaks ja firma eesmärkidele ja vajadustele vastavaks. Samuti pakkuda välja lahendusi, kuidas 5S rakendusplaani realiseerida tootmist katkestamata. Lisaks veenda juhatust ka seda kasutusele võtma, näidates neile, et 5S rakendamiseks ei peatu töö tehases ning selle rakendamisel on palju kasutegureid. 5S on parim viis luua tehases korrapärane süsteem ja seda seal ka säilitada. Selle abil saab kiirendada tootmisprotsessi, tõsta töötajate ja klientide rahulolu, motiveerida töötajaid töökohta parendama, vähendada praaki ja raiskamist ning luua turvalisem ja puhtam töökoht. Rakendusplaanis on väljatoodud ülesanded, mida on vaja täita süsteemi kasutusele võtuks ning väljatoodud ka tooted, mida oleks vaja soetada süsteemi töösse panekuks. Uus süsteem aitaks luua visuaalselt kergemini hoomatava töökeskkonna, kus on uuel inimesel kergem sisse sulanduda. Töökoha märgistamine aitab töötajatel paremini leida tööriistu ja materjale, mis omakorda kiirendab töö protsessi ning samas ka tagada kasutusel olevate tööriistade tagasipanekut sellega. Seeläbi tõstetakse tootmist. Esmalt viiakse läbi töötajatele koolitus ning seejärel peab kogu meeskond sorteerima vajaliku ebavajalikust töökohal. Kui töökohalt on ebavajalik eemaldatud järgneb sellele visuaalne markeerimine ja asjadele kindlate kohtade loomine. Tööriistadele luuakse kindlad sildistatud kohad ning tehas teibitakse erinevat värvi teipidega eraldamaks visuaalselt töötamise/töökohtade tsoone. Töökohal korra säilitamiseks on töötajatel iga tööpäeva lõpus 10 minutit aega koristamiseks ning nende häid tulemusi premeeritakse kvartali lõpus rahalise summaga. Juhtumiuuringute abil, mis on tehtud tehastes, kus on 5S rakendatud saame järeldada, et süsteemi rakendamine tõstaks tootlikkus vähemalt 10% ning ka töötajate motiveeritust, mis omakorda aitavad kaasa kliendirahulolu tõusule ja kaebuste vähenemisele. Rakendamisega võivad kaasneda probleemid, kui töötajatel puudub piisav koolitus ning, juhatusel puudub otsene suhtlus tehases töötavate inimestega. Selle vältimiseks on rakendusplaanis toodud välja rakendamisele eelnevad koolitused ning rakendamisele järgnevad koosolekud, mis toimuvad kord kvartalis. 5S rakendamine Rimeeda OÜ tehases aitab kaasa tehase eesmärkide täitmisele.. Toetudes juba läbiviidud juhtumisuuringutele, võib eeldada, et 5S rakendamine tõstaks ka antud tehase efektiivsust ning võimaldaks maksimeerida töötajate ja masinate tööd ning vähendada raiskamist. Seeläbi aitaks see täita ettevõtte eesmärke, milleks on olla loodusäästlikum ja kokkuhoidlikum. Süsteemi rakendamist toetab ka asjaolu, et selle elluviimiseks ei ole vaja teha tootmises katkestusi, mis tõttu ei pea muretsema, et tehases peatuks tootmine.Nimetus Piiratud juurdepääs ADKE Grupp OÜ äriplaan(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Keskküla, Raimo; Stelmak, IngaKooli lõpetanud oma ala spetsialistid soovivad ellu astudes saada oma esimest turvalist töökohta. Tihti peale ei arvestata töö valiku puhul sellega, et ka maailm on pidevas muutumises ning kõigil töötavatel inimestel on oht kaotada oma töö tehnoloogiale. Nii on autor seisukohal, et üks võimalikest lahendustest on luua enda toimiv ettevõte. Äriplaan kirjutati vastavalt autori ideele hakata tootma puidust dekoratiivseid seinalaudu. Tegemist on masstoodanguga, mille sihtgrupiks on keskmisest jõukamad noored, kes soovivad oma kodu sisustades erineda ning olla trendiloojateks. Töös tuli välja, et kui alustav ettevõtja on suuteline käivitama jätkusuutlikku ettevõtet ja sealjuures võimeline võtma kaalutud riske, siis tasub ettevõtlusega tegelemine end ära. Autori poolt välja mõeldud äriideel pole Eestis küll otsest konkurenti, kuid autor on arvamusel, et põhjus tuleneb toote kõrgest lõpphinnast. Antud ideega edasi minnes tasuks uurida, kui suur on toodete sihtgrupp Eestis, ning vastavalt sellele teha korrektuure. Alustava ettevõtte püsima jäämisel on võimalik laieneda, võttes enda alla suurema osa puidu väärindamisega seotud tegevustest. Käesolevas lõputöös on välja toodud kõik oluline, mida peab terviklik äriplaan sisaldama ning kuidas äriideest ettevõtluseni jõuda. Peab arvestama, et äriplaan on kirjutatud, võttes arvesse kriisieelset turusituatsiooni, ning samuti on arvestatud kasvupotentsiaali kriisieelsel ajal. Ettevõtte rajamisel on ajastus esmatähtis ning autor on seisukohal, et perioodil, mil kriis on ülemaailmselt aktuaalne, ei tasu antud ettevõtet luua. Seda põhjusel, et põhiline toodete sihtgrupp on kriisi tagajärjel koondamiste näol oluliselt vähenenud. Lõputöö kirjutamise käigus sai töö autor palju uusi teadmisi nii vanemate kui uuemate ärimudelite kohta. Lisaks teadmistele on töö autor nüüd reaalselt ja põhjalikult koostanud alustava ettevõtte äriplaani.Nimetus Embargo Aiamajade pakkeliini efektiivsuse tõstmine ettevõttes Baltic Log Cabins OÜ(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-05-21) Kunnberg, Mari; Valm, TiitLõputöö koostati aiamaju tootva ettevõtte Baltic Log Cabins OÜ põhjal kus oli probleemiks individuaaltootmise tõttu pakkeliinil vähene paindlikus tootmisplaani tõstmiseks kuna liigne käsikirjas kirjeldatud järjestikuste operatsionide arv muutis väljaõppe kuni 1 kuu pikkuseks. Kuna emafirmast tuli korraldus 2024 aasta kolmanaks kvartaliks tõsta nädala tootmismaht 750 m³ peale, tuli leida lahendus tootmisplaani täitmiseks. Emafirma poolt tuli ettepanek dubleerida olemasolevat individuaalset pakkeliini ja ehitada selleks eraldi tootmishoone. Kohalik juhtkond otsustas kulude vältimiseks vooltootmise juurutaimse kasuks, kuna selline süsteem ei eelda juurdeehitist ega lisatööjõudu, aga samas oleks eelduste kohaselt teinud asendusinimeste väljaõppe nii palju lühemaks, et see ei oleks tootmisplaani tõusule takistuseks. Seega oli lõputöö eesmärgiks pakkeliini üleviimine vooltootmisele. Vooltootmisele üleminekuks viidi kõige populaarsema toote, E10-4030TM-45, näitel läbi erinevad mõõdistusi ja vaatlusi, et jagada pakkimise protsess operatsioonideks millele sai leitud sooritusajad. Operatsioonide grupeerimiseks ja tasakaalustamiseks leiti taktaeg ja koostati tabelvormis tasakaalus pakkimisjuhend. Tasakaalustamine andis võimaluse kogu protsessi jagada 6 töökeskuse vahel ja igale töökeskusele jäi sooritada keskmiselt 7 operatsiooni, individuaalselt pakkides võis operatsioonide arv varieeruda 35-80 vahel. Kui uue pakkimisjuhendi järgi tuli õpetada asendustöötajaid komplekteerima keskmiselt 7 erinevat detaili, siis selgus, et 4.-5. tsükliks oli pakkeliini tempo taastunud. Juurutamist alustati töötajatele muudatuste eesmärgi ja uue süsteemi tutvustamisega pärast mida viidi läbi pakkimisjuhedi alusel esmajuhendamine, lepiti kokku tagasiside andmise vorm, ehk töödejuhataja sai iga partii puhul ühe ekstra pakkimisejuhendi, kuhu võis teha vajalikke märkusi ja partii lõppedes liikus parandusettepanekutega juhend kontoriss. Peamisteks parendusteks oligi detailide järjekorra kohandamine, et pakend saaks väiksem või liiniäärne materjalipaigutus oleks mugavam. Pakkeliini tulemusi monitooriti päevaraportite alusel ja kuvati igapäevaselt ja ka iganädalaselt nädala ja kuu lõpptulemusi ning analüüsiti koos töödejuhatajate ja tootmisjuhiga. 2024. aasta vooltootmise tulemusi võrreldi 2022. ja 2023 aasta efektiivsusnäitajatega. Kuu keskmine toodangu maht tõusis võrreldes 2022. aastaga 34% ja võrdluses 2023. aastaga 24%. Ühes tunnis toodetud kuupmeetri näit paranes võrreldes 2022. aastaga 23% ja võrdluses 2023. aastaga suurenes näitaja 12% võrra. Kui eelnevalt kahelt markerilt oodati tõusu, siis näitaja tööjõukulu toodetud kuupmeetri juures sooviti näha langust, et eeldada vooltootmise positiivset mõju pakkeliini efektiivsusele. 2024. aasta esimese nelja kuu keskmine langes võrreldes 2022. aastaga 21% ja 2023. aastaga võrreldes 16%. Kui puhkuste periood välja arvata on vaadeldavas perioodis töötajate kogu arv terves ettevõttes kõikunud 5-6 inimese võrra. Vastavalt töö eesmärgile sai ettevõttes Baltic Log Cabins OÜ üle mindud vooltootmisele ja selle tulemusena parandatud märkimisväärselt efektiivsusnäitajaid, millest võime ka järeldada, et asendustöötajate väljaõpe ei ole enam takistuseks tootmismahu tõstmisel. Tuleviku tarvis toodi ettepanekuna välja standardiseerida detailide paigutus paki kihis ja koostada igale kihile visuaalne plaan vähendamaks pakkimise vigu ja lühendamaks veelgi väljaõppe aega. Teise ettepanekuna sooviti visualiseerida ka iga toote liiniäärne materjalipaigutus ja ülekoormuse vähendamiseks leida võimalusi raskete detailide tõstmiseks.Nimetus Avatud juurdepääs Akende teisaldamise transpordialuse tootearendus(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-15) Heinmäe, Henri; Lavin, JaakTranspordialust kasutatakse mitmetes erialades ja erinevatel otstarbetel. See aitab lihtsustada töötajate tööd ning on ka suureks abiliseks inimestel argielus. Alusega saab transportida tooteid ja materjale, alustades rasketest telliskividest lõpetades huulepulkadega. Otstarve on väga lai, kuna erinevatele erialadele on vastavalt nendele vajadustele loodud transpordialuseid, kuid puudub üks, mis neid kõiki ühendaks ja universaalsemaks muudaks. Samuti puudub akende veoks mõeldud transpordialus, mis lihtsustaks tööd akende paigaldust objektidel ja oleks kuluarvestuse suhtes odavam lahendus kui kraana tellida. Akende teisaldamise transpordialuse tootearendus jaoks oli vaja uurida turgu, millised transpordialused on juba turul. Turult valiti välja neli populaarsemat toodet: harilik transpordialus, kokkupandav transpordikäru, ratasetel glavaniseeritud transpordialus ja plaaditranspordialus. Nende hindamise jaoks püstitati kriteeriumid hinna, maastiku läbivuse, kandevõime, manööverdamis omaduse, funktsionaalsuse suhtes. Kuna turul spetsiaalselt akende veoks puudus pakutav toode, mida saaks ühendada ka teiste valdkodade jaoks, arendati selle jaoks välja tootearendus. Töös tutvustati erinevaid töötlemisvõimalusi, tootmisviise ja tootearendust. Tutvustati materjale, millest alus koosneb ja toodi välja nendele iseloomulike omadusi. Tootearenduse eesmärgiks oli välja arendada uudne akende teisaldamise jaoks mõeldud transpordialus, mis tekitaks universaalsuse teiste otstarvetega ja ühildaks teisi transpordialuseid ühes. Töötati välja uus toode, mille lisavarustusena saab endale soetada vastava varustuse, mis ühildub akende teisaldamiseks toodetud raamile. Näiteks modelleeriti akende veoks raamile laud ja plaadivedamis laud. Samuti tekitati universaalsus külgavatavusega, et saaks kasutada ka toodet kastina, kus toidupoodide töötajad saavad kauba ladustamiseks kaste sisse panna ja ka ilma kastideta tooteid. Akende veoks saab tootel eemaldada külgmised ääred ja paigutada need transpordialuse keskele tappidesse, et aken oleks alt fikseeritud ega libiseks mööda transpordialust paremale või vasakule. Lisaks, et akende keskosa toetuks raamile ning võtab kogu raskuse enda kanda. Tootele teostati tugevusarvutused kontrollimaks konstruksiooni tugevust, et need ei painduks maksimaalse koormuse all liialt läbi. Selle tarbeks leiti raamile mõjuvad jõud programmi Autodesk Inventori abil ja reaalne raami läbipaine 500kg juures oli 0,3921mm, mis rahuldas nõuet. Lõpuks leiti akende teisaldamiseks arendatud transpordialuse omahind. Omahinna arvutamisel võeti arvesse materjalihinnad, töötlemiskulud ja valmistamise kulud. Omahinnaks arvutati 273,782€.Nimetus Piiratud juurdepääs Andmehalduse protsessi analüüs ja parendus ettevõttes Artesyn Biosolutions(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2031-05-18) Hüvila, Eliza Helene; Aasjõe, ÜlleKäesoleva lõputöö eesmärgiks oli leida ettevõttele kindlatest andmelao ja ärianalüüsi tarkvarade seast sobilik lahendus. Probleemiks oli ebaefektiivne andmete analüüsimise protsess, mis oli manuaalne ja teostati Exceli või Google Sheetsi abil. Ebaefektiivse andmete analüüsimise protsessi tõttu ei olnud ettevõttel võimalik tootmises esinevaid kitsaskohti parandada. Eesmärkide saavutamiseks autor tutvus esialgu teooriaga, et mõista antud valdkonda veel põhjalikumalt. Teoreetiline osa andis ülevaate andmetest, andmeladudest, ärianalüüsist ja visuaalsest juhtimisest üldiselt. Seejärel autor tõi välja andmete analüüsimise hetkeolukorra ja tegi skeemi, milline võiks välja näha tulevikusituatisioon. Hetkeolukorra ja tulevikuolukorra kirjelduste abil tõi töö autor välja põhilised mõõdikud, mis mõjutavad andmete haldamise protsessi. Autor selgitas välja ettevõtte jaoks süsteemide kasutuselevõtmise eesmärgid ja nõuded ning hindas põhilised riskid, mis võivad tekkida tootmise osakonnas andmete kuvamisel ja peale juurutuse protsessi. Peale riskide hindamist analüüsis autor etteantud andmelao ja ärianalüüsi tarkvarade võimalusi ning nende teenusepakkujaid. Esimeste etappidena otsustas autor, milline andmeladu ja ärianalüüsi tarkvara võiksid ettevõttele kõige meelepärasemad olla. Peale seda autor analüüsis teenusepakkujaid, et välja selgitada kumb organisatsioon suudab Artesynile pakkuda rohkem aega ja võimalusi. Viimases peatüki andis autor soovitusi, milliseid lahendusi ettevõte kasutusele võtta võiks. Väljavalitud lahenduste abil kulub tulevikus minimaalselt aega andmete töötlemiseks. Samuti vigade esinemist andmetes jääb vähemaks või täiesti olematuks. Väljavalitud lahenduste abil saab teha tootmise osakonnas parendustegevusi, et tootmine oleks efektiivsem. Töö eesmärgi täitmiseks kasutas autor kombineeritud uurimismeetodit. Kvalitatiivne osa hõlmas endas teoreetilist osa, andmete halduse AS-IS situatsiooni ja TO-BE situatsiooni kirjeldusi ja mõõdikuid, eesmärkide, nõuete ja riskide hindamist, tarkvarade hindamist ning tarkvarade analüüse. Kvantitatiivse osas hinnati teenusepakkujate hinnapakkumisi. Lõputöö eesmärk sai täidetud. Lõputöö autor leidis ettevõttele sobiliku andmelao ja ärianalüüsi tarkvarad. Autor selgitas välja tarkvarade eesmärgid ja nõuded tootmise osakonna jaoks. Lisaks tõi autor välja riskid, mis võivad tootmise osakonnas esineda ja mis kaasnevad süsteemide juurutuse faasiga. Peale tarkvarade juurutamise faasi on kindel, et visuaalse juhtimise abil saab tootmist planeerida ja likvideerida kitsaskohti. Tarkvarade abil minimeeritakse tootmisega kaasnevaid kulutusi ja defekte. Tootmistöötajatel on ülevaade tootmisvarudest ja üldisest tootmismahust. Andmete kvaliteet paraneb ja info liigub ettevõttes kiiremini. Süsteemide abil tekib süstemaatilisus ja paindlikkus andmetega töötamisel ja andmete kuvamisel. Samuti paraneb tootmistöötajate motivatsioon, mille tulemusel nad kasutavad enda tööaega efektiivsemalt. Tarkvarade abil minimeeritakse tootmisega kaasnevaid kulutusi ja defekte. Pidev analüüside kuvamine tootmises aitab vältida projektidega kaasnevaid takistusi ja seiskumist.Nimetus Piiratud juurdepääs Äriplaan bistroo avamiseks Ronyx Team OÜ söögikoha Old Trafford Narva näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2022-01-18) Setškov, Erik; Lavin, JaakLõputööks on äriplaan, bistroo avamiseks Ronyx Team OÜ restorani Old Trafford Narva näitel, toiduettevõtte süvaanalüüs äri avamiseks. Autori põhiidee on avada toidukäitlemisettevõte tootmisvõimsusega, et toota igapäevaselt toitu piirkonna era- ja avalikõiguslikele asutustele nagu lasteaiad, algkoolid, keskkoolid, kutse- ja kõrgkoolid, kui ka suurettevõtted. Autori eesmärk on alustada ettevõtlusega, mille esimeseks sammuks on äriplaani koostamine. Äriplaanis kirjeldatakse äriideed, tooteid, teenuseid, sihtrühma ja üldist struktuuri. Äriplaanis seatakse eesmärgid, missioonid, visioonid ja tegevuskava. See analüüsib turgu, kliente, konkurente, seadusandlust ja finantsolukorda. Äriplaan koostatakse selleks, et anda ettevõtjale adekvaatne ülevaade idee realiseerimiseks vajalikust ning anda ülevaade rahastajatele - sihtasutustele, pankadele, investoritele, kaasatavatele aktsionäridele. Läbimõeldud ja konkreetne äriplaan aitab alustaval ettevõtjal põhjalikult planeerida, kiirelt alustada ja kiiresti kasvada. Äriplaan annab ülevaate loodavast ettevõttest ja selle äriideest, meeskonnast ja juhtimisest, kavandatavatest toodetest ja teenustest. Äriplaanis on kirjas loodava ettevõtte eesmärgid, missioon ja visioon. Äriplaanis on suur rõhk klientide, turu, konkurentsi, võimalike riskide analüüsil (teostatakse SWOT-analüüs). Äriplaan sisaldab tegevus- ja finantsplaani. Finantsplaan on kirjeldatud finantsprognoosis..Nimetus Avatud juurdepääs Asendiplaani ning siselogistika parendamine Cista AS näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-15) Järv, Marken; Kase, AndresKäesolev lõpptöö uuris siselogistika ja asendiplaani parendamise võimalusi ettevõttes Cista AS. Siselogistikaga seotud tegevused hõlmavad toodete ja materjalide liikumist ettevõttesiseselt ning kaubavoogude sujuvust kogu tarneahelas. Töö käigus kaardistati ettevõtte Cista AS-i praegune siselogistikaprotsess ja tehti kindlaks kitsaskohad ja võimalikud paranemisvõimalused. Praktiline kohal viibimine ning joonise analüüs näitas, et ettevõttes on võimalik hallata oma siselogistikat paremini tõhustades asendiplaani. Selleks, et parendada siselogistikat tehti uus joonis kogu tehase hoonest kuhu kuvati seadmete paigutus. Leiti erinevaid lahendusi, et tootmine muutuks lihtsamaks ning sujuvamaks. Esiteks eemaldati asendiplaanilt palju ruumi võttev seade, mis autori analüüsides antud hoonesse enam ei sobi ning seadme asemel tekkinud hoiuala mõjub tootmisele efektiivsemalt. Teiseks mõtles autor välja uue ladustamise süsteemi ettevõtte kõige uuemasse hoone osasse, mis kaasab endaga uute riiulite paigutuse ning süsteemi, mille abil on kauba liikumine kordades kiirem kui varem. Kolmandaks pakkus autor välja kasutusele võtta uues hoone osas ukse, tänu millele saab tootmises kasutusele võtta kauba U-voo liikumise, mistõttu muutub kauba liikumine ning tootmisetapid loogilisemas järjekorras kui enne. Kokkuvõtteks võib öelda, et siselogistika ning asendiplaani parandamine on olulised tegevused, mille rakendamine võib aidata ettevõtetel parandada oma tõhusust ja parandada teenuste kvaliteeti. Ettevõtte Cista AS-i näitel on näha kuidas süstemaatilise lähenemise ja sobivate meetodite rakendamisega on võimalik saavutada olulisi muutusi ettevõtte protsessides, mis võivad mõjutada selle edukust ja kasumlikkust tulevikus.Nimetus Piiratud juurdepääs Asendiplaani ümberkujundamine ettevõtte Dagöplast AS tehases(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2022-05-15) Liivamägi, Liis; Roosmäe, Rein; Lavin, JaakLõputöö eesmärgiks oli leida tehasele uus asendiplaan, mis kasutab tehase põrandapinda võimalikult optimaalselt, võimaldab vähendada materjalide liikumiste teepikkuseid vähemalt 10% ning lahendab probleemi, kus masinate tööalad paiknevad tõstuki sõiduteel. Autor kaardistas hetkeolukorra tehases, valis välja tooteportfellist kolm toodet, mille liikumiste põhjal võrrelda asendiplaanide optimaalsust ning mis peegeldavad kõige laialdasemalt kogu tooteportfelli liikumisi. Järgnevalt koostas autor kaks uut asendiplaani varianti võttes arvesse masinate mõõtmeid ning ruumi poolt seatavaid piiranguid. Spagetidiagrammi meetodi abil analüüsis ning võrdles autor kaht uut asendiplaani ja leidis neist sobivaima tehase jaoks. Autor analüüsis ka materjalide ladustamist tehases ning leidis ühele materjalide ladustamise alale lahenduse, kus on põrandapind on kõige tõhusamalt kasutatud. Uue asendiplaaniga õnnestus vähendada teepikkused keskmiselt 42%. Teepikkuste lühenemine võimaldab töötajal hoida kokku aega, mis kuluks väärtust mittelisava tegevuse teostamisele. Tööaja kokkuhoid keskmiselt 39 minutit tellimuse kohta võimaldab Eesti keskmise tunnitasu maksumuse tööandjale alusel kokku hoida aastas hinnanguliselt 14 238,90€. Uue asendiplaaniga lahendati probleemne piirkond praeguse tehase paigutuse juures, kus masinate tööalad paiknevad sõiduteel. Sellega paranes ka töökeskkonna ohutus. Lisaks esitati kaks ettepanekut materjalide ladustamise tõhustamiseks ühel laopinnal, mille tulemusel paraneks lao mahutavuse võimekus kuni 68%.Nimetus Piiratud juurdepääs Automatiseeritud väljamaksesüsteemi analüüs Eesti turul ettevõttes IPF Digital AS(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-18) Utsal, Taisi; Lavin, JaakKäesolevas töö lõputöös uuriti ettevõtte IPF Digital AS’i automaatikasüsteemi väljamakseid. Töö kirjutati põhjusega, et välja selgitada protsessi ohukohad, leida neile lahendused ning teha nende järgi ettepanekuid protsessi parendamiseks. Töö teoreetilises osas anti ülevaade digitaliseerimist ning automaatikat ja nende kulgu läbi aja. Lisaks selle tutvustati automaatiseeritud teenuseid ning selle eelised ja tutvustati valitud analüüsivormi PFMEA. Lõputöö empiirilises osas esmalt tutvustati analüüsitavat objekiti ning sellele eelnevalt kasutusel olevat väljamakse viisi. Edasi analüüsiti automatiseeritud protsessi erinevate raportide ning ettevõtte sisese infovahetuse abil. Nende abil selgusid automaatväljamakse süsteemi järgnevad kitsaskohad: • maksete tagasi põrkumine; • automaatika ei suuda makseid töödelda; • maksed ei sulge automaatselt. Esimese kitsaskoha puhul oli näha, et kitsaskoha tekkimise põhjuseks on: • kliendi informatsioon on puudulik; • kliendi pank ei võta vastu välkmakseid; • välkmakse sooritamine pangas ebaõnnestus. Teise kitsaskoha põhjuseks olid töötõrked, mis toovad kaasa protsessitöö ajutise peatumisi, kuni lahenduste leidmiseni IT-osakonna poolt. Viimase kitsaskoha puhul on põhjuseks automatiseeritud protsessi üksikud tõrked, mis takistavad süsteemi maksete sulgemisel. PFMEA analüüsi põhjal tuli välja, et kõrgeima riskiprioriteedi väärtusega kitsaskoht oli maksete ebaõnnestumine ning sellele lahendamisele tuleks ka esimesena pöörata tähelepanu. Järgneva RPN tulemus, mis oli küll märgatavalt madalam, oli maksete mitte automaatsel sulgumisel. Madalaima tulemuse sai automatiseeritud töö peatumine ning analüüsi vaadeldes on kindlasti selle põhjuseks tõsiasi, et kui automaatne makseviis peatub on võimalik naasta varasemalt kasutusel olnud manuaalsele protsessile. Autori parendusettepanekud puudutasid enamasti erinevate analüüside läbiviimise protsessisammudele, mis tooksid välja põhjuseid, miks kitsaskohad ilmuvad ning analüüside põhjal leida erinevaid lahendusi nende vältimiseks. Autor annab omapoolsed avastused ning parendusettepanekud ettevõttele edasi, et nende põhjal protsessis muudatusi teha. Autor hindab oma lõputöö edukaks, kuna seatud eesmärk on saavutatud ehk kitsaskohad protsessis on leitud ning PFMEA analüüs leitud kitsaskohtadele oli edukas.Nimetus Piiratud juurdepääs Betooni olelusringi hindamine Betoonimeister AS näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-19) Labe, Lauri; Murumaa, LeaBetoon ühe enimkasutatud ehitusmaterjalina omab suurt efekti kogu ehitussektori keskkonnamõjule. Olelusringi hindamine on heaks tööriistaks erinevate komponentide mõjude hindamiseks nii projekteerijatele, ehitajatele kui ka materjalitootjatele. Keskkonnasäästlik mõtteviis on juurdumas üle terve maailma ja erandiks ei ole ka Eesti, kus erinevad keskkonnateemad äratavad üha enam avalikkuse tähelepanu. Maailm on muutustes ja koos sellega peavad muutuma ka senised arusaamad ja tõekspidamised ning fookus tuleb suunata teemadele, mis varasemalt pole justkui eriti tähtsad olnud. Olelusringi hindamise abil on võimalik kujundada riigi keskkonnapoliitikat, hinnata materjalide sobivust ja viia läbi toote arendustegevusi. Käesoleva lõputöö raames seadis autor betooni olelusringi hindamiseks raamistiku ning valis hinnatavad komponendid. Üheselt on selge, et suurim mõjur olelusringi hindamisel on tsement. Tsemendi suur olulisus tuleneb tootmise väga suurest energiamahukusest. Betoonitootjal on siinkohal väga vähe võimalusi tulemuste mõjutamiseks. Lõputöö raames kaardistati erinevate tsementide mõju betoonisegule ja leiti, et kõige väiksema mõjuga on AS Kunda Nordic Tsement toodetav komposiittsement CEM II 42,5A-M(T-L) 42,5R, mille kasutamisel, võrreldes hariliku komposiittsemendiga, on võimalik vaadeldud betoonisegus vähendada globaalse soojenemise potentsiaali kuni 12% ning fossiilsete ressursside vähenemise potentsiaali kuni 19%. Lisaks tsemendi mõjule tõi autor välja ka teiste komponentide ja nende transpordi mõju betooni olelusringile. Olelusringi hindamise käigus selgusid võimalikud parenduskohad ning autor koostas parendusettepanekud ning katseplaani ettepanekute toimivuse tõestamiseks. Erinevate teooriate tõestuseks koostati lisaks vaadeldud betoonile kaks uut retsepti ja toodeti katseseeria. Laboratoorsed katsed näitasid, et lisaks mõistlikule tsemenditüübi valikule on võimalik betoonisegusid optimeerides ning taastatud materjale kasutades vähendada täiendavalt globaalse soojenemise potentsiaali kuni 7 %, sealjuures olulisel määral suurendamata fossiilsete ressursside vähenemise potentsiaali. Käesoleva lõputöö tulemustest lähtuvalt on näha, et ettevõte on astunud juba varasemalt samme keskkonnateadlikuma majandamise suunas, võttes kasutusele betoonijääkide käitlusseadmed. Sellel ei ole täna küll olelusringi seisukohalt suurt mõju, kuid selle abil on võimalik vähendada survet 50 põhjaveevarudele ning vältida betoonitootmise jääkide sattumist ümbritsevasse keskkonda. Saadud tulemuste baasilt on ka taastatud täitematerjale võimalik senisest mõistlikumalt majandada. Lisaks annab lõputöö autor ettevõttele mõned soovitused: kasutada tootmises enam keskkonnasõbralikumaid komposiittsemente, mille toimivus käesolevas uurimistöös tõestatud sai; kasutada enam taastatud täitematerjale; teha teavitustööd tarbijate teadlikkuse tõstmiseks ja harjumuste muutmiseks; luua eraldi tootesari „Roheline betoon“ teadlikule tarbijale.Nimetus Embargo Boonussüsteemi loomine ja juurutamine Thermory AS näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-18) Kesküla, Kärt; Kase, AndresPalgasüsteem on välja töötatud struktureerituna, et määrata kindlaks töötaja põhipalk, mis põhineb nende ametikohal, kogemustel ja haridusel. Tavaliselt pakuvad palgasüsteemid võimalusi palga tõusuks, mis on seotud töötaja individuaalse arengu ja saavutustega organisatsioonis. Boonussüsteemid on lisatasud, mida makstakse töötajatele nende panuse eest organisatsiooni eesmärkide saavutamisel või konkreetsete ülesannete täitmise tehastes. Boonussüsteemid on loodud selleks, et julgustada ja motiveerida töötajaid saavutama eesmärke, mis aitavad kaasa organisatsiooni edule. Boonusskeemid võivad olla seotud nii individuaalse kui ka meeskonna saavutustega. Tulemuste ja kvaliteedi põhine boonussüsteem on arenenud selliselt, et see mõõdab nii kvantitatiivseid tulemusi, nagu toodetud ühikute arv, kui ka kvaliteedinäitajaid, nagu defektide määr. See süsteem on kavandatud nii, et see tunnustab ja premeerib töötajaid, kes toodavad kvaliteetset tööd ja saavutavad kõrged tootlikkuse tasemed. See süsteem on edasi arenenud, et kaasata ka ohutuskoefitsiente, mis premeerivad töötajaid, kes järgivad ohutusstandardeid ja -protokolle. Lõputöö eesmärk saavutati osaliselt. Kogu protsessi vältel toimusid arutelud ja koosolekud. Nagu varem mainitud, ei ole lihtne luua läbipaistvat süsteemi kogu tehase jaoks. See on keerukas protsess, mis hõlmab mitte ainult üksikut individuaali, vaid ka teisi kolleege, sealhulgas tootmisjuhti, tehasejuhti ja personalijuhti. On kindel, et edaspidi liigutakse plaaniga, millest on varem kirjutatud, ehk kõik tehase töötajad saavad kasu efektiivsusest ja hakatakse rohkem tähelepanu pöörama kõigele, mis on seotud tööohutuse ja töökeskkonnaga.Nimetus Avatud juurdepääs CNC-pinkide võrdlus lähtuvalt Plastok OÜ arengu perspektiividest(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-16) Pukk, Sander; Lavin, Jaak; Kalmet, MartinKäesoleva lõputöö eesmärgiks oli välja selgitada, milline on ettevõtte edasine pinkide soetamise strateegia. Töös on käsitletud kahe CNC-pingi võrdlust lähtuvalt Plastok OÜ arengu perspektiividest. Töö käigus vaatles autor Euroopas valmistatud Kimla BPF-2141 pingi ja Hiinas valmistatud Step More SM-2131 pingi tööd viie tööpäeva jooksul. Analüüsides vaatluse käigus saadud mõõteandmeid, pinkide tehnilisi andmeid ja autori poolt teostatud tasuvusarvutust, leidis autor vastused järgnevatele küsimustele: 1. Millised on suurimad seisakute põhjused? Autori poolt teostatud vaatluse käigus saadud mõõteandmete põhjal on pinkide suurimad seisakute ajad põhjustatud üleminekutega seotud operatsioonide tõttu. Need tulenevad ettevõtte tootmise iseloomust, kuna korduvaid detaile peaaegu, et ei olegi ning päevas tehakse valmis mitmeid tellimusi erinevate materjalidega. Märkimisväärne tootliku aja kadu tuli ka joonise tegemisele ja programmeerimisele kulunud seisakutest. 2. Milline pink oleks ettevõttel kasulikum järgmiseks soetada? Pinkide võrdlemisel said otsustavateks asjaoludeks euroopa pingi suuremad töökiirused (maksimum spindli kiirus, maksimum liikumiskiirused telgedel), suurem automatiseeritus (nullpunktide positsioneerimine, telgede ristseisu kalibreerimine ja tööriistade vahetamine) ning pingi parem konstruktsioon, mis tagab pingi stabiilsuse ja töökvaliteedi. Autori poolt teostatud tasuvusarvutusest selgus, et euroopa pingi suurem soetusmaksumus tasub ennast ära maksimaalselt viie aastaga. Võttes arvesse eelpool väljatoodut ning euroopa pingi poolt toodavat aastast lisa müügitulu (40 248 eurot), on autori hinnangul ettevõttel kasulikum soetada järgmiseks pingiks Euroopas valmistatud CNC-pink Kimla BPF-2141. Lõputöös püsitatud küsimustele vastuste leidmise käigus tulid välja olulised nüansid, mis aitavad ettevõttel otsustada milliste kriteeriumite alusel uut pinki valida. Autori poolt teostatud analüüsi abil mõistavad Plastok OÜ töötajad paremini, kuidas tehakse tööd ettevõtte tootmisseadmetega ning millised on potentsiaalsed parendamiskohad. Lõputöös tehtud analüüs on abiks ka Evocon’i juurutusprotsessi juures, aidates mõista pingi operaatoritel OEE mõõtmise vajalikkust. Ettevõtte juhid, kes asuvad uut pinki valima, saavad kasutada käesolevas lõputöös tehtud analüüsi tulemusi lähteülesandena uue tootmisseadme soetamisel.Nimetus Avatud juurdepääs COVID-19 kriisi mõju ja muutuste juhtimine Ettevõte X baasil(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-15) Saa, Sulo; Anna, TruverKäesolevas töös on analüüsitud Ettevõtte X võtmemõõdikute põhjal COVID-19 pandeemia mõju ettevõtte osakonna tööle. Vaatluse all oli ajavahemik 2019‒2023, millest ülemaailmne pandeemia oli aastatel 2020‒2022. Analüüsi tulemusel leiti, et koroonapandeemia tõi kaasa negatiivse mõju, kuid kättesaadavate andmete põhjal ei olnud võimalik analüüsida, kas rakendatud tegevuste mõju saavutas eesmärki või mitte. Seega tehti ettevõtte töö parendamiseks ja häiretest tingitud olukorras tulemuslikkuse tõstmiseks ettepanekud mh kirjalikest allikatest leitud teiste ettevõtete kogemuste põhjal. Esimeses osas esitati ülevaade COVID-19 viirusest, ülemaailmsest pandeemiast ja selle mõjust ühiskonnale ja töökorraldusele. Riikide valitsused rakendasid viiruse leviku tõkestamiseks erakordseid piiranguid ning meetmeid, majandus ja ettevõtjad pidid kohanema teenustelt toodetele muutunud tarbimisharjumustega, mis oli osaliselt aluseks süvenenud kriisile töötlevas tööstuses, kus nõudlus ületas pakkumust ja tekkisid komponentide tarneraskused. Paljud tootmises kasutatavad komponendid pärinesid koroonaviirusest enam mõjutatud Hiinast, mis oli ühtlasi ka viiruse leviku lähtepunktiks. Juba enne koroonapandeemiat oli suund tarneahelate lihtsustumise ja lühenemisele, viiruse kriis kiirendas seda trendi tuua tootmine tagasi lähipiirkonda või kodumaale, Aasiast tagasi Euroopasse. Kuigi mõned protsessid võivad pärast kriisi taanduda, siis osad kriisi mõjud on tõenäoliselt püsivad. Töö teises osas uuris autor ettevõtete näitel teoreetilisi kogemusi, kuidas pandeemia algusaegadel tuldi toime tarneahelast tingitud olukordadega, kui tootmisvõimekus oli piiratud ja ebastabiilne ning logistilised väljakutsed süvendasid ebakindlust pandeemias, millel lõppu ei paistnud olevat. Leidus avalikel allikatel põhinevaid lahendusi, kus esmatähtis oli proaktiivsus ja tsentraliseeritud koordineerimine. Töö kolmandas osas anti ülevaade ettevõtte X tegevusest, Covidiga toimetuleku meetmed, struktuurist ja pandeemia aegsetest tarneraskustest. Ettevõte tegeleb projektipõhise tootmisega, tooteid valmistatakse ning teenuseid osutatakse vastavalt kliendi tellimusele. Töö neljandas osas anti ülevaade mõõdikute kasutamisest üldiselt, kirjeldati ja analüüsiti 2019‒2023 aastatel Ettevõtte X osakonnas kasutusel olnud võtmemõõdikuid. Töö autor leidis, et kriisi ajal 2020 ‒ 2022 aastatel olid enim mõjutatud kliendi halduse ja planeerimiseosakonna tulemused, kus 69% mõõdiku tulemustest olid halvenenud ning ostu osakond, kus tulemus oli pisut parem. Peamisteks põhjusteks toodi välja pikenenud tarneaegu, hilinevaid tarneid ning tarnitavate toodete kvaliteeti. Analüüsi tulemus viitas süvenenud probleemidele, kus 2021. aastal oli 77% kõikidest rakendatud mõõdikute tulemused halvenenud. Võrreldes varasema perioodiga ehk 2020. aastaga oli enim mõjutatud „tulu ja kulu tasakaalu näitaja“ mõõdik, mille tulemus varsemaga halvenes ligikaudu 3 korda, mõõdiku „testjaamade tarne aeg“ tulemus halvenes 19 punkti ning „järel müügi tarne täpsus“ langes 29% võrra. Alates aastast 2020 on näha kolme fookusgrupi: Klient, Töötaja ja Sidususgrupp mõõdikute jaotuses muutust. Üha rohkem rakendatakse Kliendi suunal mõõdikuid, mis viitab uutele või kohandatud strateegilistele eesmärkide, mis on ühtlasi aluseks rakendatud mõõdikutele. Töö viiendas osas tõi autor välja muutuste juhtimise tähtsuse. See on pidev protsess ja oluline osa organisatsiooni edukusest. Edukate muutuste aluseks on kaasamine, avatud suhtlemine ja pidev areng. Samuti toodi välja muudatuste sisseviimisega seotud probleeme. Ettevõtte X osakonna töö korraldamiseks ja tulevaste võimalike kriisidega paremaks toimetulekuks esitati lõputöö viimases osas järeldused ja ettepanekud, milleks on kasutatavate mõõdikute täpsem põhjendus ja kirjeldus, töörühma moodustamine, materjalide soetamise strateegia jaoks vajalike tootmismaterjalide grupeerimine olulisuse ja koguste/mahu järgi.Nimetus Piiratud juurdepääs COVID-19 pandeemia olukorrast tingitud juhtimise muutumine AS Alexela näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-17) Nurme, Helina; Aasjõe, ÜlleÜlemaailmne COVID-19 pandeemia on suuresti mõjutanud inimeste arusaamu ja mõtteviise. Üle aasta kestnud kriis on teinud digikultuuris suure hüppe. On hea, kui tuleviku perspektiivis saaks seda olukorda kasutada kui uut võimalust edasi liikumiseks ning saadud positiivsete kogemuste ära kasutamiseks. Käesoleva lõputöö eesmärgiks oli välja selgitada, kuidas koroonapandeemia muutis keskastmejuhtide tööd ja milline mõju on sellel nende tulevikutööle. Eesmärgi täitmiseks püstitas autor kolm uurimisküsimust: 1. Kuidas pandeemia olukorras keskastmejuhid muutusi juhtisid? 2. Milliste probleemidega pidid keskastmejuhid toime tulema? 3. Kuidas muutub keskastmejuhtide tulevikutöö? Esimese uurimisküsimuse vastustest selgus, et kogu infojagamine ja koosolekud hakkasid toimuma veebikeskkonnas. Muudatuste perioodil pidid ettevõtte keskastmejuhid oma töötajatele pidevalt kommunikeerima hetkeolukorda. Lisaks hakkasid juhid oma alluvaid rohkem motiveerima, märkama ja tunnustama. Teine uurimisküsimus uuris, et milliste probleemidega pidid keskastmejuhid toime tulema. Analüüsi tulemustest selgus, et üheks suurimaks väljakutseks oli töötajate muudatustega kaasa tulemine. Selleks pidid juhid oma töötajaid rahustama ning seletama neile muudatuste vajalikkust. Valitsuse poolsed erinõuded sundisid kaubandusvaldkonda operatiivsemalt tegutsema. Tanklapoodide töö tuli kiiresti ümber korraldada. Kolmas uurimisküsimus uuris, kuidas muutub keskastmejuhtide tulevikutöö. Analüüsi käigus selgus, et kodukontoris töötamine kaalub tulevikus üle tavakontoris töötamise. Uus reaalsus ja normaalsus on, et ühes meeskonnas töötavad inimesed saavad seda teha ka siis, kui asutakse geograafiliselt erinevates paikades. Uurimistöös kavandatud ja rakendatud poolstruktureeritud intervjuu meetod võimaldas üldjoontes koguda andmeid uurimisküsimuste esmaseks lahendamiseks. Praeguse uurimuse põhjal ei pruugi olla kõik tahud ja aspektid välja toodud. Järgmistes uurimustes tuleks valimit suurendada ja metoodikat täiendada. Käesolev uurimus oli esialgsete andmete kogumine, mille põhjal saaks ette valmistada juba põhjalikuma uurimuse, et välja selgitada ettevõtte kõikide töötajate arvamus.Nimetus Avatud juurdepääs E-poe tellimuste komplekteerimise protsessi parendus(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-05-16) Männiste, Anna-Laura; Truver, AnnaKäesolev lõputöö keskendus e-poe tellimuste komplekteerimise protsessi optimeerimisele, ettevõtte X näitel. Uurimistöö algusosas uuriti põhjalikult probleemi tausta ja selle olulisust e-poe kontekstis. Selle käigus analüüsiti e-poe arengut ja ajalugu, võttes arvesse kaasaegse e-kaubanduse olulisi aspekte ning selle mõju tarbijakogemusele ja ettevõtetele. Lisaks tutvustati ettevõtet X, keskendudes selle tegevusvaldkonnale ja kliendibaasile, et luua põhiline raamistik uurimistöö kontekstiks. Peamine fookus oli suunatud e-poe tellimuste komplekteerimise protsessi detailsele kirjeldusele ja analüüsile. Selles osas võeti arvesse kõiki etappe alates tellimuse saamisest kuni selle väljasaatmiseni, tuues esile võimalikud kitsaskohad ja potentsiaalsed probleemid. Töö praktilises osas viidi läbi vaatlus kahe erineva kaupluse komplekteerimisprotsessi üle ning koostati küsimustik töötajatele, et koguda nende subjektiivset tagasisidet protsessi kohta. Tulemuste analüüsimisel selgus, et üks oluline aspekt on tagada töövahendite kättesaadavus e-poe ruumides, mis võib oluliselt mõjutada komplekteerimise protsessi tõhusust ja täpsust. Samuti tõstatati küsimus eraldi e-poe töötaja vajalikkusest, et tagada tellimuste täitmise sujuvus ja kiirus. Lisaks tehti järeldus, et komplekteerimisprotsessi tõhustamiseks on vajalik lisada tehniline kontroll, näiteks tootekoodi skaneerimine, mis võimaldab vigade tekkimist ennetada ja parandab tellimuste täpsust ning klientide rahulolu. Seega näitas lõputöö, et täiustatud protsessid ja tehnoloogilised lahendused võivad oluliselt mõjutada e-poe tellimuste komplekteerimise efektiivsust ja kliendirahulolu.Nimetus Avatud juurdepääs ESG põhimõtted Hilding Anders Baltic AS näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-05-17) Haukanõmm, Allan; Vilms, Monica; Elbrecht, PirjoKOKKUVÕTE Lõputöös uuriti mitmeid olulisi aspekte ettevõtete jätkusuutlikkuse kontekstis, eriti keskenduti ettevõtete jätkusuutlikkuse aruandlusele. Töö hõlmas andmete kogumist ja analüüsimist, et anda selge ülevaade ettevõtte tegevuste mõjust ning rõhutada vajadust jätkusuutlikuma ja vastutustundlikuma ettevõtluse järele. Uuriti ka ringmajanduse kontseptsiooni, mis keskendub ressursside tõhusamale kasutamisele ja jäätmete vähendamisele, ning selle potentsiaali ettevõtete keskkonnamõju vähendamisel ja majandusliku jätkusuutlikkuse suurendamisel. Töö käigus analüüsiti Euroopa Liidu ESG aruandluse kohalduvaid direktiive, millest selgus, et ettevõte peab tegema olulisi kohandusi oma toodete kavandamises, tootmises ja turundamises, et vastata ELi nõuetele. Analüüsi tulemusena määrati kindlaks olulised kriteeriumid ja tegevused, mis on vajalikud direktiivide rakendamiseks. Selgus, et ettevõte peab tagama oma toodete vastavuse jäätmekäitluse ja ökodisaini nõuetele. Õigusaktid sätestavad nõuded nii tootmise, andmete esitamise kui ka kasutusaja lõppenud toodete vastutuse kohta. Koostati ajakava direktiivide rakendamise kohta ettevõtte grupi jaoks. Käsitleti ringmajanduse kontseptsiooni, rõhutades selle potentsiaali ressursside tõhusamaks kasutamiseks ja jäätmete vähendamiseks, ning selle mõju ettevõtete keskkonnamõjule ja majanduslikule jätkusuutlikkusele. Keskenduti tekstiilijäätmete sorteerimisprotsessi parendamisele ja juurdelõikusliini analüüsile ettevõttes. Esimeses osas uuriti materjalide värvust, kiudude tüüpe ja omadusi ning klassifitseeriti jäätmed nende omaduste põhjal. Koostati näidised, mis aitavad töötajatel visuaalselt eristada valget ja kirju tekstiili ning suunata need õigesse sorteerimispressi. Selle muudatuse tulemusel vähenes "kirju tekstiili" kogus veebruaris 2024 võrreldes jaanuariga ligikaudu 5,4 tonni, samal ajal kui "valge tekstiili" kogus suurenes ligikaudu 4 tonni võrra. Teises osas uuriti, kuidas optimeerida juurdelõikusliini kõige suuremate kuludega toodet. Parandusettepanekuna soovitati asendada praegu kasutusel olev laiem kangarull kitsama variandiga, mis aitaks vähendada jäätmete hulka ja kulusid. Analüüsi tulemusena leiti, et kitsama kanga kasutamisega oleks aastane kokkuhoid umbes 1 082 054,7 €. Samuti leiti, et kitsama kangarulli kasutamisel kui väheneb jäätmete hulk siis ka jäätmete tõstmine jäätmekointeinerisse ajaline kulu väheneb. Kasutades 185 cm kangast on aastane arvestuslik ajaline võit 2237,3 (min). Uurimistulemused näitavad, et tekstiilijäätmete sorteerimisprotsessi parendamine ja juurdelõikusliini efektiivsuse suurendamine võiksid oluliselt vähendada kulusid ja ressursside raiskamist ettevõttes. Lisaks võib see kaasa tuua positiivseid keskkonnamõjusid, vähendades jäätmete kogust, mis suunatakse prügilatesse või põletatakse, ning säästes loodusressursse. Edasised uuringud võiksid keskenduda, milliseid mõõdikuid ja standardeid saab arendada jätkusuutlikkuse hindamiseks ja aruandluseks ettevõtetes, eriti seoses ringmajanduse põhimõtetega. See võimaldaks ettevõtetel paremini jälgida ja hinnata oma jätkusuutlikkust. Kokkuvõttes pakub uurimistöö olulist panust arusaamisele, kuidas integreerida keskkonnakaitse põhimõtteid tootmisprotsessidesse ning toetada üleminekut ringmajandusele, edendades jätkusuutlikku arengut ja vastutustundlikku ettevõtlust.Nimetus Avatud juurdepääs Ettevalmistusala eraldamine põhitootmisest Windak OÜ näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-05-24) Teder, Danver; Reinok, Anneli; Lavin, JaakLõputöö esimene eesmärk oli kaardistada eraldatud alade tootlikkus. Selleks vaadeldi tootmisprotsesse projektialal koostades ja ettevalmistusalal koostades, et kindlaks teha kahe koosteaja erinevus ja hinnata ettevalmistusalal konveierliini moodulite koostamise ajalist mõju projektialale. Selleks mõõdeti ajakulu ning tehti arvutused ja parendusettepanekud. Lõputöö teine eesmärk oli hinnata pindalakasutust tootmises enne ja pärast. Selleks võeti aluseks tootmishoone planeering ning maksimaalsete projektide arv vastavalt tootmisalale ning hinnati ajalist tasuvust. Windak Grupis on kasutusel Jira Software ja Monitor ERP süsteem, et efektiivselt projekte juhtida ja varudel ning tootmisprotsessidel silma peal hoida. Kirjeldati Windakis kasutusel olevaid LEAN süsteeme ning hinnati nende implementeerimist. Nende teadmiste baasil ja kogutud andmete põhjal tehti analüüsid ning parendusettepanekud. Parendusettepanekud toetusid nii teoreetilistele kui ka empiirilistele tulemustele. Töö mõõdistamise ja hindamise vältel jälgiti töötajate puhtuse hoidmist ja tööülesannete täitmise korrektsust, et teada saada, kas töötajate tegevustest tulenevalt tekib ajalisi kadusid või esineb viivitusi tööprotsessides. Vaatluse käigus tehti ettepanek 5S-süsteemi paremaks juurutamiseks. Eraldatud alade mõõdistustest selgus, et eraldamise tulemusel tekiks 42 minutit ajalist võitu, kuid selle ala arvelt kaoks üks projektiala, mis muudetaks ettevalmistusalaks. Lõputöö eesmärgid said täidetud ning kõik lõputöö jooksul välja tulnud probleemid ja parendusettepanekud said juhtkonnale edastatud. 5S-süsteemi kitsaskohtade parenduseks koostas autor 5S-süsteemi juurutamiseks ja standardiseerimiseks 5S-standardi tootmisalale, et parendada heakorda ja tööriistade otsimise aega (vt Lisa 1).Nimetus Piiratud juurdepääs Ettevalmistused FSSC 22000 sertifikaadiks ettevõttes Balsnack International Holding AS(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2031-05-17) Pae, Liis Anette; Raid, Ruslan; Murumaa, LeaKäesoleva lõputöö pikaajaline eesmärk on ettevõttele AS Balsnack International Holding toiduohutuse sertifikaadi FSSC 22000 omistamine. Töö lühiajaline eesmärk on sertifikaadi saamiseks vajalike muudatuste planeerimine ning läbiviimine. FSSC (Food Safety System Certification) 22000 süsteem loodi andmaks toiduainetööstustele ISO-põhise toiduohutuse juhtimissüsteemi sertifikaati, mida tunnustab ülemaailmne toiduohutuse algatus (Global Food Safety Initiative ehk GFSI). Toiduohutuse sertifikaat annab ettevõtetele ja tarbijatele usalduse ettevõtte toodete ohutuse suhtes. Sertifikaadis määratletud nõuete eesmärk on viia ettevõtte protsessid vastavusse rahvusvahelistele toiduainetööstustele seatud nõuetele toiduohutuse ohjes ja minimeerimises. [1], [2] Autori püstitatud uurimisküsimused said vastused. Ettevõtte protsessid ei vastanud sajaprotsendiliselt sertifikaadis esitatud nõuetele ning viidi läbi parendustegevusi ja muudatusi, mis kajastuvad põhjalikumalt lõputöö sisus. Ettevõttes viidi läbi muudatusi töötajate hügieeni osas (käte pesu, proovide võtmine), toiduohutuse osas (masinate pesujuhendid, 6S rakendamine töökohtadel, töövahendite markeerimine) ning seiramises (uuendatud seirelehed, ajakohased tootekaardid). Kõiki plaanitud parendustegevusi kahjuks ei õnnestunud lõputöö valmimise perioodil täide viia ning mõned suuremaid kulutusi vajavad muudatused planeeriti aasta teise poolde. Siiski on hea tõdeda, et muutatusettepanekud võeti arvesse ning nende teostamiseks on koostatud ajakava. Lihtsamad muudatused aga õnnestus läbi viia ning ka edukalt juurutada. Ajalise ja mahulise piirangu tõttu kajastati töös väikest osa läbi viidud muudatustest ning ei olnud võimalik käsitleda kogu sertifitseerimisprotsessi. Töös käistletud temaatika vajab edasist süvitsiminevat käsitlust, mis antud lõputöö ajalise ja mahulise piiratuse tõttu ei olnud võimalik.